Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe keuken, asbest rookgaskanaal

Pagina: 1
Acties:

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16-02 21:55
a

Nieksiero wijzigde deze reactie 23-01-2019 09:51 (99%)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:56
Het enige dat ik weet is dat je tot een bepaalde hoeveelheid zelf mag afvoeren mits goed ik plastic verpakt.

En ik weet dat als een bedrijf het moet doen, dit vrij duur is.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
In de meeste gemeenten kun je een vergunning regelen om het zelf af te voeren.

• Nieksiero
Ik heb geen idee hoe ik dit zelf kan verwijderen, de pijp is meters lang.

Kan het kwaad zoals hij er nu in zit met beschadiging?
En iemand die iets vergelijkbaars heeft laten verwijderen?

• Fornoo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-02 22:12
Je mag het laten zitten.

Het is hechtgebonden asbest dus veel kwaad kan het niet zolang je er niet aan komt.

Je kunt het ook zelf verwijderen gezien de geringe hoeveelheid. Probeer dan zo min mogelijk te hakken en zagen. Ga je zagen gebruik dan een plantenspuit oid tijdens het werk om de deeltjes zo uit de lucht te halen.

Doe navraag bij de lokale milieudienst hoe ze het aangeleverd willen hebben. Vaak is dat dubbel verpakt in folie.

Zo heb ik zelf ooit een asbest schoorsteenpijp verwijderd.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14:48
Nieksiero schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:20:
Ik heb geen idee hoe ik dit zelf kan verwijderen, de pijp is meters lang.

Kan het kwaad zoals hij er nu in zit met beschadiging?
En iemand die iets vergelijkbaars heeft laten verwijderen?
Zie je het niet zitten, niet aan beginnen en gewoon een bedrijf bellen of laten zitten.
formeel mag je alleen gebondenasbest delen verwijderen welke te verwijderen zijn zonder breekwerk (dus alleen los schroeven of zo wegpakken)
Gewoon een offerte opvragen dan kan je je afweging veel beter maken. (kosten willen nog wel eens meevallen)

• Nieksiero
Fornoo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:35:
Je mag het laten zitten.

Het is hechtgebonden asbest dus veel kwaad kan het niet zolang je er niet aan komt.

Je kunt het ook zelf verwijderen gezien de geringe hoeveelheid. Probeer dan zo min mogelijk te hakken en zagen. Ga je zagen gebruik dan een plantenspuit oid tijdens het werk om de deeltjes zo uit de lucht te halen.

Doe navraag bij de lokale milieudienst hoe ze het aangeleverd willen hebben. Vaak is dat dubbel verpakt in folie.

Voorzie jij hier nog problemen bij een nieuwe keuken? Ik weet niet waar de pijp stopt, maar kan me voorstellen dat niet iedereen een afzuigkap gaat monteren op een asbest pijp.
Als we de afzuigkap ergens anders willen hebben zal deze pijp er ook wel in zijn volledigheid uit moeten en plaatsmaken voor een nieuw kanaal.

Ik ga in ieder geval eens offertes opvragen. Op internet lees ik dat je het kunt laten zitten indien het "veilig" is. De scheur in de buis met tape baarde mij wat zorgen, maar deze zit er ook al 10 jaar.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Fornoo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:35:
Je mag het laten zitten.

Ben je helemaal besodemieterd? Dit mag je absoluut niet zelf weghalen. Je zal inderdaad moeten zagen en breken en dan komt er altijd asbeststof vrij. Dit is dus werk voor een professional en als die moet gaan breken, dan wordt dat in containment gedaan. Dat wil zeggen onderdruk maken, ruimten afsluiten met een soort tentjes en dan verwijderen. Een collega heeft dat ooit eens gedaan met een vergelijkbare pijp en dat kostte hem dacht ik 2000 euro.
Het bedrijf dat het gaat doen moet een sloopmelding indienen bij je gemeente en dan kan je na 4 weken de pijp weg laten halen.

Tot zo ver de horrorverhalen.

Zolang je niets aan de pijp gaat doen, kan je hem prima laten zitten. Behalve als het versplintert is asbest een ideaal materiaal. Wil je er dus zonder te moeten zagen oid dadelijk je nieuwe afzuigkap op aansluiten, dan kan dat gewoon.

Je hebt ook geen plicht om de pijp weg te halen. Zoiets kennen we in Nederland alleen bij asbesthoudende daken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15:57
Met de plaatsing van een nieuwe keuken zou ik dit, met in het oogpunt een verkoop in de toekomst, direct laten verwijderen nu je toch aan het klussen bent. Kost nu even wat, maar voorkomt gezeur en gevaar in de toekomst.

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Je kan een offerte aanvragen voor het verwijderen.
Gezien de beschadiging en scheuringen die ik zie lopen zou ik hier zeker even naar laten kijken door een expert! Stukje tape eroverheen is makkelijk en goedkoop, maar een duurzame reparatie lijkt het me niet.

En als je het laat zitten, zorg dan ervoor dat ze niet in het asbest gaan boren voor de nieuwe afzuigkap. :/

Soldaatje wijzigde deze reactie 09-12-2018 07:59 (17%)

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
PaT schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:08:
[...]

Ben je helemaal besodemieterd?
Goede tekst voor een mod ;)

Ik weet niet wat de regels zijn, maar zelf zou ik zo'n (beschadigde) pijp weg willen hebben. Dus ik zou ook een aantal offertes opvragen. Zeker niet te weinig, want de prijzen willen nog wel eens flink uiteen lopen.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Reinier schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:09:
[...]

Goede tekst voor een mod ;)
Als iemand, ook al is het goed bedoeld, de TS potentieel aan longkanker helpt, word ik wat ongenuanceerd ja.

Er wordt veel te panische gedaan over asbest in het algemeen, maar iemand adviseren de zaag in zo'n pijp te zetten en het een beetje vochtig te sproeien tegen de stof is gewoon geen goed plan.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Duidelijk, en ik ben het met je eens :)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
Ik heb zelf nog nooit zo'n buis stukgeslagen dus ik weet niet hoe stevig het is, maar zou het niet mogelijk zijn dat ding alvast helemaal in stevig plastic in te pakken en tapen en hem dan daarin stuk te slaan?
Je zou het ding eerst kletsnat kunnen maken, dan puinzakken waar je de bodem uit hebt geknipt eromheen schuiven, die rondom aan elkaar vast tapen met gaffertape en dan benedenaan een hele puinzak erom. Dan van beneden af stukken eraf slaan totdat de eerste puinzak vol is, die afvoeren, nieuwe zak erom en herhalen.
In combinatie met een masker/wegwerpoverall en nog eens goed stofzuigen/schoonmaken daarna lijkt me dat wel te doen. Maar misschien is dit wel een heel dom idee hoor...

• Nieksiero
PaT schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:08:
[...]

Ben je helemaal besodemieterd? Dit mag je absoluut niet zelf weghalen. Je zal inderdaad moeten zagen en breken en dan komt er altijd asbeststof vrij. Dit is dus werk voor een professional en als die moet gaan breken, dan wordt dat in containment gedaan. Dat wil zeggen onderdruk maken, ruimten afsluiten met een soort tentjes en dan verwijderen. Een collega heeft dat ooit eens gedaan met een vergelijkbare pijp en dat kostte hem dacht ik 2000 euro.
Het bedrijf dat het gaat doen moet een sloopmelding indienen bij je gemeente en dan kan je na 4 weken de pijp weg laten halen.

Tot zo ver de horrorverhalen.

Zolang je niets aan de pijp gaat doen, kan je hem prima laten zitten. Behalve als het versplintert is asbest een ideaal materiaal. Wil je er dus zonder te moeten zagen oid dadelijk je nieuwe afzuigkap op aansluiten, dan kan dat gewoon.

Je hebt ook geen plicht om de pijp weg te halen. Zoiets kennen we in Nederland alleen bij asbesthoudende daken.
Thanks! Als we dezelfde indeling houden zou dat dus gewoon op deze pijp aangesloten kunnen worden.
Indien de indeling verandert is het wellicht goed om ook iets aan de pijp te laten doen. Ik zal eens wat offertes opvragen.

Nog meer mensen die een vergelijkbare klus hebben laten uitvoeren em een indicatie kunnen geven? Of is de 2000 euro een redelijke ?
En in hoeverre wordt mijn dak toegetakeld ? Dit ook omdat er zonnepanelen liggen aan de kant waar dit pijpje het dak uit gaat.

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:06
ASW1 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:15:
Maar misschien is dit wel een heel dom idee hoor...
Ja.
Dit kan behoorlijk fout gaan als je pech hebt.
En in hoeverre wordt mijn dak toegetakeld ? Dit ook omdat er zonnepanelen liggen aan de kant waar dit pijpje het dak uit gaat.
Ligt eraan hoe het door het dak bevestigd zit, maar verwacht niet dat het halve dak eraf moet. Eerder een cm om 10 rondom de pijp die vrij gemaakt moeten worden. Dan kan dan weer gerepareerd worden als de nieuwe pijp geplaatst worden.

Een nieuwe pijp + dakdoorvoer voor een afzuigkap zal een paar honderd euro aan materiaal zijn. Gezien een afzuigkap geen hete gassen afvoert, hoeft het niks bijzonders aan materiaal te zijn.

Lost In Music

• Fornoo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-02 22:12
Uiteraard is asbest schadelijk, maar er geen reden om panisch te worden. Van een paar vezeltjes val je niet meteen dood neer.

In iedere m3 lucht in Nederland zitten asbest-deeltjes. Daarnaast is het eenvoudig toegestaan om tot 35 m2 aan hechtgebonden asbest te verwijderen. Mijn advies is dus legitiem. Het is uiteraard geen prettig idee en fijne klus in het vooruitzicht, maar je moet het ook niet overdrijven.

Als je de pijp zonder verspaning kunt verwijderen is er weinig reden om een peperduur bedrijf in te schakelen.

Dient er wel verspaant te worden, en voel je je daarbij niet zeker; niet doen.

De reden dat professionele bedrijven zulke ingrijpende maatregelen moeten nemen, is omdat deze mensen het werk dagelijks doen. Ook niet-hechtgebonden spul, wat wel erg schadelijk is voor je gezondheid.

De scheur maakt trouwens niets uit. Het is met grote waarschijnlijkheid hechtgebonden asbest. De deeltjes zitten dan stevig ingekapseld en komen dan alleen door verspaning vrij.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14:48
PaT schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:15:
[...]

Als iemand, ook al is het goed bedoeld, de TS potentieel aan longkanker helpt, word ik wat ongenuanceerd ja.

Er wordt veel te panische gedaan over asbest in het algemeen, maar iemand adviseren de zaag in zo'n pijp te zetten en het een beetje vochtig te sproeien tegen de stof is gewoon geen goed plan.
Helemaal mee eens en de mogelijke financiele gevolgen bij een onverwachtse inspectie zijn ook enorm en worden zelde benoemd.
Belt de overbuurvrouw toevallig de gemeente op het moment dat je die pijp stuk slaat en ze komen langs ben je echt zuur, naast de bouwstop die je krijgt voor het ontbreken van de juiste documenten, meten ze 1 vezel teveel in de lucht en je mag je bankrekening leeg maken om het schoon te laten maken.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Tenzij je verwacht 15/20 jaar + hier te blijven wonen zou ik, ongeacht de kosten (ervan uitgaande dat je er met hooguit 2k wel bent), de pijp laten verwijderen.
Asbest schrikt nogal wat kopers af (zou mij iig afschrikken).
Mocht je het niet melden en kopers komen erachter, krijg je waarschijnlijk alsnog de rekening.

edit: lees nu dat je er zelf net bent ingetrokken. Is dit wel gemeld door verkopers? Zo nee, kun je eens kijken of er met hun in overleg nog wat mogelijk is. (of als je kwaad wil, eisen dat zij het oplossen, volgens mij sta je redelijk sterk indien ze het hebben verzwegen).

Sport_Life wijzigde deze reactie 09-12-2018 23:22 (30%)

Anima Sana in Corpore Sano

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:39
Sport_Life schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:57:

edit: lees nu dat je er zelf net bent ingetrokken. Is dit wel gemeld door verkopers? Zo nee, kun je eens kijken of er met hun in overleg nog wat mogelijk is.
Dat vroeg ik mij ook af zeker omdat er al tape omheen zit.

Verder een al beschadigde pijp laten zitten en zijn er meer plekken die toch wat rottige plekken hebben?
Hoeveel stofjes komen er niet ongemerkt vrij?
Dat zouden voor mij toch vraag stukken zijn.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:41
Ik heb ook een vergelijkbare pijp in mijn keuken zitten en dit jaar een asbestinventarisatie laten uitvoeren. Daarna een drietal offertes opgevraagd, waarbij dit onderdeel verwijderen (heb ook asbest beplating in het washok op zolder) ongeveer tussen de € 2000,- en € 4000,- kost. Bij mij zit het er nog, even geen geld om dit nu weg te laten halen...

• Nieksiero
Roos79 schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:20:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af zeker omdat er al tape omheen zit.

Verder een al beschadigde pijp laten zitten en zijn er meer plekken die toch wat rottige plekken hebben?
Hoeveel stofjes komen er niet ongemerkt vrij?
Dat zouden voor mij toch vraag stukken zijn.
Het is wel gebeld uiteraard. Omdat dit de enige plek is waar asbest zit hebben wij er niet een te groot punt van gemaakt, maar wil wel graag onderzoeken hoe en wat.
Ik zal eens wat offertes opvragen. Tevens zie ik ook meerdere aanvragen op klus websites staan, wellicht kan ik daar ook wat mee voor een lagere prijs, maar wil niet het risico dat er overal deeltjes zweven Omdat 1 of andere beunhaas die pijp heeft verwijderd

• Nieksiero
Iemand die ook weet of voor dit soort kijken een inventarisatie rapport verplicht is? Krijg aanbiedingen van wat sloop bedrijven die het wel willen weghalen, maar geen idee of dit volgens het boekje gaat. De ene zegt dat het niet nodig is, de ander zegt van wel. Ik kan er niets over vinden, bijna alles dat ik lees gaat over daken.
Wil niet dat iemand hier zomaar gaat breken en ik die deeltjes dan alsnog inadem

• Mema
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:34
In combinatie met een masker/wegwerpoverall en nog eens goed stofzuigen/schoonmaken daarna lijkt me dat wel te doen. Maar misschien is dit wel een heel dom idee hoor...
Wat je ook gaat doen, nooit asbest met een normale stofzuiger opzuigen! Hiermee verspreid je alleen maar de asbestvezels.

Mema

• Opperhoof
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:52
Hoe lang is de pijp? Gewoon recht omhoog door het dak naar buiten. 6 meter lange pijp verpakken in dubbel folie en je kan het zo bij de milieustraat in de asbestcontainer gooien. Hoef je niet te breken en te zagen.

• Nieksiero
Opperhoof schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:31:
Hoe lang is de pijp? Gewoon recht omhoog door het dak naar buiten. 6 meter lange pijp verpakken in dubbel folie en je kan het zo bij de milieustraat in de asbestcontainer gooien. Hoef je niet te breken en te zagen.
Gaat van de afzuigkap tot het zolder dak, dus de lengte = ongeveer de hoogte van het huis.
De manier die jij beschrijft, mag dit ook? Ik kan dit nergens vinden. Wat ik nu tegenkom is dat het alleen mag bij,
- Kleine hoeveelheden
- Hechtgebonden asbest

En hoe til je een 6 meter lange pijp uit een dak zonder kraan oid.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
En hoe denkt @Opperhoof 6 meter pijp te vervoeren, als deze al in één stuk kan worden uitgetild

Typisch advies van de zijkant, null inzicht en null verstand van zaken ...

Ga de offertes door, en kies de door jou best aanvoelende, beter nu, nu er nog geen nieuwe keuken is, dan over 10 jaar er achter komen dat die scheur een gat geworden is, en het 'verplicht' verwijderd gaat worden.

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:39
Nieksiero schreef op maandag 10 december 2018 @ 07:06:
[...]

Het is wel gebeld uiteraard. Omdat dit de enige plek is waar asbest zit hebben wij er niet een te groot punt van gemaakt, maar wil wel graag onderzoeken hoe en wat.
Ik zal eens wat offertes opvragen. Tevens zie ik ook meerdere aanvragen op klus websites staan, wellicht kan ik daar ook wat mee voor een lagere prijs, maar wil niet het risico dat er overal deeltjes zweven Omdat 1 of andere beunhaas die pijp heeft verwijderd
Misschien dit alsnog opnemen met de makelaar omdat dit toch een grotere kostenpost kan worden dan je denkt.

• Dutch Lion
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-02 20:25
Mocht je de pijp laten zitten en in de toekomst willen gebruiken, hou er dan rekening mee dat er tegenwoordig grotere diameters voor de afvoerkanalen gebruikt worden. De keukeninstallateur zal de afzuigkap niet op een te kleine diameter willen aansluiten. Wij hebben uiteindelijk ook het oude afvoerkanaal (geen asbest) niet gebruikt vanwege de diameter. Een nieuw gat in de gevel boren is goedkoper dan de complete pijp naar boven vervangen. De oude pijp volstoppen met isolatie tegen de tocht en de aftimmering iets verder doorgetrokken en je ziet niets meer van de pijp.

Wat betreft aansprakelijkheid van de verkoper, meestal teken je voor een clausule dat de verkoper niet verantwoordelijk is.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-01 10:18
Nieksiero schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:09:
Iemand die ook weet of voor dit soort kijken een inventarisatie rapport verplicht is?
Als de woning dateert van voor 1 januari 1994, dan lijkt een asbestinventarisatierapport mij verplicht op grond van art. 3, tweede lid, sub b, Asbestverwijderingsbesluit 2005. Jij bent namelijk degene die het asbest uit een bouwwerk doet verwijderen (als je het zelf zou verwijderen heb je een dergelijk rapport nodig op grond van sub a), terwijl de uitzonderingen van artikel 4 niet van toepassing zijn.

Asbestverwijderingsbesluit 2005:
Artikel 3
1. Degene die:
a. anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf een bouwwerk of object geheel of gedeeltelijk afbreekt of uit elkaar neemt, of
b. een bouwwerk of object geheel of gedeeltelijk doet afbreken of uit elkaar doet nemen,
beschikt met betrekking tot het bouwwerk of object, dan wel het gedeelte daarvan ten aanzien waarvan de handeling wordt verricht, over een asbestinventarisatierapport indien hij weet of redelijkerwijs kan weten dat zich in het bouwwerk of object asbest of een asbesthoudend product bevindt.
2 Degene die:
a. anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf asbest of een asbesthoudend product uit een bouwwerk of object verwijdert, of
b. asbest of een asbesthoudend product uit een bouwwerk of object doet verwijderen,
beschikt met betrekking tot het bouwwerk of object over een asbestinventarisatierapport.
3. Degene die materialen of producten doet opruimen die ten gevolge van een incident zijn vrijgekomen, beschikt met betrekking tot de materialen of producten over een asbestinventarisatierapport indien hij weet of redelijkerwijs kan weten dat zich in de materialen of producten asbest of een asbesthoudend product bevindt.

Artikel 4
1. Artikel 3 is niet van toepassing op:
a. werkzaamheden die worden uitgevoerd in of aan bouwwerken of objecten, niet zijnde zeeschepen als bedoeld in artikel 8:2, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek, die op of na 1 januari 1994 zijn gebouwd dan wel vervaardigd;
b. het geheel of gedeeltelijk verwijderen van rem- en frictiematerialen;
c. wegen als bedoeld in het Besluit asbestwegen milieubeheer.
2. Artikel 3 is voorts niet van toepassing op het in de uitoefening van een beroep of bedrijf geheel of gedeeltelijk:
a. verwijderen van waterleidingbuizen, gasleidingbuizen, rioolleidingbuizen en mantelbuizen, voorzover zij deel uitmaken van het ondergrondse openbare gas-, water- en rioolleidingnet;
b. verwijderen van geklemde vloerplaten onder verwarmingstoestellen;
c. verwijderen van beglazingskit dat is verwerkt in de constructie van kassen;
d. verwijderen van pakkingen uit verbrandingsmotoren;
e. verwijderen van pakkingen uit procesinstallaties onderscheidelijk verwarmingstoestellen met een nominaal vermogen dat lager is dan 2250 kilowatt.
3. Artikel 3 is voorts niet van toepassing op het anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf in zijn geheel:
a. verwijderen van geschroefde, asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, niet zijnde dakleien, uit een woning of uit een op het erf van die woning staand bijgebouw, voorzover de woning of het bijgebouw niet in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf worden gebruikt of bedoeld zijn voor gebruik in dat kader en de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt;
b. verwijderen van asbesthoudende vloertegels of niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking uit een woning of uit een op het erf van die woning staand bijgebouw, voorzover de woning of het bijgebouw niet in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf worden gebruikt of bedoeld zijn voor gebruik in dat kader en de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende vloerbedekking of vloertegels maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt;
c. verwijderen van geschroefde, asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, niet zijnde dakleien, of asbesthoudende vloertegels of niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking uit een vaartuig, voorzover het vaartuig niet in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt of bedoeld is voor gebruik in dat kader en de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen maximaal vijfendertig vierkante meter bedraagt.

Be yourself, no matter what they say ...

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik hem zo spoedig mogelijk verwijderen de kosten worden alleen nog maar hoger omdat de regels strenger worden. Ik hoop dat je het bij de koop goed uit onderhandelt hebt. Asbest verwijderen kan altijd tegenvallen. Is de pijp in delen te verwijderen?
Zelf zagen of breken zou ik nooit doen, het risico is te groot.

Frogmen wijzigde deze reactie 11-12-2018 15:37 (10%)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Nieknikey
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:19
Opperhoof schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:31:
Gewoon recht omhoog door het dak naar buiten. 6 meter lange pijp verpakken in dubbel folie en je kan het zo bij de milieustraat in de asbestcontainer gooien. Hoef je niet te breken en te zagen.
Als de pijp breekt heb je je hele huis vol met asbestvezels. Klinkt als een goede aanpak door Picobello BV.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
persoonlijk zou ik hem laten verwijderen..

offtopic: destijds kwamen ze hier rondom het gebouw het asbest beton (oid) verwijderen..
mannetjes beschermde pakken etc.. alleen de afzetting van op 1 meter van de werkzaamheden.. en verder geen tentje oid.. dus de zaag ging er in en de stofwolk waaide gewoon door de straat...... 8)7

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Dutch Lion schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:10:

Wat betreft aansprakelijkheid van de verkoper, meestal teken je voor een clausule dat de verkoper niet verantwoordelijk is.
Als verkoper het wist had hij het moeten melden. Een clausule dat er ivm bouwjaar mogelijk asbest kan zijn is dan niet voldoende.

Anima Sana in Corpore Sano

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

voske schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:54:
[...]

Als de woning dateert van voor 1 januari 1994, dan lijkt een asbestinventarisatierapport mij verplicht op grond van art. 3, tweede lid, sub b, Asbestverwijderingsbesluit 2005. Jij bent namelijk degene die het asbest uit een bouwwerk doet verwijderen (als je het zelf zou verwijderen heb je een dergelijk rapport nodig op grond van sub a), terwijl de uitzonderingen van artikel 4 niet van toepassing zijn.

Asbestverwijderingsbesluit 2005:

[...]
An sich ben je een eind op weg, maar de 'plicht' om dit te laten doen door een bedrijf staat in artikel 1.26 van het Bouwbesluit 2012. Ik ga niet het hele artikel quoten, maar hier het belangrijkste van dat artikel
4. Een sloopmelding wordt ten minste vier weken voor de voorgenomen aanvang van de sloopwerkzaamheden schriftelijk ingediend bij het bevoegd gezag. De in de eerste volzin bedoelde termijn is ten minste vijf werkdagen indien:
a. die sloopwerkzaamheden in het kader van reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd aan een asbesthoudende toepassing in een gebouw en handhaving van de termijn, bedoeld in het eerste lid, tot onnodige leegstand van het gebouw of gedeelte daarvan zou leiden of het gebruiksgenot daarvan ernstig zou belemmeren, of
b. die sloopwerkzaamheden bestaan uit het anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf (dus als je het zelf gaat doen) in zijn geheel verwijderen van geschroefde, asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, niet zijnde dakleien, of van asbesthoudende vloertegels of niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking, uit een woonfunctie of nevenfunctie daarvan, voor zover die woonfunctie of die nevenfunctie niet bedoeld zijn voor de uitoefening van een beroep of bedrijf en de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen, vloerbedekking of vloertegels maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt.
Alleen het in dit lid b genoemde asbest (even in jip-en-janneke, praktisch alleen als het zonder breekwerk weg kan) mag je zelf doen. ALLE andere gevallen moet je uitbesteden.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:37

tweakduke

Duke rules the world...

https://www.rijksoverheid...t-moet-ik-doen-bij-asbest

Neus daar maar eens rond. Er staat ook dat asbest pijpen mogen blijven zitten, als ze onbeschadigd zijn. Het verwijderen veroorzaakt dan meer vezels dan laten zitten.

Als je toch nog twijfelt, zul je een gecertificeerd bedrijf moeten laten kijken. Je bent nu eenmaal de eigenaar van het asbest, het is ook jouw verantwoordelijkheid dat het veilig gebeurd.

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-01 10:18
PaT schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:55:
[...]

An sich ben je een eind op weg, maar de 'plicht' om dit te laten doen door een bedrijf staat in artikel 1.26 van het Bouwbesluit 2012.
Klopt, ik had me inderdaad alleen gefocust op het rapport en niet op wie het moet doen.

Be yourself, no matter what they say ...

• Nieksiero
tweakduke schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:03:
https://www.rijksoverheid...t-moet-ik-doen-bij-asbest

Neus daar maar eens rond. Er staat ook dat asbest pijpen mogen blijven zitten, als ze onbeschadigd zijn. Het verwijderen veroorzaakt dan meer vezels dan laten zitten.

Als je toch nog twijfelt, zul je een gecertificeerd bedrijf moeten laten kijken. Je bent nu eenmaal de eigenaar van het asbest, het is ook jouw verantwoordelijkheid dat het veilig gebeurd.
Ook hier is bijna alles gericht op daken. Asbest pijpen mogen blijven zitten als ze onbeschadigd zijn schrijf je. Nu is die van mij echter wel beschadigd. Tevens loopt deze door een slaapkamer (weliswaar weggewerkt achter wat hout, maar toch).
Ik kan moeilijk vinden of zo'n pijp (die volgens mij relatief eenvoudig te verwijderen is) langs het hele riedeltje van inventarisatie en containment moet gaan, of dat ik deze gewoon kan laten weghalen door een sloper die netjes een sloopmelding doet bij de gemeente.

Ik probeer ook nog contact op te nemen met de gemeente.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nieksiero schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:17:
[...]

Ook hier is bijna alles gericht op daken. Asbest pijpen mogen blijven zitten als ze onbeschadigd zijn schrijf je. Nu is die van mij echter wel beschadigd. Tevens loopt deze door een slaapkamer (weliswaar weggewerkt achter wat hout, maar toch).
Ik kan moeilijk vinden of zo'n pijp (die volgens mij relatief eenvoudig te verwijderen is) langs het hele riedeltje van inventarisatie en containment moet gaan, of dat ik deze gewoon kan laten weghalen door een sloper die netjes een sloopmelding doet bij de gemeente.

Ik probeer ook nog contact op te nemen met de gemeente.
Je sloopmelding wordt niet geaccepteerd zonder asbestinventarisatierapport. In dat rapport staat of risicoklasse 1 (alleen beschermende kleding en basis veiligheid) of 2/2a (mogelijk containment, maar volgens mij niet altijd) moet worden uitgevoerd. Je maakt dus een denkfout qua volgorde.

Dat asbestinventarisatierapport is er ook primair voor de veiligheid van de saneerder (daarom moet de arbeidsinspectie ook toezicht houden).

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:41
Overigens als je zo'n inventarisatie laat uitvoeren kun je daarna niet meer zelf verwijderen indien dat niet is toegestaan. De gevonden asbest komt namelijk in een register te staan en als het later opeens weg is terwijl dat niet mocht heb je een milieudelict begaan.

• Nieksiero
Ik heb zelf nog eens wat verder gekeken en de houten afwerking op de 1e verdieping verwijderd. Deze zit op een slaapkamer en hier zie je het grootste deel van de pijp.

Nu is dit natuurlijk een ingebouwd ventilatie kanaal , dat eerst is geplaatst waarna de betonvloeren op 1e verdieping zijn gegoten (neem ik aan).

Ik twijfel nu of dit zo eenvoudig kan worden verwijdefd, of dat mijn hele keuken plafond dan toegetakeld wordt , gezien hoe vast de pijp in de betonvloer Zit van de kamer boven de keuken.

• President
  • Registratie: februari 2015
De vraag blijft nog steeds: wil je geld uitgeven om het te laten verwijderen, wil je het zelf doen met kans dat het niet geheel veilig is of wil je hem laten zitten met mogelijke toekomstige risico's.. Brand, verkoop waarde, kans dat je nieuwe keuken moet worden beschadigd bij latere verwijdering, etc?

• WhiteDog
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-02 17:55

WhiteDog

met zwarte hond

Doe dit aub niet zelf. Asbeststof is geen broodje aap. Longvlieskanker is echt. Ik zie er momenteel iemand aan sterven. Deze persoon heeft in zijn leven zelfs geen asbest aangeraakt, hooguit gewerkt op een plek waar het via het dak (trillingen) in de lucht hing. De pijn van deze ziekte is ondraaglijk. Dat wil je binnen 30 jaar niet meemaken gewoon om nu een paar 1000 euro uit te sparen.

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Als ik die foto zie dan is dit absoluut geen klus om zelf te doen en dat vieze ding wil je echt niet meer in je huis hebben.

Een goed bedrijf kan hem veilig en fatsoenlijk weg halen, omdat ze ook het juiste gereedschap en veiligheidsmiddelen hebben om die pijp uit het beton te halen.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-02 21:25
Ik heb zelf nog nooit zo'n buis stukgeslagen dus ik weet niet hoe stevig het is
Niet heel erg stevig, met een goede mep sla je er wel een gat in, die buizen zijn vaak niet al te dik
Heb al wel een aantal keer asbest kapot gemept :+

@TS , misschien kan je naden vinden, vaak bestaan die buizen uit meerdere delen die in elkaar geschoven zijn, dat kan voor een eventuele offerte een groot verschil zijn

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Asbest is inmiddels hartstikke broos geworden, omdat het ook al heel wat jaartjes er zit. Vezels laten los, structuur wordt minder. Het kan zomaar breken. Het is ook niet voor niks dat je er voorzichtig mee moet zijn.

• Nieknikey
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:19
Nu ik deze foto zie vraag ik me plots af; zit er eigenlijk geen asbest in je laag dekvloer?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Nieknikey schreef op zondag 16 december 2018 @ 02:45:
Nu ik deze foto zie vraag ik me plots af; zit er eigenlijk geen asbest in je laag dekvloer?
Dat zou inderdaad helemaal feest zijn, maar dat valt dan zeer zeker onder "verborgen gebrek".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• theorganiser
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:09
toevallig laatst hetzelfde meegemaakt thuis. liep ook vanaf plafond keuken tot aan het dak via de zolder.
kosten om het weg te halen kwamen uit op zo'n 3400 euro incl btw.

uiteindelijk zelf weggehaald, spullen besteld bij asbestshop.nl en weggebracht bij de lokale afvalstation. kreeg complimenten voor de manier hoe ik het had ingepakt ( 3x dik plastic)

nu is het je eigen risico maar wij hebben onderin rond om een beetje weggehaald, en tussen de zolder en 1e verdieping de pijp in 2en gebroken en toen in 2 stukken weggehaald, al met al een uurtje werk.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nieksiero schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:50:
Ik heb zelf nog eens wat verder gekeken en de houten afwerking op de 1e verdieping verwijderd. Deze zit op een slaapkamer en hier zie je het grootste deel van de pijp.

Nu is dit natuurlijk een ingebouwd ventilatie kanaal , dat eerst is geplaatst waarna de betonvloeren op 1e verdieping zijn gegoten (neem ik aan).

Ik twijfel nu of dit zo eenvoudig kan worden verwijdefd, of dat mijn hele keuken plafond dan toegetakeld wordt , gezien hoe vast de pijp in de betonvloer Zit van de kamer boven de keuken.

[Afbeelding]
Die pijp is waarschijnlijk geplaatst nadat de vloer er zat, maar voor de dekvloer gestort werd. Er zit dus maar een relatief dun laagje 'beton' tegen die pijp aan dat vaak redelijk makkelijk weg te hakken is.

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:13
President schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:15:
met mogelijke toekomstige risico's.. Brand, verkoop waarde, kans dat je nieuwe keuken moet worden beschadigd bij latere verwijdering, etc?
Help me even, asbest is toch juist praktisch onbrandbaar, en werd juist gebruikt vanwege de brandvertragende eigenschappen van het materiaal?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Freee!!

Freee!!

JP_S schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:03:
[...]
Help me even, asbest is toch juist praktisch onbrandbaar, en werd juist gebruikt vanwege de brandvertragende eigenschappen van het materiaal?
Op zich is asbest inderdaad onbrandbaar, maar brand gaat vaak gepaard met bijkomende schade (instorting), waarbij dus alsnog asbestvezels vrij kunnen komen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:13
Ah, op die manier. Ik had het verkeerd opgevat, uiteraard als er brand ontstaat is er dan risico op vrijkomen van asbest.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Nieksiero
Freee!! schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:15:
[...]

Dat zou inderdaad helemaal feest zijn, maar dat valt dan zeer zeker onder "verborgen gebrek".
Is het gebruikelijk dat een toplaag van de vloer asbest bevat in jaren 70 woningen? Bij de koop is enkel dit afvoer kanaal vermeld. Enige manier om het zeker te weten is denk ik om hier ook monsters van te laten nemen .

De pijp bestaat uit meerdere delen, dat vergemakkelijkt het verwijderen hopelijk.
Het laagje beton is dus waarschijnlijk maar dun en kan voorzichtig worden verwijderd.
Ik neig er vooralsnog naar om het zelf te doen met een handige vriend. Uiteraard met alle voorzorgsmaatregelen. Ik heb al contact gehad met de gemeente en kan afgeven mits verpakt volgens hun richtlijnen.

Moet ik bij het plaatsen van een nieuw kanaal nog rekening houden met de afzuigkap? Pijp nu heeft een diameter van 130mm. Nieuwe spiro pijpen zijn 125 of 150mm. Om letterlijk niet in de knel te komen zal het dan 125 mm worden, maar geen idee of ik zo vanaf de bovenverdieping de nieuwe pijp over de afzuigkap kan schuiven, of dat ik de halve keuken ook moet demonteren om de schouw afzuigkap opnieuw te monteren.

• Freee!!

Freee!!

Nieksiero schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:48:
[...]
Het laagje beton is dus waarschijnlijk maar dun en kan voorzichtig worden verwijderd.
Ik zou eerst eens voorzichtig met een sterk zuur proberen, minste kans dat je het asbest beschadigd.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

theorganiser schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:54:
toevallig laatst hetzelfde meegemaakt thuis. liep ook vanaf plafond keuken tot aan het dak via de zolder.
kosten om het weg te halen kwamen uit op zo'n 3400 euro incl btw.

uiteindelijk zelf weggehaald, spullen besteld bij asbestshop.nl en weggebracht bij de lokale afvalstation. kreeg complimenten voor de manier hoe ik het had ingepakt ( 3x dik plastic)

nu is het je eigen risico maar wij hebben onderin rond om een beetje weggehaald, en tussen de zolder en 1e verdieping de pijp in 2en gebroken en toen in 2 stukken weggehaald, al met al een uurtje werk.
Doe dit dus niet, lekker overal asbest in je hut waar.je staat te werken. Top :X

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-02 21:25
GoldenSample schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:30:
[...]

Doe dit dus niet, lekker overal asbest in je hut waar.je staat te werken. Top :X
Tjah, iedereen maakt elkaar ook wel gek ermee :/
Zodra het woord asbest staat springen bij de meeste al de nekharen omhoog, en dat allemaal omdat het op het internet staat

Gewoon goed afdekken en goede bescherming gebruiken
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True