Aansluiten van nieuw inductiefornuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw inductiefornuis gekocht ter vervanging van mijn elektrische fornuis. Nu heb ik deze net aangesloten en wil ik nog even een laatste check of alles goed zit. Het vorige fornuis is destijds door een elektriciën aangesloten, alles werkte naar behoren, hierom denk ik dat elk draadje nu op de juiste plek met juiste tag hangt (zie foto 1 & 2). Het nieuwe fornuis is eigenlijk bedoeld voor 3 fases, ik sluit hem hier aan op 2 (dubbele 230V groep, 2x fase, 2x neutraal en aarde, ik ken de beperking dat er dan niet met vol vermogen gekookt kan worden). De leverancier van het fornuis had een schema meegegeven hoe het geheel aan te sluiten op 2 fases, welke ik naar mijn idee goed heb gevolgd, hier wil ik graag even bevestiging van hebben.

Zie foto's voor de aansluiting.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Aansluitschema oud fornuis:
Aansluiting oud fornuis

Aansluiting van oud fornuis:
Aansluiting oud fornuis

Aansluitschema nieuw fornuis:
Aansluitschema

Foto 1 aansluiting nieuw fornuis:
Aansluiting nieuw fornuis 1

Foto 2 aansluiting nieuw fornuis:
Aansluiting nieuw fornuis 2

[ Voor 8% gewijzigd door chevaid op 09-12-2018 11:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Illusion

(the art of)

Je oude fornuis was in ieder geval níét goed aangesloten, want de draadbrug tussen de nulleiders had verwijderd moeten worden.
Voor je nieuwe fornuis zou ik graag alle mogelijke aansluitschema’s zien. Degene die je toont gaat uit van 1 nuldraad (en 2 verschillende fasen). Terwijl jij eigenlijk een schema wilt voor twee nuldraden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De brug tussen 4 en 5 begrijp ik niet, niet-Nederlandse aanwijzingen? Bij een kabelbreuk in een van de twee NUL gaat alle stroom door een 4mm2 kabel, die moet vervangen worden door een 6mm2 als alles door 1 NUL kabel gaat.
Ja, het zat altijd al zo en
ja, het heeft altijd zo gewerkt en
nee, er gaat niemand langskomen en hoofschuddend dit afkeuren of zo.
Het is wel fout.
Adereindhulzen op alle kabels?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
Dank voor de reacties, ter aanvulling bijgevoegd nog het aansluitschema van het oude fornuis, vrijwel hetzelfde als de nieuwe, hierom min of meer ook gekopieerd wat er aangesloten zat. In de schema's zie je wel duidelijk dat er wel een brug moet zitten. Alle draden hebben adereindhulzen ja. Nogmaals, zo is het aangesloten door een erkend electriciën, ik vertrouw erop dat hij het vaker gedaan heeft en weet wat hij doet.

Aansluitschema oude fornuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:10

SeatRider

Hips don't lie

chevaid schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:28:
In de schema's zie je wel duidelijk dat er wel een brug moet zitten.
Ja, maar dan niet gecombineerd met 2 draden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

chevaid schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:28:
Nogmaals, zo is het aangesloten door een erkend electriciën, ik vertrouw erop dat hij het vaker gedaan heeft en weet wat hij doet.

[Afbeelding: Aansluitschema oude fornuis]
Wat gebeurt er indien een van de twee aansluitingen intern (dus in het apparaat) een fout vertoond waardoor de automaat afslaat? Is die groep dan afgeschakeld of wordt de NUL dan nog steeds verbonden met het net via de brug? Welke stromen gaan er lopen als er verschillen zijn tussen de beide NUL? Welke stromen gaan er lopen bij onderhoud/kabelbreuk/fouten in een van de NUL? Waarom vraag je het hier als je al overtuigd bent dat het goed is aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door DeBolle op 09-12-2018 12:20 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
Maar wat zou dan wel correct zijn? Zoals aangesloten maar dan zonder de brug tussen 4 & 5? Vind het wel een nare gedachte dat een vakman zoiets dus verkeerd aansluit. In ieder geval bedankt voor jullie feedback :)

[ Voor 47% gewijzigd door chevaid op 09-12-2018 12:54 ]

Pagina: 1