Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkommeren
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 18:02
Hey guys,

Ik probeer een wat vloeiendere windows ervaring te krijgen op een 4k scherm icm wat andere schermen. Dwm (=desktop windows manager in Windows) gebruikt nl. de intel HD620 kaart in mijn XPS 9560, dit is hoe Optimus werkt. De laptop heeft ook een nvidia 1050 kaart intern, maar die kun je niet op de dwm.exe locken via Nvidia Control panel, alle andere processen (visual studio, browser, games) wel. Het gevolg: Start menu en openen van windows gaat redelijk hakkelig, ook op de externe monitor die via de 1050 zou lopen. De rest werkt prima.

Maar deze laptop heeft ook een thunderbolt 3 aansluiting, al is hij maar 2 lanes.

De vraag: Als ik een enclosure haal met een externe graphics card en daar een monitor op aansluit, kan ik dan de Intel hd620 bypassen voor *alle* processen? (en zou ik hem evt uit kunnen schakelen als ultieme test?)

Ik vind die dingen namelijk niet echt goedkoop!

[ Voor 9% gewijzigd door jkommeren op 10-12-2018 11:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik probeer een wat vloeiendere windows ervaring te krijgen op een 4k scherm icm wat andere schermen.
Hoe heb je alles aangesloten en welke schermen (met welke resolutie) gebruik je?

Deze laptop heeft namelijk Displayport en daar kan 4k@60 uit, de hdmi zou maar 1.4 zijn en dus max 30hz leveren op 4k.

Uit de vraagstelling blijkt volgens mij dat je niet goed begrijpt hoe Optimus werkt.

GTX 1050 stuurt beeld door naar de Intel, die de aansluitingen en de frame buffer daarvoor beheert.

Als je dus een externe kaart er aanhangt en daar je monitor aanhangt heb je dus niets met die Intel te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door White Feather op 10-12-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkommeren
Beste White Feather,

Nu heb ik een externe monitor op 1080p via een DisplayLink Usb3.0 extensie, een 1080p monitor via Hdmi (en zoals je zei dus via uiteindelijk de hd620 werkt), en interne scherm teruggeschakeld naar 1080p omdat de ervaring op 4k om te huilen is. Daar was ik ook niet de enige in, zie bv https://communities.intel.com/thread/125615

Okay dan heb ik de werking van Optimus wat verkeerd begrepen, maar ik kan me herinneren als ik mijn vorige externe gpu aansloot via expresscard op mijn oude laptop (die een pci-e slot beschikbaar maakte) dat hij dan wel Optimus gebruikte voor compressie van het pci-e signaal (?) als ik er een nvidia kaart inprikte. Geen idee of dat de Windows Desktop ervaring ook daadwerkelijk trager maakte overigens, windows 8 was UI technisch wat lichter, en misschien dat dat alleen voor de compressie was en de intel hd buiten spel stond, maar de interne gpu moest daarvoor wel perse zijn ingeschakeld, anders "schakelde hij Optimus uit" en gingen gaming prestaties op externe monitor omlaag.
Als ik Gpu-Z start kan ik zien dat voor alle 3 de monitoren de uhd620 gebruikt wordt als ik er het start menu open.

Vandaar mijn angst voor een zelfde situatie met een uitbreiding voor 500 euro. Ik wil idd dat de intel hd er niets mee te maken heeft, ook niet voor de windows desktop.

Het gaat ook "mis" op 1080p. Het voelt gewoon niet 100% vloeiend als ik op de startknop druk. Wel bij laptops die geen optimus hebben (een Acer gaming laptop met 1070 nvidia kaart bv). Ik zou graag diezelfde ervaring op mijn laptop willen. Als dat alleen op externe monitoren kan via een Egpu prima. Dan kan ik de displayLink hub axen, en krijg ik iig een goede ervaring op 2 van de 3 schermen.

[ Voor 89% gewijzigd door jkommeren op 10-12-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Helaas niet Dell schakelt de 1050 uit op het moment dat hij een externe kaart herkent, tenminste bij mijn Alienware 17R, en mijn Dell Inspiron 7720 was dit wel zo, staat goed omschreven bij de externe kasten die ze verkopen (alleen helaas niet bij de laptop zelf).
Dat was niet wat je vroeg, beter lezen, maar volgens mij kan je wel alles via je 1050 laten lopen, ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe ook alweer, kom daar nog op terug.

Overigens beantwoordt je zelf al een deel van je vraag, disable je HD620, en forceer windows je 1050 te gebruiken en see what happens.

Wel even restore point maken voor dit uit te proberen hé ;)

[ Voor 43% gewijzigd door zion op 10-12-2018 14:14 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkommeren
disablen van de hd620 in device manager kan niet! dat had ik al geprobeerd haha. maar ik zal nog eens kijken wat er dan gebeurt. Update: Hdmi uitgang werkt dan niet meer en hij schakelt over op software emulatie, en de displaylink start niet, ook na uit en inpluggen.

er waren eerdere modellen waar je hem in de bios uit kon zetten, maar zelfs met een custom "unlocked" bios waarbij die optie wel beschikbaar is werkt hij niet op dit model.

[ Voor 26% gewijzigd door jkommeren op 10-12-2018 14:26 ]