Beste Tweakers community,
Ik heb recent een nieuwe game pc samengesteld volgens de tweakers best buy guide: high-end game pc November.
Alles werkte prima totdat ik erachter kwam dat ik de helft van mijn geheugen niet beschikbaar had vanwege reserved hardware. Ik heb de twee geheugensticks als set gekocht(zie lijst). Mijn geheugen zat in de recommended slots: DIMMA2 en DIMMB2
Na het verplaatsen van mijn geheugensticks naar één channel: DIMMA1 en DIMMA2(zie afbeelding) had ik wel mijn volledige werkgeheugen beschikbaar. Met deze opzet kreeg ik echter veel BSOD's (Blue screens of death) met allemaal random stopcodes. Dit bleek uiteindelijk dus te liggen aan mijn geheugen. Ik heb nu mijn geheugen weer terug gezet in de recommended slots en nu heb ik geen BSOD's meer maar wel de melding: reserved hardware.

Mijn vraag is: Hoe krijg ik mijn volledige werkgeheugen beschikbaar zonder BSOD's?
Alvast bedankt,
Ruben
Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: Ryzen 7 2700x
Moederbord: MSI x470 PRO (BIOS versie: E7B79AMS.130)
Geheugen: 2x G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Videokaart: Gigabyte gtx 1070TI
Voeding: Corsair CS650M
Besturingsprogramma: Windows 10 PRO 64-bits
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-Geheugensticks apart getest: Werken allebei
-Memory test: Geen problemen
-Bios voltage geheugensticks omhoog zetten: Geen effect
-Bios update: Volgensmij heb ik een van de nieuwste
-MSCONFIG--> opstarten--> reserved memory uitzetten: gedaan en geen effect
-Drivers updaten: alle drivers zijn up to date
-Windows update: helemaal up to date
Ik heb recent een nieuwe game pc samengesteld volgens de tweakers best buy guide: high-end game pc November.
Alles werkte prima totdat ik erachter kwam dat ik de helft van mijn geheugen niet beschikbaar had vanwege reserved hardware. Ik heb de twee geheugensticks als set gekocht(zie lijst). Mijn geheugen zat in de recommended slots: DIMMA2 en DIMMB2
Na het verplaatsen van mijn geheugensticks naar één channel: DIMMA1 en DIMMA2(zie afbeelding) had ik wel mijn volledige werkgeheugen beschikbaar. Met deze opzet kreeg ik echter veel BSOD's (Blue screens of death) met allemaal random stopcodes. Dit bleek uiteindelijk dus te liggen aan mijn geheugen. Ik heb nu mijn geheugen weer terug gezet in de recommended slots en nu heb ik geen BSOD's meer maar wel de melding: reserved hardware.

Mijn vraag is: Hoe krijg ik mijn volledige werkgeheugen beschikbaar zonder BSOD's?
Alvast bedankt,
Ruben
Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: Ryzen 7 2700x
Moederbord: MSI x470 PRO (BIOS versie: E7B79AMS.130)
Geheugen: 2x G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Videokaart: Gigabyte gtx 1070TI
Voeding: Corsair CS650M
Besturingsprogramma: Windows 10 PRO 64-bits
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-Geheugensticks apart getest: Werken allebei
-Memory test: Geen problemen
-Bios voltage geheugensticks omhoog zetten: Geen effect
-Bios update: Volgensmij heb ik een van de nieuwste
-MSCONFIG--> opstarten--> reserved memory uitzetten: gedaan en geen effect
-Drivers updaten: alle drivers zijn up to date
-Windows update: helemaal up to date