Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Beste Tweakers,

Ik ben mezelf aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Ik heb in het verleden een topic zoals deze aangemaakt, en op dat moment een tweede hands aanbieding van een mede-tweaker gehad. Deze laptop viel echter tegen waarna ik terug moest vallen op mijn oude barreltje. Een Acer Aspire 7740G uit (ongeveer) 2009/2010. Hierdoor heb ik sowieso geleerd mezelf eerst beter te oriënteren, in plaats van zwaaien met geld.
Vroeger had de Laptop BestBuy Guide een Gaming gedeelte, waar eigenlijk best leuke producten in genoemd werden. Helaas is deze rubriek er niet meer en weet ik niet goed waar ik op moet letten of wat er nu op de markt is/komt.

Ik ben op zoek naar een laptop die ik kan gebruiken voor normaal gamen. Het is niet noodzakelijk dat ik de nieuwste en zwaarste spellen op de hoogste instellingen kan spelen, maar hij mag geen problemen hebben met "standaard"-instellingen van huidige games.
Daarnaast gebruik ik best regelmatig Photoshop, Illustrator en InDesign, dit mag dus ook geen probleem zijn. Ik werk meestal met bestanden ter grootte van A0 posters op 300ppi. De huidige laptop kan dit echt niet meer aan.

Een overzicht van mijn eisen:
- 17" scherm (of groter)
- HDMI-out
- Een totaal van minimaal 1TB aan opslag
- Windows
- Ik verwacht een prijs rond de 1200 euro
- Accuduur van minimaal 60 minuten bij normaal gebruik

Een overzicht van mijn wensen (niet verplicht, maar wel fijn):
- Minimaal 1 SSD
- Mat scherm (mijn enige ervaring hiermee was erg prettig
- Veel werkgeheugen
- Veel USB aansluitingen is handig
- MiniDisplayPort (omdat ik nog een derde monitor heb die ik dan kan gebruiken, hele kleine wens)

Een overzicht van delen waar ik (nog) geen mening over heb:
- Kleur van de laptop
- Draaibaar scherm
- Touchscreen

Alles dat ik niet genoemd heb, zijn aspecten waar ik te weinig van weet om van te kunnen zeggen wat mijn eis of wens is.

Om eerlijk te zijn ben ik erg tevreden over Acer en Samsung, mijn ervaring met HP en Asus zijn zeer slecht. Maar ik sta hier wel voor open. Ik ben een beetje technisch, en zeker niet onbekend met computers en hun componenten, maar ik heb er te weinig kaas van gegeten om te weten wat het verschil is tussen GTX 1050 of GTX 1060 (bijvoorbeeld). Om te voorkomen dat ik een foute inschatting maken, laat ik jullie mij liever adviseren over wat bijvoorbeeld de beste GPU zou zijn voor de toekomst. Qua RAM-geheugen is mij altijd geleerd: meer is beter. Er zijn uiteraard nog een hoop andere variabelen die een rol spelen waar ik niet voldoende verstand van heb.

Mijn bevindingen:
Via de pricewatch heb ik rond gekeken, en kwam ik op meerdere modellen. Mijn vermoeden dat dit goede kandidaten zouden zijn is deels berust op het vooroordeel dat ROG goed is (ondanks mijn slechte ervaring met Asus uit het verleden) en mijn positieve ervaring met Acer. Ik sluit echter niet uit dat ik deze aannames onterecht heb gemaakt. (vandaar ook dit topic).

pricewatch: Asus ROG Strix GL703VD-GC087T
pricewatch: Acer Predator Helios PH317-52-75DH (iets te duur eigenlijk)

Het doel dat ik probeer te bereiken met mijn nieuwe laptop is dat ik met een gerust hart, moeiteloos de komende 5 jaar deze laptop kan misbruiken. Mijn huidige Acer Aspire 7740G is ruim 8 jaar oud, en draait nog steeds als een tierelier. Ondanks dat hij echt aan vervanging toe is, heb ik ruim 8 jaar deze laptop kunnen mishandelen zonder dat hij 1 kik gaf. Hij kostte echter ook 700 euro destijds. Wat dus een goede investering bleek te zijn. Ik hoop dat de nieuwe laptop deze prestatie gaat evenaren, of zelfs overtreffen.

[ Voor 0% gewijzigd door supervinnie40 op 13-12-2018 10:05 . Reden: Budget aangepast om te matchen met de systeemeisen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ben ik iets vergeten te melden in mijn bericht? Of voldoet het niet aan de regels? 4 dagen verder en geen enkele reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YDeciever
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Hoi supervinnie,

Het forum bestaat uit mensen die af en toe reageren als zij er zin in hebben.
Het is een beste lap tekst, mensen slaan dat soms over.

Ik destilleer jouw eisen tot dit:
- CPU: i7 (photoshop vind dit fijn)
- GPU: 1050 + (beetje game draaien is met een 1050 al een start)
- RAM: 8gb (uitbreiden tot 16 gb is wel handig)
- Opslag: 256 gb ssd + X gb HDD (SSD voor jouw adobe programma's en hdd voor games en meuk)
- Beeldscherm: goede kleurweergave ivm werkzaamheden
- Grootte: 17''

Vragen:
- Welke games draai jij?
- Hoe werk jij? Je praat over draaibaarscherm en touchscreen, dat zegt iets over jouw workflow.
- Hoe diehard gebruik je photoshop? Dit heeft alles te maken met de kleurweergave voor het scherm.
- Ga je de laptop veel meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 13:33
17 inch is erg lastig met een nieuwe gaming laptop. Een nette laptop nieuw 17 inch die aan jou wensen voldoet zit toch snel op ongeveer 1250 euro. 15.6 inch daarentegen zijn wel te vinden.

pricewatch: MSI GV72 8RC-052NL 17 inch-1249 euro
pricewatch: Asus TUF Gaming FX504GD-E4618T 15 inch-999 euro

Deze meneer in tweakers vraag en aanbod heeft heel veel nieuwe laptops te koop voor nette prijzen.
V&A aangeboden: MSI GP72MVR 7RFX-699NL / i7-7700HZ / 120Hz / 256GB SSD / GTX1...

[ Voor 29% gewijzigd door JDV808 op 12-12-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt JDV808.
Ik heb ooit een 15.6" laptop gehad, maar ik vindt dit eigenlijk niet fijn. 17" is voor mijn comfort toch wel het minimum.
Ik vrees dat ik mijn budget dan moet ophogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YDeciever
Ik 'vrees' van wel @supervinnie40 .
Vooral de combo 17'' , videokaart en een beetje oké beeldscherm vraagt een prijs boven de 1200,-

• supervinnie40
Ik heb de prijs die ik in mijn hoofd had aangepast in de opsomming. Wellicht dat dit sommige lezers aanspoort om mee te denken welk product het meest past bij mijn wensen/verwachtingen.

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 13:33
Heb je gekeken wat de tweaker op vraag en aanbod had?
dan heb je voor hetzelfde geld als op een webshop een betere laptop die ook nieuw is. en hij heeft goede reviews eb zit gewoon garantie op. V&A aangeboden: MSI GP72MVR 7RFX-699NL / i7-7700HZ / 120Hz / 256GB SSD / GTX1... deze had ik eerder ook vermeld 17 inch met 120hz scherm.

• supervinnie40
JDV808 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:35:
Heb je gekeken wat de tweaker op vraag en aanbod had?
dan heb je voor hetzelfde geld als op een webshop een betere laptop die ook nieuw is. en hij heeft goede reviews eb zit gewoon garantie op. V&A aangeboden: MSI GP72MVR 7RFX-699NL / i7-7700HZ / 120Hz / 256GB SSD / GTX1... deze had ik eerder ook vermeld 17 inch met 120hz scherm.
Sorry, was vergeten om daarop in te gaan.
Ik heb wel gekeken, en hij heeft een grote hoeveelheid producten die wellicht interessant zijn. Ook de mogelijkheid van een factuur is makkelijk aangezien ik ZZP-er ben.
Ik weet alleen niet zo goed welke laptop in zijn collectie het meest bij mijn wensen past.

Om een voorbeeld te geven van mijn twijfel:
Als ik kijk naar de: pricewatch: MSI GV72 8RC-052NL dan zie ik dat ik voor bijna 200 euro meer een model kan hebben met 2x zoveel geheugen en meer cores. Maar deze heeft een 1050 videokaart, en geen 1060.
Ik heb geen flauw idee of het verschil tussen 1050 en 1060 opweegt tegen het geheugen en het aantal kernen?

[ Voor 18% gewijzigd door supervinnie40 op 13-12-2018 15:08 . Reden: Mijn reactie uitgebreid ]

• YDeciever
@supervinnie40

Nogmaals de volgende vragen die je even moet beantwoorden:
- Welke games draai jij?
- Hoe werk jij? Je praat over draaibaarscherm en touchscreen, dat zegt iets over jouw workflow.
- Hoe diehard gebruik je photoshop? Dit heeft alles te maken met de kleurweergave voor het scherm.

Vooral de vraag: welke games draai jij? is belangrijk over wat dat zegt over de geschikte videokaart.
Daarnaast gebruik je de video kaart voor meer programma's naast gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
YDeciever schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:09:
@supervinnie40

Nogmaals de volgende vragen die je even moet beantwoorden:
- Welke games draai jij?

Vooral de vraag: welke games draai jij? is belangrijk over wat dat zegt over de geschikte videokaart.
Daarnaast gebruik je de video kaart voor meer programma's naast gamen?
- Welke games draai jij?
Op dit moment niet veel, want de oude laptop heeft er al snel moeite mee. Ik moet het doen met spellen uit 2015 ;). Als de laptop het aankan wil ik spellen zoals Fallout, Red Dead Redemption 2, GTA en/of Dishonored gaan spelen. Sommige doe ik al op de PS4, maar met bepaalde spellen vindt ik een computer fijner.

- Hoe werk jij?
Ik gebruik geen draaibaar scherm of touchscreen. Bij laptops zie ik daar persoonlijk ook het nut niet van in, niet zoals ik ermee werk. Mijn laptop staat bijna de hele dag aan waarbij ik overdag werk doe (websites bouwen, grafisch werk ontwerpen (flyers, posters, banners etc), veel mailen, excellen en word met in de avond een game en een filmpje. Ik gebruik de laptop een beetje zoals de meeste een desktop zouden gebruiken (de keuze voor toch een laptop is bewust).

- Hoe diehard gebruik je photoshop?
Ik werk ongeveer de helft van de dag met Photoshop, en daarbij werk ik doorgaans met bestanden van A0 op 300ppi in CMYK. De meeste PSD's zijn al snel enkele honderden mb's. Ik werk doorgaans met 2 van dit soort bestanden open. Sporadisch zitten daar banners van 5 meter breed en 2 meter hoog tussen. Zo af en toe duik ik ook even in Illustrator en InDesign (meestal dan met alle 3 programma's tegelijk open). Het is niet erg als het verschil in prestaties te merken is, maar op dit moment loopt de laptop vrijwel vast wanneer ik dit doe. Ik doe overigens zelden tot nooit 3D rendering ofzo.

Ja en nee. In principe zal de laptop het grootste deel van zijn tijd op z'n plek blijven staan, maar het is wel nodig om ten alle tijde de mogelijkheid te hebben om hem dicht te klappen en mee te nemen. Onderweg hoef ik niks te doen, maar ik moet wel in staat zijn om op locatie werk te kunnen doen. Bovendien vindt ik het fijn om te weten dat ik makkelijk van mijn werkkamer naar de huiskamer kan verplaatsen. Dat vindt de vrouw ook fijn, dan ziet ze me nog een keer ;).

- Gebruik je de video kaart voor meer programma's naast gamen?
Als ik een gok zou moeten maken, dan zou ik Photoshop iets meer gebruiken dan dat ik game. Maar ze zullen niet heel ver uit elkaar liggen waarschijnlijk.
Wat ik vooral heel fijn zou vinden, is dat ik makkelijk en snel kan wisselen tussen diverse programma's (omdat ik vaak in meerdere programma's tegelijk werk) en dat de laptop niet gaat stotteren wanneer ik een keer 30 tabbladen in chrome, 4 PSD's in Photoshop, 2 AI's in Illustrator open heb staan terwijl ik een 10.000 rijen tellende Excel draaitabel aan het bewerken ben. De huidige laptop ontploft al wanneer ik op de helft daarvan ben :). (overigens gebeurt het bovenstaande maar een enkele keer per week hoor. Niet dagelijks of de hele dag door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YDeciever
Hoi Vinnie,

Ik destileer gewoon het volgende uit jouw verhaal.
- Jij hebt geen 1060 nodig. Jij hebt voldoende aan een 1050 met de games die jij wil draaien.
- Je gebruikt programma's die veel vragen van een CPU, een i7 is zeker nodig.
- Jouw scherm is ook erg belangrijk, goede kleurweergave.

Ik zie twee werk opties voor jou:
1. Laptop met een goed scherm en al jouw gevraagde eisen.
2. Laptop met een matig scherm en al jouw gevraagde eisen met een goed en groot werkscherm ernaast.

Ik denk aan deze laptops voor optie 1:
pricewatch: HP OMEN 15-ce054nd
Volgens mij heeft deze omen een goed scherm, maar controleer dit.

Of een Dell XPS, wat een veel zakerlijker uiterlijk heeft... maar wel met een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt @YDeciever,

Ik dat je daar geen verkeerde conclusie maakt. (even afgezien van mijn eisen/wensen lijstje uit de eerste post). De laptop uit jouw link is helaas een 15.6", wat niet past bij mijn eis voor een 17" scherm. Maar ik ga even kijken bij de vergelijkbare laptops of er een 17" bij zit.

Ik denk dat ik mezelf nu even moet vragen of ik meer waarde hecht aan een laptop met een goed scherm, of gebruik wil maken van een goed werkscherm ernaast. De hoeveelheid keren dat het matige scherm (op locatie) een hinder is, is een variabele waar ik nog nooit echt over nagedacht heb.

Puur om mijzelf wat beter in te lichten, is het lastig om uit te leggen wat het voordeel kan zijn van een 1060 (ten opzichte van een 1050)? Hier: Welke videokaart. 1050ti vs 1060 6gb lees ik namelijk dat de 1060 een groot voordeel is. Maar uit jouw bericht begrijp ik dat het eerder overkill zou zijn?
Zover Google mij kan vertellen zou ik wat betreft werkgeheugen vooral verschil merken in de "soepelheid" tijdens het gebruik van meerdere programma's tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silstersas
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10-2020
1060 6 GB ligt de nadruk op 2 hdmi en 1050 voor 1 scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
In dat geval zal een 1050 in het gross van de situaties voldoende zijn.
Pagina: 1