Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergroover76
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:33
Ik ben bezig om mijn netwerk onder de loep te nemen, op zich werkt het super stabiel maar ik loop toch tegen een paar dingen aan.

We hebben een appartement in onze woning. Deze krijgt WIFI via een guest netwerk door het AP in de speelkamer.
Dit appartement heeft ook een bedraad netwerk via de AP in de Mancave.
Op zich is dit guest netwerk via de WIFI maar schijn want ik krijg het niet goed gescheiden van ons eigen netwerk.
Dit komt omdat in het appartement een kleine ziggo mediabox heeft welke verbonden moet zijn met onze ziggo mediabox.

Het komt nogal eens voor dat mijn kinderen per ongeluk het verkeerde apparaat in spotify selecteren en wordt er dus via zijn Sonos boxen K3 afgespeeld :)

Mijn paint kwaliteiten zijn niet super maar ik heb het toch geprobeerd om dit in onderstaand schema wat duidelijker te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HGB2267.png

Mijn Ubee ziggo modem wil ik nu in de bridge stand laten zetten en het internet door een ander apparaat laten regelen.
Op dit moment neig ik nog naar een PFsense oplossing.

Wat ik dus eingelijk wil is mijn netwerk volledig scheiden van het appartement netwerk maar dat er in het appartement nog wel via de ziggo media box tv gekeken kan worden.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
Ik zou een Asus router nemen, deze krijgen vaak lang updates en werken heel stabiel. Heb er zelf thuis ook eentje draaien.

Het grote voordeel is dat je heel eenvoudig een gastnetwerk kan aanmaken. Deze zijn dan gescheiden van het main-ssid. Je kan tot drie extra gastnetwerken maken, keuze genoeg.

Over het algemeen goede ervaringen ermee, je moet je maar eens inlezen op internet over dat spul. Dan kan jezelf ook goed afwegen of dat dit het juiste spul voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het leuk vindt en je hobby is inderdaad voor Pfsense/opnsense gaan met twee aparte netwerken wil je het simpel houden kan je ook achter je Ziggo router twee routers zetten en ze op die manier scheiden, nadeel dubbel nat. Maar als er niet gegamed wordt maakt dat eigenlijk niets uit en merk je er niets van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergroover76
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:33
Jordyz schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:48:
Ik zou een Asus router nemen, deze krijgen vaak lang updates en werken heel stabiel. Heb er zelf thuis ook eentje draaien.

Het grote voordeel is dat je heel eenvoudig een gastnetwerk kan aanmaken. Deze zijn dan gescheiden van het main-ssid. Je kan tot drie extra gastnetwerken maken, keuze genoeg.

Over het algemeen goede ervaringen ermee, je moet je maar eens inlezen op internet over dat spul. Dan kan jezelf ook goed afwegen of dat dit het juiste spul voor je is.
Om de WIFI te scheiden maak ik me nog niet zo druk dat lukt me nog wel. Het gaat me voornamelijk om het bedrade gedeelte van het appartement.
Want mijn Ziggo box en de ziggo box in het appartement moeten volgens mij wel in hetzelfde netwerk zitten.

Als ik ervoor zou kiezen om het WIFI guest netwerk van het bedrade netwerk in het appartement te scheiden dan lopen we ook tegen een paar problemen aan. bijvoorbeeld met zijn sonos speakers, 2 kleintjes zitten op de wifi en de soundbar zit bedraad.
Als ik deze netwerken van elkaar zou scheiden dan werken de sonos speakers niet samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Als alternatief van PFsense kan je een router van MikroTik overwegen. Daarmee kan je serieus veel instellen en ook zij hebben een erg actieve community. Voor de scheiding zou ik in jouw situatie met VLAN aan de gang gaan. Dat is (afgezien van de leercurve) de meest eenvoudige manier om scheiding in je netwerk aan te brengen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Scheiden op vlan in mikrotik is niet eens zo heel erg moeilijk volgens mij. Maar als je hoopt op een vinkje "gasten netwerk", dan is het extreem ingewikkeld.
Je moet ook actief bijblijven met de firmware (even op update klikken), want Mikrotik patcht af en toe nog wel eens een kritische CVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jordyz schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:48:

Je zou een Asus kunnen kopen en daarop Asuswrt-merlin flashen. Dan heb je de standaard Asus interface met net ffe wat meer opties, vlan etc. :)

Ik heb een Asus 68u hier, erg tevreden mee, nu nog stock, over een tijdje met merlin er op.

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 10-12-2018 15:42 ]

Pagina: 1