Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 18:40
Een jaar of vier geleden heb ik de overstap gemaakt van een DSLR (Nikon D90) naar het Fuji X camera systeem. Eerst een X-E1 body, daarna een X-T1 body, beide in combinatie met de Fuji XF 18-55 2.8-4.0 lens.

Qua beeldkwaliteit ben ik dik tevreden met de Fuji systeem en heb ik hier eigenlijk geen aanvullende wensen.
Helaas merk ik ook dat het auto focus systeem van de X-T1 mij met regelmaat in de steek lijkt te laten, met name in omstandigheden met wat minder licht.

Destijds was mijn voornaamste reden om over te stappen op het Fuji systeem het gewicht en formaat van mijn DSLR waarbij ik wel moet opmerken dat we in die periode nog veel reisde en zodoende de wenselijke hoeveelheid meet te sjouwen apparatuur zo licht en klein mogelijk moest zijn. Het argument dat de zoeker direct het beeld geeft dat qua instellingen met de camera bereikt wordt vond vooral mijn vrouw een grote plus.

Inmiddels zijn de levens iets veranderd en reizen we veel minder, tevens is er medio januari 2019 een kleine op komst.

Met de 13e maand in het vooruitzicht ben ik al weken aan het inlezen wat een verstandige upgrade zou zijn waarbij ik het budget heb gesteld op ongeveer EUR 2.200,-. Lijkt me dat je daarvoor toch best een (hele) mooie set moet kunnen samenstellen.

Qua soort fotografie neig ik naar portret (van de kleine), landschap en architectuur.

Er is onwijs veel te koop en inmiddels heeft mijn lijstje zich tot de navolgende opties terug gebracht;

Fuji X-T3 in combi met de huidige 18-55 2.8-4.0 en een nieuwe primelens zoals de fuji 23mm 2.0 (verkoop huidige body)
+ Zelfde compacte formaat als huidige toestel
+ Zelfde (op hoofdlijnen) bediening als de huidige camera
- Toestel vind ik niet altijd lekker in de hand liggen bij langer fotograferen

Fuji X-H1icm Fuji XF 16-55 2.8 lens (verkoop huidige body en camera)
+ Betere grip en ligt lekkerder in de hand
+ Mooie lichtsterke lens met vast diafragma
- Sensor is een oude versie, in de X-T3 inmiddels verbetert.
- In combi met de lens veel minder compact / makkelijk mee te nemen

Canon 6D mark II icm Canon 24-70 4.0 L
+ Full frame sensor welke goed lichtgevoelig is (al lees ik ook veel verhalen dat deze winst icm een 4.0 lens verloren gaat
+ Volwassen body met degelijk auto focus systeem (ja, het kan altijd beter in de vorm van een 5D IV maar die licht ver buiten budget)
+ Positieve recensies over de L-lens.
- Geen 'live' beeld in de zoeker qua resultaat van de instellingen
- Hogere leercurve om het maximale uit het toestel te halen voor mij maar in grotere mate voor mijn vrouw (ze lijkt geïntimideerd door het formaat van de camera en lens)
- Geen ingebouwde flitser

Canon 80D icm met Canon 17-40 4.0 L
+ Budgetair iets vriendelijker (al valt dat met de huidige cashback acties van Canon op zich relatief mee)
+ Volwassen body met degelijk auto focus systeem
- Geen 'live' beeld in de zoeker qua resultaat van de instellingen
- Hogere leercurve om het maximale uit het toestel te halen voor mij maar in grotere mate voor mijn vrouw (ze lijkt geïntimideerd door het formaat van de camera en lens)

In de basis hebben we het hier over een absoluut luxe probleem want zoals ik al zei; de beeldkwaliteit van de X-T1 bevalt me nog steeds prima en het blijft natuurlijk nog steeds een dijk van een camera. Zodoende speelt de laatste optie ook nog in mijn achterhoofd;

Aanschaf van een mooie prime lens voor op de X-T1 zoals de Fuji XF 23 1.4

Afgelopen weken zo ongelofelijk veel gelezen en reviews bekeken op Youtube dat het allemaal begint te duizelen...

Wat is nu wijsheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 13:26
De X-t3 aanschaffen lijkt mij het meest voor de hand liggend. Op het gebied van AF velen malen beter dan de X-T1. Je geeft aan dat formaat niet uitmaakt, maar uit je keuzes blijkt dat je vrouw dat wel zwaar meeweegt en jezelf dat ook noemt als nadeel voor bijv de X-H1.

Aan de andere kant is de aanschaf van een prime lens ook een hele goede keuze. Wanneer de prijs later zakt stap je over op een X-T3.

Een 23 1.4 is denk ik ook een hele goede keuze met zon kleine op komst. Het geeft je nieuwe mogelijkheden met fotograferen in lowlight en de lens heeft een ander karakter dan de 18-55. Genoeg nieuwe dingen om je mee te vermaken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Oef lastige keuze.

Ik kan wel uit ervaring zeggen dat juist met een kleine ik een kleinere body ideaal vind. Ja gaat al genoeg spullen mee sjouwen dus alles wat kleiner/lichter/minder is vind ik een pré. Die van mij ontgroeit nu langzaam de wagen leeftijd en er hoeft minder mee maar nu mag ik achter hem aanrennen dus alsnog erg blij met een kleinere camera.

Wat betreft je Fuji opties, de X-T3 schijnt qua AF een flinke verbetering te zijn tov. van de T2 die weer op zijn beurt beter was/is dan de T1 dus wat dat betreft ga je er een flinke stap op vooruit.
Qua grip zou je nog een MHG-XT3 (of een kloon) kunnen overwegen, geeft je meer grip en de flexibiliteit om het er af te laten.

En over je X-T1 houden, de AF van de 23mm 1.4 is al niet de allersnelste, zeker met de X-T1. Vooral bij de X-T3 schijnt hij (op magische wijze) serieus sneller te zijn. Ik heb hem op de X-T2 en het is ondanks dat het één van mijn favoriete lenzen is zeker niet ideaal met kinderen ivm. de focussnelheid en dunne scherpte diepte, maar zoals ik zei is hij op de X-T3 beduidend sneller heb ik vernomen van forumleden.

Dan wat betreft de Canon's je schrijft als pluspunt bij de 6DII het AF systeem. Deze is exact het zelfde als die in de 80D zit alleen bij de 80D zijn door de kleinere sensor de punten beter verdeelt waar ze bij de 6DII voornamelijk in het midden zitten.

Nu word het lastig want ik ben nogal bevooroordeeld :+ maar normaal gesproken is een FF sensor zeker een groot voordeel. En de 6DII is zeker ook een prima camera maar dat is het een beetje als je dan toch rondkijkt en de mogelijkheid om over te stappen overweegt zijn er gewoon betere opties dan de 6DII zoals bij bij Sony.
Of als je bij crop blijft is Canon's eigen 80D die je overweegt ook heel erg potent en matcht op sommige gebieden de 6DII of komt heel dicht bij. Ow en een F/4 lens is niks mis mee hoor, kun je altijd later nog een leuke 50mm ofzo bijkopen :)

Persoonlijk zou ik, zeker omdat je al tevreden bent met Fuji's beeld en bediening, bij Fuji blijven :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 18:42

TAA

Liever IRC

Hier wordt de XT-1 met kerst vervangen door een XT-3 inclusief batterijgrip. AF was voor mij ook een dingetje (sport van de kids) en daarom toch maar voor de XT-3 gezwicht. Nu alleen nog die 10-24 lens naast de allround 18-135 en 100-400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 18:40
sapphire schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:31:
En over je X-T1 houden, de AF van de 23mm 1.4 is al niet de allersnelste, zeker met de X-T1. Vooral bij de X-T3 schijnt hij (op magische wijze) serieus sneller te zijn. Ik heb hem op de X-T2 en het is ondanks dat het één van mijn favoriete lenzen is zeker niet ideaal met kinderen ivm. de focussnelheid en dunne scherpte diepte, maar zoals ik zei is hij op de X-T3 beduidend sneller heb ik vernomen van forumleden.
Maar wat zou dan een mooi alternatief zijn qua prime icm de X-T1? Ik heb 2,5 jaar geleden een week lang een Zeiss Touit 32 F1.8 lens te leen gehad. Ragscherp, mooie beeldhoek voor mijn gebruik maar dramatisch qua focus. Destijds voor mij de reden om de lens dan ook niet definitief aan te schaffen.

Of loop ik hier gewoon keihard tegen de beperkingen van de X-T1 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Het kan wel, zeker als ze heel klein zijn en nog niet als een dolle door het huis heen gaan is het wel gaan. Zo'n kleintje die dan lekker ligt te slapen of in mama's armen ligt is met f/1.4 heel mooi dromerig. Alleen toen mijn zoontje begon met kruipen hield de 23mm het op continous focus niet meer bij :+
Van de Zeiss herken ik wel een beetje, mijn Samyang 12mm met MF is ook niet te doen met de kleine.

Je kan gewoon de 23/1.4 kopen en later nog upgraden naar een X-T3? Of anders naar een 23/35/50 uit de F/2 serie kijken. Die staan er om bekend dat ze een snellere AF hebben en vanaf F/2 ook goed scherp zijn.

Gabriël AM5

Pagina: 1