Toon posts:

Gaat mijn HDD falen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat mijn HDD was langzamer was dat normaal de laatste tijd en soms stottert het iets in bepaalde games dus heb ik de HDD getest: https://i.imgur.com/pylkev4.png
Is dit slecht?

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-12 18:30
Yup, uncorrectable sector count wil je absoluut niet hebben. Nieuwe HDD aanschaffen, data kopiëren en de oude schijf niet meer gebruiken.

Qua schijven zou ik richting Western Digital Red gaan, die zijn vaak ook te vinden hier op Vraag&Aanbod voor een scherpe prijs. Seagate crap en Western Digital Green/Blue zou ik links laten liggen. Als belangrijke data erop gaat staan, dan wil je er niet goedkoop over doen!

[ Voor 50% gewijzigd door Jaïr.exe op 10-12-2018 03:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de snelle reactie, welke HDD zou je aanraden als vervanger?

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-12 20:32

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 03:52:
Dankje voor de snelle reactie, welke HDD zou je aanraden als vervanger?
Ik persoonlijk heb zeer slechte ervaringen met WD . Maar andere die zweren erbij. Mijn ervaringen met Seagate zijn een stuk beter.

Een keuze in merk is echt iets persoonlijks.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
En WD red is een nas schijf, dus beter niet gebruiken als je deze niet in een nas gebruikt.
Een nas schijf gaat anders om met fouten sectoren, zoek hier maar op.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Je harddisk is nu inderdaad voor je data onbetrouwbaar geworden volgens de SMART stats.
En het ligt echt aan het platteroppervlak, niet aan communicatieproblemen.

Maar is dat reden om hem weg te gooien? Mijns inziens niet.
Helaas omschrijf je niet waarvoor de harddisk wordt gebruikt.
Als je een goed backupregime hebt, is het doel van deze harddisk eigenlijk alleen maar voor "beschikbaarheid" van data, niet voor "backup" van data (want daarvoor heb je backups).

Mijn advies zou zijn:
- maak NU direct backups van alle data op deze schijf die je niet kunt missen
- heb je genoeg geld: koop een nieuwe harddisk en ga die gebruiken

Zit je wat krapper in de centen:
- geef de hele disk een low level format ("een lange format", met als nadeel dat je data van de disk af is).
Alternatief kan je een volledige SMART-test uitvoeren op de disk, bv. met HD-Tune. Dan behoud je je bestanden op de disk.
- en gebruik de harddisk gewoon verder, waarbij je steeds zorgt voor recente backups (zoals in: dagelijks, bv. met het gratis Windows 10 File History) en je de SMART parameters in de gaten houdt:

Met name C5 moet 0 blijven en C6 mag niet hoger worden.
Als een van beide voorwaarden wordt geschonden heeft de harddisk status "RIP".

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:34

MsG

Forumzwerver

Zet CrystalDiskinfo eens op decimale leesbare waarden, dan zie je duidelijker de huidige waarde.

Eigenlijk moet je hem even volledig met 1'tjes en of 0'etjes beschrijven, je kan dan zien of er daadwerkelijk reserve-sectoren zijn ingezet, of dat de slechte gebieden tijdelijk even niet leesbaar waren.

Reallocated sector count is nu namelijk gewoon nog 0, wat prima is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12 17:11
Exact hetzelfde grrr.
Heb net een externe schijf gekocht en eindelijk een backup gedraaid nadat mijn vorige backup drive in de kast door niets doen overleden is gaat m'n main drive het loodje leggen...

• ESTANNY
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 22:07
Ik wil er nog even een kanttekening bij maken.Buiten het feit dat je inderdaad je schijf NU beter vervangt moet je ook eens kijken naar de Power On Hours, die heb je momenteel op 27197 uur dat die schijf in werking was. Dat is meer dan 3 jaar contant in werking.

In mijn opinie, vervangen, en deze schijf afschrijven. Ik zou ze niet verder meer gebruiken. De schijf heeft een te hoog risico op overlijden, zelfs als die niet gebruikt wordt voor lange tijd.

Iig, ze heeft mooi dienst gedaan. Ik zit bij mijn schijven ook rond die Power On Hours, maar nog geen problemen. Toch ben ik al aan het plannen om ze allemaal te vervangen die in aanmerking komen. 8 in mijn NAS en 5 in mijn PC. Dus het zal me wel wat kosten, maar ja, je data is veiliger.

• ESTANNY
jan99999 schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:48:
En WD red is een nas schijf, dus beter niet gebruiken als je deze niet in een nas gebruikt.
Een nas schijf gaat anders om met fouten sectoren, zoek hier maar op.
Is dat zo? Kan je dit even uitleggen? Ik gebruik namelijk WD Reds in mijn PC uitgezonderd op de Samsung SSD. In mijn NAS heb ik er 8 WD Reds en 5 Seagate IronWolfs.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
Wat ik doe in dit geval is nieuwe drive, data kopieren maar oude drive niet weggooien. Kan zo in de kast als schijf met extra backup. Eventueel bij je ouder/vrienden/buurman leggen zodat je bij inbraak/brand/overstroming/... toch nog een kopie van je data hebt :)
Het is misschien niet de meest betrouwbare backup maar beter dan weggooien en geen extra backup hebben :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
ESTANNY schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:47:
[...]

Is dat zo? Kan je dit even uitleggen? Ik gebruik namelijk WD Reds in mijn PC uitgezonderd op de Samsung SSD. In mijn NAS heb ik er 8 WD Reds en 5 Seagate IronWolfs.
WD Red heeft standaard TLER ingeschakeld, wat inhoudt dat na 7 seconden geen recovery meer plaatsvindt. Ideaal bij hardware RAID, fataal bij single disk systemen.
De BER van een Red is hetzelfde als van een green.

• ESTANNY
_JGC_ schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:35:
[...]

WD Red heeft standaard TLER ingeschakeld, wat inhoudt dat na 7 seconden geen recovery meer plaatsvindt. Ideaal bij hardware RAID, fataal bij single disk systemen.
De BER van een Red is hetzelfde als van een green.
Ok, Ik heb het begrepen. Voor mijn NAS is dat nu geen probleem omdat die RAID 10 gebruiken, maar inderdaad op mijn PC niet. Welke drives raad jij aan? De WD Green is geen optie omdat ik er echt slechte ervaring mee gehad heb.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
Helaas al een iets ouder frans artikel (augustus 2017) over de gemiddelde RMA rates van een grote webshop:
https://www.hardware.fr/articles/962-6/disques-durs.html
HGST 0,82% (contre 1,13%)
Seagate 0,93% (contre 0,72%)
Toshiba 1,06% (contre 0,80%)
Western 1,26% (contre 1,04%)
Gemiddeld liggen de cijfers dus zeer dicht bij elkaar. Seagate komt nog iets beter uit de bus met consistent onder de 1% RMA rate.

Hoewel als je kijkt welke specifieke types je niet moet kopen:
10,00% Seagate Desktop HDD 6 To
6,78% Seagate Enterprise NAS HDD 6 To
5,08% WD Black 3 To
4,70% Toshiba DT01ACA300 3 To
2,95% WD Red 4 To SATA 6Gb/s
Net twee types Seagate bovenaan :+
Dus als je die twee types vermeidt, dan zit je dle goed bij Seagate :9

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1