Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouwwoning; extra zonnepannelen en warmtepomp ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Beste tweakers,

Al jaren doe ik een beroep op jullie kennis door te struinen door allerlei topics met allerlei nuttige info. Momenteel sta ik voor een concrete situatie waarin ik het lastig vindt een keuze te maken waardoor ik jullie graag om advies wil vragen. Het gaat om het volgende;

Wij hebben afgelopen vrijdag getekend voor een nieuwbouwwoning. Inclusief uitbouw gaat het om een woning met een vloeroppervlakte van 156 meter verdeeld over drie woonlagen. De woningen worden standaard voorzien van een wtw-installatie, 7 zonnepannelen van 300 wp per stuk en van hr+++ glas. Het wordt daarnaast een gasloze woning. Er zal gebruikgemaakt (moeten) worden van een lucht-water warmtepomp.

We staan voor de keuze extra zonnepannelen te laten installeren (tot een maximum van 11 stuks erbij, totaal 18 dus) voor een incl. btw prijs van € 580,40 per stuk. De prijs is fors. Hoe verstandig is het echter om de extra zonnepannelen achteraf via een ander bedrijf te laten leggen? Gaat dit gedoe opleveren bij eventuele problemen/garantie en is het verstandig toch de zonnepannelen te laten plaatsen?

Belangrijker nog; Wat de warmtepomp betreft stelt men de combinate Mitsubishi ecodan PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2C voor. Het gaat om een set met 6 kw verwarmingsvermogen. Als ik het goed zie is het verwarmingsvermogen bij 2 graden celsius nog maar 3,81 kw. Dit terwijl ik 30-35 watt per meter verwacht nodig te hebben en er dan een behoefte is van 35 x 156 = 5.46 kw. Klopt deze redenering en daarmee dat de bewuste warmtepomp onvoldoende capaciteit heeft? Vooral omdat er ook nog geen rekening is gehouden met sww?

Beste antwoord (via Flotzie op 16-12-2018 19:32)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Een beetje laat.

6384.40 euro voor 3300 Wp, 1.93 euro/Wp. 1 euro/Wp is gangbaar, inclusief installatie, maar dat wist je inmiddels vast al. Nooit doen dus.

Ik zou vragen wat de minderprijs wordt als je de zonnepanelen in eigen beheer laat plaatsen. Mocht dat 2000 euro of meer zijn dan is het goedkoper om het geheel in eigen beheer te doen. Als het niet kan, gewoon 7 laten plaatsen en daarna bekijken of je het wilt uitbreiden of 7 verkoopt en 18 nieuwe er op legt.

https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Met WTW kom ik op kengetallen als 30 W/m2, 4680 W. Maar de constructeur maakt vast een nauwkeuriger warmteverliesberekening?

https://www.mitsubishi-el...Y16_ATW_Supplement_NL.PDF

Ik weet niet of het hetzelfde apparaat is maar hier staat 4.22 kW bij -10 graden en 6 kW bij 2 graden. In de werkelijkheid komen er nog wel wat defrosts bij maar je hebt eventueel ook nog het back-up element. Het lijkt me ook enigszins krap, maar niet heel problematisch.

Zelf heb ik een Atlantic explorer voor SWW, omdat het een apart apparaat is kun je er ook apart subsidie bij krijgen (ik weet niet of dat volgend jaar nog zo is). SWW kost doorgaans een uur per dag.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Een beetje laat.

6384.40 euro voor 3300 Wp, 1.93 euro/Wp. 1 euro/Wp is gangbaar, inclusief installatie, maar dat wist je inmiddels vast al. Nooit doen dus.

Ik zou vragen wat de minderprijs wordt als je de zonnepanelen in eigen beheer laat plaatsen. Mocht dat 2000 euro of meer zijn dan is het goedkoper om het geheel in eigen beheer te doen. Als het niet kan, gewoon 7 laten plaatsen en daarna bekijken of je het wilt uitbreiden of 7 verkoopt en 18 nieuwe er op legt.

https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Met WTW kom ik op kengetallen als 30 W/m2, 4680 W. Maar de constructeur maakt vast een nauwkeuriger warmteverliesberekening?

https://www.mitsubishi-el...Y16_ATW_Supplement_NL.PDF

Ik weet niet of het hetzelfde apparaat is maar hier staat 4.22 kW bij -10 graden en 6 kW bij 2 graden. In de werkelijkheid komen er nog wel wat defrosts bij maar je hebt eventueel ook nog het back-up element. Het lijkt me ook enigszins krap, maar niet heel problematisch.

Zelf heb ik een Atlantic explorer voor SWW, omdat het een apart apparaat is kun je er ook apart subsidie bij krijgen (ik weet niet of dat volgend jaar nog zo is). SWW kost doorgaans een uur per dag.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:08
Vergeet ook niet dat met garantie het makkelijker is alles bij het bouwbedrijf neer te leggen. Want als je bijvoorbeeld lekkage krijgt gaat bouwbedrijf naar de panelen boer wijzen en visa versa. Als je alles bij de bouwer laat doen mag ie het lekker zelf uitzoeken bij problemen.

En ik neem aan dat het een indak systeem is ? Dat is weer ietsje duurder dan die 1 euro per wP.

• busscherski
@Jan-man, ik nam juist aan dat het een op-dak systeem betreft. Ik ken geen klachten over lekkage bij montage op pannendak waar ik vanuit ging.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:08
Nee de kans is ook klein maar weet wel dat bouwers graag problemen afschuiven op andere partijen.

Dus is dan die 1 tot 2 k besparing wat nog geen % is op de gehele hypotheek/aankoopsom iets waar je op wilt besparen of alles bij 1 partij houd met 1 aanspreekpunt waar niks afgeschoven kan worden? Want dat mag best iets kosten. Maar iedereen is vrij om te doen wat hij of zij wil natuurlijk.

Laat overigens wel opnemen in de papieren dat er een aparte groep en utp kabel voor loggen aangelegd worden!. En laat je niet afschepen met er zit wifi op de omvormer.....

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 16-12-2018 00:16 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 09:23
Ik zou inderdaad vragen wat de minderprijs is als er geen zonnepanelen komen, anders gewoon nemen, verkopen en opnieuw beginnen. Vergeet niet dat als je ze niet laat leggen dat de bouwer waarschijnlijk ook geen loze leiding naar boven trekt, de meterkast niet aanpast e.d. Zeker de loze leiding naar boven moet je niet vergeten.

De warmtepomp is 99% zeker ondergedimensioneerd. In het bestek van de bouwer staat waarschijnlijk alle ruimtes 18 graden, overloop hal en zolder onverwarmd. Zeker met een lucht/water warmtepomp zou ik een maatje groter gaan. Ook zal de cv pomp bij deze warmtepomp maar 1000l/h halen (q=m*c*dT, dT=5, c=4180, q=6000), dit is krap voor de oppervlakte van de woning of elke groep komt uit op 1 l/min, dit is een crime om af te stellen. Beter wat meer flow met lagere aanvoer en retourtemperatuur.
Ook moet je in je achterhoofd houden dat een 6kW pomp langzaam warm tapwater maakt, afhankelijk van de gezinssamenstelling en soort douche/bad
Ik zou in jullie geval voor een 8kW zubadan gaan, PUHZ-SHW80VHA + EHSC-VM2C.

Verwijderd

Zijn 18 panelen ook wel genoeg om de stroom af te dekken van de warmte pomp en je stroom verbruik uit de woning. Ik betwijfel het

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ga in ieder geval voor de 18 panelen, zeker als je een warmtepomp hebt.
Wat betreft het vermogen van die warmtepomp: geen idee of het nu ondergedimensioneerd is. Maar feit is wel dat je niet de hele 156 meter voortdurend hoeft te verwarmen. Slaapkamers kunnen waarschijnlijk al met een paar graden minder toe, en als de zolder als opslag dient is 15 graden daar voldoende (los van het feit dat warme lucht opstijgt en de zolder daardoor grotendeels verwarmd wordt).

Zonnepanelen: er wordt terecht gevraagd of het "op dak" of "in dak" panelen zijn. Op dak: lach je bouwer hartelijk uit en bestel ze ergens anders. In dak: wordt een ander verhaal.
Ben je verplicht deze 7 panelen af te nemen? Gezien het feit dat er 580 euro voor 300 Wp panelen gevraagd wordt kan het interessant zijn om die ook weg te laten. Laat dan wel een extra groep aanleggen naar de zolder, en een loze buis als je de omvormer met UTP wil uitlezen (gezien nieuwbouw: dat wil je aangezien wifi signalen niet goed door beton heen gaan :+ ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
@Verwijderd niet iedereen hoeft een NOM woning, het is niet erg om wat stroom te blijven betalen, je betaald immers geen gas meer.
@Jan-man Ik vind het gek dat je iemand wijst op det het dak kan gan lekken, hoe vaak lekt een nieuw dak en hoe vaak is er lekkage na het plaatsen van zonnepanelen?
@Flotzie Ik mag aannemen dat er een wamteverliesberekening van je huis is, daar staat in wat je voor verwarmingsvermogen moet hebben, laat je die berekening uitleggen en dan ook uit laten leggen waarom er 6Kw gekozen is. Als je de panelen skipt(en dat kan gewoon, je kunt na oplevering zelf de panelen plaatsen) dan heb je meer geld voor een zwaardere WP als dat nodig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 16 december 2018 @ 05:30:
Ik zou inderdaad vragen wat de minderprijs is als er geen zonnepanelen komen, anders gewoon nemen, verkopen en opnieuw beginnen. Vergeet niet dat als je ze niet laat leggen dat de bouwer waarschijnlijk ook geen loze leiding naar boven trekt, de meterkast niet aanpast e.d. Zeker de loze leiding naar boven moet je niet vergeten.

De warmtepomp is 99% zeker ondergedimensioneerd. In het bestek van de bouwer staat waarschijnlijk alle ruimtes 18 graden, overloop hal en zolder onverwarmd. Zeker met een lucht/water warmtepomp zou ik een maatje groter gaan. Ook zal de cv pomp bij deze warmtepomp maar 1000l/h halen (q=m*c*dT, dT=5, c=4180, q=6000), dit is krap voor de oppervlakte van de woning of elke groep komt uit op 1 l/min, dit is een crime om af te stellen. Beter wat meer flow met lagere aanvoer en retourtemperatuur.
Ook moet je in je achterhoofd houden dat een 6kW pomp langzaam warm tapwater maakt, afhankelijk van de gezinssamenstelling en soort douche/bad
Ik zou in jullie geval voor een 8kW zubadan gaan, PUHZ-SHW80VHA + EHSC-VM2C.
Dat zijn wel zware stellingen.
Over het algemeen stelt installerend Nederland juist te zware pompen voor.
En bestek? Vanuit bouwbesluit zijn er toch bepaalde temperaturen aan verblijfsfuncties gekoppeld.
Dit dienen ze natuurlijk wel goed te doen.
En qua flow: ontkoppelen dan! En wat is er mis met kleinere dT bij een hogere flow?
Dat is wel een beetje omgekeerd rekenen IMHO.

Daarnaast, het is een maar een paar dagen per jaar echt koud.
De woning zal een flinke warmtebuffer hebben indien massiefbouw, en daarnaast is bouwbesluit isolatie met WTW en triple al een hele mooie basis, en vele, vele malen beter dan waar velen momenteel in wonen.
Veel tweakers houden hun oudere huizen ook warm met relatief lichte WP's.
Tapwater is idd een punt, daar kan hij overdag mooi een paar uur voor uittrekken zodat de COP relatief hoog is. Boilervat moet groot genoeg zijn, want "live" kan hij niet veel maken. Voor de zekerheid kun je nog een doorstromer toevoegen.

Ik zou voor een 5kW gaan. >:)

En de zonnepanelen idd achterwege laten, die bedragen zijn niets minder dan belachelijk.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Lars Boelen had er onlangs informatieve blog over.

https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

[ Voor 42% gewijzigd door hjs op 16-12-2018 09:29 ]

Verwijderd

No Hands schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:33:
@Verwijderd niet iedereen hoeft een NOM woning, het is niet erg om wat stroom te blijven betalen, je betaald immers geen gas meer.
@Jan-man Ik vind het gek dat je iemand wijst op det het dak kan gan lekken, hoe vaak lekt een nieuw dak en hoe vaak is er lekkage na het plaatsen van zonnepanelen?
@Flotzie Ik mag aannemen dat er een wamteverliesberekening van je huis is, daar staat in wat je voor verwarmingsvermogen moet hebben, laat je die berekening uitleggen en dan ook uit laten leggen waarom er 6Kw gekozen is. Als je de panelen skipt(en dat kan gewoon, je kunt na oplevering zelf de panelen plaatsen) dan heb je meer geld voor een zwaardere WP als dat nodig is.
Ik zou dat.dus niet willen als.k aan de wp ga dan wil ook zelf de stroom er voor leven.
Anders betaal je eerlijk gezegd blauw aan je stroom kosten . Dan bespaar je er toch niks mee . Dat zou mij enige rede om van het gas af te gaan

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 18:33

Part

Helemaal niets.....

Vraag (diverse) offertes op voor het plaatsen van 18 panelen en geef hierbij aan dat ze de 7 panelen mee mogen nemen (kopen).
Dan heb je zelf geen gehannes met verkoop via marktplaats en maximale BTW voordeel over 18 panelen.

Of heb je misschien nog een garage of schuur waar de de 7 panelen op kan zetten?

• No Hands
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:01:
[...]

Ik zou dat.dus niet willen als.k aan de wp ga dan wil ook zelf de stroom er voor leven.
Anders betaal je eerlijk gezegd blauw aan je stroom kosten . Dan bespaar je er toch niks mee . Dat zou mij enige rede om van het gas af te gaan
Ik begrijp je standpunt wel maar voor veel mensen is dat gewoon niet mogelijk. Als jij een rijtjeshuis op oost-west hebt met aan beide kanten een dakkapel en je hebt een 8kW warmtepomp staan dan kun je dat wel vergeten.
En zelfs al moet je de stroom zelf betalen ipv dat het van je zonnepanelen komt dan ben je nog goedkoper uit dan met gas.

https://warmtepomp-weetje...ergie-verbruik-berekenen/

Verwijderd

No Hands schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:27:
[...]

Ik begrijp je standpunt wel maar voor veel mensen is dat gewoon niet mogelijk. Als jij een rijtjeshuis op oost-west hebt met aan beide kanten een dakkapel en je hebt een 8kW warmtepomp staan dan kun je dat wel vergeten.
En zelfs al moet je de stroom zelf betalen ipv dat het van je zonnepanelen komt dan ben je nog goedkoper uit dan met gas.

https://warmtepomp-weetje...ergie-verbruik-berekenen/
Met een 8kw warmte pomp kom je daar me weg in een gezin van 5 bad wat dagelijks gebruikt wordt 2x
En woon oppakte van 170m2

Stroom verbruik nu is ongeveer 2000 kw op jaar bassis woning is nieuwbouw uit eind 2017

Ik.wilde graag naar een wp maar de installateur hier vertelde me dat ik daar minimaal 20 panelen voor nodig zou hebben .die passen niet op het dak

Hij had een 6kw pomp berekend en een 200l boiler

Maar omdat ik twijfelde over zijn kennen en toennnog niet echt vergezocht heb er maar een ketel in laten hangen

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:02

Dogooder

dus...

Ik heb een recent nieuwbouwwoning, 2017, 165m2 met een 5.5kw warmtepomp. Het een water water met eigen bron en het werkt fantastisch.
Wel heb ik 400L warmwater boiler. De boilers worden namelijk niet op 80 graden gehouden, maar een net aan 58 met af een toe een anti legionella cycle.
Verder heb ik de keuze gemaakt om de zonnepanelen maximaal uit te breiden als optie van de bouwer. Ze rekenen meer maar scheelt hoop energie aangezien je bij nieuwbouw al veel moet doen voordat je er in kan is het wel makkelijk als de zonnepanelen al liggen.

• No Hands
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:38:
[...]

Met een 8kw warmte pomp kom je daar me weg in een gezin van 5 bad wat dagelijks gebruikt wordt 2x

Stroom verbruik nu is ongeveer 2000 kw op jaar bassis woning is nieuwbouw uit eind 2017

Ik.wilde graag naar een wp maar de installateur hier vertelde me dat ik daar minimaal 20 panelen voor nodig zou hebben .die passen niet op het dak

Maar omdat ik twijfelde over zijn kennen en toennnog niet echt vergezocht heb er maar een ketel in laten hangen
Lekker die ketel laten hangen dan tot gas onbetaalbaar wordt.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:38:
[...]

Je kan het ook gewoon splitsen, wp voor de verwarming en voor sww een doorstroomvervarmer met een spiraal door het buffervat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 09:23
Dan moet er wel een buffervat staan. Frequentiegeregeld heeft geen buffervat nodig als de inhoud van het systeem voldoende is.

• No Hands
Cpt.Chaos schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:41:
Dan moet er wel een buffervat staan. Frequentiegeregeld heeft geen buffervat nodig als de inhoud van het systeem voldoende is.
Ik denk dat er boiler bedoeld wordt

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Hmm zit zelf ook met soortgelijke vraag. Zou graag 5kw pana mono willen maar bouwer geeft geen warmteverliesberekening mee. Dus twijfel nu, of kosten maken voor een berekening van het warmteverlies (a 250-300) of gelijk voor een 7kw gaan.

Beschik jij over warmteverliesberekening?

• busscherski
@B152, Een warmteverliesberekening maken is best veel werk, maar als je alle gegevens hebt is het geen rocket science.

https://www.bouw-energie....rliezenberekeningV2.2.xls

Overigens is het verschil tussen de 5 kW(4.5 kW) en 7 kW(5.15 kW) Panasonic monoblocs maar 14% bij -7 graden buitentemperatuur, aanvoer 35 graden.

https://www.panasonicproc...slijst%20Aquarea%20NL.pdf (pagina 27)

• No Hands
B152 schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:25:
Hmm zit zelf ook met soortgelijke vraag. Zou graag 5kw pana mono willen maar bouwer geeft geen warmteverliesberekening mee. Dus twijfel nu, of kosten maken voor een berekening van het warmteverlies (a 250-300) of gelijk voor een 7kw gaan.

Beschik jij over warmteverliesberekening?
Wat doet de bouwer dan om je aan warm water te helpen en hoe komt hij daarbij?

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
No Hands schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:14:
[...]

Wat doet de bouwer dan om je aan warm water te helpen en hoe komt hij daarbij?
Goede vraag, naar mijn idee is het meer onwil om deze uit te geven... morgen eens bellen met de installateur.

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Wauw, ik verwachtte eigenlijk geen reacties meer en had al wat antwoorden gehad in het andere topic over warmtepompen (t.a.v. de vragen over de warmtepomp althans).

Wat de gestelde vragen betreft; het is een plat dak waar gewoon panelen op komen. Montage op een plat dak schijnt iets duurder te zijn, maar rechtvaardigt zover ik kan zien niet de erg hoge prijs. Overigens weet ik ook niet om welk merk/model het gaat. De eerste 7 panelen zitten in de koopsom en dienen (denk ik) om de epc norm van 0,4 te halen. De rest is op eigen keuze. Er is qua oppervlakte max ruimte voor 20 panelen. Er zouden er echter max. 18 op kunnen.

Wat de warmtepomp betreft; volgens kenners zou dit genoeg zijn en juist ook prettig omdat deze voldoende kan terugmoduleren. Hierdoor zou de warmtepomp constante runs hebben en krijg je geen "pendelgedrag", even los van de vraag of dit al kwaad kan.

Er volgt in januari / februari een infoavond mbt de warmtepomp. Ik verwacht dat daar ook de warmteverliesberekening besproken zal worden. Daarna is een betere afweging te maken.

Indien blijkt dat de warmtepomp tekort gaat schieten, neig ik naar de puhz-sw75yaa (het nieuwere type). De sw80 zubadan lijkt overkill en een stuk duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Flotzie op 16-12-2018 19:21 ]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Gezien de prijzen van de zonnepanelen die zij er voor vragen zou ik het lekker bij die 7 stuks houden en als het af is de installatie vervangen. Dat is zeker niet duurder dan wat de aannemer voor die 11 panelen vraagt. Is er niet nog een schuurtje of garage bij waar ze (deels) op passen? Dan kun je ze alsnog zelf gebruiken, anders ben je ze op Marktplaats ook zo kwijt (en dan is een nieuw setje van ~20 stuks zeker goedkoper dan wat de aannemer vraagt). Lekkage of schade is op een plat dak al helemaal zeldzaam. En als je een andere set erop legt is de oriëntatie eventueel ook nog te veranderen (oost/west heeft de voorkeur tov noord/zuid).

Vwb de warmtepomp is denk ik de informatieavond afwachten wel een goed idee ja. Laat ze hun keuze eerst verdedigen, en maak dan op basis van jouw eigen eisenpakket en gevoel de keuze. Weet wel dat naderhand nog 'even' een zwaardere WP plaatsen een kostbaar grapje wordt. Better safe than sorry is, zeker gezien de totaalprijs van een huis, best te verdedigen.

• No Hands
Flotzie schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:18:
De eerste 7 panelen zitten in de koopsom en dienen (denk ik) om de epc norm van 0,4 te halen.
Volgens mij is het zo dat je die panelen kan weigeren. Ik heb dat ergens met redenatie gelezen maar kan het even niet terugvinden. Maar als je in je huis wonen gaat dan heb je nog even de tijd om die epc norm te halen/af te ronden. Dus houdt dat in dat je de panelen kunt weigeren en het geld aan wat anders kan spenderen.

Dan kun je daarna het hele dak volleyen met 1knap systeem.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

No Hands schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:05:
[...]

Volgens mij is het zo dat je die panelen kan weigeren. Ik heb dat ergens met redenatie gelezen maar kan het even niet terugvinden.
Zie blog eerder genoemd in topic ;)
ik heb tot twee jaar na afgifte van de bouwvergunning om de woning aan de EPC-eisen te laten voldoen

[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 16-12-2018 21:10 ]

• Steyn_E
Oh, vergeet niet dat de leiding richting de omvormer eigenlijk 3/4" moet worden, bij een dergelijke set zit je waarschijnlijk aan een 3-fase omvormer (20x300Wp=6KWp, en nieuwbouwwoningen worden bijna altijd met 3x25A hoofdaansluiting opgeleverd).

• No Hands
hjs schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:09:
[...]

Zie blog eerder genoemd in topic ;)

[...]
Ja dat was exact de tekst die ik had gelezen :)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Steyn_E schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:16:
Oh, vergeet niet dat de leiding richting de omvormer eigenlijk 3/4" moet worden, bij een dergelijke set zit je waarschijnlijk aan een 3-fase omvormer (20x300Wp=6KWp, en nieuwbouwwoningen worden bijna altijd met 3x25A hoofdaansluiting opgeleverd).
Aansluiting ja, maar meterkast is vaak nog enkelfase, dat scheelt de bouwer toch weer een tientje!

• Steyn_E
Daar zou ik niet erg happy mee zijn. Zit je op 1x25A met je elektrische kookplaat, oven, etc. Wél een 4P hoofdschakelaar neem ik aan, anders wil de netbeheerder het niet eens aansluiten vziw. Goed, da's dus nog een dingetje om op te letten, want voor 6KWp ga je echt wel een 3 fase omvormer nodig hebben. Zorg dat ze die meterkast in 1x goed doen (dus 3x25A, 2 polige aardlekschakelaars in plaats van 4 polige voor enkelfase groepen en een krachtgroep voor de kookplaat (zeker geen kookgroep)).
Pagina: 1