Toon posts:

Een nieuwe Intel webdev PC, plus af en toe een game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Na 5 jaar op een laptop gewerkt te hebben i.c.m. een extern scherm is het nu weer tijd voor een PC.

Ik ben er dagelijks op aan het werk als webdeveloper en heb daarnaast ook Photoshop en Illustrator (niet te zwaar werk) open. Ook wil ik wat gaan klooien met muziek (FL Studio) en af en toe een video bewerken (Adobe Premiere, maar dit ook niet te zwaar, gewoon luchtig :) ). O ja, niet geheel onbelangrijk, ik zou er af en toe ook wel op willen gamen. Dat kan een wat oudere Fallout zijn, maar Battlefield V staat ook in de planning. Dat hoeft dan niet op de hoogste settings (mijn monitor is 2560x1440 en max 75Hz). Mijn voorkeur gaat uit naar Intel/Nvidia. Dat is me altijd goed bevallen en ik doe er toch voornamelijk gewoon werk op dan games.

Het systeem max maximaal 1000 euro gaan kosten. De assemblage kan ik zelf doen. Dit had ik in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8500 Boxed€ 224,-€ 224,-
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 92,-€ 92,-
1Zotac GeForce GTX 1060 AMP! Edition 6GB€ 222,90€ 222,90
1Corsair Crystal 280X RGB Zwart€ 144,90€ 144,90
1Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01€ 103,50€ 103,50
1BitFenix Whisper BWG450M€ 78,50€ 78,50
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,80

Ik heb nog een nieuwe (wel een wat ouder type) koeler liggen: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B Zou dat nog wat zijn? Of is dat heel erg raar op een mini-itx bordje of gaan er dan dingen niet passen? Ik heb overigens voor dit mobo gekozen omdat daar meteen wifi op zit.
Mijn monitor is een: pricewatch: Iiyama XB3270QS-B1 Zwart

Ik wil niet gaan overklokken. De processor gebruikt 65W en de videokaart max 120W. Dat zou ik dus makkelijk moeten halen met een 400-450W voeding. Eén SSD is voorlopig genoeg. Misschien hang ik er ooit nog nog wel eens 2 oude HDD's in, maar ik heb ook een extern apparaatje daarvoor via USB 3, dus ik denk dat dit het eigenlijk echt wel is.

Wat ik me afvraag, is of deze onderdelen goed bij elkaar passen? Dat ik niet een moederbord/voeding koop met verkeerde kabelaansluitingen (soms zijn ze 3 pins en soms 4 volgens mij?). De case is weliswaar duur, met lampjes, terwijl ik geen echte gamer ben en ook niet ga overklokken, maar er is plek zat op mijn bureau en hij ziet er mooi uit. En een case gaat als het goed is lang mee, je kan hem altijd hergebruiken. Ook vind ik stilte erg belangrijk, dus vandaar de ietwat dure voeding. Maar ik heb gelezen dat hij goed is, en stil, dus vandaar. :) Oja, een Intel Core i5-9500 processor, komt die niet binnenkort uit? De i5-8500 is al wat ouder...

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
Waarom per se Intel? Voor webdevelopment is ryzen erg prettig hoor. Een 2600x geeft je echt veel power.

(Heb zelf ook een desktop met ryzen, dat is met development echt heel fijn)

En in die kast past ook een matx bord, zou dat zelf adviseren want dan heb je meer waar voor je geld. Die kast zou je zo 70 euro op kunnen besparen. Een goede fractal design is in mijn ogen ook strak en die kost de helft.

De 1060 is voor 1440p nu al onderbemeten, dus die is niet toekomstbestendig. Je zou op de 2060 kunnen wachten.

[ Voor 48% gewijzigd door 418O2 op 09-12-2018 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
@418O2 Ik heb zelf niet al te goede ervaringen met AMD. Bij de ene kennis was een processor niet helemaal goed, elke keer Windows resetten blue screen, uiteindelijk na maanden klooien een nieuwe processor gekregen. Een andere kennis had weer geheugenproblemen en moest ander geheugen kiezen. Dat wil ik absoluut niet zelf mee gaan hoeven maken. En de AMD videokaarten dat liep in het verleden niet echt lekker bij mij, gehannes met drivers, ik vond het niet fijn werken. Net zoals de ene het liefst iOS heeft en de ander Windows. Met Nvidia beviel alles wel altijd en nooit last. Voor de rest zag ik wat benchmarks voor games dat een Core i5 het net zo goed deed en dat het voor Adobe software ook niet echt uitmaakte of dat dat juist eerder in het voordeel van Intel uitviel. Vandaar, dat is mijn voorkeur. Bij anderen zal het misschien andersom zijn. :)

Ik zie niet echt betaaldbare matx borden met wifi. Waarom zal ik meer waar voor mijn geld hebben dan? 2 plekken voor geheugenmodules is al goed en als ik er een msata ssd in kan steken en een videokaart ben ik al klaar. Ik wil alleen wel dat bijvoorbeeld de stekkertjes van de fans van de kast in het moederbord passen, en dat de stekkertjes van de voeding passen met alles.

Ja, daar zeg je wat, wachten op de 2600. Wanneer zou die ongeveer komen? Vanaf januari pas denk ik. Maar 1440p op 60 Hz is genoeg he? En het hoeft/kan niet op de hoogste settings. Ik wil ook wel terugvallen naar 1080p voor die ene keer dat ik game. Deze pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC 1070 voor EUR 359,- zou ook nog kunnen wellicht. Ga ik wel iets over mijn budget heen, maar goed. Aan de andere kant wacht ik wel liever op een nieuwere kaart zoals de 2600 (en op een nieuwere processor) als die toch op het punt staan uit te komen.

Nog een vraagje. Voor die GTX 1070 zie ik in de specs op Alternate dit staan:
Stroomverbruik 150 W
Aansluitingen 1x 8-pins (6+2) aansluiting
Minimale voeding min. 500 W

Waarom moet de minimale voeding ruim 3x hoger zijn dan wat alleen de videokaart nodig heeft? In mijn openingspost had ik een processor gekozen van 65W. Voor de rest zit er niet veel in. Dan zou je toch zeggen dat bijvoorbeeld een voeding van 400W ruim genoeg moet zijn?

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
kijkend naar je workloads lijkt een r5 2500 me zeker geen verkeerde optie voor je build. ik heb er zelf ook eentje in mijn systeem zitten en hij draait heerlijk. al is die M2 SSD leuk zou ik gewoon kiezen voor een normale ssd en als je toch M.2 wilt dan kan je kiezen voor een snellere, al is de meerprijs dan wel aanzienlijk. De behuizing is mooi maar ik vind hem een beetje duur in proportie met je build.
ietz zoals een pricewatch: NZXT H500 Zwart of een pricewatch: Fractal Design Define S is ook prachtig en een stuk goedkoper, stil zijn ze trouwens ook wel.

qua gpu is het momenteel een erg slechte tijd om te kopen, ik zou persoonlijk wachten tot of nvidia komt met de 2060 of AMD navi released ergens in begin 2019 (als de geruchten kloppen). Deze kaarten moeten volgens de geruchten erg competitief zijn. AMD doet het trouwens in het algemeen heel erg goed de laatste aantal jaren.

je zou ook ITX kunnen gaan, aangezien die bordjes toch wat goedkoper zijn voor de amd kant dan, wanneer wifi inbegrepen moet zijn :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 231,-€ 231,-
1NZXT H200 Zwart€ 85,95€ 85,95
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 114,95€ 114,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 78,50€ 78,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 73,50€ 73,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,85

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:34
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:16:
@418O2 1. Ik heb zelf niet al te goede ervaringen met AMD. Bij de ene kennis was een processor niet helemaal goed, elke keer Windows resetten blue screen, uiteindelijk na maanden klooien een nieuwe processor gekregen. Een andere kennis had weer geheugenproblemen en moest ander geheugen kiezen. Dat wil ik absoluut niet zelf mee gaan hoeven maken.

2. En de AMD videokaarten dat liep in het verleden niet echt lekker bij mij, gehannes met drivers, ik vond het niet fijn werken.
1. Waren dit allemaal Ryzen's? of oudere AMD's

2. Je zegt het zelf al verleden, het is nu al een stuk verbeterd, en ik heb geen problemen gehad.

Don't let perfect be the enemy of good.

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zou inderdaad ook Ryzen aanraden op dit moment. Intel is nu heel erg duur, Ryzen is binnen dit budget echt de beste keus.

:)

Verwijderd

Topicstarter
@iCore Die met dat geheugenprobleem was in elk geval Ryzen, ik dacht die ander ook, of toch nog een type ervoor, ik weet dat eigenlijk niet precies meer. Maar zie hieronder, misschien ga ik toch wel om. :)

@Grijs Ja, wellicht toch beter AMD dan, het is wel meer bang for the buck ja, Intel is inderdaad erg duur nu. En de i5 9400/9500 is nog niet uit, ik had gehoopt op een 230 euro voor zoiets, maar dat zal wel weer niet dan.

@Ergo Ik wil zeker niet zo'n dure M2 NVME SSD.:) Een normale Crucial SSD is exact even duur als een Crucial M2 SSD, dus dan ga ik voor de M2, want dan heb ik geen extra ding in mijn kast hangen en kabel. Dus ik vond dat wel een goed plan van mezelf. :)

Ja die kasten. Ik heb liever een soort blok of kubus die ik op mijn bureau kan zetten. Dan wil ik niet een toren. Maar meer een wat lager ding. Misschien deze dan maar ofzo: pricewatch: Cooler Master HAF XB EVO (mesh version) (je ziet het al, ik heb een rare smaak :) )

Mooi boardje dat AMD ding met wifi.

Hadden jullie nog raad over wel/niet die oude Big Shuriken van mij gebruiken, of liever iets nieuwers/anders?

En die laatste vraag over de voeding, dat ze bijvoorbeeld zeggen dat bij een videokaart van 150 W een voeding nodig is van minstens 500 W, klopt dat wel?

*** update ***
Het snelheidsverschil hier valt nog wel mee, 1% zie ik: https://cpu.userbenchmark...zen-5-2600X/m447884vs3956
Qua prijs scheelt het ook niet veel: 224 euro voor een i5-8500 t.o.v. 214 euro voor een Ryzen 5 2600X.

Videokaart scheelt wel aardig wat geld ja. Misschien dan toch maar wachten op de 2060 ja. Al had ik liever mijn aanschaf nog dit jaar gedaan, dan kan het nog op de zaak dit jaar als kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 20:35 ]

• Ergo
De kast die ik gelinkt had in mijn post betreft inderdaad een klein model. het is basically de NZXT H500 maar dan een stuk kleiner. YouTube: NZXT H200 Mini-ITX Case Review: Semi-Mini Mid-Tower video heeft een kat om de scale aan te geven van de behuizing :)
voor de rest is behuizing toch een kwestie van smaak, ik persoonlijk vind die kast dus afschuwelijk maar over smaak valt dan ook niet te twisten :).

als je voor AMD gaat zou ik eventueel wel een nieuwe koeler aanschaffen, ook omdat die waarschijnlijk geen am4 bracket heeft en een beetje koeler echt niet duur hoeft te zijn. Waarschijnlijk is de AMD stock koeler al meer dan voldoende (deze heb ik nu zelf op mijn r5 2600 zitten tijdelijk) en anders zou je altijd nog zoiets als dit kunnen nemen. pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

ik gok trouwens dat een voeding van 450 voldoende moet zijn maar 550W geeft je toch een beetje meer headroom en de meerprijs is niet heel denderend.

edit : pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart is trouwens ook een prima behuizing en misschien nog wat kleiner, of maybe zoiets als pricewatch: Cooler Master Elite 130

[ Voor 13% gewijzigd door Ergo op 10-12-2018 20:36 ]

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
De voeding is genoeg voor een 1060, het is ook 80+ Gold, en ze raden bij Nvidia 400W aan. Qua kast vind ik zelf deze heel mooi: pricewatch: NZXT H200 Zwart, dat is dezelfde als @Ergo aanraad. Maar als je echt een 'blok' wilt, zijn er ook genoeg, zoals deze: pricewatch: Cooler Master Elite 110 of inderdaad, deze: pricewatch: Cooler Master HAF XB EVO (mesh version), degene die jij al had gelinkt.

:)

Verwijderd

Topicstarter
@Ergo Ja maar eerst linkte je die NZXT H500 en die is veel hoger dan die H200 :) Jaaah, die H200 is mooi @Grijs ja dat vind ik ook, mooie kast. :) Haha, die kat. :) Okee, bedankt weer, veel goeie info, thanks.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 20:41 ]

• Ergo
ja dat was even een oversight. kwam omdat ik tijdens het schrijven van de post ineens bedacht dat itx ook een optie zou kunnen zijn. dus het lijstje was even om die optie ook even te laten zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is hem gewoon geworden zoals in de openingspost, alleen wat ander geheugen. Draait allemaal als een zonnetje. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8500 Boxed€ 251,-€ 251,-
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 92,-€ 92,-
1Zotac GeForce GTX 1060 AMP! Edition 6GB€ 286,-€ 286,-
1Corsair Crystal 280X RGB Zwart€ 139,-€ 139,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 110,30€ 110,30
1BitFenix Whisper BWG450M€ 74,13€ 74,13
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 71,04€ 71,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,46

De grote Shuriken had ik nog liggen en de CPU was € 229 en de GTX 1060 was € 218 bij Amazon.de. Ik was dus voor 933 euro klaar.
Pagina: 1