Slaapmonitor met alarmering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Ik hoop dat dit het goede forum is voor mijn vraag.
Zo niet verplaatst een mod hem wel denk ik.

Waar gaat het om......

Een hoogbejaarde man met flink wat kenmerken van vergevorderde dementie.
Hij kan niet meer alleen gelaten worden omdat hij dan zichzelf iets aan kan doen, zoals bijvoorbeeld zijn urinekatheter er uit trekken wat, als het hem lukt, een retourtje ziekenhuis met een ambulance betekent en wellicht schade aan blaas en / of urineweg.

Omdat hij niet alleen kan zijn zorgen zijn kinderen er in 'wisseldienst' voor dat hij 24/7 zorg en toezicht heeft.

's Nachts is hij nogal eens onrustig.
Hij probeert dan om 3 uur 's morgens zijn bed uit te klimmen (de man kan niet eens meer staan, uit bed klauteren betekent dus vallen en wellicht iets breken) of hij probeert zijn urinekatheter er uit te trekken.

Een probleem is nu dat het nachtelijk toezicht probeert met gespitste oren wat te slapen om bij het kleinste signaal in te kunnen grijpen. Dat gaat je na een paar maanden niet in de koude kleren zitten en het einde is nog lang niet in zicht.

Ik zag vandaag dit bericht op de voorpagina en dat bracht me op een idee.
Zou het niet mooi zijn als er zo'n sensor in het bed aangebracht kan worden met een alarmering er achter?

Wat googelen leerde me dat er wel zoiets is voor baby's: als het kind minder gaat ademen of bewegen dan moet er alarm worden geslagen.

Wat je in dit geval nodig hebt is zoiets maar dan met andere alarmcriteria: als er veel beweging is, als bijvoorbeeld de dekens weggeslagen worden of de benen opgetild, moet er gealarmeerd worden.

Weet iemand of zoiets bestaat? Of dat misschien in een bestaand systeem de alarmeringscriteria aangepast kunnen worden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Een bedalarm. Misschien is dit een goede?

https://www.dementie-wink...soren-draadloze-ontvangen

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:02:
[...]

Al aan een verzorgingshuis gedacht?
Sterker nog: hij woont in een verzorgingshuis (voor zover zoiets nog bestaat).
Daar kunnen ze de zorg die hij nodig heeft niet bieden, daarom doen zijn kinderen het nu 24/7 samen met de zorg.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
verwijderd, dubbelpost.

[ Voor 95% gewijzigd door hp-got op 09-12-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
Ik heb geen idee, maar wil jullie veel sterkte wensen : waakdiensten naast je familie is echt niet tof...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:45

Saven

Administrator

Vergelijkbare situatie meegemaakt nog niet zo lang geleden. Enige advies is eigenlijk: een verzorgingstehuis vinden die die zorg wel kan bieden. Want dit gaat ook niet zo. Ik weet dat er toen iig wel een alarmpje af ging als die persoon uit bed ging 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hp-got schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:14:

Een hoogbejaarde man met flink wat kenmerken van vergevorderde dementie.
Hij kan niet meer alleen gelaten worden omdat hij dan zichzelf iets aan kan doen

Omdat hij niet alleen kan zijn zorgen zijn kinderen er in 'wisseldienst' voor dat hij 24/7 zorg en toezicht heeft.

Een probleem is nu dat het nachtelijk toezicht probeert met gespitste oren wat te slapen om bij het kleinste signaal in te kunnen grijpen. Dat gaat je na een paar maanden niet in de koude kleren zitten en het einde is nog lang niet in zicht.

Weet iemand of zoiets bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:02:
[...]

Ook mijn eerste vraag, maar aangezien de OT het niet aanhaalt zal het geen oplossing voor zijn probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Dank je!

Dit komt in de richting maar is het nog niet.

Als ik de beschrijving goed lees is het een binaire detectie, alles of niets, gewicht op de sensor of niet.

De man waarover het gaat kan prima gewicht op de sensor hebben en de urinekatheter lostrekken 8)7

Bovendien, als het gewicht van de sensor af is dan is het al te laat, dan ligt hij op de grond met een gebroken heup of zoiets.

Als dit apparaat onrust (allerlei bewegingen die niet bij slapen horen) kon detecteren was het wat ik zoek.

Nu zag ik dat dezelfde winkel een horloge heeft dat zoiets doet, maar dat is bedoeld voor een 'lichtere' doelgroep.

Ik zal morgen eens contact met de betreffende winkel opnemen, misschien zijn er aanpassingen op de sensor / detectie / alarmering mogelijk waardoor de druksensor in dit geval bruikbaar wordt.

Als er nog meer suggesties zijn: laat maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Misschien vergoed zijn zorgverzekering ook nog wel wat. Zou ook even bellen met ze misschien hebben zij nog connecties.

Je zou misschien ook nog iets kunnen knutselen met een bewegingssensor. Dat ie een alarm geeft op een andere ruimte.

[ Voor 33% gewijzigd door Cobb op 09-12-2018 16:38 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Zoiets gekoppeld aan een draadloze deurbel?

https://www.bol.com/nl/p/...ovFp4nzW2IrBoCCmEQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
hp-got schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:27:
[...]

Sterker nog: hij woont in een verzorgingshuis (voor zover zoiets nog bestaat).
Daar kunnen ze de zorg die hij nodig heeft niet bieden, daarom doen zijn kinderen het nu 24/7 samen met de zorg.
Dit is/klinkt vreemd.
Even uitgaand van Nederland, zowel verzorgingshuizen als verpleeghuizen bestaan volop en daar zou je normaal gesproken de benodigde zorg moeten kunnen krijgen.Een gesprek met een arts lijkt me hier op z'n plaats.
Klinkt alsof je een wat grotere afstand hebt tot deze man en niet helemaal precies weet wat er gaande is en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
Weer bedankt voor het meedenken!

Ik heb die PIR (Passive Infra Red) detectoren redelijk snel verworpen toen ik over een technische oplossing ging nadenken.
Verworpen omdat ze toename van de warmte in hun blikveld detecteren, en er zijn scenario's waarin dat kan leiden tot een 'false alarm' (als de man een hand onder de dekens vandaan haalt en over zijn hoofd strijkt bijvoorbeeld) en er zijn secanrio's die je niet ziet (als een hand onder de dekens aan een slang gaat trekken).
In beide scenario's is er sprake van beweging die je met een druksensor vermoedelijk beter kan detecteren.

In mijn OP haalde ik een slaapmonitor voor baby's aan. Het ding waar ik naar linkte detecteert of de ademhaling gedurende 10 seconden minder wordt of dat er geen beweging is gedurende 20 seconden.
Afgezien van het betwistbare nut van die dingen voor baby's is dit wat ik zoek, maar dan andersom: als de slaap overgaat in een beweging die 20 seconden of langer aanhoudt is hij wakker en onrustig en moet je eens gaan kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

is een combinatiedetectie van genoemde bedsensor en bewegingsmelder iets? Beide hebben, zoals je aangeeft, voor- en nadelen. Desalniettemin erg veel sterkte en succes met het vinden van een werkende oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vermoed alleen dat welke oplossing je ook kiest, je een enorme hoeveelheid false positives gaat krijgen. Je hebt gelijk dat een PIR sensor een false positive kan geven als hij alleen zijn dekens wat anders legt. Maar dat kan ook elke druksensor. Wat is nu echt het verschil tussen wat onrustig bewegen, of wat onrustig bewegen en zijn katheter eruit trekken?
Pagina: 1