Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 14:31
TL;DR: Waar vind ik GU10 LED's die over hele spectrum hoge CRI (of beter hoge CQS/TLCI) hebben?

Hi all, nu de renovatie van ons oude (1870) monument langzaam (vooral erg langzaam...) tot conclusie begint te komen, ben ik met het lichtplan bezig.

Initieel overwoog ik LED en heb ik in één ruimte getest, maar was niet tevreden met CRI.
Derhalve heb ik in meeste plafonds (lees: 40x kelder, 10x begane, 20x eerste etage) halogeen GU10 inbouwspots aangebracht. Schitterende verlichting, erg sfeervol, fijn te bedienen (met Jung touch-dimmers). Alleen weinig rekening mee gehouden dat vrouw en kinderen licht graag aan laten.

Nu inzichten van slimme meter (met dank aan schitterend project van @dennissiemensma: DSMR-reader) boven water komen, schrok ik toch wel van verbruik. Bijvoorbeeld van +-500W die de gangverlichting gebruikt (zit inmiddels een aanwezigheidsensor op/voor).

Derhalve de LED's aldaar bij wijze van proef vervangen door Philips Master LED Expertcolor.
Tijdens een impulsief moment (op vakantie) besteld en op zich prima licht, maar:
  • Ondanks hoge CRI nog steeds grote afwijking met halogeen
  • Vrij slecht echt laag te dimmen (gaan uit bij +-50% van halogeen)
Het viel me al op dat halogeen alsnog warmer is en vrij duidelijk verschil in gebrek aan 'rood' op de licht gekleurde vloer (krijg het verschil niet mooi op foto). Achteraf zie ik dat ik dit had kunnen weten: https://static.electronic...-Lighting-spectra-734.jpg

Ook weet ik nu dat R9 (= Rode deel spectrum) niet in CRI meegenomen wordt, heel handig.

Nu de vraag; welke GU10 LED's hebben wel 'full-spectrum' een hoge CRI/CQS/TLCI?
En zijn daarnaast dimbaar?

Hoop dat Tweakers' ons kunnen helpen aan mooi licht en lager verbruik!

Notes:
Zie het niet zo zitten om €3500 (70x50+extra bridge) uit te geven aan Hue GU10 spots waarmee ik CRI/temperatuur kan emuleren. Ze zijn daarbij ook 2cm langer, waardoor ze mogelijk niet overal passen.

Yuji lijkt mooi spul (met 97 erg hoge CQS en 100 TLCI) te hebben, maar weet niet welke leverancier daar GU10's van/mee maakt. En ook daar is de 'roll-off' rond 640nm erg groot.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-11 17:08
Zoek je verlichting die halogeen licht qua dimgedrag benaderen (naar warm toe bij dimmen), of zoek je naar zo perfect mogelijk lichtspectrum/CRI? Voor zover ik weet is dit tot nu toe of/of, omdat je in het laatste geval alleen de lichtintensiteit dimt, en niet het spectrum naar warm veranderd.

De Philips DimTone/Warmglow (of vergelijkbaar) benaderen het warme halogeen effect redelijk goed, en doen het ook nog met conventionele dimmers, maar hebben niet de beste CRI op maximaal vermogen.

Om je dimbereik te verbeteren kan je één van de LED lampen vervangen door een halogeen lamp. Het is niet netjes, maar kan dan net de last zodanig beïnvloeden dat alles wel beter in het dimbereik past.

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 14:31
Hi @il-Principe,

Was er al een beetje bang voor: Overdag wil ik graag hoge CRI ivm gekozen kleuren en kunst aan muren (bovenop de dim-knop drukken=vol), 's avonds mooi zacht licht (onderop dim-knop=laagste setting). Midden van de knop is een zelf gekozen 'preset'.

De DimTone/Warmglow heb ik nog niet geprobeerd, maar was obv filmpjes niet zo onder de indruk. Alleen de kleurtemperatuur lijkt te veranderen, de intensiteit niet?

Weet ook niet of dat goed werkt met de soft-start (auto-detect LED) dimmers die we gebruiken. De plafondlampen op kinderkamers (1x klik is grote lamp, aan/uit/aan is nachtlamp) raakte er door van slag.

Ga eens proberen met om-en-om vervangen van halogeen door LED, kijken of de dimmer daar niet door van slag raakt. Maar ik heb het vermoeden dat de MasterLED Expertcolor een vrij hoge cut-off hebben.

Thanks voor je info!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-11 17:08
De intensiteit van de warmglow verandert ook naarmate je deze verder dimt, en dat kan vrij ver.
Misschien is dat wat lastig te zien op video aangezien het kan zijn dat de camera de belichting aanpast, waardoor het minder donker lijkt te worden.