Toon posts:

Bouw je eigen LEDTafel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
reviews: Bouw je eigen ledtafel - Duizend ledjes en draadjes

Even een cruciaal ding. In het schema hebben jullie een linedriver (74hc125) erin gezet en dat is allemaal perfect, allemaal super, allemaal top.

Ik zou er wel even een 500 a 1k ohm weerstand zetten tussen de rPi en de HC125. Daarnaast zou ik erbij vermelden dat als je een ESP of Arduino gebruikt (en dus die linedriver niet nodig hebt) dat het wordt aangeraden om een 300 a 500 ohm weerstand op de datalijn te zetten.

https://learn.adafruit.co...rguide/powering-neopixels

Dit is omdat in de WS2812 en de HC125 wat diodes zitten voor voltage clamping en parasitische bescherming. Als de VCC dan wegvalt dan kan het gebeuren dat via die diodes je de LED's gaat voeden. Dit kan je zelf zien door een lage weerstand van 100 ohm ofzo op die lijn te zetten en dat de VCC op de strip wegknippen. Dan zal je zien dat er in de LED kleine puntjes oplichten.

Als die weerstand er niet is en je hebt een open uitgang op je controller dan kan er dus ONBEPERKT VEEEEEEL!!!!! (of ja eigenlijk zoveel je voeding kan leveren) stroom lopen naar de LED's en daarmee maak je de boel stuk. Datzelfde is ook van toepassing op de HC125.

Waarom hoeft dat niet op de uitgang van de HC125 dan? Omdat de HC125 al intern een weerstand van 2k ohm heeft.

Dus tja, schrijft het er even bij met een paar nette zinnen. Hoeft natuurlijk niet zo uitgebreid als hier, maar wel zodat mensen snappen dat die weerstanden er moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Alsook komen de bestanden voor de rasters ergens online?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag