Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvo90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06-2024
Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken hoe ik het beste een netwerk kan aanleggen in een nieuwbouwwoning (standaard rijwoning (3 bouwlagen)). Ik heb rekening gehouden met loze leidingen zodat ik datapunten en AP's kan aanleggen.

Nu heb ik de indeling bedacht zoals in de afbeelding weergegeven.

Mijn vraag is of dit ook zonder de extra router kan? Of dat het wel het juist wel aan te raden om de experiabox in bridge mode te zetten. Hebben jullie nog andere opmerkingen en tips. Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K2gtMvr.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door bartvo90 op 09-12-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:11

SpamLame

niks

Dan je vraag dus eigenlijk of de Xperiabox V10 met (userdefined) vlans overweg kan?

Waarom wil je je APs in vlans zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Een expedia box kan toch helemaal niet in bridge mode.

Edit zie dat je glas hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 09-12-2018 12:57 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En ik zou gewoon een managed switch nemen, misschien zelfs wel POE Enabled. Besparing die je ermee bereikt is laag en flexibiliteit die je inlevert best significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvo90
Bedankt voor de reactie. Ik begreep dat wanneer de AP's in vlan zitten deze gescheiden blijven van het het privé netwerk. Ik moet zeggen dat ik er niet helemaal in thuis ben.

De switch heb ik reeds aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvo90
Het gaat me er eigenlijk om dat mensen wel mijn wifi mogen gebruiken maar niet bij NAS server en computer kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:11

SpamLame

niks

Het is een goede gedachte draadloos en bedraad te scheiden, tegelijkertijd misschien ook niet als je stelt er niet goed in thuis te zijn.
Dan heb je dadelijk een setup die mogelijk schijnveiligheid bied omdat je iets over het hoofd hebt gezien.
Blijf je daar bewust van gedurende het inregelen.

Vraag je ook af waarom andere mensen je wifi moeten gebruiken, de meeste bezoekers (want daar gaat het denk ik om) hebben 4G op hun mobiel.

Overigens zoals eerder aangehaald kan een V10 niet in bridge modus.

Misschien even een paar velden terug, wat zijn je wensen, eisen mbt een nieuwe setup in je nb woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Ik zou die experiabox eruit halen. Poe switch ertussen die alles verdeelt. Nu heb je allerlei losse switchen kastjes injectors etc. Beetje rommelig.

Bij ubnt is een standaard guest netwerk mogelijk. De FW Dropper alles naar coperate kan als default.

[ Voor 28% gewijzigd door lowfi op 09-12-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvo90
Ik heb een bedrijf(je) aan huis waarbij ik werk met grote bestanden (die ik moet uploaden en downloaden). Snelheid is hierbij gewenst. Daarom wil ik ook overal een goed wifi signaal hebben (snel).

Ik wil mensen niet weigeren om om van mijn wifi gebruik te maken of is dat raar?

Door gebruik te maken van edgerouter was de gedachte om de switch (alles bedraad) en de AP's los in te kunnen stellen. Blijkbaar kan de Experiabox niet in bridgemodes wat betekent dat dit niet gaat werken.

De Experiabox gebuik ik voor een internet en tv aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door bartvo90 op 09-12-2018 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
bartvo90 schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:23:
Ik heb een bedrijf(je) aan huis waarbij ik werk met grote bestanden (die ik moet uploaden en downloaden). Snelheid is hierbij gewenst. Daarom wil ik ook overal een goed wifi signaal hebben (snel).

Ik wil mensen niet weigeren om om van mijn wifi gebruik te maken of is dat raar?

Door gebruik te maken van edgerouter was de gedachte om de switch (alles bedraad) en de AP's los in te kunnen stellen. Blijkbaar kan de Experiabox niet in bridgemodes wat betekent dat dit niet gaat werken.
Als je glas hebt kan het wel kijk hier maar eens http://netwerkje.com/eigen-router dan moet je met de vlans aan de gang.

Ik zou zelf een gasten netwerk opzetten via de controller van unifi en dat WiFi ssid in het guest vlan hangen. Dan hoeft hè ap ook niet in een vlan.

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 09-12-2018 13:30 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvo90
Bedankt, daar zal ik eens verder moeten induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52
Waarom accespoint in het trapgat ? Of ga je veel op de wc internetten ?.

Snelheid is belangrijk zeg je ? Waarom niet de pro ? Die heeft meer antennes dus in theorie meer snelheid als je apparatuur het ook ondersteund.

Daarnaast 1e verdieping en zolder ?

Voor buiten een outdoor accespoint nemen.

nieuwbouw = isolatie = drama voor Wi-Fi.

Persoonlijk zou ik beneden en op zolder 1 ap ac lite lite zetten en een outdoor voor buiten. Indien bereik op 1e verdieping niet voldoende is dan later op de 1e verdieping een extra ap ac lite zetten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvo90
De ap bij het trapgat zou dan bij de trap ter plaatse van de 1e en 2e verdieping komen. Een outdoor ap buiten is wel een goede tip. Hiervoor zal ik sowieso een mantelpijp in de tuin gaan leggen.
Pagina: 1