Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-10 22:41
Mijn vraag
Wij willen op korte termijn aan de slag met zonnepanelen, maar ik vind erg lastig om in te schatten wat het verlies van onze dakkapel gaat zijn.

Ik woon in een rijtjeshuis en heb een puntdak met een helling van rond de 40 graden, gelegen op het Oosten en het Westen. Beide kanten zijn voorzien van een dakkapel van ongeveer de helft van het dak. Mazzetje: hij is wel helemaal aan de zijkant van het huis gepositioneerd. We willen nu een set van 15 zonnepanelen van 305WP (Suntech) laten installeren met optimizers van SolarEdge, inclusief omvormer. We zitten aan de achterkant met nog twee pijpen, dus daar houden we in het legplan rekening mee. Dat is alsvolgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mxk4DZj.png

Wellicht in portret, als het past. Dan worden het drie rijen van vijf, waarvan twee boven de dakkapel gepositioneerd, omdat we dan veel minder last hebben van de schaduw van de kapel. De foto klopt niet helemaal. Tussen de dakkapel aan de voorzijde en de drie panelen in de kolom zit nog zeker een meter. En de bovenste rijen komen iets hoger te liggen.

Waar ik een beetje mee zit, is wat het verlies van die dakkapel. Ik wil natuurlijk graag een inschatting kunnen maken van de opbrengst. Ik ga nu van de volgende variabelen uit:

Totaal potentieel opwek: 4575
Verlies Oost-West: -15%
Verlies Schaduw: -10%
Winst optimizers: +7,5%

Zit ik dan een beetje in de goede richting, of reken ik mezelf te rijk? Wat zijn jullie ervaringen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
305WP Suntech + SolarEdge omvormers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende online bronnen, maar die zijn er erg verschillend over.

[ Voor 13% gewijzigd door Dexter35 op 09-12-2018 09:07 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
tussen de 3800 en 4000kWh per jaar lijkt me prima mogelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dexter35
No Hands schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:06:
tussen de 3800 en 4000kWh per jaar lijkt me prima mogelijk.
Dank voor je reactie. Mag ik vragen waar je dat op baseert?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Juist naast de dakkapel van de west zijde zou ik wel panelen plaatsen.
Dat pijpje geeft enkel schaduw op de bovenste rij, wanneer de zon "relevant" op west staat.

Ook daar dus, de bovenste rij zo hoog mogelijk plaatsen.

Oost/west doet 85% tov zuid. (afhankelijk van de helling)

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Heb je wat meer afmetingen van de daken?
Misschien is solaredge niet eens nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 10:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dexter35
Wat heb je precies aan maten nodig? Het huis is 5.80 breed. Het dak telt zeven meter van nok tot goot. De dakkapel is 2.60 breed. Het irritante is dat de bouwtekeningen van dit huis niet laten zien wat de afstand tussen nok en dakkapel is. Ik zou namelijk heel erg graag in drie rijen van vijf staande panelen willen leggen. Volgens mij rendeert dat het beste, als je het ook visueel nog een beetje wilt laten ogen (dat laatste is een eis van mevrouw Dexter...). En je kunt er nog een rij bijleggen, mocht dat nodig zijn. Onder de dakkapel is die ruimte overigens meer dan genoeg (220cm van onderkant onderste dakpan, tot dakkapel). Alleen ze hebben onder meer ruimte gelaten dan boven. Geintje van de architect, waardoor je nu een trapje nodig hebt om door je raam naar de koeien te kunnen kijken. Geeft wel lekker ruimtelijk effect. Dat dan weer wel.... 😂

Overigens ligt het huis niet 100% op het oosten. Het staat net een paar graden richting zuid gekanteld, waardoor het slimmer lijkt om de kolom op oost te plaatsen. Even los nog van de schaduw van de pijpjes.

[ Voor 93% gewijzigd door Dexter35 op 09-12-2018 12:11 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Boven, onder, en zijkant dakkapel. Breedte en hoogte dak. Positie pijpjes.
Met andere woorden, dakpan opmeten en dakpannen tellen en een tekeningetje maken.

Als nu al blijkt dat de offerte niet klopt qua maten....wordt het een zooitje straks.

Ik wilde kijken of je met 96 cell panelen (1580 x 1053) en 59 Vmpp uit de voeten kunt.
Op een SMA met optitrac.
En 1 tigo optimizer voor het schoorsteentje (eventueel)

Maar zonder maten = gokken = dokken

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 12:16 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
Dexter35 schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:09:
[...]

Dank voor je reactie. Mag ik vragen waar je dat op baseert?
Ervaring, natte vingerwerk en
AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:53:

Oost/west doet 85% tov zuid. (afhankelijk van de helling)
Dat bijelkaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dexter35
Allright! Dank. Ik kom met die 3800 businesscase technisch al aardig uit. Met 4000 ga ik al stevig richting eigen verbruik. Eigenlijk zou het het mooist zijn als ik ergens nog 1 of 2 paneeltjes erbij kan freubelen, zonder dat het ten koste gaat van de look&feel. Dat houd mijn vrouw ook een beetje tevreden.

Is 5k (ex BTW) overigens een beetje redelijk voor een dergelijke all-in-installatie?

[ Voor 12% gewijzigd door Dexter35 op 09-12-2018 12:22 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op de dakkapel...

Maar ik heb weinig aan je maten....
Ik had gevraagd dakpannen tellen en dan krijg je zoiets.

Jaarverbruik / opwek bestaat straks niet meer als salderen ophoudt.
Direkt verbruik wordt dan belangrijker, dus dakkie vol knallen.

Als je er verder geen moeite voor wilt doen, prima.
Een rolmaat kan je "als het goed is" door je dakkapel naar buiten steken en van pan naar pan meten,

• Dexter35
Geduld! Ik zie jouw vraag om dakpannen nu pas. Ik kom er straks op terug.

• Dexter35
AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:25:
Op de dakkapel...

Maar ik heb weinig aan je maten....
Ik had gevraagd dakpannen tellen en dan krijg je zoiets.

Jaarverbruik / opwek bestaat straks niet meer als salderen ophoudt.
Direkt verbruik wordt dan belangrijker, dus dakkie vol knallen.

Als je er verder geen moeite voor wilt doen, prima.
Een rolmaat kan je "als het goed is" door je dakkapel naar buiten steken en van pan naar pan meten,
Ik kom er net achter dat ik de breedte van de pannen ben vergeten te meten. Die krijg je nog van me. Maargoed, hoogte van de pannen is 35cm. In totaal 19 stuks per kolom. Onder de dakkapel 6 stuks, er boven 5 en er 8 ernaast. Min of meer. Ze hangen er een beetje half overheen.

Ik ga morgen even een foto van de hele situatie maken en dan maak ik er wel zo'n lijnentekening van.
Pagina: 1