Een simpel antwoord voor een simpele vraag: de doelgroep is de groep gamers die een 1080p/60 Hz monitor gebruiken. Voor hen is een Vega-kaart of een GTX 1070 overkill maar het is wel fijn dat je net dat beetje meer performance hebt dan wat een RX 580 of een GTX 1060 levert. Het is niet de bedoeling om hier aankoopadvies te geven (als je dat uitbreid wil dan moet je elders een draad aanmaken) maar hier mijn advies in het kort. Als je met 1080p en 60 Hz blijft gamen: RX 570- RX 590, afhankelijk van de prijs. Als je met 1440p of een hogere RR (144 Hz of zo) wil gamen: Vega 56 of GTX 1070 Ti, afhankelijk van wat je wil doen met FreeSync en G-Sync (als je toch je monitor gaat vervangen in de komende 1-2 jaar...). Of wachten op Navi wat ik doe want ik weiger om 100% van de oorspronkelijke prijs te betalen voor een 1-2.5 jaar oude kaart met een nieuwe kaart die waarschijnlijk over ruim een half jaar uitkomt en die een veel betere performance/W en performance/€ gaat halen (GF 14 nm => TSMC 7 nm + verbeterde architectuur). Ik weet dat het kriebelt rond kerst (ik zie ineens meer mensen die willen upgraden en dat liijkt een jaarlijks ritueel te zijn) maar dit is zowel voor de grafische kaarten als voor de CPU niet een goed moment, en ook voor RAM en SSD worden nog wat lagere prijzen verwacht in 2019. Doe daarmee wat je wil.
Wat betreft FreeSync en G-Sync. Hier een redelijk volledige uitleg voor n00bs. Bij beide technieken wordt het plaatje van de grafische kaart pas naar de monitor gestuurd wanneer een volledig plaatje klaar is en dus niet als slechts een deel van het plaatje is overschreven met de data voor het nieuwe plaatje (wat een tear zou geven als je beweging had tussen de twee plaatjes, bijvoorbeeld omdat het karakter zich verplaatst of omdat je met de muis de 'camera' draait).

Dit is wat je ziet zonder FreeSync, G-Sync, V-sync en alternatieve anti-tearing technieken.
Geen bonuspunten voor wie het spel kan noemen waarvan dit plaatje komt.
Het verschil met V-sync? De monitor kan heel erg snel het plaatje afbeelden zo gauw de grafische kaart klaar is waardoor je zo weinig mogelijk tijd hebt tussen de kaart die klaar is met het plaatje en de monitor die het plaatje voor je afbeeldt.
Waarom ondersteunt Nvidia geen FreeSync? Omdat Nvidia dat weigert omwille van strategische overwegingen. Immers kan Nvidia eenvoudig FreeSync ondersteunen voor Nvidia-kaarten met een klein beetje code in de drivers.
Waarom ondersteunt AMD geen G-Sync voor spelers die een AMD-kaart en een G-Sync monitor hebben? Omdat dat niet mogelijk is voor AMD aangezien G-Sync proprietary is en AMD dus geen code hiervoor kan schrijven. FreeSync is daarentegen een open standaard, je kan dus gemakkelijk opzoeken hoe het werkt en welke code je nodig hebt om het te gebruiken.
Het verschil tussen FreeSync en G-Sync? FreeSync gebeurt volledig met software via een standaard van de HDMI- en DP-kabels. Voor G-Sync wordt een FPGA in de montior gebruikt, behalve bij laptops waarbij het technisch gezien geen G-Sync is maar wel G-Sync wordt genoemd. Want marketing @ work.

Overigens zijn de verschillen die de gebruiker merkt verwaarloosbaar klein net als dat de gebruiker geen verschil zal merken tussen FreeSync met een AMD-kaart en G-Sync met een Nvidia-kaart..
Waarom ondersteunt Nvidia dan geen FreeSync als ze dit bij laptops ook zonder FPGA kunnen doen? Geen idee.
Wat is een FPGA? Breek er je hoofd niet over, het is een soort van processor maar anders dan een CPU. Als je het precies wil weten, je kan het gemakkelijk opzoeken, op diverse niveaus.
FreeSync is dus goedkoopt te implementeren omdat je enkel een klein beetje software nodig hebt, G-Sync is duur om te implementeren omdat je een FPGA in de monitor moet stoppen (en dit voor een kleine doelgroep wat het extra duur per verkochte monitor maakt) en mogelijk ook omdat het monitor-bedrijf een licentie van Nvidia moet kopen (onduidelijk). Vaak kosten G-Sync monitors €100- >€200 duurder (in het algemeen een hoger prijsverschil bij duurdere monitors) dan dezelfde FreeSync monitors.
"Ik zie die tears niet en ik speel zonder V-sync."
Proficiat, jij behoort tot de mensen die een trager waarnemeningsvermogen heeft, jij hebt geen FreeSync of G-Sync nodig. Of jij ziet het wel maar jij bent je er niet bewust van, je komt er pas achter wanneer je een monitor met FreeSync of G-Sync probeert.
"Ik speel met V-Sync, ik heb dus geen last van tears"
Dat klopt, maar jij hebt dan wel een flink hogere inputlag: de tijd tussen het indrukken van een toets of het bewegen van de muis en het veranderen van het plaatje op je scherm als reactie hierop is veel hoger. Dit kan tientallen ms schelen, volgens mij is zo'n 50 ms extra niet uitzonderlijk. Merk jij die hogere inputlag niet? Proficiat, jij behoort tot de mensen die een trager reactievermogen heeft en jij kan met V-Sync spelen.
[
Voor 130% gewijzigd door
Anoniem: 444127 op 11-12-2018 18:19
]