[Surround] In een woonkomer met een anti-ideale vorm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:26
Surround werkt het beste als je een simpele balkvormige kamer hebt die uit 1 materiaal bestaat (gelijke weerkaatsing van het geluid) en je zit mooi altijd ongeveer in het midden van de kamer.
Room Correction technieken zoals Audyssey, MCACC, YPAO, Dirac kunnen minder ideale omstandigheden wat corrigeren.

Mijn woonkamer is echter het absolute tegenovergestelde van een ideale vorm / materiaal samenstelling. Er is nl een vreemd gevormde veranda die over gaat in het schuine dak. Het plafond bevat grote schuine vlakken ter hoogte van de veranda. De TV staat lichtjes diagonaal in de woonkamer gericht, er is veel glas (veranda, velux, glazen dubbele deur naar het terras, glazen deur naar de gang; open keuken met een toog), de kamer is niet balkvormig wegens de open keuken, etc, etc
Eigenlijk ieder aspect dat niet ideaal kan zijn, is in mijn living niet ideaal ;)

Daarnaast is het eigenlijk ook zo goed als onmogelijk om er een 5.x, 7.x of 9.x kwijt te geraken omdat de rear speakers al zeer lelijk tegen het plafond in de midden van de woonkamer geplaatst moeten worden, of super hard in de weg op de grond in het midden van de woonkamer, of belachelijk ver weg in de hoeken van de woonkamer. Dit zie ik niet echt gebeuren.
Misschien inbouw in het plafond, maar ik denk niet dat dat een goeie surround kan geven?

Dan schiet eigenlijk enkel 3.1 of zo'n soundbar over...

Ik zou graag surround hebben (vooral voor filmen kijken), maar vraag me af of het zin heeft met mijn woonkamer...
  • Werken room correction technieken ook (goed) voor 3.1 of een soundbar?
  • Zijn room correction technieken zo belachelijk goed dat ze zelfs uit mijn woonkamer een correcte, ok klinkende surround kunnen tevoorschijn toveren? Of is mijn woonkamer zo hopeloos dat room correction eigenlijk niets kan verbeteren?
  • Kan Dolby Atmos ofzo bv in mijn woonkamer nog fatsoenlijk klinken? (met of zonder room correction)
  • Heeft het zin om voor bepaalde technieken er meer geld tegen aan te smijten? Of gaat het toch allemaal even matig klinken?
  • Heeft het eigenlijk zin om nog iets surround achtig te proberen (bv een matig klinkende 3.1 of soundsbar) of kan ik best gewoon wat degelijke stereo speakers plaatsen?
  • Soundbars werken, als ik goed begrijp, vaak met naar boven gerichte speakers om de rears te simuleren. Ik veronderstel dat in mijn woonkamer absurd slecht zal werken met dat schuine plafond boven de TV. Of vergis ik me?
Hieronder nog een screenshotjes van mijn woonkamer in sketchup:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/living/sketchupliving1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/living/sketchupliving3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/living/sketchupliving4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/living/sketchupliving6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat zou er op tegen zijn om achter de banken tegen de muren aan surroundspeakers neer te zetten? Afstand is niet echt een probleem, dat wordt wel gecorrigeerd.

Plafondspeakers geven ook heel aardig geluid / surround. Voegt wel ruimtelijke effecten toe, echt surround effecten zijn minder. Heb dat zelf toegepast vanuit estetisch oogpunt en benader tevreden mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 09-12-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Probleem met achter de banken tegen de muur, is dat de rechterbox dan bij de eettafel zou staan. Niet echt praktisch...
Ook geen flauw idee hoe ik op een redelijke manier kabels tot daar kan krijgen.

En om nu plafondspeakers te installeren puur om het ruimtelijk / niet-surround effect, weet ik niet of dit wel de moeite is. Een goeie stereo speaker, geeft toch evengoed een ruimtelijk / niet-surround effect? Ook kabels zijn erg lastig voor de plafondspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat als je de tv opschuift? Dus voor die koof langs zeg maar. Dan kan je aan weerszijden al stereospeakers neerzetten. Hij staat een beetje moeilijk opgesteld zo.
Als je zuiltjes gaat neerzetten, kun je Klipsch overwegen. Zij hebben namelijk Atmos speakers die je bovenop je zuilen kan zetten. Deze weerkaatsen dan geluid via het plafond. En dat schijnt nog best aardig te werken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:11
Ik weet even niet meer zo goed van welk merk het was, ik dacht Denon. Maar die heeft bij sommige van hun surround set-ups een geluidsmeter-achtig dingetje. Je set je speakers gewoon neer waar jij dat wilt, plaatst de meter op de plek waar het voor jou het meest ideaal is (de plek waar je dus zit als je film kijkt) en laat dat metertje alles op elkaar afstemmen. Er zullen ongetwijfeld meer merken zijn die dit hebben.

Overigens zijn er denk ik ook wel particuliere audio zaken die graag bij jou thuis komen om de situatie in te schatten of eventueel te installeren. Maar dat kost wel wat meer denk ik.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:39:
Wat als je de tv opschuift? Dus voor die koof langs zeg maar. Dan kan je aan weerszijden al stereospeakers neerzetten. Hij staat een beetje moeilijk opgesteld zo.
Als je zuiltjes gaat neerzetten, kun je Klipsch overwegen. Zij hebben namelijk Atmos speakers die je bovenop je zuilen kan zetten. Deze weerkaatsen dan geluid via het plafond. En dat schijnt nog best aardig te werken.
Voor weerkaatsen moet je wel een plat plafond hebben. Anders weerkaatsen de geluidsgolven niet goed. Hetgeen t effect van atmos teniet doet.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

TheKerremenke schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:01:
[...]

Voor weerkaatsen moet je wel een plat plafond hebben. Anders weerkaatsen de geluidsgolven niet goed. Hetgeen t effect van atmos teniet doet.
Het lijkt er op dat het hier gewoon kan. De weerkaatsing gebeurt in het midden zeg maar. Aangenomen dat je de zuilen iets draait naar de ideale luisterpositie.

De ts zal denk ik eerst moeten kijken wat hij kan doen voor de optimale plaatsing van de speakers.
Dus de tv iets verplaatsen, zitplekken aanpassen etc.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Bedankt allemaal om mee te denken!

Het is echter nog steeds een woonruimte en geen cinema zaal ofzo :p, dus TV verplaatsen naar de toog van de keuken, zit er niet echt in vrees ik :/ Of ik moet mijn keuken misschien ook even verplaatsen ;)

Voor duidelijkheid had ik misschien best ook ineens de tafels, kasten en stoelen op de tekening gezet. Als je op de 3de tekening kijkt, staat de eettafel rechts-achter en de keuken (met toog) linksachter. De TV staat nu waar hij altijd zal staan vrees ik, dus daar mee spelen zit er vrees ik niet in...

Dat van de geluidsmeter is idd standaard voor room correction technieken bij mijn weten. Het probleem is dat ik niet weet hoe "brilliant" dit werkt. Er zijn denk ik al mirakeltechnieken nodig om dit bij mijn woonkamer fatsoenlijk te doen... Vandaar ook mijn vraag: hoe goed werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassydebeste
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02-2023
Dolby set van kwaliteit klinkt altijd beter dan soundbar. Ik zie in je afbeelding waarschijnlijk een probleem met het plaatsen van de linker speaker ivm geen plaats. Kan je natuurlijk zelf het beste beoordelen.
Ik zie daar helemaal geen ruimte voor speakers groot of klein. Dan blijft soundbar over onder de tv. Linker speaker verplaatsen tot voorbij glazen serre/erker dat is tever, dat is geen links meer maar linksachter. Hopelijk voor je kan dit net wel. Ook kleinere speakers kunnen heel geweldig klinken mits kwaliteit. Ga naar audio vakzaak om te luisteren naar de kleine speakers. Het zal je verbazen.
Hoogte kan waarschijnlijk niet in reflectie opstelling door je daklicht. Ook mooie atmos speakers klinken geweldig in een niet optimale ruimte. Roomcorectie werkt wel goed. Geen wonder verwachten maar wel gewoon goed. Speaker verder weg is geen probleem. Speaker(s) staat/n dan harder en tijdsverschil wordt door je reciever berekend.
Misschien een vriend vragen zijn set een keer te plaatsen. Dan heb je een indruk en verschil met zijn woonkamer.
Groet Bas
Pagina: 1