Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC met nieuw mobo, CPU en RAM, geen beeld, geen POST

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-11 21:24
Zeer gewaardeerde tweakers,

Ik heb recentelijk een de volgende onderdelen gekocht om mijn oude systeem te upgraden:Echter wil mijn PC niet opstarten, symptomen:
  • Geen beeld op de monitor
  • Geen POST op de interne speaker
  • PC blijft aan staan, valt niet uit na een tijdje
  • Geen stroom op het aangesloten toetsenbord (zowel PS2 als USB)
Wat heb ik gedaan om het probleem proberen te achterhalen:
  • Monitor aangesloten op de VGA direct op het moederbord
  • CPU pinnetjes gecontroleert of ze verbogen zijn
  • Controleerd of alle goed is aangesloten op de voeding
  • De PC alleen op proberen te starten met CPU, RAM, mobo, PS2 toetsenbord en voeding
  • Geen stroom op het aangesloten toetsenbord
  • Voeding werkt op andere systemen
Alvast bedankt voor alle hulp en suggesties!

[ Voor 17% gewijzigd door NoBrakes op 09-12-2018 10:51 ]

Alle reacties

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-10 19:19
Je moet je moederbord bios updaten waarschijnlijk.

• NoBrakes
Jordy_413 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:43:
Je moet je moederbord bios updaten waarschijnlijk.
Bedankt voor je reactie, ik het dit ook al gecontroleerd, volgens de ASRock website staat dat deze standaard compatible is met de nieuw Ryzen processoren, het moederbord is ook minder dan een maand geleden uitgekomen in NL.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:44
Er is een bios update nodig om de cpu te laten werken.

Edit: Je hebt de R3.0 en die is vrij recent.

@Royboy510 via het moederbord heb je geen beeld want de cpu heeft geen igpu.
Welke videokaart gebruik je?
Welk merk en type voeding?

Post eens een foto van de binnenkant van de behuizing.

[ Voor 69% gewijzigd door Uszka op 09-12-2018 10:52 ]

• NoBrakes
Uszka schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:49:
@Royboy510 via het moederbord heb je geen beeld want de cpu heeft geen igpu.
Welke videokaart gebruik je?
Welk merk en type voeding?

Post eens een foto van de binnenkant van de behuizing.
Voeding is een Seasonic Focus Gold 450W.
De videokaart is een Gigabyte gtx 1060 3gb itx. Ik zal zo een foto plaatsen, alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door NoBrakes op 09-12-2018 11:14 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:27

SpamLame

niks

Ik zie je RAM kit (BLS2C8G4D240FSB) niet op de memory QVLs staan > https://www.asrock.com/MB...%20R3.0/index.asp#Support

Wil niet zeggen dat het uberhaupt niet werkt, maar Asrock heeft het niet getest.

Hebben je modules nog afzonderlijke typeaanduiding (die mogelijk wel in de qvl staan)
En gezien het een kit van 2 is, heb je getest of je systeem door de post komt met de modules afzonderlijk/ in een ander slot?

Hoe staat de BIOS reset jumper?
En reset je BIOS eens voor de zekerheid.

CPU fan wel op de juiste header, aan de bovenrand van het mobo bij de ramslots, gestoken?

[ Voor 23% gewijzigd door SpamLame op 09-12-2018 11:20 ]

• NoBrakes
SpamLame schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:13:
Hebben je modules nog afzonderlijke typeaanduiding (die mogelijk wel in de qvl staan)
En gezien het een kit van 2 is, heb je getest of je systeem door de post komt met de modules afzonderlijk/ in een ander slot?
Ik krijg helaas geen POST meldingen en heb geen andere DDR4 kit hier liggen. Zojuist in een ander slot gedaan maar geen resultaat. De types aangegeven op de kit komen idd niet in de qvl voor.
Niet aanwezig
En reset je BIOS eens voor de zekerheid.
Zal ik zo eens proberen! Ik vermoed met de Clear CMOS?
CPU fan wel op de juiste header, aan de bovenrand van het mobo bij de ramslots, gestoken?
Ja :)

Bij deze een foto van mijn testsetup met GPU (had deze eerst in mijn behuizing maar na bij de testen was dit makkelijker)

En weer bedankt voor het meedenken!

• SpamLame

SpamLame

niks

Mss onduidelijk door mijn vraagstelling, maar ik begrijp dus dat je CLRCMOS1 in de open positie staat.

• NoBrakes
SpamLame schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:45:
Mss onduidelijk door mijn vraagstelling, maar ik begrijp dus dat je CLRCMOS1 in de open positie staat.
Oh sorry, klopt, die staat open

• SpamLame

SpamLame

niks

Royboy510 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:40:

Zal ik zo eens proberen! Ik vermoed met de Clear CMOS?
Sorry deze gemist.
Ja staat ook in de manual, waar te vinden op mobo en hoe je het moet uitvoeren, naam van de jumper weten we al;)

Je hebt geen andere DDR4 set liggen zeg je, heb je mss wel een werkende combinatie van CPU/MOBO liggen die DDR4 accepteerd?
Kan je iig testen of de modules (nog) werken.

Indien je dit niet hebt en een BIOS reset heeft niet geholpen en je hebt alles al eens gereseat (door uitbouw naar testsetup) kan je nog controleren of je videokaart het nog doet.
Blijkt deze nog te werken dan zou je nog een voeding van een ander systeem kunnen pakken (long shot maar goed) of een andere videokaart indien mogelijk
Daarna ben je aan het einde gekomen van het uitwisselen van onderdelen voor nu en kan je bv de hulp inroepen van een tweaker bij jouw in de buurt die een ramkit heeft die op de lijst staat.

En anders zou je terug moeten naar de shop om eea om te wisselen/ te laten testen.

[ Voor 60% gewijzigd door SpamLame op 09-12-2018 12:10 ]

Verwijderd

Zou je die setup eens op een stuk karton willen testen en niet op dat schuim?

• NoBrakes
SpamLame schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:54:
Je hebt geen andere DDR4 set liggen zeg je, heb je mss wel een werkende combinatie van CPU/MOBO liggen die DDR4 accepteerd?
Kan je iig testen of de modules (nog) werken.
Dat is een beetje het probleem, ik heb geen alternatieve DDR4 kit of mobo (of bekenden die ik hier even mee kan lastig vallen :/)

GPU zojuist weer getest en dat werkt zonder problemen, hoop te vinden of het mogelijk aan de processor, ram of het moederbord ligt want het moederbord komt van een andere shop af dan de processor en het ram.

• Uszka
Welk merk en type monitor gebruik je en hoe is deze aangesloten op de videokaart? Met een adapter van VGA naar DVI-D?

• NoBrakes
Uszka schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:07:
Welk merk en type monitor gebruik je en hoe is deze aangesloten op de videokaart? Met een adapter van VGA naar DVI-D?
De monitor is een AOC I2276VWM en zonder poespas aangesloten op de GPU (getest met DVI-D en HDMI)

• SpamLame

SpamLame

niks

Royboy510 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:59:
[...]
hoop te vinden of het mogelijk aan de processor, ram of het moederbord ligt want het moederbord komt van een andere shop af dan de processor en het ram.
Dat snap ik, probleem is dat je dan een werkende set moet kopen/lenen/jatten/whatever of verdere componenten te kunnen uitsluiten.
Zonder die mogelijkheid zit je met 3 mogelijke kandidaten (of de combinatie) die debet aan je situatie kunnen zijn.

Je zou een gok kunnen nemen door een (set) RAM module(s) te bemachtigen die op de QVL staat.

Of je contacteerd onbekende bij je in de buurt middels V&A.
McBarty (Bakel) heeft kennelijk een 2600X set &
Tasina (Veghel) heeft een 2600 set
Het is maar een idee natuurlijk

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios reset al een keer uitgevoerd op deze manier? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

• NoBrakes
McFastFood schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:34:
Bios reset al een keer uitgevoerd op deze manier? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.
Bedankt voor de uitleg, maar ook helaas heeft dit niet mogen baten.

Iedereen bedankt voor de hulp, het is inmiddels zo'n hoofdpijn onderwerp geworden dat ik het even parkeer. Nog een fijne zondag!

• Uszka
Ik zie je RAM kit (BLS2C8G4D240FSB) niet op de memory QVLs staan > https://www.asrock.com/MB...%20R3.0/index.asp#Support
BLS4G4D240FSB staat er wel op (Raven Ridge QVL) en BLS2C8G4D240FSB is een kit van 2 van deze modules. Een QVL voor Pinnacle Ridge is er helaas niet.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52

Deathchant

Don't intend. Do!

Royboy510 schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor de uitleg, maar ook helaas heeft dit niet mogen baten.

Iedereen bedankt voor de hulp, het is inmiddels zo'n hoofdpijn onderwerp geworden dat ik het even parkeer. Nog een fijne zondag!
Ik denk dat dat inderdaad verstandig is; vroeger brak ik mijn hoofd ook aan 1 stuk door met deze ergernis. Het is het niet waard om met een bonkende kop/hart naar bed te gaan. Morgen is weer een nieuwe dag.

Mijn vermoeden ook is het mobo/RAM/CPU. Ik had een soort gelijk probleem in 2011. Ik had toen voor 50 euro de allergoedkoopste CPU gekocht die het moederbord ondersteunde. Getest, en uitgesloten dat het de CPU was, en toen verkocht voor een tientje minder. Kun je proberen iig.
Het zal 't wel niet zijn, maar op je foto komt je CPU block wel tegen de module aan. Chipje kapot en is het misschien toch het RAM?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• NoBrakes
Deathchant schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:53:
[...]
Het zal 't wel niet zijn, maar op je foto komt je CPU block wel tegen de module aan. Chipje kapot en is het misschien toch het RAM?
Het block komt niet tegen de module, het zit er wel heel dicht bij.
Helaas is dit niet een set van een paar tientjes maar morgen weer een dag.

• Uszka
Royboy510 schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:02:
Helaas is dit niet een set van een paar tientjes.
Nee maar er kan ook niet gezegd worden dat het een goede combi is van de Ryzen 5 2600 met het benepen moederbordje en traag geheugen.

• NoBrakes
Zojuist nog geprobeerd met een andere videokaart, maar doordat ik ook geen POST piepjes krijg vermoed ik dat het aan het moederbord ligt, deze zal ik dan ook RMA sturen.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Royboy510 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:28:
Zojuist nog geprobeerd met een andere videokaart, maar doordat ik ook geen POST piepjes krijg vermoed ik dat het aan het moederbord ligt, deze zal ik dan ook RMA sturen.
Heb je wel een speaker aangesloten?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• NoBrakes
pjot1 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:33:
Heb je wel een speaker aangesloten?
Die heb ik netjes aangesloten ;)

• Christiaan99jl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-10 14:43
Royboy510 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:38:

Wat heb ik gedaan om het probleem proberen te achterhalen:
  • Monitor aangesloten op de VGA direct op het moederbord
Dit heeft sws geen zin omdat de Ryzen 2600 helemaal geen onboard graphics (zag net dat het al verteld was).

Ik zal toch even proberen een BIOS Update te doen. Je kan het ook gratis laten doen, maar weet niet of het in de buurt van je is. V&A aangeboden: Bios update Ryzen 2000 series/AM4-socket

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:12
95 procent zeker dat het komt omdat er een verouderde bios op staat. Het is de chipset die bij de Zen CPU's hoorde. De 4xx serie hoort bij de Zen+. Nu is de 3xx serie wel compatible maar enkel na een bios update. Die is hier niet uitgevoerd.

Ergens bios update laten uitvoeren en probleem opgelost.

• Uszka
FrankoNL schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:22:
95 procent zeker dat het komt omdat er een verouderde bios op staat. Het is de chipset die bij de Zen CPU's hoorde. De 4xx serie hoort bij de Zen+. Nu is de 3xx serie wel compatible maar enkel na een bios update. Die is hier niet uitgevoerd.

Ergens bios update laten uitvoeren en probleem opgelost.
Heb je de cpu compatibiliteitslijst van het moederbord gezien?

• FrankoNL
Uszka schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:25:
[...]

Heb je de cpu compatibiliteitslijst van het moederbord gezien?
Ja? Elk 3xx moederbord ondersteunt Zen+

• Uszka
FrankoNL schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:06:
[...]

Ja? Elk 3xx moederbord ondersteunt Zen+
Vanaf welke biosversie werkt pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed op pricewatch: ASRock A320M-HDV R3.0 dan?

• FrankoNL
Vanaf p4.80

Edit: ahh, er is dus een verschil met de r3.0. Dan is de bios het idd niet.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankoNL op 11-12-2018 18:56 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Royboy510 grootste kans is een B450 moederbord.
dit bord is in gebruik door kennis van met op Ryzen 2200G, met dit RAM https://pcpartpicker.com/...al-memory-ble2k4g4d26afea. leuk al die goedkope opties, maar vaak geeft het problemen. net als B350 op veel Ryzen 2600 en beter cpu's

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-11 01:03
Ik zou eerst het ram omruilen voor ddr4 3000 dat ondersteunt word das gelijk wat sneller ook.
Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit zou volgens hwi moeten werken bij ryzens.
Werkt het dan nog niet kun je je mb altijd nog omruilen dat is ook het meeste werk, geheugen vervangen doe je in een paar tellen.

• NoBrakes
Hackus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:18:
@Royboy510 grootste kans is een B450 moederbord.
dit bord is in gebruik door kennis van met op Ryzen 2200G, met dit RAM https://pcpartpicker.com/...al-memory-ble2k4g4d26afea. leuk al die goedkope opties, maar vaak geeft het problemen. net als B350 op veel Ryzen 2600 en beter cpu's
Achteraf geef ik je nu gelijk, maar in mijn vorige build houd mijn goedkope ASRock H61M-GE het al 7 jaar zonder problemen vol i.c.m. een Intel i5 2400.

Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen! _/-\o_
Pagina: 1