Beperkt. Ook die hard- en software heeft vaak een einde levensduur plus dat ook cloud providers daar voorzichtig mee omspringen. Die vervangen niet iedere 3 jaar spullen omdat ze om de 3 jaar hun spullen willen vervangen.
Tevens hoef je niet te investeren in een snellere internetverbinding, snellere hardware voor die internet verbinding en redundancy voor die internet verbinding (en de rest van het netwerk).
Die verbindingen zijn allemaal niet zo spannend. Remote desktop oplossingen hebben vrij beperkt bandbreedte nodig. Voor een bedrijf van 8-10 man valt dat allemaal wel mee. Backup verbindingen same shit, je kunt prima af met een backup verbinding die relatief goedkoop en trager is, zolang je maar een redelijke SLA op je primaire verbinding hebt.
Ander voordeel: Iedereen kan thuiswerken en dat werkt dan exact hetzelfde als op kantoor. (Sterker nog, je kunt op kantoor je sessie verbreken en thuis verder gaan.)
Ik zie vooralsnog geen reden voor on-prem in dit geval.
- 8 werkplekken
- 2 printers
- WiFi
- Vnl. stock KA applicaties (lees: Office)
Dat is zo'n beetje dé use-case voor remote desktops.
Je moet eens vragen aan wat O365 gebruikers hoe snel het spul op maandagmorgen is als iedereen tegelijk aan de slag gaat.
Als je toch de (krachtige) hardware koopt, dan kan je die maar beter gebruiken mijn inziens. Zeker als je gebruikers een beetje Word, Excel en Outlook doen. Koop je met deze set wel een jaar of 5-7 aan zekerheid. Dat moet je 'in the cloud' maar vol zien te houden, dan krijg je ineens allerlei eisen van Microsoft, Google of welke cloud service dan ook.
Ik weet niet of zo'n consumenten NAS de 5-7 jaar wel op een betrouwbare manier gaat volhouden. Daarbij heb ik nog nergens dingen als backups, redundancy, etc, voorbij zien komen. Ik denk dat de klant én een allegaartje aan consumer hardware krijgt én de helft van wat 'ie nodig heeft.
dennisdennis12 schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:34:
Hoe kun je als modern bedrijven werken met EEN WEEK geen internet en server. Als ze gebruik maken van VoIP hebben ze dus ook een week geen telefoon. Weet de klant wel echt wat de risico’s zijn van zo’n hoge downtime.
Heb je ook gevraagd waarvoor de klant geen cloud solution wil?
Dat bedrijf is gewoon failliet na een week. Ik gok inderdaad dat het bedrijf de risico's totaal niet begrijpt. (Ik vermoed ook dat TS en zijn werkgever de risico's compleet verkeerd inschatten.)
busten schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:02:
net met de klant gebeld.
Klant weet waar de downtime factoreen zitten. Hen duidelijk gemeld dat als de server , switch en router uitvallen. You are fucked... (downtime van zeker 1 week) -- zij melde = "geen enkel probleem"
Ik zou dat zwart op wit en heel duidelijk vastleggen. Op laten stellen door je baas, handtekening van beiden er onder én dat jullie geen enkele aansprakelijkheid accepteren, dat de klant zich volledig is van de risico's (benoem ze ook), etc.
Zo mondeling gaat het over een jaar een keer mis en dan bellen ze je op met "nee, dat hebben wij niet gezegd, het MOET VANMIDDAG WERKEN".
Maak ook afspraken over de SLA en in dit geval, over het geheel ontbreken daarvan. Gaat het kapot, ben je inderdaad heel snel een week verder én ben je mogelijk alle bedrijfsdata kwijt. Ik zou mijn handen er als bedrijf niet eens aan willen branden. Zulke klanten zijn beter af met een handig neefje. (Zelfde risico's, minder gezeik en geen smet op het blazoen van jouw werkgever als het mis gaat.)
Net voorgesteld on cloud solution -- willen ze niet. ze willen liever den "oude, nieuwe stempel" hebben
Waarom willen ze dat niet? Heb je kunnen uitleggen wat de voordelen zijn (thuiswerken, betrouwbaarheid, kostenbesparing)? De meeste bedrijven willen maar een paar dingen:
- Kostenefficiëntie
- Betrouwbaarheid
- Risicobeperking
Als je kunt zorgen voor een kostenefficiënte, betrouwbare, risico-arme oplossing ben je d'r.
Met geschetste setup, vraag ik me af of je voldoet aan ook maar één van die 3.
De licensie is ook besproken en wordt officieel aangekocht
zijn er nog opmerkingen ?

Ja, zie boven.
Ik vermoed dat er geen fatsoenlijke businesscase aan ten grondslag ligt en bij zo'n klein bedrijf hoef je daar geen boekwerk van te maken, maar een béétje verder doordenken en gewoon 2 pagina's A4 schrijven met de mogelijke scenario's, kosten, risico's, terugverdientijd, etc, lijkt me toch wel een goed begin.
Zou wel dat ding samen met je meerdere opstellen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.