Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi netwerk verbeteren, archer c7 Ubiquit

Pagina: 1
Acties:

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024
Hai,

Ik heb thuis nogal een omslachtig wifi systeem, Beneden hangt een TP link router welke wifi signaal uitzend, dan naar de boven verdieping hangt een Archer c7, vervolgens in de schuur een simpele TP link en 50 meter achter in het tuinhuis een E1000 van linksys.

Nu wil ik dit alles gaan verbeteren, ik lees veel goede ervaringen over Ubiquit, mijn plan is om boven een Ubiquiti neer te zetten en in de schuur, de schuur staat op de helft van het terein.

Maar, hoe zit het met het bereik van de Ubiquit tov de Archer c7? kan ik per Ubiquiti ongv 30m bereik creëren?

( Ubiquiti Unifi AP AC Lite )

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Webstarr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:04:
Nu wil ik dit alles gaan verbeteren,
Wat wil je precies "verbeteren"? Waar loop je nu tegen aan dat niet goed werkt, welke problemen kom je tegen en hoop je op te lossen?

EDIT: En hoe is je situatie qua behuizing precies? Bereik van WiFi Access Points hangt van veel meer af dan alleen de apparatuur. Ook indeling van het huis (waar staan de muren), bouw (waar zijn de muren en plafonds van gemaakt) en dergelijke spelen een grote rol.

[ Voor 31% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-12-2018 21:28 ]

• Webstarr
Ik wil graag 1 groot wifi netwerk creèren. Zonder steeds te moeten switchen naar de sterkste

De Archer c7 vind ik geen geweldig en stabiel bereik leveren

• Cpt.Morgan
Webstarr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:25:
Ik wil graag 1 groot wifi netwerk creèren. Zonder steeds te moeten switchen naar de sterkste
Roaming kan ook prima tussen Access Points van verschillende merken. Je moet dan zorgen dat voor alle APs de volgende zaken identiek zijn ingesteld:

- SSID
- wachtwoord
- authenticatiemethode
- encryptiemethode

Als ik jou was zou ik eerst eens kijken wat er nog te verbeteren is qua instellingen voor je groot geld gaat uitgeven aan nieuwe apparatuur

PS. En zie mijn edit. Ook je woonsituatie is van grote invloed hierop.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-12-2018 21:29 ]

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 11:35
Kun je wellicht een schetsje van je situatie maken inclusief wat informatie over de muren (hoe dik? welk materiaal? dubbelglas?).

Plaatsing van de AP's is het belangrijkste.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Webstarr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:25:

De Archer c7 vind ik geen geweldig en stabiel bereik leveren
Oplossing: gebruik de unifi accsspoints. Ik heb zelf 3x unifi pro, en wanneer je de 1e hebt geconfigureerd, configureren de 2e, 3e etc zich allemaal vanzelf. Geen switching van netwerken, altijd bereik.

Sorry, klinkt een beetje als een verkooppraatje, maar ik ben serieus verbaast en tevreden over de kwaliteit van dat spul. Ja, een beetje ervaring is vereist maar daarmee heb je wel een mooi resultaat.

Edit; ik heb deze, maar je hebt ook een lite versie ervan mocht het niet binnen je budget vallen; product: Ubiquiti UniFi AP AC PRO

[ Voor 13% gewijzigd door Luchtbakker op 08-12-2018 21:30 ]

• Cpt.Morgan
Luchtbakker schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:29:
[...]
wanneer je de 1e hebt geconfigureerd, configureren de 2e, 3e etc zich allemaal vanzelf. Geen switching van netwerken, altijd bereik.
Je hebt helemaal gelijk dat het identiek instellen van alle APs bij dit soort oplossingen heel goed geregeld is. Maar dat is ook alles wat het is, zorgen dat instellingen kloppen. Roaming is, met soms iets meer effort en wat proberen, ook prima voor elkaar te krijgen met apparatuur van diverse merken.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Cpt.Morgan schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:30:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat het identiek instellen van alle APs bij dit soort oplossingen heel goed geregeld is. Maar dat is ook alles wat het is, zorgen dat instellingen kloppen. Roaming is, met soms iets meer effort en wat proberen, ook prima voor elkaar te krijgen met apparatuur van diverse merken.
Technisch gezien is het met elk merk mogelijk. Maar hoe easy het is met unifi vind je denk ik niet snel. Daarnaast is de kwaliteit ook dik in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 08-12-2018 21:32 ]

• Cpt.Morgan
Luchtbakker schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:32:
[...]
Technisch gezien is het met elk merk mogelijk. Maar hoe easy het is met unifi vind je denk ik niet snel. Daarnaast is de kwaliteit ook dik in orde.
Klopt helemaal :). Maar TS heeft al redelijk wat apparatuur staan en vervanging van alles is dus misschien helemaal niet nodig om zijn probleem op te lossen. Het is letterlijk zorgen dat 4 instellingen hetzelfde zijn tussen alle APs, meer niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-12-2018 21:36 ]

• Webstarr
Bedankt voor de reacties, ik zal morgen even situatie schetsen maken met een beetje maatvoering erbij om het verhaal de verduidelijken.

Maar in het kort, het bereik van een quibiti is standaard niet beter als een C7?

• Cpt.Morgan
Webstarr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:37:
Maar in het kort, het bereik van een quibiti is standaard niet beter als een C7=
Niet standaard nee.... "Ubiquity" is een merk, niet een bepaald model. Ze verkopen veel verschillende apparaten met verschillende mogelijkheden en specificaties. Daarnaast, als je C7 nu gewoon onhandig geplaatst is in huis, en daardoor niet goed bereik geeft, zal een Ubiquity op diezelfde plek, hetzelfde probleem geven.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

Luchtbakker schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:32:
Maar hoe easy het is met unifi vind je denk ik niet snel. Daarnaast is de kwaliteit ook dik in orde.
Als je de Unifies goed wil laten werken, moet je de nodige tweaking doen. Anders haal je niet het maximale eruit. Daarin is het echt niet heel veel eenvoudiger dan een ander willekeurig merk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Webstarr
Goed, hier een simpel schetsje.

Modem van ziggo staat in bridge mode, TP link beneden deelt de DHCP adressen uit, overige routers staan ingesteld als accespoint.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2nlzhas.png

De ellende nu is dat ik lange niet overal goede wifi dekking heb, Buiten is het helemaal drama. De Archer C7 staat op een verdiepings vloer van hout,

[ Voor 26% gewijzigd door Webstarr op 08-12-2018 23:24 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Stel dat je voor UBNT apparatuur gaat kiezen (UBNT = Ubiquti), hoe ga je de AP's dan van signaal voorzien? Die gekke dingen hebben stroom nodig én zullen het signaal wat ze via WiFi moeten gaan verdelen ook ergens vandaan moeten kunnen halen (niet via WiFi!!).

Opzich is dat allemaal géén probleem maar: Verkijk je niet op de prijs welke je er voor neer moet gaan leggen om het totaalplaatje goed werkend te kunnen krijgen. Het is niet zo dat het even een simpele kwestie is van een "x" aantal AP's á ± €100,-/stuk tegen het plafond schroeven en klaar is.....@Webstarr

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Webstarr
Op elke locatie is een UTP kabel en een stopcontact aanwezig, huidige routers worden ook gevoed dmv utp

• Cpt.Morgan
Webstarr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:48:
Op elke locatie is een UTP kabel en een stopcontact aanwezig, huidige routers worden ook gevoed dmv utp
Het is me nog steeds niet duidelijk wat je grootste probleem is. Is de dekking qua WiFi niet goed genoeg (en zo ja waar dan exact) of blijven je devices "plakken", omdat je niet goed kunt roamen (je schreef eerder: "Ik wil graag 1 groot wifi netwerk creèren. Zonder steeds te moeten switchen naar de sterkste").

En heb je de instellingen die ik eerder noemde, voor roaming, al nagelopen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Roaming is sowieso iets wat de client (Laptop/telefoon....) initieert en niet iets wat zomaar even door de AP's of een Controller geregeld wordt.

Het enige voordeel van managed AP's is dat ze een sessie over kunnen zetten van het het éne AP naar een andere AP welke bekend is op de WiFi Controller én het zelfde SSID uitzend (al kunnen UBNT AP's dat onderling zónder externe controller ook afvangen).

Het lijkt er nu meer op dat er een probleem is met de sterkte aangaande het zendbereik van de diverse apparaten welke als AP fungeren en dat de clients verkeerd ingesteld staan qua roaming aggressiveness. Probleem gaat waarschijnlijk dus ook niet verdwijnen als de TS er alleen andere AP's neer gaat hangen en deze dingen vervolgens ook op "FULLPOWER" laat draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-12-2018 00:26 ]

• Webstarr
Tussen het huis en de schuur heb ik weinig tot geen wifi bereik, en tussen de schuur en het tuinhuis idemdito.
Beneden heb ik in de uiterste hoek van de tp link tevens geen wifi waar ik het wel graag wil ontvangen aangezien dit een veelgebruikte ruimte is
Mischien een mooi voorbeeld: Op mijn oude school kon ik overal met mijn laptop gaan zitten en ik had wifi, maakt niet uit als het nou op de parkeerplaats was of op verdieping twee, allen accespointen versterken elkaar zegmaar.
Ditzelfde zou ik thuis ook graag willen creëren: 1 SSID die overal beschikbaar is, ipv 3 SSID's in de lijst
betreft roaming daar heb ik nog niet naar gekeken en zou mezelf daar verder in moeten gaan verdiepen begrijp ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Webstarr op 09-12-2018 01:10 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat "mooie" voorbeeld van je oude school is waarschijnlijk dan meteen een goed voorbeeld van een professioneel aangelegd WiFI netwerk waarbij de AP's ook goed ingemeten zijn geweest?

Je zou voor de grap eens even met een WiFi Spectrum Analyzer in je huidige thuisomgeving moeten gaan rondlopen waarbij je de focus op je eigen SSID zet. Nou hoef je daar gelukkig niet persé dure apparatuur voor aan te schaffen omdat er ook tools/app's voor zijn welke dat zelfde, in mindere mate, redelijk goed kunnen vanop je laptop/telefoon.

InSSIDer is er één, maar er zijn meerdere tools welke je gratis mag/kunt gebruiken. Als je er mee aan de slag gaat: Zorg er voor dat de machine waarop je de tool draait NIET actief verbonden is met een WiFi netwerk!!

• Luchtbakker

Luchtbakker

lier schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:49:
[...]

Als je de Unifies goed wil laten werken, moet je de nodige tweaking doen. Anders haal je niet het maximale eruit. Daarin is het echt niet heel veel eenvoudiger dan een ander willekeurig merk.
Heb je er ooit mee gewerkt? Ik heb bijna niks ingesteld en ze werken echt perfect. Tuurlijk zijn er een scala aan opties waarmee je hem ongetwijfeld beter afgesteld krijgt, maar dat heb ik allemaal niet gedaan.

• Cpt.Morgan
Webstarr schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:56:
Tussen het huis en de schuur heb ik weinig tot geen wifi bereik, en tussen de schuur en het tuinhuis idemdito.
Hiervoor zul je inderdaad eens goed in kaart moeten brengen waar je ontvangst precies goed en slecht is, en dan kijken of je iets kunt doen qua plaatsing van de huidige APs, of extra, of nieuwe APs toevoegen.
Beneden heb ik in de uiterste hoek van de tp link tevens geen wifi waar ik het wel graag wil ontvangen aangezien dit een veelgebruikte ruimte is
Dit klinkt alsof wellicht 1 AP niet voldoende is op je benedenverdieping. Je zou je TP-Link meer naar het middem van de woning kunnen proberen te verplaatsen, of toch je Ziggo modem niet in Bridge mode zetten, maar echt als modemrouter met WiFi gebruiken.
1 SSID die overal beschikbaar is, ipv 3 SSID's in de lijst
Roaming is inderdaad (waarschijnlijk) prima te regelen met je huidige apparatuur, zie mijn eerdere opmerkingen.

• Webstarr
Goed, bedankt ik weet eerst voldoende en zal eens gaan stoeien met de instellingen voor roaming.

Welke kanalen is het besten om de routers in te stellen?

• Cpt.Morgan
Webstarr schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:53:
Goed, bedankt ik weet eerst voldoende en zal eens gaan stoeien met de instellingen voor roaming.

Welke kanalen is het besten om de routers in te stellen?
Op de 2.4 GHz band kun je het beste gebruik maken van 1,6 en 11, waarbij je moet proberen je APs hierover te verspreiden, met zo min mogelijk overlap. De kanalen daartussen kun je beter niet gebruiken (deze drie zijn namelijk de enigen 3 die volledig van elkaar gescheiden zijn, gebruik van bijv kanaal 3 zal storen op zowel 1 als 6). Daarnaast kan het verstandig zijn te kijken hoe druk het al op bepaalde kanalen is, met een tool (bijvoorbeeld https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer) of het eerder genoemde InSSIDer, al zegt dat niet alles (een WiFi signaal wat heel sterk is, maar eigenlijk nooit gebruikt wordt, daar heb je weinig last van bijvoorbeeld).

Op de 5 GHz band zou ik de kanalen automatisch laten bepalen, indien mogelijk in de software.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

Luchtbakker schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:41:
Heb je er ooit mee gewerkt? Ik heb bijna niks ingesteld en ze werken echt perfect. Tuurlijk zijn er een scala aan opties waarmee je hem ongetwijfeld beter afgesteld krijgt, maar dat heb ik allemaal niet gedaan.
lier schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:49:
Anders haal je niet het maximale eruit.
;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Webstarr
Goed, ik heb de tp link in de schuur vervangen door de Archer c7 variant, en alles ingesteld als roaming.

Tot nu toe lijkt alles prima te werken en heb ik overal een prima bereik.
Pagina: 1