Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hyper-v met 2 verschillende netwerken en internet instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik wilde eens van start gaan met mijn thuiskantoor virtualiseren. Aangezien ik internet niet voor elkaar krijg zocht ik op het web het één en ander op. Ik zag dat deze vraag al eens eerder gesteld was hier, maar er nooit verder op is ingegaan. Laat ik nu praktisch dezelfde situatie hebben.

Op mijn server 2012
LAN 1 gaat naar de router met een eigen ip. Dit is de host en internet werkt.
LAN 2 is voor het gebruik van het interne netwerk (VM) maar moet wel over internet beschikken. LAN 2 gaat dan ook weer op een switch voor mijn "werkstations".

LAN 2 (in de VM) heeft een scope van 192.168.250.x. Deze lease geeft de VM DHCP server uit.

Op de host heb ik dus nu
- network 1
- network 2
- vethernet 1 (WAN)
- vethernet 2 (LAN)

In de VM heb ik dus de vethernet LAN geselecteerd.

Kan iemand mij de juiste richting op wijzen?

Alle reacties

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Wat is je gateway in het vethernet2? Hoe loopt de route naar je internetrouter? Waarom nat-achter-nat?

Verwijderd

Topicstarter
De gateway van vethernet2 is het ip van vethernet 1. Overigens heb ik al het ip adres van de router geprobeerd.

Een echte reden voor deze constructie heb ik niet. Er zitten 2 poorten in de server.
De 1ste gaat naar de router en de 2de naar de switch.

Kan het ook anders dan? Ik was in de veronderstelling dat het ip adres van de host (DHCP router) dan in paniek raakt van de DHCP in de VM (dhcp server)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denk even na waarom je een gateway nodig hebt. Hoe denk je naar een 10.x.y.z range te gaan als je eigen reeks 192.168.x.y is? Dus hoe erg zou het gaan werken als je een heel ander adres ingesteld als gateway? Een adres die dus niet direct te benaderen is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:29:
Een echte reden voor deze constructie heb ik niet. Er zitten 2 poorten in de server.
De 1ste gaat naar de router en de 2de naar de switch.

Kan het ook anders dan?
Uiteraard, beide poorten op de switch aansluiten en de router ook op de switch. DHCP van de router uitschakelen indien je een VM hebt die als DHCP server fungeert.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eens gaan kijken hoe je virtual switch configuratie eruit ziet.

Iets zegt me dat je nu je netwerk-traffic scheidt op hypervisor-niveai waardoor er amper/geen verkeer mogelijk is van VM naar je "normale LAN in huis".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1