Surround werkt het beste als je een simpele balkvormige kamer hebt die uit 1 materiaal bestaat (gelijke weerkaatsing van het geluid) en je zit mooi altijd ongeveer in het midden van de kamer.
Room Correction technieken zoals Audyssey, MCACC, YPAO, Dirac kunnen minder ideale omstandigheden wat corrigeren.
Mijn woonkamer is echter het absolute tegenovergestelde van een ideale vorm / materiaal samenstelling. Er is nl een vreemd gevormde veranda die over gaat in het schuine dak. Het plafond bevat grote schuine vlakken ter hoogte van de veranda. De TV staat lichtjes diagonaal in de woonkamer gericht, er is veel glas (veranda, velux, glazen dubbele deur naar het terras, glazen deur naar de gang; open keuken met een toog), de kamer is niet balkvormig wegens de open keuken, etc, etc
Eigenlijk ieder aspect dat niet ideaal kan zijn, is in mijn living niet ideaal
Daarnaast is het eigenlijk ook zo goed als onmogelijk om er een 5.x, 7.x of 9.x kwijt te geraken omdat de rear speakers al zeer lelijk tegen het plafond in de midden van de woonkamer geplaatst moeten worden, of super hard in de weg op de grond in het midden van de woonkamer, of belachelijk ver weg in de hoeken van de woonkamer. Dit zie ik niet echt gebeuren.
Misschien inbouw in het plafond, maar ik denk niet dat dat een goeie surround kan geven?
Dan schiet eigenlijk enkel 3.1 of zo'n soundbar over...
Ik zou graag surround hebben (vooral voor filmen kijken), maar vraag me af of het zin heeft met mijn woonkamer...

Room Correction technieken zoals Audyssey, MCACC, YPAO, Dirac kunnen minder ideale omstandigheden wat corrigeren.
Mijn woonkamer is echter het absolute tegenovergestelde van een ideale vorm / materiaal samenstelling. Er is nl een vreemd gevormde veranda die over gaat in het schuine dak. Het plafond bevat grote schuine vlakken ter hoogte van de veranda. De TV staat lichtjes diagonaal in de woonkamer gericht, er is veel glas (veranda, velux, glazen dubbele deur naar het terras, glazen deur naar de gang; open keuken met een toog), de kamer is niet balkvormig wegens de open keuken, etc, etc
Eigenlijk ieder aspect dat niet ideaal kan zijn, is in mijn living niet ideaal
Daarnaast is het eigenlijk ook zo goed als onmogelijk om er een 5.x, 7.x of 9.x kwijt te geraken omdat de rear speakers al zeer lelijk tegen het plafond in de midden van de woonkamer geplaatst moeten worden, of super hard in de weg op de grond in het midden van de woonkamer, of belachelijk ver weg in de hoeken van de woonkamer. Dit zie ik niet echt gebeuren.
Misschien inbouw in het plafond, maar ik denk niet dat dat een goeie surround kan geven?
Dan schiet eigenlijk enkel 3.1 of zo'n soundbar over...
Ik zou graag surround hebben (vooral voor filmen kijken), maar vraag me af of het zin heeft met mijn woonkamer...
- Werken room correction technieken ook (goed) voor 3.1 of een soundbar?
- Zijn room correction technieken zo belachelijk goed dat ze zelfs uit mijn woonkamer een correcte, ok klinkende surround kunnen tevoorschijn toveren? Of is mijn woonkamer zo hopeloos dat room correction eigenlijk niets kan verbeteren?
- Kan Dolby Atmos ofzo bv in mijn woonkamer nog fatsoenlijk klinken? (met of zonder room correction)
- Heeft het zin om voor bepaalde technieken er meer geld tegen aan te smijten? Of gaat het toch allemaal even matig klinken?
- Heeft het eigenlijk zin om nog iets surround achtig te proberen (bv een matig klinkende 3.1 of soundsbar) of kan ik best gewoon wat degelijke stereo speakers plaatsen?
- Soundbars werken, als ik goed begrijp, vaak met naar boven gerichte speakers om de rears te simuleren. Ik veronderstel dat in mijn woonkamer absurd slecht zal werken met dat schuine plafond boven de TV. Of vergis ik me?