Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:44
Omdat de Honeywell thermostaat die meegeleverd wordt met de Elga geen open haard stand heeft, ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden van zoneverwarming. Ik wil namelijk graag de badkamer en studeerkamer op de bovenverdieping van ons huis op temperatuur kunnen houden als ik de houtkachel aan heb.

Evohome is een mogelijkheid wanneer ik op WAR over zou stappen, maar die kan volgens de documentatie van Techneco niet gebruikt worden om te koelen. We krijgen echter in het voorjaar een uitbouw met vvw en daar komt een klep tussen om er voor te zorgen dat we in die ruimte de koelmogelijkheid van de Elga kunnen gebruiken zonder in de rest van het huis de radiatoren weg te laten roesten. Een systeem wat ook de koelmogelijkheid aan kan sturen heeft dus de voorkeur.

Ik zat daarom zelf te kijken naar het systeem van Plugwise, aangezien de Anna ook de Elga volledig aan kan sturen qua koeling. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en me uit kan leggen hoe ik het systeem dan in zou moeten richten? Ik dacht zelf aan beneden thermostaatkranen en de Anna plaatsen (zodat daar niet wordt verwarmd wanneer de houtkachel brandt) en dan in de studeerkamer en badkamer de radiatorkranen vervangen door de Tom en eventueel daar nog een Lisa bij plaatsen. Op de vvw in de uitbouw zou dan nog een Floor moeten komen om die aan te sturen.

Is dit een systeem wat zo zou werken, of zou ik het anders aan moeten pakken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart.koning
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
@Aziraphale
Overstappen op een WAR bij een Elga is nog wel even een dingetje. :(
ik ga ervan uit dat je een hybride opstelling hebt met een CV ketel.

Ik heb afgelopen jaar een paar maanden nodig gehad om de zaak in te regelen

Dit zijn een paar puntjes:
Omdat bij een WAR de hele installatie op een vaste watertemperatuur wordt gehouden moet je ervoor zorgen dat, zodra er geen warmtevraag is, geen flowproblemen ontstaan, bijv door een veerbelaste buffervat van min 25l
Verder moet ook een extra buitenvoeler plaatsen. Die in de buitenunit reageert op zijn eigen koude uitstroom (+/-3C) en is daardoor bij mij onbetrouwbaar
Verder moet je goed kunnen monitoren (ik gebruikte de CSV logging van de Elga servicetool die via een usb kabel aan een extra pc) om temperatuur en stooklijn en setpoints te kunnen monitoren en in te regelen.
(voor kabeltje: zie andere topic)
De standaard stooklijn 16 (kwam uiteindelijk op 10 uit) was bij mij veel te hoog.
Verder heb ik, omdat ik gekozen heb voor duo inzet, de CV ketel op max 45C gezet, zodat het retourwater onder de 42C blijft en de Elga daardoor niet afslaat.
Dit jaar heb ik gekozen voor ruimteafhankelijk te stoken.
Als je de open haard niet alt te vaak gebruikt een stuk eenvoudiger.
Omdat de Elga nu 3/4 van de dag aanstaat kan ik heel goed vloer verwarming en radiatoren combineren.

Ervaring met de Anna heb ik niet. Ik heb de standaard Honeywell, maar de complexiteit blijft gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@aart.koning
Een WAR is ook iets wat voor mij absoluut niet hoeft als het niet nodig is. Liever niet, zelfs, als ik dit zo lees.

Wat ik zoek is een manier om zoneregeling toe te passen als ik in de woonkamer de houtkachel aan heb. Nu wordt het dan namelijk boven behoorlijk koud en ik wil daar eigenlijk de badkamer verwarmd houden. Daarnaast krijgen we komend voorjaar een aanbouw aan de woonkamer en daar komt vloerverwarming in. Ook dat stuk zou ik graag apart aan willen kunnen sturen om te voorkomen dat het flink afkoelt wanneer ik stook en de tussendeuren dicht zijn omdat er iemand daar zit te werken. Het wordt namelijk een tuin-/studeerkamer.

Ik kan me voorstellen dat het 'probleem' met de aanbouw enigszins op kan lossen door de Chronotherm daarheen te verplaatsen, maar ik zou liever iets hebben waarmee ik ook de badkamer en eventueel de kamer van ons zoontje aan kan sturen.

Evohome kan dat dus om de een of andere reden alleen met WAR, maar is er ook een manier om dit zonder WAR aan te pakken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart.koning
@Aziraphale

Tsja, dat wordt lastig.
Ik kan twee eenvoudige oplossingen bedenken:
1. Thermostaat in het vertrek met de langste opwarmtijd en de rest uitrusten met die thermostaat kranen
2. Als je aan/uit regelt, meerdere thermostaten parallel aansluiten een ook thermostaatkranen in de verrekken

Maar bij zone regelingen blijft het probleem dat zodra de warmte vraag afneemt, gaan ze knijpen waardoor flow problemen kunnen oppoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Waarom zou ik dan flow problemen gaan krijgen? Met een systeem als Plugwise of Evohome wordt toch de ketel (of in dit geval de Elga) vanaf de radiatorknoppen of een lokaal geplaatste extra thermostaat via OT aangestuurd? Dan zou ik verwachten dat hij terug gaat moduleren wanneer het op temperatuur is in de vertrekken die ik in een zone heb zitten, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart.koning
@Aziraphale

Flow problemen kunnen ontstaan bij een WAR met zoneregeling.
Immers een WAR probeert de installatie op een constante water temperatuur te houden (temperatuur wordt bepaald door de ingestelde stooklijn).
Dus ook als alle ruimtes op temperatuur zijn blijven de Elga/CV ketel actief, incl de pompen
Wanneer dan alle zones afgeknepen zijn omdat de ingestelde temperatuur is bereikt, zal er geen stroming, of heel weinig, meer mogelijk zijn in het systeem
Dan zal er een flow probleem ontstaan als er geen mogelijkheid is om het warme water rond te pompen. Een veerbelast buffervat van min. 25 liter lost dat probleem dan op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ok, ik snap hem. Buffervatje er tussen zetten is niet zo'n punt, zeker aangezien het systeem in het voorjaar toch op de schop gaat.

Inmiddels heb ik ook een reactie van Plugwise en zij geven aan dat hun zoneregelingssysteem met een paar aanpassingen aan de instellingen goed moet werken met de Elga. Ik heb nog wel even nagevraagd of hij dan ook kan koelen en op het antwoord op die vraag wacht ik nog.

• Aziraphale
En met de Adam kunnen we de Elga ook laten koelen! :) Nu maar eens met de installateur in overleg of dit een oplossing kan bieden voor onze 'complexe situatie', zoals hij het bij zijn eerste bezoek noemde. We hebben nu namelijk radiatoren, een houtkachel en vvw op de retour van de cv in de badkamer. Straks komt daar in de nieuw te zetten tuinkamer nog eens een kleine 20m2 aan vloerverwarming bij, wat de boel wat schijnt te compliceren. Mijn stille hoop is dat ik met een zoneregeling de boel wat beter kan regelen, helemaal wanneer ik in de winter hout stook.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Je kan anders ook nog naar de draadloze zoneregeling van bijvoorbeeld Watts kijken deze heeft geschikte varianten voor verwarmen/koelen.

• Aziraphale
leonbong schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:33:
Je kan anders ook nog naar de draadloze zoneregeling van bijvoorbeeld Watts kijken deze heeft geschikte varianten voor verwarmen/koelen.
Ziet er ook interessant uit, maar het voordeel van Plugwise lijkt me dat die samenwerken met Techneco en speciale firmware hebben om de specifieke functies van de Elga aan te sturen. Of zou dat niet uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik zou het eens navragen bij 4heat.nl ofzo die verkopen beide systemen en nog alternatieven.
Watts wordt geregeld met warmtepompen gecombineerd.

Persoonlijk heb ik het niet zo plugwise na wat ze ooit gedaan hebben met de software en privacy aspecten van de stroompluggen. Ze hebben ooit bestaande functionaliteit uit software verwijderd op afstand bij bestaande klanten (het was geen upgrade) was alleen met extra betaling terug te krijgen. Dat maakt het voor mij een onbetrouwbare partij. Ik weet niet of ze in de toekomst als al een duur systeem hebt in je woning op eens functionaliteit verwijderen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 21-12-2018 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peijk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-01-2021
Een zoneverwarming van Honeywell is mogelijk met de HCE20 deze heeft een OpenTherm uitgang die dan aangesloten kan worden op de Elga warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peijk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-01-2021
zie installateurshandleiding pagina 40 bijlage K9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
En dan heb ik niet het issue dat ik perse WAR toe moet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik_
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06 12:39
Ik heb een vergelijkbare situatie: Elga warmtepomp in combinatie met CV ketel en (nu nog) de standaard bij de Elga geleverde Honeywell Chronotherm Touch thermostaat. Ik ben ook aan het kijken naar zoneverwarming en heb ook het Plugwise systeem op het oog.

@Aziraphale Ben jij inmiddels al verder met je installatie? Heb je al ervaring of de Elga goed samenwerkt met de Plugwise zoneregeling (zonder weersafhankelijke regeling)?

Ik heb met Techneco contact gehad of het noodzakelijk is weersafhankelijk te regelen met zoneregeling. Hun antwoord: "Het is inderdaad noodzakelijk om weersafhankelijk te gaan stoken wanneer gebruik gemaakt wordt van zone regeling. Dit komt doordat de Elga slechts een thermostaat aan kan. Het is echter wel dat enkel de watertemperatuur weersafhankelijk wordt bepaald. De vrijgave van de Elga/ketel gebeurd middels de zoneregeling." Ik kan me iets voorstellen dat als de ene thermostaat een grotere offset heeft (1 graad of meer - dus CV ketel moet aan) en een andere thermostaat een kleine offset (0,5 graad - dus CV ketel hoeft niet aan) dat Elga hier niet mee om kan gaan. Maar in het Plugwise systeem zijn alle thermostaten aan de Adam gekoppeld en stuurt de Adam de Elga aan - dus is in feite maar 1 thermostaat (???).
Pagina: 1