Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TL-1043ND's vergeten na een x aantal uren DHCP mee te geven.

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Sinds een tijdje komt in mijn thuisnetwerk het volgende voor.

Opbouw netwerk:
Draytek 2133FvN (Glasvezel modem) -> Netgear GS724T -> 2x TL1043ND v1 (Met Gargoyle 1.10) fysiek ver uit elkaar op kanaal 6 en 11.

Let op: dit gebeurt alleen via wifi, bekabeld gaat ongestoord (ook als ik direct op de 1043 aangesloten zit) door :? . De 1043's zijn ingesteld als accesspoint (WAN signaal via LAN1, DHCP uit), en wat er gebeurt is dat er na een x aantal uren apparaten gewoon niet meer kunnen verbinden. Computers krijgen een IP wat ver buiten de normale IP range ligt (192.168.2.xxx is zoals het hoort, PC's krijgen een 169.xxx.xxx.xxx adres). Telefoons doen een meh en geven aan dat 'Network access dienied' wordt. Het netwerk blijft echter gewoon zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken. Zo gauw ik de stroom er een tijdje vanaf heb gehad of via een bekabelde PC de 1043 op afstand reboot is er weer niets aan de hand.

Wat ik geprobeerd heb:
- Geflashed van DD-WRT V24 (totaal geen DHCP doorgeven) naar TP link de meest recente standaard firmware (wel DHCP doorgeven maar zo gauw er encryptie op de wifi kwam vond ie het niet leuk meer). Dus doorgeflashed naar Gargoyle (wat de eerste 3 dagen ongestoord werkte en snelheid maakte met encryptie).
- Encryptie (WPA2 AES) of geen encryptie maakt geen verschil.
- Laat ik de 1043's als normale routers draaien is er geen instabiliteit ook op langere termijn.

Mijn ideetjes zijn een beetje op. Hebben jullie een idee waar dit vandaan kan komen?

[ Voor 4% gewijzigd door BlackWhizz op 08-12-2018 23:52 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Misschien niet direct relevant, misschien ook wel: wat bedoel je met "wel DHCP doorgeven maar zo gauw er encryptie op de wifi kwam vond ie het niet leuk meer"? Een router ingesteld als AP doet over het algemeen niets anders dan het de bekabelde verbinding doorzetten naar een specifiek WiFi signaal, dus wat "vond ie niet meer leuk"?

[ Voor 36% gewijzigd door Cpt.Morgan op 09-12-2018 00:04 ]

• BlackWhizz
Zonder encryptie zonder DHCP geregeld door een 1043 (de draytek moet de DHCP eigenlijk regelen) kreeg ik prima 65 mbps (ik heb 20mhz kanaalbreedte) binnen. Zo gauw er enige vorm van encryptie op de router kwam dan ging ik naar een netwerk wat 1 of 2 mbps draaide.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BlackWhizz schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:24:
Zonder encryptie zonder DHCP geregeld door een 1043 (de draytek moet de DHCP eigenlijk regelen) kreeg ik prima 65 mbps (ik heb 20mhz kanaalbreedte) binnen. Zo gauw er enige vorm van encryptie op de router kwam dan ging ik naar een netwerk wat 1 of 2 mbps draaide.
Dan wordt het tijd om uit te leggen wat voor encryptie je aangezet hebt

OTOH: waarom zit je anno 2018 nog met 2.4 GHz te prutsen?

[ Voor 6% gewijzigd door Brahiewahiewa op 09-12-2018 00:28 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• BlackWhizz
Dank voor de reactie.

WPA2 + AES heb ik gebruikt in de hoofdzaak bij de tests, maar WEP of WPA gaf hetzelfde resultaat.

De reden dat ik het niet zinvol zie om naar 5 ghz te gaan is omdat we in het buitengebied op een boerderij wonen. We melken koeien en eigenlijk is de dichtste buur meer als 300 mtr verderop, storing op de 2.4 ghz band is dus geen enkele issue hier. We hadden eerst een ADSL abonnement wat max 6 mbit haalde en dus eigenlijk was alles snel genoeg. Mede omdat alles wat bekabeld aangesloten kan worden bekabeld aangesloten zit. Die random laptop en telefoon moeten zich dus maar redden met 20mbit intern netwerk. We zitten sinds een tijdje op glasvezel en dan heb je pas voordeel van 5 ghz, maar voor die incidentele telefoon ga ik niet investeren.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Het totaal instorten van de doorvoersnelheid zodra je encryptie activeert is absoluut geen normale situatie en is wellicht een indicatie dat er iets meer mis is...

Heb je dat probleem bij beiden TP-Link routers?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die TL1043NDv1's zijn redelijk oud, gebaseerd op een 10 jaar oud ontwerp van de WR941ND, die zelf ook al redelijk oud was in 2010.

Het kan dus zomaar zijn dat ze defect zijn en bijv. bij bepaalde opwarm/afkoel cycli problemen vertonen. Wat je nog kan proberen is OpenWRT waar zo'n beetje alle andere firmware op nagebouwd wordt; als je daar wat extra debug data uit kan trekken is dat handig, behalve dat rest voornamelijk geld opzij zetten.

• BlackWhizz
Cpt.Morgan schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:29:
Het totaal instorten van de doorvoersnelheid zodra je encryptie activeert is absoluut geen normale situatie en is wellicht een indicatie dat er iets meer mis is...

Heb je dat probleem bij beiden TP-Link routers?
Dat klopt wat je zegt. Ik weet alleen niet of het een symptoom of gevolg is dat de wifi problemen veroorzaakt. Het gekke echter is dat al deze kuren komen sinds ik de switch vervangen heb. Hier zat eerst een Netgear GS108 tussen maar door een gebrek aan netwerk poorten vervangen door een GS724e. De switch is tweedehands van een tweaker die ze i.c.m een unifi systeem gebruikt heeft en nooit gedoe gehad had naar zijn zeggen. De switch is meermaals door mij gereset voordat ik hem in gebruik heb genomen.
johnkeates schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:35:
Die TL1043NDv1's zijn redelijk oud, gebaseerd op een 10 jaar oud ontwerp van de WR941ND, die zelf ook al redelijk oud was in 2010.

Het kan dus zomaar zijn dat ze defect zijn en bijv. bij bepaalde opwarm/afkoel cycli problemen vertonen. Wat je nog kan proberen is OpenWRT waar zo'n beetje alle andere firmware op nagebouwd wordt; als je daar wat extra debug data uit kan trekken is dat handig, behalve dat rest voornamelijk geld opzij zetten.
Goed idee, ga ik vanavond even mee aan de pruts.

Dit weekend was er bezoek en toen bleek wel hoe kreupel de wifi eigenlijk is. Gelijk gebruik van de mogelijkheid gemaakt dat er veel wifi clients mee kwamen met het bezoek en een aantal dingen geprobeerd:

- De 1043's gewisseld van plek -> Zelfde problemen, geen verbetering
- IGMP snooping aangezet -> Leek mij gunstig om te doen omdat er ook IPTV over het netwerk loopt (via een andere switch die direct op het modem is aangesloten). Ik kan niet merken dat het veel stabieler is.
- DNS servers veranderd op het modem. Niet dat ik er een logische verklaring voor had (behalve dat DHCP ook DNS servers aangeeft). Nu heb ik ze op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 gezet. -> Lijkt stabieler te zijn, clients krijgen deze DNS servers ook binnen via DHCP. Gister om 14 uur ongeveer veranderd en eigenlijk tot 24 uur geen merkbare storing. Vanmorgen om een uur of 7 werkte het niet meer. Dus ergens tijdens mijn nachtrust is er toch iets niet volgens plan gegaan.

• BlackWhizz
Sorry voor de trap, maar even om het verhaal compleet te maken:

Ik had de switch geupdate naar de laatste firmware.... dacht ik. Ik had de firmware alleen niet ingeschakeld. De switches werken met een soort van dual firmware systeem. Als de ene faalt te starten start ie met de andere firmware. Na het inschakelen van de recentste firmware nog geen hiccup gemerkt.

Verklaar maar hoe dit kan en waarom dit alleen over wifi een probleem was, maar het is iig voorlopig weer goed.
Pagina: 1