Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe boven verwarmen en zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Forumleden,

Ik zit hier regelmatig te lezen en inmiddels zelf een vraag. Wij hebben sinds kort een nieuwe woning gekocht uit 2000. Nu hebben we in de hypotheek rekening gehouden met de aanschaf van een pelletkachel en zonnepanelen.

Nu hebben we de beslissing gemaakt om de Nordic Fire Victor 8 aan te schaffen. Deze wordt in de hoek geplaatst van de woonkamer, in de richting van de rest van de woonkamer. Nu zou dit voldoende moeten zijn om de gehele woonkamer te verwarmen. Daarnaast is voor deze opstelling gekozen omdat we op de eerste verdieping aan de voorzijde een klein stukje plat dak hebben waardoor we 1 betonboring minder hebben en makkelijker het huis uit kunnen.

De achterzijde van ons huis ligt op het Zuid-Westen. Op het dak kunnen 15 panelen geplaatst worden. De bedoeling is dat hier JA Solar Fullblack percium PV panelen op komen met een Omnik omvormer. De panelen hebben een watt piek van 300.

Nu heb ik de volgende vragen waar ik nog niet helemaal over uit ben en wat handig / handiger is:
- Er kunnen 15 panelen op. Nu vebruiken we maar ongeveer 2200 / 2300 KW p/j. Terwijl 15 panelen ongeveer 4150 zullen opleveren. Heeft het toch zin om het dak vol te laten leggen gezien de toekomst en de terugleversubsidie? Of moet ik er op leggen wat ik ga verbruiken?
- De benedenverdieping kunnen wij volledig verwarmen met de pelletkachel. Nu zouden we graag ook boven geen gas meer willen gebruiken. Ik heb iets gelezen over IR verwarming. Is dit een goede optie voor boven en van hoeveel verbruik moet ik ongeveer uit gaan? Of kan ik beter gebruik maken van aparte thermostaat voor boven?
- Is er nog een optie voor het warmwater? Ik had voor een zonneboiler kijken maar dan ben ik nog steeds afhankelijk van mijn CV opstelling.

Zie graag jullie zienswijze :).

Patrick

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Overproductie van panelen ja, zeker doen. VOL met dat dak!

verwarmen met IR, als je niet permanent aanwezig bent een prima alternatief. Gebruik ligt aan je comforteisen, maar het valt reuze mee mits je de panelen niet permanent tot 20 graden laat stoken.

Warmwater: Zonneboiler kan, gooi er een atlantic explorer overheen en je hebt genoeg SWW
sterkte!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:17

de Peer

under peer review

Lardman schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:58:
Overproductie van panelen ja, zeker doen. VOL met dat dak!

verwarmen met IR, als je niet permanent aanwezig bent een prima alternatief. Gebruik ligt aan je comforteisen, maar het valt reuze mee mits je de panelen niet permanent tot 20 graden laat stoken.

Warmwater: Zonneboiler kan, gooi er een atlantic explorer overheen en je hebt genoeg SWW
sterkte!
Laat die zonneboiler dan maar weg, alleen een atlantic explorer 3 is een veel interessantere investering, terwijl de combinatie zonneboiler + atlantic explorer een gigantische investering is die je volgens mij niet gaat terugverdienen binnen de economische levensduur.

IR-panelen. Ja kun je doen, maar het idee van die dingen is vooral dat je in 18 graden (luchttemperatuur) gaat zitten. Er zijn veel mensen ontevreden over IR-panelen door verkeerde verwachtingen. Ik zou adviseren ze eerst te testen voordat je flink gaat investeren. Ik ben er wel van overtuigd dat ze toegevoegde waarde kunnen hebben, maar je moet goed weten hoe ze werken en waar je mee bezig bent. Verkopers zijn vaak wat schimmig, en hun websites al helemaal.

Als het om 1 kamer gaat, is een LL-warmptepomp (airco) ook nog een optie lijkt me. Kun je in de zomer ook mooi koelen. Als de pelletkachel nog niet gekocht is, zou je sowieso beneden ook een warmtepomp kunnen overwegen :+, als je dan toch duurzaam bezig wilt zijn .

Dak vol inderdaad, zonder twijfel, juist omdat salderen versoberd gaat worden.
Trouwens, besef wel dat het rendement op je zonnepanelen niet zo hoog zal zijn als je er geld voor gaat lenen én ze laat installeren door een externe partij, dan worden vooral anderen er financieel beter van.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 10-12-2018 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het zo lees zijn de IR panelen voor ons niet interessant. Is het dan een optie om de kamers apart te verwarmen? Ik maak nu gebruik van een Nefit easy thermostaat, ik weet niet wat hier softwarematig mee te doen valt? Is er mogelijk een thermostaat te koppelen?

Wat betreft de warmtepomp heb ik hierover gedacht (ELGA). Nu wilt alleen de vrouw graag een pelletkachel voor onder meer de "gezelligheid" van het vuur. Nu hadden we hier het geluk dat we eenvoudiger naar buiten kunnen en daar mee wat installatiekosten besparen.
Het nut van een ELGA in combinatie met de pelletkachel die, naar alle waarschijnlijkheid, de volledige benedenverdieping kan verwarmen valt daar mee weg.

Wat betreft de zonnepanelen ga ik het dak dan maar netjes vol leggen. 10 of 15 scheelt ook niet heel veel in prijs. Zijn de Ja solar in combinatie met de omnik een prima optie?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je kan ook nog kijken naar een kachel met CV aansluiting. Dan plaats je ergens in je woning een boilervat die je dus kan verwarmen met je CV ketel en je kachel. Vanuit daar verwarm je dan, middels een zoneregeling, elke individuele kamer.

Als je ook aan het kijken bent naar een ELGA waarom dan niet volledig van het gas af met een kachel met CV aansluiting, datzelfde boilervat en een grotere L/W warmtepomp met sanitairvoorziening. Die kan je zelfs aansluiten op dat bestaande boilervat.

Je kan dan je hele gasaansluiting de deur uit doen wat je behoorlijk wat netbeheerkosten scheelt. Met de hoeveelheid zonnepanelen op je dak kan je daar ruim denk ik je eigen verbruik opwekken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:05
Met ^, net als je zonnepanelen en warmtepomp te weinig opleveren is het winter, en is het leuk om gezellig vuurtje te stoken, past ideaal samen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1