Wat heb ik nodig om RGB fans aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021
Geachte tweakers,

Graag wil ik RGB fans in mijn case hebben. Maar ik vind het lastig om te ontdekken wat ik daar voor nodig heb.
Ik weet dat je daar fan headers voor nodig heb voor de kleurtjes. Die heb ik op mijn moederbord. Maar is dat genoeg of moet ik ook nog een fan control hub hebbem?

Is dit alles wat ik nodig heb?
https://www.megekko.nl/pr...asterFan-MF120R-ARGB-3in1

En zo niet heb ik dan genoeg wanneer ik de NZXT H500i daar komt standaard een fan control hub bij.

Ik heb dit zelf all heel lang onderzocht maar ik ben er noch niet achter gekomen. Ik hoop dat iemand dit weet en mij dit kan laten weten. Alvast bedankt!

(mijn moederbord is Gigabyte B450 AORUS ELITE)

Beste antwoord (via Paul_2 op 09-12-2018 15:49)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Even gekeken, maar er lijkt plek te zijn voor 4 fans in dat ding.

Zelf ben ik behoorlijk over-the-top gegaan en heb 6 fans in mijn PC gehangen én de fans van mijn CPU cooler vervangen (door de 120mm Corsair fans, zelfde type, alleen 120mm).

Moet zeggen, ik ben super blij met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bPY4cQz7KLwm8vTLEq9hinJ6/full.jpg

Wat ik begreep, is voor koeling van je kast, de High Performance versie beter dan de Static Pressure die voor waterkoeling bedoeld is. Maar daar weten anderen zoals @GreNade meer van dan ik. :)

Ik zou dus even kijken of je inderdaad maar 2 fans wilt plaatsen, of meer en daarmee meer RGB in je kast hebt.

Zelf twijfel ik nog over de aanschaf van dit ding:
pricewatch: Corsair Commander PRO

Nu heb ik alle fans los aangesloten, dus geen sturing via software. Ik heb domweg die LED controllers achterop mijn kast gemonteerd met een paar tie-raps en als ik de kleur wil veranderen, druk ik op de knop. Dat moet dan 2x, want 6 casefans + 2 CPU fans = 8 fans en er kunnen 4 6 fans per controller aangesloten / aangestuurd worden. :)

Da's overigens puur voor de RGB, de PWM gebeurt wel via het mainboard.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hangt af van welke fans je hebt.
Ik heb deze fans:

pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan - Twin Pack ...

Daar zit een RGB controller bij (bij het 2-pack) en die hang je aan je moederbord. Vind die fans wel een van de mooiste transparante RGB fans en ze rammelen niet. Welke je absoluut NIET moet hebben zijn deze:

pricewatch: Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB

Rammelbakken en de RGB is vreselijk lelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
Oh okay dank u voor je reactie, maar als ik deze neem: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1 hoef ik dan er niks bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul_2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:10:
Oh okay dank u voor je reactie, maar als ik deze neem: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1 hoef ik dan er niks bij te kopen?
Zo te zien zit daar idd een RGB controller bij, maar zoals gezegd, die MasterFans zijn in mijn beleving nare rammelbakken met een alles behalve fraaie RGB.

Niet gezegd dat Corsair perfect is, maar de RGB is *veel* mooier, ze zijn volledig transparant en ze rammelen niet.

Ik raad die MasterFans echt heel erg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
Oh oke bedankt! Aangezien de fans waarvan jij een linkje had gestuurt niet dezelfde waren dacht ik dat ze wel ok zouden zijn. Aangezien ik de NZXT H500i neem is een triple pack overdreven aangezien de case er maar 2 heeft in de achterkant. Dan neem ik dus denk ik maar de NZXT H500i met een fan controller + 2x https://www.megekko.nl/pr...ressure-Fan-no-Controller deze fan. Is dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Als je het echt mooi wil hebben en het niet erg vind wat meer uit te geven, neem dan deze:
pricewatch: Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm

Ik heb zelf de corsairs die unezra linkt, ze verlichten je kast wel, maar erg mooi vind ik ze niet.

Mijn mening: Zonde om veel geld uit te geven aan RGB, maar als je het dan toch doet doe het dan meteen goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even gekeken, maar er lijkt plek te zijn voor 4 fans in dat ding.

Zelf ben ik behoorlijk over-the-top gegaan en heb 6 fans in mijn PC gehangen én de fans van mijn CPU cooler vervangen (door de 120mm Corsair fans, zelfde type, alleen 120mm).

Moet zeggen, ik ben super blij met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bPY4cQz7KLwm8vTLEq9hinJ6/full.jpg

Wat ik begreep, is voor koeling van je kast, de High Performance versie beter dan de Static Pressure die voor waterkoeling bedoeld is. Maar daar weten anderen zoals @GreNade meer van dan ik. :)

Ik zou dus even kijken of je inderdaad maar 2 fans wilt plaatsen, of meer en daarmee meer RGB in je kast hebt.

Zelf twijfel ik nog over de aanschaf van dit ding:
pricewatch: Corsair Commander PRO

Nu heb ik alle fans los aangesloten, dus geen sturing via software. Ik heb domweg die LED controllers achterop mijn kast gemonteerd met een paar tie-raps en als ik de kleur wil veranderen, druk ik op de knop. Dat moet dan 2x, want 6 casefans + 2 CPU fans = 8 fans en er kunnen 4 6 fans per controller aangesloten / aangestuurd worden. :)

Da's overigens puur voor de RGB, de PWM gebeurt wel via het mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
U bedoeld dus dat u ze los heeft aangesloten op uw moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
En er is inderdaad plek voor 5 fans in die case 2 achter 3 voor maar ik heb liever de case fans voorin (dat zijn er 2 die al megeleverd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul_2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:38:
U bedoeld dus dat u ze los heeft aangesloten op uw moederbord?
De fans zijn voor hun PWM sturing direct aangesloten op het moederbord. De RGB sturing gebeurt dmv de meegeleverde RGB controllers. De meegeleverde RGB controllers kun je dus NIET aansluiten op het moederbord. Daarvoor heb je die Corsair Commander PRO nodig.

Heb mezelf nog niet heel erg ingelezen in die Commander Pro, maar ik meen te lezen dat je de RGB HUB's (tot 2 stuks) aan sluit op dat ding zodat zowel je PWM als je RGB sturing via software (Corsair LINK) aangestuurd kan worden.

Overigens heb ik gewoon al mijn fans uit de kast getrokken en vervangen door RGB fans zoals je op dat plaatje kunt zien. :) Waarom? Voor het mooi. Niets anders. Juist die RGB fans aan de voorkant vind ik heel erg leuk om te zien en de kast heeft zélf ook al RGB strips.

Het enige dat ik echt nog mis, zijn RGB strips aan de onderkant en achterkant. Dan is het af. Wellicht dat ik dat ooit nog een keer doe...

[ Voor 23% gewijzigd door unezra op 09-12-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
Dus u heeft de rgb fans aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul_2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:56:
Dus u heeft de rgb fans aangesloten op het moederbord?
Er komen twee kabels uit die fans.
  • 1 kabel is voor de RGB aansturing
  • 1 kabel is voor de PWM aansturing
De PWM kabel zit op mijn moederbord, de RGB kabel aan de RGB controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
Betekend dit dat de fans altijd 100% zullen draaien of dat het van de case temperatuur afhangt? Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul_2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:27:
Betekend dit dat de fans altijd 100% zullen draaien of dat het van de case temperatuur afhangt? Wat is jouw ervaring?
Zoals gezegd, de PWM sturing gebeurt op je moederbord. In de regel regel je daar óf via het BIOS óf via software de snelheid van je fans. Tegenwoordig gebeurt dat doormiddel van temperatuursensoren op je moederbord die je kunt uitlezen.

PWM is een manier van aansturen van de draaisnelheid van de ventilatoren. Vroeger gebeurde dat vooral op 2-draads fans door de spanning (voltage) aan te passen. Dat werkt niet heel goed. Tegenwoordig word meer en meer PWM gebruikt, waarbij de fan altijd de volle spanning krijgt, maar niet de volledige tijd, waardoor de draaisnelheid lager word.

Zie: Wikipedia: Computer fan control

Dus nee, ze draaien niet altijd voluit tenzij je dat in stelt en vaak gebruiken mensen een aangepaste snelheid aan de hand van de temperatuur. Hoe je dat precies in stelt hangt af van je moederbord, je fancontroller (als die los is) en de fans zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_2
Super bedankt!
Pagina: 1