PC wilt niet meer doorstarten BSOD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Mijn vraag
Mijn computer wilt uit het niets ineens niet meer opstarten naar windows toe.
Ik krijg het windows logo te zien met die draaicirkel (Windows 10), en dan krijg ik de melding:
page fault in nonpaged area
what failed: ntfs.sys
Hoe het gebeurd is ik heb eerlijk gezegd geen idee aangezien ik geen updates/veranderingen in de pc heb toegebracht.
Maar het irritantste is dat ik ook gewoon niets meer kan booten vanaf usb...
Wou via deze optie proberen de chkdsk optie en die sfc optie? geloof ik proberen om hem te laten repareren maar kan hem dus niet in de boot krijgen van de usb... Hij wilt direct naar de ssd booten (Windows zelf) ondanks dat ik via het boot menu de optie usb kies.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI Gaming 3 MB
i7 4770
16GB Ram
Crucial MX300 750GB SSD

Bootable usb software's:
Rufus
Windows 7 downloadprogramma voor USB DVD
Universal USB Installer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb sowieso half google afgezocht en alle eventuele oplossingen geprobeerd:
Ubuntu live usb (Wilt niet booten)
Windows 10 installatie usb (Wilt niet booten)
Windows 10 installatie dvd (Wilt niet booten)
Cmos leeg gemaakt
Fastboot uitgezet
USB Uefi/Legacy setting in de bios omgezet naar enabled (Volgens mij was het de legacy optie wat ze zeiden?)
Memtest gedraaid voor minstens 12 uur (Niets in te vinden)

Heeft iemand hier nog suggesties wat ik kan proberen want ik weet het eerlijk gezegd niet meer wat ik nog kan proberen ;w

Beste antwoord (via kokkie20 op 08-12-2018 16:50)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou eerst proberen Windows 10 te starten en de F8 toets meerdere keren indrukken. Dat geeft je de mogelijkheid te booten in safe mode, debug mode en repair mode. Die zou ik in deze volgorde proberen.

Werkt dat niet, dan kun je het volgende doen:

Sluit de PC af en trek de SATA voeding kabel van de SSD. Stel dan in de BIOS hot plug SATA in (AHCI) en boot daarna Linux vanaf USB. Sluit na opstarten de voeding van de SSD weer aan.

Hopelijk kun je dan zonder te mounten fsck en S.M.A.R.T. tools draaien en eventueel proberen de firmware te flashen als die corrupt is.

Helaas is het zo dat SSD's niet de mate van recovery bieden als gewone hard disks. Ze falen meestal niet langzaam maar plotseling, en kapot is vaak kapot. Daarom kun je het beste -zodra je toegang hebt- eerst data veiligstellen op een andere disk. Er zijn diverse tools waar je dat mee kan doen, bijvoorbeeld van partitie naar image of van disk naar disk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als Ubuntu al niet wil booten, zou ik het eens proberen zonder aangesloten SSD. Klinkt namelijk meer alsof de SSD zelf "defect" is en daardoor een instructie aan het systeem geeft waardoor ook andere zaken lijken fout te gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ga ik zo even proberen, kom hier zo op terug of dat eventueel werkt of niet!
Bedankt in ieder geval voor de reactie :)

Edit:
Hmm op het moment dat ik de ssd kabel eruit haal dan boot hij hem wel door, maar op het moment dat hij erin zit komt de ntfs.sys bsod net zo hard weer terug....
Hoe kan ik dit alsnog voor elkaar krijgen om mijn ssd weer werkend te krijgen?

[ Voor 51% gewijzigd door kokkie20 op 08-12-2018 13:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou eerst proberen Windows 10 te starten en de F8 toets meerdere keren indrukken. Dat geeft je de mogelijkheid te booten in safe mode, debug mode en repair mode. Die zou ik in deze volgorde proberen.

Werkt dat niet, dan kun je het volgende doen:

Sluit de PC af en trek de SATA voeding kabel van de SSD. Stel dan in de BIOS hot plug SATA in (AHCI) en boot daarna Linux vanaf USB. Sluit na opstarten de voeding van de SSD weer aan.

Hopelijk kun je dan zonder te mounten fsck en S.M.A.R.T. tools draaien en eventueel proberen de firmware te flashen als die corrupt is.

Helaas is het zo dat SSD's niet de mate van recovery bieden als gewone hard disks. Ze falen meestal niet langzaam maar plotseling, en kapot is vaak kapot. Daarom kun je het beste -zodra je toegang hebt- eerst data veiligstellen op een andere disk. Er zijn diverse tools waar je dat mee kan doen, bijvoorbeeld van partitie naar image of van disk naar disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ga jou stappen maar eens proberen :) Misschien als ik hopelijk nu wel de live linux werkend krijg (Meeste keren loopt hij te zeuren over dat hij een bestand niet kan vinden, maar daar zijn genoeg oplossingen voor te vinden op het internet)

Bedankt in ieder geval voor de reactie ik ga het even proberen!

Edit:

Net de stappen van mrmrmr gedaan (F8 werkte helaas niet ook niet in die desbetreffende volgorde)
Toen de bios stappen gedaan (Hij stond al op ahci) en dus de stroom eraf gehaald en naar linux kunnen booten eindelijk.
Na op internet te zoeken wat voor commando's ik moest uitvoeren dat gedaan.
Toen starte ik windows opnieuw op (Hij start door!) maar helaas compleet zwart scherm na inloggen....
Dus toen weer opnieuw gestart en windows installatie dvd erin gedaan, en met dskchk de schijf laten repareren.
Toen weer opnieuw inloggen in windows en hij is weer goed :D
Bedankt voor de zeer snelle hulp!

[ Voor 50% gewijzigd door kokkie20 op 08-12-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Fijn dat het is gelukt. :)

Aan het zwarte scherm leid ik af dat er mogelijk data verloren is gegaan, met name systeembestanden van Windows.

Afhankelijk van wat nu precies de oorzaak was, is het misschien het veiligste de SSD te beschouwen als onbetrouwbaar, een backup te maken en te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ga ik ook zeer zeker doen :)
Alle belangrijke data is nu aan het backuppen en morgen ga ik rondkijken voor een vervangende ssd :)
Nogmaals beide bedankt voor de reactie en de tip naar de leidende oplossing!
Pagina: 1