Coolblue weigert Nexus 5X te repareren door root

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 11:15
Beste Tweakers,

Ongeveer 2 jaar geleden kocht mijn vriendin bij Coolblue een Nexus 5X (wit 32GB).
Na ongeveer anderhalf jaar ging deze het bekende bootloop probleem vertonen. In het begin viel het toestel af en toe uit. Na enkele weken was het toestel niet meer bruikbaar doordat het constant herstarte of zelfs voor langere duur in een bootloop vast zat.

Zij verbleef in het buitenland en was dus niet in staat het toestel terug te sturen. Factory reset was geen oplossing. Dus vervolgens hebben we een wat oudere stock rom geïnstalleerd (beschikbaar bij google). Ook dit loste het probleem niet op.

Enkele maanden later (2 weken voordat de garantie zou verlopen) heb ik het toestel geretourneerd naar Coolblue. Hun eerste reactie was als volgt:
e product is door onze medewerkers gecontroleerd en getest en vervolgens doorgestuurd aan de erkende reparateur.

Deze wisten ons het volgende te melden:
Er is illegale software geïnstalleerd.

Dit houdt in dat het niet mogelijk is om het product te repareren. Deze schade valt helaas ook niet onder de garantievoorwaarden.
Ze bieden hierbij aan het toestel kosteloos te vernietigen of voor €40,- onderzoekskosten te retourneren.

Hier hebben we op gereageerd. We hebben ze aangegeven dat we geen 40 euro willen betalen voor het zogenaamde 'onderzoek' wat ze hebben uitgevoerd. Ook hebben we aangegeven dat er geen 'illegale software' op de telefoon heeft gestaan. Dit laatste hebben ze nader toegelicht en het bleek dus om een root te gaan.

Wanneer we aangeven dat het probleem het welbekende bootloop probleem is. En dat de enige reparatie die van vervangen is. Vallen ze terug op het verhaal dat het toestel geroot is en daarom de garantie vervallen is.

Echter verteld dit artikel uit 2013 mij dat de garantie niet mag vervallen bij het rooten van een toestel.
nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak

tldr;
Coolblue weigert garantie ivm root op toestel. En naar ons idee heeft mijn vriendin gewoon recht op garantie omdat haar een telefoon is verkocht met een fabrieksdefect.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en ons misschien kunnen adviseren hoe we verder kunnen?

bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, er zijn wel veel topics over geweest en de afloop / argumenten kan je onder andere terugvinden via https://gathering.tweaker...d/?keyword=bootloop+nexus Dat je in je recht lijkt te staan, zou niet meer dan logisch zijn. Het is een bekend probleem en de "acceptatie" van devices zonder originele software, lijkt wel een positief dingetje te zijn geworden de laatste jaren.

Misschien dat je met de genoemde topics een korte bloemlezing van argumenten en resultaten kan uitfilteren en nogmaals een fijn mailtje richting CB sturen om toch ze ertoe te bewegen dat de telefoon wordt gerepareerd of vervangen.

Doet niks af aan je garantie maar persoonlijk vind ik "in het buitenland zijn" geen hele slimme reden om een toestel bijna anderhalf jaar niet aan te bieden voor reparatie in originele staat

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
Als het heel duidelijk is dat die bootloop problemen niets met jouw personalisatie of aanpassing te maken heeft zouden ze het gewoon kosteloos moeten repareren, lijkt me.

Maar nu zeggen ze dat het niet te repareren valt? Vreemde conclusie. Dan zou ik gewoon terugsturen dat dit een bekend probleem is van deze telefoon met een linkje erbij oid (waaruit ook blijkt dat het gerepareerd kan worden) en dat het -niets- met de aangepaste software te maken heeft. Dat lijkt me voldoende bewijs dat het niet door jou komt maar dat de telefoon niet deugde.

Wel heb je natuurlijk veel te lang doorgelopen met dit probleem. Je diende dit wel zsm te melden bij de verkoper om tot een oplossing te komen. Een half jaar wachten is ... nouja ... niet handig.

Oh en die 40 euro is leuk, maar indien dit vooraf niet duidelijk was kunnen ze daarnaar fluiten / kunnen ze dat niet opeens vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door eric.1 op 08-12-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jackxl Wat heb je zelf zoal gevonden waar jij denkt je recht wel of niet op te kunnen halen ?
oude Android versie of anders ? slim was geweest om huidige Android er op te zetten voor af. nu kan men de schuld geven aan je huidige OS, en is het moeilijk om te bewijzen voor de consument dat het BL verhaal hier de oorzaak is.

edit: LG geeft 2j fabrieksgarantie. zet er org. OS op en meld je aan bij https://www.lg.com/nl/ondersteuning/contact/chat-email

voor alle lezers; gebruik org. OS, zeker binnen fabrieksgarantie.

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 08-12-2018 18:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

*knip* Berichten waarin je alleen iemand tagged voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 88% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2018 17:02 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Er is natuurlijk de vraag of je niet te laat bent met het melden van het defect bij de verkoper. Ik heb wel eens vernomen dat dit binnen "redelijke termijn" moet gebeuren, waarbij in de regel tot maximaal 2 maand na het constateren van het defect een redelijke termijn zou zijn.

Verder lijkt dit het bijna vaste riedeltje te zijn bij telefoon reparaties.

Consument heeft een defect, neemt contact op met de verkoper. Verkoper laat een erkende reparateur aangesteld door de fabrikant de zaak beoordelen. Nadeel is dat deze erkende reparateurs enkel kijken of ze van de fabrikant kosteloos mogen repareren binnen de voorwaarden gesteld door de fabrikant, en veel fabrikanten sluiten o.a. het gebruik van root uit binnen hun voorwaarden. En dus krijgt Coolblue de het toestel weer terug als er €40 betaald is, bij de reparateur moet de schoorsteen immers ook roken.

Dat Coolblue dit 1 op 1 doorzet naar de consument klopt eigenlijk natuurlijk niet (tenzij je inderdaad het defect officieel te laat gemeld hebt), bootloop zijn bij deze telefoons een veel voorkomend probleem en dus zou in principe Coolblue het toestel gewoon moeten vervangen als reparatie niet mogelijk is (of niet gedaan mag worden van de fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
Het is een bekent probleem. En duidelijk niet conform. Dus is het aan CoolBlue om het weer kostenloos conform te maken. En zoals je zelf al aangaf mag garantie niet vervallen. Dus moet je vol blijven houden dat je wel recht heb. Je kan eventueel uitreiken naar hun FaceBook/atwitteraccount.

Mocht dat allemaal niet helpen dan kan je overwegen de hele juridishe molen open te trekken en op die manier je gelijk halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bewijs eerst maar eens dat boot-loop NIET ontstaan is door het rooten. Een bootloop kan namelijk een fabrieksfout zijn, maar ook iets door de gebruiker. En zo denkt de reperateur er ook over. Straks stuurt deze hem terug naar fabrikant, fabrikant flasht en zowaar hij doet het. En dat risico nemen ze niet. Daarom altijd bij garantie claimen het rooten ongedaan maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:30:
Bewijs eerst maar eens dat boot-loop NIET ontstaan is door het rooten. Een bootloop kan namelijk een fabrieksfout zijn, maar ook iets door de gebruiker. En zo denkt de reperateur er ook over. Straks stuurt deze hem terug naar fabrikant, fabrikant flasht en zowaar hij doet het. En dat risico nemen ze niet. Daarom altijd bij garantie claimen het rooten ongedaan maken.
Het is binnen de gestelde garantie termijn die CoolBlue hanteerd. Dus moeten zij bewijzen dat het door de root komt. En dat gaat ze nooit lukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

loki504 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:45:
[...]

Het is binnen de gestelde garantie termijn die CoolBlue hanteerd. Dus moeten zij bewijzen dat het door de root komt. En dat gaat ze nooit lukken.
Helaas. Coolblue hoeft het alleen te bewijzen binnen 6 maanden na aanschaf. Deze telefoon is 1 jaar, 11 maanden en 2 weken oud en dus moet TS bewijzen dat het product ondeugdelijk is.
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Bron: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Yorinn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:00:
[...]

Helaas. Coolblue hoeft het alleen te bewijzen binnen 6 maanden na aanschaf. Deze telefoon is 1 jaar, 11 maanden en 2 weken oud en dus moet TS bewijzen dat het product ondeugdelijk is.

[...]
Nee

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

En aangezien het nog binnen de garantie is die CoolBlue geeft van 2 jaar hoeft TS niets te bewijzen. En abders staat er genoeg over bootloop. Dus die "bewijs" last is ook erg makkelijk aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:25
Heb je Coolblue ook verwezen naar het artikel? Ook uitermate knullig van Coolblue, een bedrijf dat zo graag bekend wil staan om zijn service en dan van dit welbekende defect een probleem gaan maken.

[ Voor 63% gewijzigd door NotSoSteady op 08-12-2018 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:30:
Bewijs eerst maar eens dat boot-loop NIET ontstaan is door het rooten. Een bootloop kan namelijk een fabrieksfout zijn, maar ook iets door de gebruiker.
Dat is niet zo moeilijk. Het rooten gebeurde lang voordat de bootloopproblemen begonnen, en bovendien is het een bekend probleem bij dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik heb Coolblue ook uitgelegd dat het om het bekende bootloop probleem gaat.Hierbij heb ik ze een artikel van the Verge gestuurd over een settlement in de VS waar LG klanten gewoon hun geld terug geeft.

Dit hadden ze zelf ook kunnen constateren als dit hadden willen onderzoeken.
Daarentegen proberen ze onder de garantie uit te komen.

Even voor de duidelijkheid. Er heeft nooit een alternatieve rom op het toestel gestaan. Er is enkel een officiële rom (door Google aangeboden) geflashed nadat het bootloop probleem begon.
Het toestel is ook toen pas ge-root. Ervoor heeft namelijk nooit iemand aan het toestel geklooid.
Ik heb in Hangouts nog wel een chat history waarin te lezen valt hoe dit chronologisch ongeveer is gegaan.

Maar overduidelijk is dat het toestel kapot is omdat LG fouten heeft gemaakt bij de productie.

Kan natuurlijk allemaal gebeuren. Maar hoe Coolblue er onderuit probeert te komen vind ik natuurlijk vervelend.

Ze horen gewoon voor een oplossing te zorgen.
Hoe ik mijn recht kan krijgen als Coolblue gewoon niet wilt meewerken is dus een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

GlowMouse schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:23:
[...]

Dat is niet zo moeilijk. Het rooten gebeurde lang voordat de bootloopproblemen begonnen, en bovendien is het een bekend probleem bij dit product.
Als ik de topicstart lees, is er pas na anderhalf jaar WEL een bootloop geweest, GEEN aktie naar de verkoper en DAARNA is een andere firmware geinstalleerd en toen is er nog enkele maanden aangemodderd en lijkt de verkoper dus pas na 23 maanden over het euvel geinformeerd te zijn.

Of dit door klant bewijsbaar zwart op wit is vastgelegd, weet ik niet. Maar ik kan me ZEKER voorstellen dat het laakbaar gedrag is van de verkoper en dat verkoper (al dan niet onterecht) een paar simpele trucs zou proberen om garantie te weigeren. Dat de (ongeschreven) wet omtrent firmwares alsnog dit soort laakbaar gedrag van de kant van de klant lijkt te belonen, is een ander dingetje.

/edit: het is wel lastig(er) te bewijzen, zowel voor verkoper als klant dat in de eerste anderhalf jaar er niet "geexperimenteerd" is met andere firmwares of root of jailbreak of weet ik veel hoe je het wil noemen. Dan kan ik ook het standpunt van CB gedeeltelijk begrijpen; zij weten niet hoe het toestel anderhalf jaar lang behandeld is en hebben dus weinig/geen houvast om de bootloop exact te relateren aan het alom bekende euvel, eerlijk gezegd.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 08-12-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik schrijf volgens mij nergens dat het toestel anderhalf jaar lang last heeft gehad van een bootloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jackxl schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:32:
Ik schrijf volgens mij nergens dat het toestel anderhalf jaar lang last heeft gehad van een bootloop.
Excuses, ik las even verkeerd; zal mijn vorige post aanpassen :)

Done, even CTRL+f5

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 08-12-2018 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:31:
[...]
/edit: het is wel lastig(er) te bewijzen, zowel voor verkoper als klant dat in de eerste anderhalf jaar er niet "geexperimenteerd" is met andere firmwares of root of jailbreak of weet ik veel hoe je het wil noemen. Dan kan ik ook het standpunt van CB gedeeltelijk begrijpen; zij weten niet hoe het toestel anderhalf jaar lang behandeld is en hebben dus weinig/geen houvast om de bootloop exact te relateren aan het alom bekende euvel, eerlijk gezegd.
Ik begrijp Coolblue ook wel. Het liefst kom je met een of ander excuus onder je verplichtingen uit. Maar blijkbaar is dat dus tegen de wet om het op een root te gooien.

En laten we eerlijk zijn. Een 5x met bootloop klinkt niet verrassend. Het was een kwestie van wanneer. Niet de vraag of dat het zou gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
NotSoSteady schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:15:
Heb je Coolblue ook verwezen naar het artikel? Ook uitermate knullig van Coolblue, een bedrijf dat zo graag bekend wil staan om zijn service en dan van dit welbekende defect een probleem gaan maken.
Dat is helaas het probleem, iedereen lijkt te denken dat Coolblue zo fantastische service hebben maar ik koop er niet voor niets niks meer. Keer op keer word je in de kou gezet door de service afdeling.

Het voorbeeld van de TS is gewoon een classic voorbeeld van ze kunnen wel helpen maar ze willen niet, deze reparatie/vervanging zal ze wel te veel geld gaan kosten. Service is natuurlijk altijd makkelijk geven als het je niks kost door dat je het vergoed krijg van de fabrikant, krijg ze dat niet dan doet het zeer voor ze.

[ Voor 10% gewijzigd door AndreStarTrek op 08-12-2018 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CoolblueBV @Verwijderd Hou je eens aan de regels van het sluiten en nakomen van een koopovereenkomst. oa => Wetten en regels voor verkoop aan consumenten

@Jackxl ze weten donders goed dat ze zich aan de wet dienen te houden. ze zijn ook op de hoogte van het Bootloop probleem van de LG Nexus 5X. dat is namelijk wereldwijd, en niet alleen enkel een toestel aan CB aangeboden voor dit probleem. CB is de shop van verkoop dus aanspreekpunt voor garantie. hun kunnen het zelf - zonder de consument te belasten- het regelen met LG. die heeft met CB te doen en andere die hun probleem product verkopen. Maar zoals gewoonlijk proberen zij,(en veel andere shops) hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Het zou hun sieren dit en voor andere komende klanten te fiksen en niet hetzelfde riedeltje op te voeren. Jammer is dat veel consumenten er in trappen en het erbij laten zitten, daar wordt gewoon misbruik van gemaakt. velen denken, tja mijn toestel is bijna 2j oud, en ga geen heel gevecht aan om mijn gelijk te halen..... Dat is ook de opzet van bedrijven als oa MM,CB etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 08-12-2018 19:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

GlowMouse schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:23:
[...]

Dus... de oorzaak ligt in het rooten. Want het probleem trad op na het rooten…. Je kan stellen dat door het rooten, bepaalde software dermate toegang had dat het device nu kapot is.

Overigens, zo redeneren de fabrikanten. En geef ze eens ongelijk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:06:
[...]

Dus... de oorzaak ligt in het rooten. Want het probleem trad op na het rooten…. Je kan stellen dat door het rooten, bepaalde software dermate toegang had dat het device nu kapot is.

Overigens, zo redeneren de fabrikanten. En geef ze eens ongelijk.
Het probleem treedt ook op zonder rooten, dus het verhaal van de fabrikant komt weinig geloofwaardig over. En zo kijken rechters er ook naar. En geef ze eens ongelijk. De fabrikant zal dus heel specifiek moeten aangeven waarom de bootloop niet is ontstaan door de veelvoorkomende oorzaak. Dat kan bijvoorbeeld door te wijzen op een bugtracker van zo'n alternatieve rom waarin wordt erkend dat zo'n rom dit probleem veroorzaakt (als die er zou zijn).
en het toestel blijkt in dit geval pas geroot te zijn nadat de problemen begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

GlowMouse schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:16:
[...]

Het probleem treedt ook op zonder rooten, dus het verhaal van de fabrikant komt weinig geloofwaardig over. En zo kijken rechters er ook naar. En geef ze eens ongelijk. De fabrikant zal dus heel specifiek moeten aangeven waarom de bootloop niet is ontstaan door de veelvoorkomende oorzaak. Dat kan bijvoorbeeld door te wijzen op een bugtracker van zo'n alternatieve rom waarin wordt erkend dat zo'n rom dit probleem veroorzaakt (als die er zou zijn).
en het toestel blijkt in dit geval pas geroot te zijn nadat de problemen begonnen
Op dit specifieke toestel van TS? Want TS geeft zelf aan root -> probleem begonnen. Dus kan rooten nooit als oorzaak uitgesloten worden zonder hele dure diagnose en gaat TS die betalen als blijkt dat het toch aan het rooten lag. En blijkbaar was het nooit echt een issue want er is 1,5 jaar lang mee rondgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giszmo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 13:37
Kortom: je hebt een toestel met garantie , er ontstaat een defect, je doet er in eerste instantie niets mee, na een hele poos ga je er zelf aan zitten klooien en vlak voordat de garantieperiode voorbij is claim je garantie.
En dan vindt je,en ook andere reageerders, een afwijzing gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:20:
[...]

Op dit specifieke toestel van TS? Want TS geeft zelf aan root -> probleem begonnen.
niet waar:
Er is enkel een officiële rom (door Google aangeboden) geflashed nadat het bootloop probleem begon.
Het toestel is ook toen pas ge-root.
Dus kan rooten nooit als oorzaak uitgesloten worden zonder hele dure diagnose
Het gaat erom welke oorzaak het meest waarschijnlijk is. Als de fabrikant die dure diagnose niet wil uitvoeren, is het veelvoorkomende probleem de meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:20:
[...]

Op dit specifieke toestel van TS? Want TS geeft zelf aan root -> probleem begonnen. Dus kan rooten nooit als oorzaak uitgesloten worden zonder hele dure diagnose en gaat TS die betalen als blijkt dat het toch aan het rooten lag. En blijkbaar was het nooit echt een issue want er is 1,5 jaar lang mee rondgelopen.
Ik heb niet aangegeven dat het gedonder is begonnen na het rooten. Dat is namelijk ook niet hoe het het verlopen is.

Het toestel begon te bootloopen en toen zijn we na herhaaldelijk factory reset uit te voeren. Pas een (official)rom gaan flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Giszmo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:21:
Kortom: je hebt een toestel met garantie , er ontstaat een defect, je doet er in eerste instantie niets mee, na een hele poos ga je er zelf aan zitten klooien en vlak voordat de garantieperiode voorbij is claim je garantie.
En dan vindt je,en ook andere reageerders, een afwijzing gek?
Ik kan het ook anders beschrijven:

Ik koop een 5x. Kom er vervolgens achter dat alle 5x toestellen een fabricage defect hebben. Vervolgens als het toestel gaat bootloopen zorg ik er zo snel mogelijk voor (na enkele maanden maar binnen de garantie) dat het toestel retour gaat naar Coolblue.

Wetende, net als Coolblue, en jij. Dat de 5x een fabrieksfout heeft wat het bootloopen veroorzaakt.

Toch krijg ik van CB nee te horen omdat het toestel ge-root is. Maar wat blijkt. Een winkel mag geen garantie weigeren door root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ja staat er echt. Dat mensen dat voor waarheid aannemen kan ik niets aan doen.

Edit: toon bericht gewijzigd

[ Voor 6% gewijzigd door Jackxl op 09-12-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Mensenkinderen is lezen echt zó moeilijk ?

De TS is @Jackxl dus al zegt whatever wie iets dan kan die dat niet weten want het is de TS niet...

dat wetenden begint de TS hier mee
Ongeveer 2 jaar geleden kocht mijn vriendin bij Coolblue een Nexus 5X (wit 32GB).
Na ongeveer anderhalf jaar ging deze het bekende bootloop probleem vertonen. In het begin viel het toestel af en toe uit. Na enkele weken was het toestel niet meer bruikbaar doordat het constant herstarte of zelfs voor langere duur in een bootloop vast zat.

Zij verbleef in het buitenland en was dus niet in staat het toestel terug te sturen. Factory reset was geen oplossing. Dus vervolgens hebben we een wat oudere stock rom geïnstalleerd (beschikbaar bij google). Ook dit loste het probleem niet op.

Enkele maanden later (2 weken voordat de garantie zou verlopen) heb ik het toestel geretourneerd naar Coolblue. Hun eerste reactie was als volgt:
De eerstevolgende post van @Jackxl , je weet nog wel de topicstarter dit:
Even voor de duidelijkheid. Er heeft nooit een alternatieve rom op het toestel gestaan. Er is enkel een officiële rom (door Google aangeboden) geflashed nadat het bootloop probleem begon.
Het toestel is ook toen pas ge-root. Ervoor heeft namelijk nooit iemand aan het toestel geklooid.
Ik heb in Hangouts nog wel een chat history waarin te lezen valt hoe dit chronologisch ongeveer is gegaan.
Lijkt me dat daar je antwoorden duidelijk instaan.

Root NA dat de bootloop begon. Niet direct naar CB gestuurd omdat vriendin in het buitenland zat.

[ Voor 26% gewijzigd door sapphire op 08-12-2018 20:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Even oftopic. Waar staat in de wet of consumenten rechten officieel dat rooten geen beletsel mag zijn? Of is er ooit een gerechtelijke uitspraak geweest in een specifiek geval?

Dit is namelijk handig om te weten tenslotte.

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 08-12-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak

@sapphire ik ben ook een beetje flabbergasted. Het gebeurd al de hele thread dat mensen dingen beweren die gewoon niet overeenkomen met wat ik heb getyped :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Jackxl op 08-12-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken, de nieuwprijs terugvorderen, en dan ergens anders een mooie telefoon uitzoeken:
U weigert om mijn Nexus 5X kosteloos te repareren vanwege niet ter zake doende feiten, en verkeert daarom in verzuim ten aanzien van uw reparatieverplichting. Ik ga daarom direct over tot ontbinding en verzoek u het volledige aankoopbedrag twv € XXX binnen twee weken, uiterlijk 24 december 2018, terug te storten op rekeningnummer XXX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Enig verschil hierin is nog steeds:
- garantie niet vervallen bij root;
- garantie vervalt als je iets stukmaakt door te rooten.

Coolblue impliceert denk ik het tweede.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
True schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:42:
[...]

Enig verschil hierin is nog steeds:
- garantie niet vervallen bij root;
- garantie vervalt als je iets stukmaakt door te rooten.

Coolblue impliceert denk ik het tweede.
Dit laatste aannemen in het geval van een bootloopen Nexus 5X is gewoon achterlijk naar mijn idee. Maar wat kan ik als consument doen. Ik voel me namelijk nogal genaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 20-09 19:18
Zoveelste Cool Blue reclame topic? Rooten mag geen consequenties hebben voor garantie. Wel als dat iets stukmaakt. Maar dat is het zelfde als onvoorzichtig gebruik, laten vallen etc.

Sterkte. Ik koop daar nooit meer iets, wil je wel probleemloze garantie afwikkeling kijk dan wat vaker bij Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Juristen zeggen... versus Jurisprudentie. De wet zegt namelijk het volgende:

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Een Tweakers artikel veranderd hier niets aan.

Jij moet dus nu gewoon bewijzen, dat het rooten niet de oorzaak is. Technisch kan rooten namelijk wel de oorzaak zijn van een bootloop. In het Tweakers artikel is het een ander verhaal, een USB aansluiting kan namelijk niet kapot gaan van rooten. Zolang er dus geen "daadwerkelijke" Jurisprudentie is, een gerechtelijke uitspraak is iedere case nieuw.

Nu gaat het er niet om of ik jou wel of geen gelijk geef, het is het voordeel van de twijfel, maar de levensduur van meer dan 6 maanden zit je dwars in deze case.

Eigenlijk zou je dus toestel terug moeten nemen, root ongedaan maken, opnieuw aanbieden ter garantie en dan wanneer het inderdaad jouw gelijk is, dan een claim doen voor die € 40,00.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:49:
[...]

Juristen zeggen... versus Jurisprudentie. De wet zegt namelijk het volgende:

Dat zegt de wet niet, je quote onjuiste informatie die al herhaaldelijk is bediscussieerd op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

GlowMouse schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:50:
[...]

Dat zegt de wet niet, je quote onjuiste informatie die al herhaaldelijk is bediscussieerd op dit forum.
Letterlijk uit het boek overgenomen, sorry.

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.
Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Dat ontneemt alleen dat de klant niets hoeft te bewijzen. Maar als de leverancier is ook tot niets verplicht. En dat is het kromme en heb er een raar gevoel bij. Alsof de wet niet helemaal lekker in elkaar zit.

[ Voor 48% gewijzigd door Wim-Bart op 08-12-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik kan moeilijk of niet aantonen dat het betreffende defect door een fabricage fout is ontstaan.

Het is echter wel iets wat LG zelf heeft toegegeven.
https://www.google.nl/url...mJ57&ust=1544385143817101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Jackxl schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:52:
Ik kan moeilijk of niet aantonen dat het betreffende defect door een fabricage fout is ontstaan.

Het is echter wel iets wat LG zelf heeft toegegeven.
https://www.google.nl/url...mJ57&ust=1544385143817101
Dat hoeft ook niet.
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:51:
[...]

Letterlijk uit het boek overgenomen, sorry.

Je haalt fabrieksgarantie en conformiteit door elkaar. Bij fabrieksgarantie kunnen eisen gesteld worden mbt rooten. De link die je geeft, presenteert onjuiste informatie over conformiteit ("Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.", wat al vaak is besproken op dit forum).

[ Voor 42% gewijzigd door GlowMouse op 08-12-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
pennywiser schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:47:
Zoveelste Cool Blue reclame topic? Rooten mag geen consequenties hebben voor garantie. Wel als dat iets stukmaakt. Maar dat is het zelfde als onvoorzichtig gebruik, laten vallen etc.

Sterkte. Ik koop daar nooit meer iets, wil je wel probleemloze garantie afwikkeling kijk dan wat vaker bij Amazon.
Eerlijk gezegd, de laatste tijd zijn er hier teveel negatieve berichten/topics over @CoolblueBV dan ik liever zou willen zien.
Ik begin ze ook steeds minder te vertrouwen, wordt maar eens tijd dat ik ook mogelijk naar een alternatieve leverancier begin te zoeken!

Over deze specifieke casus: het is een fabrieksfout van LG (alleen volgens mij nergens officieel aangegeven ... :( ), en ik vind het heel lullig dat Coolblue dit gewoon niet ziet.
Heb zelf 2 Nexus 5X liggen (was vroeger Android ontwikkelaar), eentje geroot en eentje niet. Het apparaat dat NIET geroot is, heeft juist de bootloop problemen. Alleen heb geen zin om er achteraan te gaan, heb beide toestellen afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wim-Bart Waarom blijf je doorzeuren op een probleem wat een fout is bij LG ? Het is een bekend en erkent probleem dat de X5 in Bootloop valt. dat heeft niets te maken met bewijs dat een defect is ontstaan door consument ipv fout van fabrikant. Het is al duidelijk dat het een niet deugdelijk artikel betreft. dat hoeft de consument dus niet te bewijzen. CB moet niet moeilijk doen, de klacht gewoon serieus nemen, en het toestel repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Coolblue moet bewijzen dat de root de oorzaak is. Je bent niet te laat, bent binnen de 2 jaar periode en wie zegt dat je niet binnen redelijke termijn hebt gemeld? paar maanden ze was in het buitenland, maar dat is allemaal bijzaak welke ze zullen gebruiken tegen je. Redelijke termijn is een ruim begrip.

Ze gaan echt niet onderzoeken of het door de root komt hoor, dat kost meer dan het toestel.

En de reisverzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
LucyLG schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:00:
echt niet onderzoeken of het door de root komt hoor,
*Knip
En de reisverzekering?
Een reisverzekering op laten draaien voor de verantwoordelijkheid die Coolblue dient te dragen, lijkt mij niet de oplossing voor de defecte Nexus 5X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Nou als je op vakantie was mag de schade die daar ontstaan is wel door hen vergoed worden. Ze doen niet zo heel moeilijk. Je kan het gewoon uitleggen wat er aan de hand is. Ja Coolblue is misschien verantwoordelijk maar daat gaat het niet om bij een verzekering, het is daarom ook een verzkering toch.

Zit wel een maximale vergoeding op voor mobiele telefoons. rond 160 bij de mijne

Was ze wel op vakantie vraag ik me af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Coolblue is aangesloten hierbij:

https://www.thuiswinkel.org/leden/coolblue/certificaat

Ga eens daar klagen!

Modbreak:Wil je voortaan de 'Wijzig'-knop gebruiken als je wat hebt toe te voegen aan je post? Het meermaals achter elkaar posten wordt op Tweakers niet gewaardeerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Yorinn op 09-12-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

*knip* Niet onderbouwde meningen mogen achterwege blijven, gezien deze de TS niet helpen met zijn probleem.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 09-12-2018 00:04 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

*knip* Voor dit soort zaken kan je beter een topic report aanmaken via het Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif handje bovenin of de 'Rapporteer'-knop naast het betreffende bericht in plaats van er zelf op te reageren.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 09-12-2018 00:03 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 20-09 19:18
Ryur schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:41:
[...]

Eerlijk gezegd, de laatste tijd zijn er hier teveel negatieve berichten/topics over @CoolblueBV dan ik liever zou willen zien.
Ik begin ze ook steeds minder te vertrouwen, wordt maar eens tijd dat ik ook mogelijk naar een alternatieve leverancier begin te zoeken!

Over deze specifieke casus: het is een fabrieksfout van LG (alleen volgens mij nergens officieel aangegeven ... :( ), en ik vind het heel lullig dat Coolblue dit gewoon niet ziet.
Heb zelf 2 Nexus 5X liggen (was vroeger Android ontwikkelaar), eentje geroot en eentje niet. Het apparaat dat NIET geroot is, heeft juist de bootloop problemen. Alleen heb geen zin om er achteraan te gaan, heb beide toestellen afgeschreven.
Vroeger, was alles beter, en waren bedrijven bang voor hun reputatie, en had je nog wel eens webcare, welke in topics als deze een oplossing biedt, of aanbiedt er nog eens naar te kijken. Dat vinden ze ook niet meer de moeite waard geloof ik.

Dat ze 40 euro vragen vind ik helemaal van de zotte. Er zijn op Youtube mensen die dit kennelijk kunnen fixen, maar ja dan moet je eerst 40 euro betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:31:
[...]

Als ik de topicstart lees, is er pas na anderhalf jaar WEL een bootloop geweest, GEEN aktie naar de verkoper en DAARNA is een andere firmware geinstalleerd en toen is er nog enkele maanden aangemodderd en lijkt de verkoper dus pas na 23 maanden over het euvel geinformeerd te zijn.

Of dit door klant bewijsbaar zwart op wit is vastgelegd, weet ik niet. Maar ik kan me ZEKER voorstellen dat het laakbaar gedrag is van de verkoper en dat verkoper (al dan niet onterecht) een paar simpele trucs zou proberen om garantie te weigeren. Dat de (ongeschreven) wet omtrent firmwares alsnog dit soort laakbaar gedrag van de kant van de klant lijkt te belonen, is een ander dingetje.

Sorry ik snap niks van je bericht. Haal je nou de begrippen verkoper en koper door elkaar of snap ik het gewoon niet? Het is nog vroeg natuurlijk.
Ryur schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:41:
[...]

Net of dit niet ook bij andere verkopers gebeurt. Het enige wat mij dwars zit is dat CB zelf te pas en te onpas roept hoe klantvriendelijk ze wel niet zijn, maar als het echt puntje bij paaltje komt gewoon reageren als elke andere dozenschuiver.

[ Voor 18% gewijzigd door Medione1210 op 09-12-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Volgens mij heeft @Jackxl een redelijke keuze aan vervolgstappen inmiddels, waarvan mij GlowMouse in "Coolblue weigert Nexus 5X te repareren door root" het meest juridisch sterke lijkt gezien de persoon die het schrijft. Welke weg ga je inslaan, TS? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
LankHoar schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:40:
Volgens mij heeft @Jackxl een redelijke keuze aan vervolgstappen inmiddels, waarvan mij GlowMouse in "Coolblue weigert Nexus 5X te repareren door root" het meest juridisch sterke lijkt gezien de persoon die het schrijft. Welke weg ga je inslaan, TS? :)
En jij denkt dat het zo simpel is als Glowmouse dat in die post doet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Medione1210 schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:05:
[...]

En jij denkt dat het zo simpel is als Glowmouse dat in die post doet voorstellen?
IANAL, @GlowMouse zit echter wel in het recht. Ook getuige veel van zijn eerdere posts in SF ga ik er van uit dat hij gelijk heeft.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
GlowMouse schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:42:
Ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken, de nieuwprijs terugvorderen, en dan ergens anders een mooie telefoon uitzoeken:

[...]
Is ontbinding op dit moment echter wel mogelijk/verstandig? De TS spreekt zelf al over de garantietermijn die zou verlopen en CoolBlue schrijft ook over garantievoorwaarden. Dit komt op mij over als een beroep op de verkopers- of fabrieksgarantie en niet de wettelijke conformiteit van het product.

Mocht de TS inderdaad een beroep op de verkopers- of fabrieksgarantie hebben gedaan of het zo over laten komen bij CoolBlue, lijkt het mij verstandig om eerst nog eens duidelijk te zijn naar CoolBlue en aan te geven dat (nu) een beroep wordt gedaan op de conformiteit van het product en zij het het product - dat voldoende aannemelijk niet door toedoen van de TS is ontstaan - binnen redelijk termijn kosteloos moeten herstellen of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dimens schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:52:
[...]

Is ontbinding op dit moment echter wel mogelijk/verstandig? De TS spreekt zelf al over de garantietermijn die zou verlopen en CoolBlue schrijft ook over garantievoorwaarden. Dit komt op mij over als een beroep op de verkopers- of fabrieksgarantie en niet de wettelijke conformiteit van het product.

Mocht de TS inderdaad een beroep op de verkopers- of fabrieksgarantie hebben gedaan of het zo over laten komen bij CoolBlue, lijkt het mij verstandig om eerst nog eens duidelijk te zijn naar CoolBlue en aan te geven dat (nu) een beroep wordt gedaan op de conformiteit van het product en zij het het product - dat voldoende aannemelijk niet door toedoen van de TS is ontstaan - binnen redelijk termijn kosteloos moeten herstellen of vervangen.
Ik zou het wel erg sneu van CB vinden als ze het niet onder verkopers garantie laten repareren en hun mond er over houden maar wel onder Non conform willen repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
Ik wil sowieso iedereen hier bedanken voor zijn of haar bijdrage.

Ik ga volgens: https://www.coolblue.nl/k...rmatie-over/klachten.html

Een mailtje sturen naar de manager klantenservice. Ik ga het op non conformiteit gooien.

Ik zal mijn mail hier delen dit thread blijven updaten als ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
pennywiser schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:02:

Dat ze 40 euro vragen vind ik helemaal van de zotte. Er zijn op Youtube mensen die dit kennelijk kunnen fixen, maar ja dan moet je eerst 40 euro betalen..
Die 40 euro is best logisch (het is alleen de vraag of Coolblue dat zou moeten doorrekenen aan de klant of niet), dat is gewoon wat de erkend reparateur vraagt voor het onderzoek wanneer uit het onderzoek blijkt dat het niet op kosten van de fabrikant gerepareerd moet worden. Op dat moment rekenen ze onderzoekskosten als er geen opdracht voor reparatie komt of reparatie niet mogelijk is. Wat imho ook logisch is, een reparateur hoeft het onderzoek natuurlijk niet voor niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
pennywiser schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:02:
[...]

Vroeger, was alles beter, en waren bedrijven bang voor hun reputatie, en had je nog wel eens webcare, welke in topics als deze een oplossing biedt, of aanbiedt er nog eens naar te kijken. Dat vinden ze ook niet meer de moeite waard geloof ik.

Dit is niet te fiksen, enige wat je kan doen is de cpu castreren zodat hij het weer doet, maar dan heb je maar een derde van de rekenkracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dimens schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:52:
[...]

Zelfs al zou TS heel specifiek om de fabrieksgarantie hebben verzocht, is CB op grond van art. 7:21 lid 3 BW nog steeds verplicht om binnen een redelijke termijn te repareren/vervangen. Dat hebben ze niet gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 10-12-2018 15:55 ]

Pagina: 1