Toon posts:

Speaker-versterker probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Thuis heb ik een praktijk met een wachtruimte. In elke ruimte is slechts 1 aansluiting voorzien voor geluid.

Nu vertelt mij plaatselijke geluidsboer mij dat dit een probleem geeft met een normale versterker (ik heb deze versterker thuis: pricewatch: Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart). Het probleem zou erin bestaan dat de twee speakers in de verschillende ruimtes elk slechts een deel van het geluid weer zouden geven. De ene speaker in de ene ruimte zou slechts één deel van het geluid weergeven, de andere in de andere ruimte het andere deel van het geluid.

Bijplaatsen van geluidspunten in de twee ruimtes is niet mogelijk.

De geluidsboer zegt mij dat mijn versterker geen 'mono'-functie heeft en dat ik de versterk beter vervang door een die wel die functie heeft... Hij stelt hierbij dit voor: pricewatch: Yamaha MusicCast WXC-50 .

Mijn vraag:

Is mijn versterker inderdaad een slechte optie voor deze situatie? Ga ik echt opvallend slecht geluid krijgen als ik mijn versterker gebruik en in elke ruimte slechts één speaker aansluit? Zien jullie oplossingen?

Alvast bedankt voor tips!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2018 12:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat zijn dat voor aansluitingen, tweeaderig rood witte/zwarte draad neem ik aan? En waar zitten ze, plafond of elders? Foto's doen wonderen :)

Er zijn legio mogelijkheden om dit te gaan laten werken namelijk. Ook in stereo, want dat is waar die audioboer van je op doelt. Persoonlijk zou ik daar al niet meer heen gaan btw, die proberen je duidelijk spullen aan te smeren die je vermoedelijk niet nodig hebt.
Ergens heeft ie wel een punt: met 1 aansluiting krijg je bij stereo natuurlijk alleen maar het linker of het rechterkanaal. Funest voor je stereobeeld (duh) maar prima voor een wachtmuziekje of radio lijkt me. Het is maar wat je zelf wilt. Om daar een dure versterker voor te kopen die ook mono ondersteunt (bestaan die uberhaupt nog :? ) lijkt me wat overkill ;)

Even heel simpel gezegd zou ik in jouw situatie gewoon een paar kabels bijtrekken (oude er uit en meteen twee nieuwe er in) en dan de boel zo aansluiten. Maar dat ben ik en zonder de situatie te kunnen bepordelen is dat wat lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 08-12-2018 14:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De aansluiting in de praktijk komt uit de muur (hier zou dus één opbouwspeaker moeten komen), de aansluiting in de wachtruimte is voorzien in het vals plafond (voor één inbouwspeaker).

De aansluitingen zijn bij verbouwing nieuw door een elektricien voorzien en bestaan telkens uit gewone stroomdraden (1 x aarding geel-groen, 1x bruine draad en 1 xblauwe draad). Deze lopen in de muur naar een audio 'stopcontact'.

Foto wachtruimte (waar niet veel op te zien valt denk ik):

wachtruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:47
Speel je je eigen muziek af? Dan zou je je muziek ook gewoon naar mono kunnen converteren, dan heb je helemaal nergens meer last van.

Anders zullen mensen het ook niet echt opmerken denk ik, tenzij je bohemian rhapsody op repeat gaat draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:59:
De aansluiting in de praktijk komt uit de muur (hier zou dus één opbouwspeaker moeten komen), de aansluiting in de wachtruimte is voorzien in het vals plafond (voor één inbouwspeaker).

De aansluitingen zijn bij verbouwing nieuw door een elektricien voorzien en bestaan telkens uit gewone stroomdraden (1 x aarding geel-groen, 1x bruine draad en 1 xblauwe draad). Deze lopen in de muur naar een audio 'stopcontact'.

Foto wachtruimte (waar niet veel op te zien valt denk ik):

[Afbeelding: wachtruimte]
geel/groen, bruin en blauw zijn de kleuren voor normale 230v stopcontactaansluitingen. Da's dus geen speakerkabel als ik je zo hoor. EN wat bedoel je met een audio "stopcontact"? Maakl daar eens een foto van. En wat komt er her en der uit het plafond, of zijn datgewoon loze leidingen? Als ik het zo hoor is er wel iets voorbereid, maar vraag ik me serieus af of datvoor speakers of iets anders was.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:56
Wel mooi dat de geluidsboer met een musiccast receiver aan komt zetten, terwijl die functionaliteit al in je eigen versterker zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in menig wachtruimte sta ik niet eens echt stil bij de muziek die wordt gedraaid - anders gezegd: ik zou me niet erg druk maken over mono of stereo, maar dat is natuurlijk nog geen antwoord op je vraag.
Pagina: 1