Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gedeelde schuur - wil zonnepanelen installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:37
Op onze woning komen binnenkort 11 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer & optimizers. Omdat de honger naar zonnepanelen niet gestild is, wil ik ook op onze (kleine) schuur misschien ook een aantal zonnepanelen leggen!

Onze schuur is een 'gedeelde' schuur met de buren. Dat wil zeggen: we hebben een scheiding met een schutting tussen onze tuinen, de schutting is tegen de schuur aangeschroeft en de schuur is in het midden 'gesplitst' met triplexplaat. Het is dus 1 'gebouwtje', maar wel met eigen deur om de schuur in te gaan en het is ook echt 'mijn' schuur met 'mijn' spullen.

Vraag: mag ik op deze schuur zomaar zonnepanelen leggen, natuurlijk zonder het deel van de buurman met zonnepanelen te beleggen? Gaat om het geel gearceerde gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3k6ueu4dyirf.png

Daarbij denk ik dat het überhaupt wel verstandig is dit met de buren te bespreken van tevoren, gezien het feit dat het een gedeeld bitumendak is. Dat ga ik ook wel doen, maar voor ik hem de vraag stel, lijkt het me eerst handig te weten of het eigenlijk überhaupt mag.

Mocht de buurman het niet willen, gaat het feest wat mij betreft ook niet door.

[ Voor 11% gewijzigd door thatanas op 09-12-2018 09:06 ]

Alle reacties

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 13:13

Matis

Rubber Rocket

Ik zie niet in waarom dit dak anders is dan het gedeelde dak van het woonhuis.

Waarom is dit in jouw ogen wel anders?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
Ja hoor dat mag gewoon, wat zijn de maten? Kunnen we een mooie opstelling bedenken :)

[ Voor 59% gewijzigd door No Hands op 09-12-2018 09:08 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mag prima.
Maar heeft de schuur een aparte elektrische groep in de groepenkast?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• thatanas
Matis schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:07:

Eigenlijk een goede vraag! Ik weet het niet precies waarom ik dat zo ervaar. Misschien omdat de betonnnen muren veel dikker zijn en de scheiding veel 'duidelijker' dan een triplexplaat van 30mm dik in een schuur :D. Bovendien weet ik dat een bitumendak veel sneller aangepakt zal moeten worden en ik vermoed dat je dit altijd in samenspraak met je buren doet (al is dat een aanname).
No Hands schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:07:
Ja hoor dat mag gewoon, wat zijn de maten? Kunnen we een mooie opstelling bedenken :)
Ik ga zo de maten eens opnemen! De schuur (en het huis) liggen vrijwel perfect op het zuiden, dus mijn hoop is dat er of 4 in landscape kunnen (2*2) of 3 naast elkaar in portrait van 2 meter lang o.i.d.

Zijn er nog andere slimme opstellingen aan de voorzijde waar ik rekening mee kan houden?
AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:10:
Mag prima.
Maar heeft de schuur een aparte elektrische groep in de groepenkast?
Als het goed is wel (zo meen ik het me te herinneren in ieder geval). Ook dat ga ik nog maar even testen zometeen :o.

Ik zat te denken om voor specifiek deze installatie van 3 a 4 panelen gebruik te maken van een Growatt omvormer en PV-verdeler op de eigen groep in de groepenkast. Denk wel dat het van belang is dat hij ook echt op een eigen groep zit toch? :+

Het lijkt me zo goed als onmogelijk om deze aan te sluiten op de SolarEdge omvormer op zolder (2 etages hoger), dus een eigen omvormer is gewenst, toch?

[ Voor 52% gewijzigd door thatanas op 09-12-2018 09:19 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Matis schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:07:

Aan de dakkapellen te zien overlegd hij wel vaker met de buren ;)

@ts
Buurman legt ook 11 panelen op zijn dak? Of dat toch niet? Misschien kan je samen doen met de schuur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• thatanas
Rol-Co schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:18:
[...]

Aan de dakkapellen te zien overlegd hij wel vaker met de buren ;)

@ts
Buurman legt ook 11 panelen op zijn dak? Of dat toch niet? Misschien kan je samen doen met de schuur.
De dakkapellen zijn geplaatst door de vorige bewoners! Ze ogen wel identiek dus ik vermoed dat ze samen opgetrokken hebben :+

De zonnepanelen komen bij ons op het dak en de uitbouw (6 boven het dakkapel, 2 op het dakkapel en 3 op de uitbouw). Buurman zou er maximaal acht kwijtkunnen (heeft geen uitbouw).

De buurman legt geen zonnepanelen op zijn dak, eigenlijk ook niet gevraagd of hij dat wilde. Ikzelf had het zonder de uitbouw ook persoonlijk niet gedaan (8*300Wp had ik qua europrijs per Wp te weinig gevonden: meer panelen is gewoon efficiënter qua prijs!).

Vermoed dat hij dus ook geen interesse heeft in 'maar' drie a vier panelen op zijn schuur. Hij woont er veel langer dan ons en van panelen is het bij hem niet gekomen. Wij wonen hier nu ongeveer acht maanden.

[ Voor 24% gewijzigd door thatanas op 09-12-2018 09:22 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dan eerder voor een paar micro omvormers gaan, als een stringomvormer.
Voor een stringomvormer heb je toch een minimale DC spanning nodig en ik weet nog niet hoe je de panelen gaat plaatsen.
Oost/west lijkt me geschikter dan pal zuid (voor de opwek verdeling)

Ik weet ook niet of er al mensen zijn die op zo een afstand SE optimizers geplaatst hebben.
Ik heb zelf wel een stringomvormer hangen in mijn schuurtje en de DC kabels vanaf het huisdak naar het schuurtje gebracht. In dubbele (stevige) mantelbuizen, zodat met een schop doorsteken haast onmogelijk is.

Officieel moet alle PV op een aparte groep of pv verdeler (verzekeringstechnisch).
Mij persoonlijk boeit dat niet, of je 500 watt terugleverd op een bestaande groep. Maar mij zie je ook niet als het schuurtje affikt 8)

En PV panelen leggen samen met de buren kan ik ook wel aanraden.
Geeft (vaak) een goede verstandshouding..

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 09:35 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:28:

Ik weet ook niet of er al mensen zijn die op zo een afstand SE optimizers geplaatst hebben.
Geen probleem, alleen lastig weg te werken set dc kabels.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@thatanas voordat je enthousiast aan de slag gaat, zou ik eerst even bouwkundig (laten) onderzoeken wat de draaglast is van het dak van je schuurtje is. Schuurtjes zijn niet altijd berekend op een extra dakbelasting van tientallen tot honderden kilo's extra a.g.v. de balast van je panelen. Effe checken dus ;) En als het qua ballast niet kan, dan wellicht gewoon plat neerleggen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• thatanas
No Hands schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:16:
[...]

Geen probleem, alleen lastig weg te werken set dc kabels.
Voel stiekem dus ook meer voor een omvormer.

Ben erachter dat de schuur 2,40 meter bij 2,90 meter is. Betekent dus drie panelen, twee in landscape en één in portrait er naast. Neem de goedkoopst mogelijke omvormer (growatt denk ik?).

Nog wel op het dak van de schuur klimmen om één en ander echt goed te bekijken. :9

• thatanas
Microkid schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:28:
@thatanas voordat je enthousiast aan de slag gaat, zou ik eerst even bouwkundig (laten) onderzoeken wat de draaglast is van het dak van je schuurtje is. Schuurtjes zijn niet altijd berekend op een extra dakbelasting van tientallen tot honderden kilo's extra a.g.v. de balast van je panelen. Effe checken dus ;) En als het qua ballast niet kan, dan wellicht gewoon plat neerleggen?
Goed punt! Al gaat het bij drie panelen om totaal zo'n 120 kilo denk ik? Drie panelen van zestig kilo totaal en zestig kilo ballast gok ik?

Je zou haast zeggen dat dat geen probleem mag zijn toch?

En anders inderdaad plat. Wel even het onderzoeken waard!

[ Voor 8% gewijzigd door thatanas op 09-12-2018 12:31 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hangt er helemaal van af waar je woont.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• AUijtdehaag
  • Niet online
2m90 breed en 2m40 diep.

4x deze op oost/west
en 4x deze
?

Of je moet ze plat (kunnen) leggen, dan kan het wel op een goedkope stringomvormer.

• thatanas
AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:49:
2m90 breed en 2m40 diep.

4x deze op oost/west
en 4x deze
?

Of je moet ze plat (kunnen) leggen, dan kan het wel op een goedkope stringomvormer.
Vind hierbij de prijs per Wp wel erg hoog, ga dan liever voor 3 panelen van een 310 a 315Wp met een normaal formaat.

Jammer wel dat al die 'afwijkende' formaatjes gelijk zo duur zijn :'(

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jammer dat het maar 2m90 is.
Bij 3 mtr is er meer mogelijk
https://www.solar-bouwmarkt.nl/355wp-full-black-eu.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/x1-mini.html

Paar stoeptegels eronder en gaan. :o

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 15:21 ]

• thatanas
Heb de binnenmaat van de schuur genomen. Denk dat het dak iets breder is, maar moet echt het dak op om het op te gaan meten.

Zou je trouwens de Solax aanraden of de Growatt? Beiden ongeveer dezelfde prijsklasse :)

[ Voor 11% gewijzigd door thatanas op 09-12-2018 15:22 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@thatanas
Ik kijk naar het technische van de omvormer:
Solax mini start bij 60 en de growatt bij 80.

Maar de growatt 1000-S is goedkoper.
Dus je 3 panelen moeten minimaal dat leveren. (bij warm weer kakt de Vmpp iets in)
Het maakt dus niet zo gek veel uit.

3x 60 cell panelen is 96 Vmpp (1m65 x 1mtr)
3x 72 cell panelen is 114 Vmpp (2x 1mtr)

Maar dit setje is denk ik leuk in de zomer.
In de maanden met laagstaande zon, ligt het in de schaduw, neem ik aan?
Gezien jullie schuurtjes, staan er ook nog huizen voor die het zonlicht blokkeren.

En regelmatig schoonmaken.... bij minder dan 10 graden helling....
Voorbeeldje met betonvoeten (2x1 mtr komt dan in portrait ipv landscape)
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Veel vervuiling op 4,5 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DqOKWkIJWdqWeJF2ztLrcRJ5/thumb.jpg

Weinig vervuiling op 10 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PcgbRghsApoAPnLuTDHUJLYu/thumb.jpg

Maar wel flink zichtbaar, en dat is niet wat je wilt denk ik.

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 16:16 ]

• thatanas
AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:28:
@thatanas
Ik kijk naar het technische van de omvormer:
Solax mini start bij 60 en de growatt bij 80.

Maar de growatt 1000-S is goedkoper.
Dus je 3 panelen moeten minimaal dat leveren. (bij warm weer kakt de Vmpp iets in)
Het maakt dus niet zo gek veel uit.

3x 60 cell panelen is 96 Vmpp (1m65 x 1mtr)
3x 72 cell panelen is 114 Vmpp (2x 1mtr)

Maar dit setje is denk ik leuk in de zomer.
In de maanden met laagstaande zon, ligt het in de schaduw, neem ik aan?
Gezien jullie schuurtjes, staan er ook nog huizen voor die het zonlicht blokkeren.
Op de toegevoegde afbeelding zit het zuiden recht onderin. De tuinen zijn zo uitgevoerd:

Huis
Tuin
Schuur
_____
Schuur
Tuin
Huis

In principe komt er dus geen schaduw van het huis van de buren op de panelen, daar hun huizen 15 meter verwijderd zijn van mijn schuur.
En regelmatig schoonmaken.... bij minder dan 10 graden helling....
Voorbeeldje met betonvoeten (2x1 mtr komt dan in portrait ipv landscape)
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Veel vervuiling op 4,5 graden
[Afbeelding]

Weinig vervuiling op 10 graden
[Afbeelding]

Maar wel flink zichtbaar, en dat is niet wat je wilt denk ik.
Op zich vind ik het niet erg als ze een beetje zichtbaar worden/zijn, maar allicht wordt platte montage op de schuur een beter idee dan dat ze heel erg uitsteken. Ik ga mijn licht morgen eens opsteken bij de leverancier van de zonnepanelen op ons huis. Super bedankt voor alle informatie en de foto's tot dusverre. _O_
Pagina: 1