Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrandts
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04-2022

cbrandts

Ben wel gek, maar niet dom...

Topicstarter
Hi ik wil mijn huidige Imac ( eind 2013) vervangen maar twijfel hevig tussen een nieuwe iMac uit 2017 of een nieuwe mini met een Eizo Coloredge CS2420..

Ik schiet foto's in RAW en bewerk deze in Lightroom. Wat ik ervan lees is dat Adobe eigenlijk nauwelijks de GPU gebruikt , wat me in eerste instantie deed twijfelen. ( mini heeft vaste GPU)
Ik druk zelf foto's af met een Epson P800 en heb nu vaak problemen omdat ik mijn huidige iMac slecht gekalibreerd krijg ( geen tooltje). De afdruk komt er niet al te best uit, niet met Adobe RGB of sRGB.
Ik vraag me dus af wat beter is : een nieuwe 21 inch met Retina( 27 vind ik te groot/ duur) of een mini met Eizo.
De iMac heeft scherpere beelden, de Eizo geeft de kleuren beter weer...

Ik denk dan aan 16 Gb geheugen, SSD 512 en i5 voor of de mini of de iMac .
Is hier misschien een fotograaf met goede tips?
..
Google levert nog niet de gewenste tips en antwoorden, de mini is natuurlijk nog vers.... _/-\o_

...

...

xMouse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Wat bedoel je met geen tooltje? Heb je wel kalibratie-apparatuur? Sowieso moet je je display kalibreren, moet ook bij een Eizo zo nu en dan en daarnaast hoort eigenlijk je printer ook gekalibreerd, waarbij ook de papiersoort afhankelijk is. Deze profielen vind je dan weer op de website van de fabrikant van het papier.

En dan is het natuurlijk ook nog zaak dat je op de juiste manier print (photoshop manages color). Hoe dat helemaal precies zit weet ik ook niet meer, jaaaaren terug op de opleiding voor het zelf laatst geprint, maar goed printen is echt heel lastig met al die verschillende opties.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrandts

cbrandts

Topicstarter
Dank Enzo, ik heb nu inderdaad geen kalibratie apparaatje en het is inderdaad juist dat ik de weg wat kwijt ben om e.e.a. goed geprint te krijgen. Al is de printer wel heel goed in te stellen. Van wat ik nu lees is dat een Eizo gemakkelijker / beter te kaliberen is dan een iMac met retina. De Eizo komt sowieso al beter gekalibreerd uit de doos. I mac geeft alles prachtig weer, maar als je dan print is het echt een ander verhaal. Als ook de iMac gemakkelijk te kalibrerend is met een extern kalibratie apparaat, dan is het que beeld wellicht een betere keus om tegen aan te kijken. Echter ik lees ook dat de iMac het Adobe RGB zeker niet haalt, terwijl Eizo dit zeker voor 99% wel doet. Ik blijf wel graag bij Mac, werkt prettig en dus denk ik dan aan combi met nieuwe snelle mini.

xMouse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Begin dan eerst bij het begin en koop een kalibratietool zoals de Spyder 5 Pro. iMac's komen met diverse ingebouwde kleurprofielen en daartussen zit zeer veel verschil. En als je dan ook al vijf jaar op een beeldscherm werkt dat in die tijd nooit gekalibreerd is...

Ik heb zelf geen iMac met retina-scherm gehad, maar weet wel dat Apple doorgaans goede schermen in haar iMac's stopt. In dit geval volgens mij een LG-paneel dat ook gewoon als losse monitor bij Apple te bestellen is. Zelf werk ik overigens gewoon in sRGB, de toegevoegde waarde van AdobeRGB merk je pas als je echt alles goed op elkaar hebt ingesteld en je regelmatig op zeer hoge kwaliteit afdrukt. En zo te lezen gaat het bij jou bij dat eerste al niet helemaal goed ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Enzo Dizono op 08-12-2018 11:53 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Als je toch gaat vervangen kun je beter naar minimaal 4K gaan. Die Eizo is maar een FHD scherm.
Zoals de LG 27UK850 met USB-C voor de Mac mini.

Of je wacht nog even tot de iMac 2019 lijn uitkomt.
https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 08-12-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrandts

cbrandts

Topicstarter
Ik ben nog steeds druk aan het lezen en inmiddels inderdaad tot de conclusie gekomen dat een goed kalibratie tooltje ( X-Rite scoort ook erg goed ) een goede oplossing kan bieden. Dan is daarna de iMac denk ik de beste keuze. Dank voor je input!!

xMouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 07:42
Je hebt meer aan een gekalibreerd iMac-scherm dan een ongekalibreerde Eizo or whatever. Just sayin…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:02

nelizmastr

Goed wies kapot

cbrandts schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:10:
Ik ben nog steeds druk aan het lezen en inmiddels inderdaad tot de conclusie gekomen dat een goed kalibratie tooltje ( X-Rite scoort ook erg goed ) een goede oplossing kan bieden. Dan is daarna de iMac denk ik de beste keuze. Dank voor je input!!
Yep de iMac is de betere optie. Maar zoals @CR2032 al zei, wacht wel op de volgende generatie. Het verschil tussen de 2013 en 2017 is niet dusdanig dat het die €2.000+ euro waard is voor de upgrade. De volgende generatie krijgt tenminste 6-core processoren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En je moet natuurlijk niet vergeten ook de printer te kalibreren en dat regelmatig te herhalen los natuurlijk van het feit dat je wel originele inkt moet gebruiken. Dat is waarom laten printen goedkoper is als je niet veel print.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1