Vloerverwarming of niet im nieuwbouwwoning ivm gasloos bouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irisfox82
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-04-2021
Wij zouden graag advies willen!
Voor ons nieuw te bouwen huis (mag nog met gas) biedt de aannemer de optie aan om vloerverwarming op de etages te leggen.
Op de begane grond zit deze er standaard in.
De garage kunnen we ook optioneel met vloerverwarming verwarmen.

Nu wilden we eerst proberen geheel gasloos te bouwen maar zoals ik het lees in de beschrijving van de vloerverwarming wordt dat niet aangeboden. Het gaat om dit stuk tekst:

De woningen (en de installaties) zijn ontworpen om uitgevoerd te worden met individuele gasgestookte CV-ketels als verwarmings- en warmwatertoestel. Dit is ook zo opgenomen in de omgevingsvergunning. Op dit moment zijn er enkele alternatieven voor gasgestookte CV-ketels, zoals warmtepompen, maar die vragen wijzigingen aan de woning en de bijbehorende vergunning.
Deze alternatieven kunnen dan ook niet individueel (of collectief) worden aangeboden.
Wel kan het warmte-afgiftesysteem al maximaal voorbereid worden op de toekomst.
Gasgestookte CV-toestellen zijn namelijk nagenoeg de enige CV-toestellen die met hoge temperatuur werken (temp. >60 graden).
De (aankomende) alternatieven werken (nagenoeg) allemaal op lage temperatuur (temp. ca. 35 graden).
De woningen worden op de begane grond standaard uitgevoerd met lage temperatuur vloerverwarming.
Deze is daarmee qua afgiftesysteem voorbereid
op de toekomst.
De slaapkamers worden standaard uitgerust met hoge temperatuur radiatoren (temp. >60 graden). Hiervoor is gekozen omdat dit maximaal comfort geeft om de temperatuur snel aan te kunnen passen in deze ruimtes.
Als voorbereiding op een toekomstig alternatief kunnen de verdieping(en) ook nu al worden uitgevoerd met lage temperatuur vloerverwarming.
Op de badkamer wordt dan ook nog een elektrische (handdoek) radiator toegevoegd.
Dan is de hele woning te verwarmen middels Lage Temperatuur Verwarming (en elektrisch) en daarmee qua warmte-afgiftesysteem beter voorbereid op niet- gasgestookte verwarming.
Aandachtspunt bij vloerverwarming is de vloerafwerking in de woningen door de koper (tegels, tapijt, hout). Deze heeft een behoorlijke invloed op deze verwarming en hier dient dus rekening mee gehouden te worden. Uw leverancier kan u hierin adviseren.
Wanneer in de toekomst het einde van gas in zicht komt, dan dient het verwarmingstoestel nog vervangen (of aangepast) te worden.
De installatieruimte in de woning is qua afmeting voldoende groot om een flinke installatie te huisvesten. Of er verder nog aanpassingen nodig zijn is afhankelijk van welk alternatief er in de toekomst gekozen / aangeboden gaat worden.
De momenteel beschikbare alternatieven betekenen zoals gezegd wijzigingen aan de woning / de vergunning.
De ontwikkelingen rondom gasloze installaties gaan op dit moment heel snel, zeker omdat dit bij alle bestaande woningen in Nederland speelt.

Dit roept vragen bij ons op, maar vooral de vraag of we dit we moeten doen???
- hebben we nog altijd gas dus?
- de ruimtes boven zijn niet eenvoudig te verwarmen voor als de kinderen op hun slaapkamer willen studeren en ff snel de verwarming aan willen zetten...
- er zitten wellicht nog wat haken en ogen aan dit systeem, kinderziektes enz.
- we zouden ook graag een gashaard willen, is dat slim ivm overschakeling naar gasloos in de toekomst of maakt dat niet uit?

We zouden heel erg gebaat zijn bij advies van iemand die er verstand van heeft want de aannemer laat al weken op zich wachten met reageren door de drukte...

Alvast hartelijk dank!!!
Gr. Iris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:44
Hmm, ik weet dat Daikin ook hoogtemperatuur warmtewisselaars levert die makkelijk de temperaturen aan kan die hierboven vermeld zijn. Wat mij betreft een drogreden zoals het daar staat.

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
irisfox82 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:58:

Dit roept vragen bij ons op, maar vooral de vraag of we dit we moeten doen???
- hebben we nog altijd gas dus?
- de ruimtes boven zijn niet eenvoudig te verwarmen voor als de kinderen op hun slaapkamer willen studeren en ff snel de verwarming aan willen zetten...
- er zitten wellicht nog wat haken en ogen aan dit systeem, kinderziektes enz.
- we zouden ook graag een gashaard willen, is dat slim ivm overschakeling naar gasloos in de toekomst of maakt dat niet uit?
Als de euro's er zijn zou ik alvast overal vloerverwarming doen

1. ja
2. dat is prima te regelen
3. de halve wereld verwarmt zn huis elektrisch. Kinderziektes zullen wel meevallen maar het gepruts van installateurs daarentegen...
4. wat denk je zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36

Yucon

*broem*

Ik zou het doen als het voor een redelijke prijs kan, maar wel als aanvulling. Het is heel handig om de kou te breken en het rond de 14 graden te houden. Dat is 's nachts lekker. Overdag is dat ook niet heel koud, en als er kinderen spelen zou je het bij kunnen stoken met de radiator of nog beter met een lucht/lucht warmtepomp. Of desnoods een elektrisch kacheltje. Waar het om gaat is dat je helemaal niet zo snel bij hoeft te stoken als de kinderen op de grond spelen en die toch al lauw is.

De echte radiatoren zijn handig als er mensen een groot deel van de dag zitten (studeerkamer bij thuiswerken). Kinderen spelen een paar uurtjes en daardoor ziet het rekensommetje er ineens heel anders uit.. 100 dagen per jaar een uurtje of 2 een straalkacheltje aan is ook niet duur. Zeker als het alleen een beetje bijverwarmen is.

Er is bij vloerverwarming ook nog een ander punt. Het aanleggen geeft zo'n troep dat je dat je dat als het even kan niet wil meemaken als je er al woont.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 08-12-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:10
Zelfs met de geboden oplossing door de aannemer, zal je vastzitten aan gas, want er komt nog steeds een CV ketel, en je kookt nog op gas.

Maar de aannemer heeft wel gelijk met de vloerverwarming op de verdiepingen, dit zal een investering zijn in de toekomst, voor als je later de CV ketel wil omwisselen voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Dan is het prettig de vloerverwarming op de verdiepingen te hebben. En achteraf de vloerverwarming maken is een lastig zelfs misschien wel een onmogelijke klus.
Qua kinderziektes valt het wel mee, vloerverwarming op CV bestaat al een tijd, elektrische vloerverwarming ook, en zoals hierboven ook genoemd, als het maar goed aangesloten is natuurlijk.
Als je in eerste instantie gasloos wilde bouwen, waarom overweeg je dan wel een gashaard? Als je echt de ambitie hebt om gasloos te gaan, vergeet die gashaard dan gewoon.

Maar zoals ook al eerder gezegd, het hangt ook af van het kostenplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irisfox82
Zelf gebruiken we nooit een verwarming op de slaapkamers. De kinderen zijn 10,11 en 12 en zullen volgens jaar dus wel steeds meer op hun kamer zitten. Ze zijn er door co-ouderschap wel maar steeds week om week dus het merendeel van de tijd kan de verwarming gewoon uit blijven.
De kosten voor de vloerverwarming op etage 1 en 1 slaapkamer op etage twee zijn 2200 euro. Valt we mee lijkt me.
Gashaard wilden we vooral omdat we anders niks meer hebben om lekker tegenaan te kruipen. Hebben die nu ook en dat is gewoon fijn als je geen verwarming meer hebt om tegenaan te zitten. Plat op de grond gaan liggen heeft zo weinig zin he 😜
Maar tja we vinden dit echt een lastige....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

Los van de vloerverwarmingsvraag; een gashaard in een nieuwbouwhuis is in 10 minuten een woonkamer zo heet als een sauna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:34
Voor 2200 euro zou ik die vloerverwarming erbij nemen; dat is een alleszins heel redelijk bedrag. Of je dat geld echt terugziet weet je natuurlijk nooit maar het zou waardeverhogend bij verkoop moeten zijn. Geen radiatoren hebben is erg prettig en oogt mooi bovendien.
Nieuwbouw is dusdanig goed geïsoleerd dat je alles binnen de isolatieschil het beste op een constante temperatuur kunt houden. Meestal komt dat er op neer dat je boven maar heel weinig hoeft te stoken omdat de daar gewenste temperatuur vaak wat lager is dan beneden. Alles op lagere temperatuur stoken zal iets zuiniger zijn, en je bent dan goed voorbereid op omschakeling naar een warmtepomp in de toekomst. Denk daarvoor ook aan eventuele mantelbuizen die je nu nog kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:45
Dit is ook zo opgenomen in de omgevingsvergunning. Op dit moment zijn er enkele alternatieven voor gasgestookte CV-ketels, zoals warmtepompen, maar die vragen wijzigingen aan de woning en de bijbehorende vergunning.
Met een warmtepomp met boiler of warmtepomp/zonneboiler combinatie moet je een nieuwbouwhuis prima kunnen voorzien van warmte en warmwater. Ik ben benieuwd in hoeverre een omgevingsvergunning je kan verplichten om dit op gas te blijven doen. Als ik jouw was zou ik dat dan ook eens bij de Gemeente navragen.

Ik ben zelf bezig met een nieuwbouw woning (nog in optie) en heb naar de bouwer ook de vraag uitstaan voor een gasloze woning. Een hybride systeem was geen probleem (wel met exact dezelfde CV-ketel 8)7) maar voor gasloos heb ik nog geen voorstel gekregen. Maar er is (nog) niet gezegd dat het niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:34
Het lijkt me op zich geen probleem om ipv een cv ketel een warmptepomp te plaatsen (als je de meerprijs kunt betalen) maar dat betekent wel dat er een gewijzigde vergunningsaanvraag de deur uit moet. De bouwer/ontwikkelaar moet dat doen en dan ga je weer een heel traject in, geen idee wat voor haken en ogen daaraan zitten. Als je een vergunning hebt voor een huis met bepaalde specificaties hebt zal je daar niet zomaar in mogen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irisfox82
Ok, als ik jullie reacties lees zegt iedereen volgens mij doen die vloerverwarming overal. Dan denk ik dat we daar gewoon voor zullen gaan.

Er staat trouwens ook nog dit:
Leveren en plaatsen zone - regelingen met ketelsturing t.b.v. de begane grond, badkamer, slaapkamers en overige verblijfsruimtes 1e verdieping en 2e verdieping, overige ruimten blijven ongeregeld, incl. elektrische voeding.

Dus dan kunnen verschillende zones apart bediend worden. Wat dan een zone is weet ik ook niet maar wel fijn dat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
irisfox82 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:07:

Dus dan kunnen verschillende zones apart bediend worden. Wat dan een zone is weet ik ook niet maar wel fijn dat het kan!
Dat noem je zelf net op, de badkamer, slaapkamers en overige verblijf ruimtes op de 1e en 2e verdieping en de begane grond. De rest van het huis niet. Ik weet niet wat voor rest er in dat huis zit maar als je ergens anders nog een extra zone wil hebben zal je dat apart moeten aankaarten bij de aannemer.

[ Voor 30% gewijzigd door leecher op 08-12-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:10
Oja, misschien ook een idee om de aannemer dan ook de voorbereiding voor elektra te laten doen richting het gasfornuis. Dan kan die tzt ook vervangen worden door een inductieplaat als je die wens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:13
Ik zou die vloerverwarming zeker nemen, maar ook ineens vragen of je niet ineens die warmtepomp kan krijgen ipv die gas. Een nee heb je, ja kan je krijgen.

En zorg direct voor die inductieplaat!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1140043

Bij een omgevingsvergunning geef je aan wat het gebouw sowieso zal hebben, dus eigenlijk de ongunstigste situatie. Alles wat hier een verbetering op is, vereist geen aanpassing aan de vergunning.

Een warmtepomp is een verbetering t.o.v. een ketel (wat vergunning betreft)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1140043 op 08-12-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irisfox82
Inductie krijgen we al dus dat is al opgelost.
Met zone @leecher bedoel ik of het per slaapkamer apart te regelen is? Of per etage, dat weet ik zo niet. Zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Beetje onzin dat je een warmtepomp de woning aanpast. Warmtepomp vereist gewoon dat je ipc een CV ketel in je huis een warmtepomp hebt en buiten de woning ( aan de muur, op de garage of andere handige locatie ) een airco achtige unit hebt hangen. 2 gaten in de muur boren en ipc een ketel een warmtepomp plaatsen zijn geen structurele dingen die echt onmogelijk zijn of waar echt structurele aanpassingen voor nodig zijn.
De gemeente kan een vergunning eisen voor een warmtepomp, aan de andere kant gaat een gemeente dat weigeren in deze tijd? De mogelijke media fallout voor de gemeente zullen ze niet willen maar goed geen garantie dat ze niet moeilijk doen. Maar dit kan je zelf gewoon navragen bij de gemeente en dan heeft de bouwer geen enkel argument om geen warmtepomp te installeren.

Vloerverwarming werkt op 40 graden, de warmtepomp werkt op 40 graden, waarschijnlijk wil de bouwer gewoon lekker standaard bouwen en hebben ze een afspraak gemaakt met kickback regeling met een bedrijf wat CV ketels installeerd.

Vloerverwarming is dus altijd wel handig om overal te nemen, de gashaard zou ik niet doen maar meteen voor een optie gaan waar je ook echt hout kan stoken of palets, als je van het gas af wilt werkt je gashaard niet. Of zorg er in ieder geval voor dat het rookkanaal ook hout/palets aan kan, gashaard kan heeft een dunner rookkanaal en later vergroten is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:17:
Ik zou die vloerverwarming zeker nemen, maar ook ineens vragen of je niet ineens die warmtepomp kan krijgen ipv die gas. Een nee heb je, ja kan je krijgen.
Lezen is ook een kunst. Staat gewoon in de TS:
irisfox82 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:58:
De woningen (en de installaties) zijn ontworpen om uitgevoerd te worden met individuele gasgestookte CV-ketels als verwarmings- en warmwatertoestel. Dit is ook zo opgenomen in de omgevingsvergunning. Op dit moment zijn er enkele alternatieven voor gasgestookte CV-ketels, zoals warmtepompen, maar die vragen wijzigingen aan de woning en de bijbehorende vergunning.
Deze alternatieven kunnen dan ook niet individueel (of collectief) worden aangeboden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:13
Juup schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:35:
[...]

Lezen is ook een kunst. Staat gewoon in de TS:

[...]
Had ik ook gezien, maar toch zou ik het vragen.
En beter nog is het om dat te vragen voor je de koopakte tekent, dan doen ze net iets meer moeite.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Eerst bij de gemeente vragen of je voor een warmtepomp een vergunning moet hebben. Zo nee dan kan de bouwer niet claimen dat dat wel zo is. Anders gewoon zeggen ok dan zonder CV ketel leg alles maar aan behalve gasleiding en een de ketel plaatsen dan laat ik zelf de warmtepomp wel aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Shadowhawk00 schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:42:
Eerst bij de gemeente vragen of je voor een warmtepomp een vergunning moet hebben. Zo nee dan kan de bouwer niet claimen dat dat wel zo is. Anders gewoon zeggen ok dan zonder CV ketel leg alles maar aan behalve gasleiding en een de ketel plaatsen dan laat ik zelf de warmtepomp wel aansluiten.
In een notendop zal het ongeveer hier opneer komen:

Opleveren zonder ketel gaat lastig worden, dat soort fratsen gaan vaak nogal in tegen de regels van het bouwbesluit. en dat geeft nogal problemen voor o.a. het krijgen van een huisnummer, en zonder kan de oplevering niet plaats vinden.
Je hoeft voor een warmtepomp geen vergunning (wel eventueel voor de boring)
Voor eventuele veranderingen aan het huis moet je wel de bestaande vergunning opnieuw indienen incl nieuwe epc berekening etc (hebben ze geen zin in want dan mogen ze geen gas aansluiting meer leveren aan de huizen die dat wel willen.)
Er zijn ook allang contracten met onderaannemers, nutsbedrijven en leverancies die te maken hebben met die ketel en gasaansluiting waar ze niet meer vanaf kunnen of willen.

Uiteindelijk kost het teveel moeite en geld om het aan te passen, en daar hebben ze geen zin in in een verkopers markt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 09-12-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
twain4me schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:18:
[...]

In een notendop zal het ongeveer hier opneer komen:

Opleveren zonder ketel gaat lastig worden, dat soort fratsen gaan vaak nogal in tegen de regels van het bouwbesluit. en dat geeft nogal problemen voor o.a. het krijgen van een huisnummer, en zonder kan de oplevering niet plaats vinden.
Voor eventuele veranderingen aan het huis moet je wel de bestaande vergunning opnieuw indienen incl nieuwe epc berekening etc (hebben ze geen zin in want dan mogen ze geen gas aansluiting meer leveren aan de huizen die dat wel willen.)
Er zijn ook allang contracten met onderaannemers, nutsbedrijven en leverancies die te maken hebben met die ketel en gasaansluiting waar ze niet meer vanaf kunnen of willen.

Uiteindelijk kost het teveel moeite en geld om het aan te passen, en daar hebben ze geen zin in in een verkopers markt ;)
Welke verandering aan het huis? Je hebt 2 leidingen naar buiten nodig en dat is het eigenlijk wel. Leidingwerk binnen het huis valt toch al buiten de vergunning en die 2 gaten is ook geen structurele aanpassing. Anders zou een bouwer ook niet achteraf een airco kunnen geven als optie ( vereist dezelfde aanpassing )

EPC gaat juist positief omhoog, en je moet een minimum halen en dat doe je dan ruimschoots.

Maar ze zullen inderdaad wel contracten hebben met de leveranciers en nuts bedrijven waar ze leuke kickback op hebben. En tja uiteindelijk draait alles om geld.

Waarom zou je niet kunnen opleveren zonder ketel? je kan ook opleveren zonder keuken of badkamer.

Maar goed in ieder geval overal vloerverwarming nemen dat is straks makkelijker met omschakelen naar een warmtepomp, als de overheid die over 2 jaar nog wel op de markt wil hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Shadowhawk00 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:36:
[...]

Welke verandering aan het huis? Je hebt 2 leidingen naar buiten nodig en dat is het eigenlijk wel. Leidingwerk binnen het huis valt toch al buiten de vergunning en die 2 gaten is ook geen structurele aanpassing. Anders zou een bouwer ook niet achteraf een airco kunnen geven als optie ( vereist dezelfde aanpassing )

EPC gaat juist positief omhoog, en je moet een minimum halen en dat doe je dan ruimschoots.

Maar ze zullen inderdaad wel contracten hebben met de leveranciers en nuts bedrijven waar ze leuke kickback op hebben. En tja uiteindelijk draait alles om geld.

Waarom zou je niet kunnen opleveren zonder ketel? je kan ook opleveren zonder keuken of badkamer.

Maar goed in ieder geval overal vloerverwarming nemen dat is straks makkelijker met omschakelen naar een warmtepomp, als de overheid die over 2 jaar nog wel op de markt wil hebben natuurlijk
toon volledige bericht
Het is ook meer een om de wereld van kafka wat te belichten.
We hebben het over een ontwikkelaar een aannemer een bank een gemeente en wetgeving een kleine verandering kan grote gevolgen in de soep van bureaucratie hebben omdat je soms gewoon ergens een vinkje moet hebben om door te kunnen, wat ineens niet gezet mag worden.
Ik ken de plattegronden gebouwtype etc niet, maar er zijn zeker situaties te bedenken waar een dergelijke verandering zal leiden tot een te grote aanpassing aan het bouwplan. (bij het ontbreken van een achtergevel om de unit aan te hangen bv )
Gemeentes en veranderingen aan bouwplannen kan je geen peil op trekken.
De ene vindt helemaal niets een probleem waar de andere om elke komma dwars gaat liggen.
En is de aanpassing tegroot zal je echt een nieuwe vergunning moeten aanvragen.
En gezien projectmatige woningen eigenlijk altijd gebundeld zijn tot 1 vergunning kan ook dit weer tot rare situaties leiden.
Of het in dit geval echt zo zou gaan, ik heb geen idee. maar er gebeuren nog wel gekkere dingen in het kafkaiaanse drama met dezelfde partijen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:21
Dat gemeenten er verschillend mee omgaan is zeker waar maar de basis is formeel vrij eenvoudig: je mag niet bouwen in afwijking van de vergunning. Ook niet als het een verbetering is. In dit geval zal het met name om aanpassing van de EPC berekening gaan. Op zich een formaliteit en bij veel gemeenten ook geen probleem. Zeker niet als het richting gasloos gaat. Aangezien ts nog kan kiezen is er ook nog alle tijd voor zo'n wijziging. Op zich moet een wijziging voor 1 adres ook geen probleem zijn. Maar de aannemer moet daar wel trek in hebben. Het is op zich ook wel begrijpelijk dat je bij seriematige bouw niet alle wensen gaat inwilligen.

De suggestie dat dat mede te maken zou hebben met een forse opslag vanuit de aannemer over de aansluitkosten laten lijkt me vergezocht. Als het onder verantwoordelijkheid van de aannemer gebeurt zal er allicht winst en risico overheen gaan, maar het zal veel meer het gedoe zijn dan die paar centen die de aannemer doen dwarsliggen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

klaaas schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:17:
Dat gemeenten er verschillend mee omgaan is zeker waar maar de basis is formeel vrij eenvoudig: je mag niet bouwen in afwijking van de vergunning.
(beetje of topic, maar even voor de volledigheid)

In basis klopt dat echter.....

vergunningsvrije wijzigingen mogen wel degelijk:
  • mits ze het vollume niet veranderen
  • niets aan het bebouwde oppervlak veranderen
  • niets aan de draag constructie veranderen
  • de indeling van brandcompartimenten mag niet veranderen
En ik ga het hier alleen maar moeilijk mee maken. Wil een gemeente de vergunning mogen aanpassen. Dan moet het volgens wel gaan om een wijziging van ondergeschikte aard. Hoe je dat bepaald hebben ze er helaas niet bij geschreven, de vergunning wordt dan uiteraard wel aangepast en dan voldoe je weer aan de vergunning waar je niet van af mag wijken ;) . Met het voordeel van geen extra leges (en het niet hoeven veranderen van dingen die nu niet meer mogen ivm veranderingen in de wet.)
klaaas schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:17:

De suggestie dat dat mede te maken zou hebben met een forse opslag vanuit de aannemer over de aansluitkosten laten lijkt me vergezocht.
mocht je dat in mijn post lezen, dat bedoel ik niet.
Ik doel op de moeite voor het herzien van offertes e.d. en het geld dat die moeite kost aan uitzoek salaris
door bestaande contract afspraken is de kans er dat minderwerk maar minimaal kan worden door berekend
wat zou kunnen inhouden dat een warmtepomp ineens heel duur zou worden,

(aan de andere kant ze hebben de referentie epc berekening al wel voor de subsidie aanvraag :P )

Ockhams scheermes zegt in iedergeval dat ze er gewoon geen zin in hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:21
@twain4me : je toevoeging is correct maar ik wilde het niet al te ingewikkeld maken ;) En je kunt er idd over discussiëren of het wijzigen van de warmteopwekking een dermate grote verandering is dat dit opnieuw aangevraagd zou moeten worden. Mijn ervaring is dat gemeente in zulke gevallen graag het zekere voor het onzekere nemen en om een aangepaste EPC-berekening vragen. Hebben ze het dossier weer compleet.

De gedachte dat de aannemer een opslag zou rekenen over de aansluitkosten las ik niet bij jou maar bij een eerdere reactie. Voor de aannemer zal het vooral het extra werk zijn idd. Wat kost een gasaansluiting tegenwoordig? Iets van €700,-? Daar blijft weinig van over als de aannemer de uren gaat doorberekenen die dit soort wijzigingen met zich meebrengen...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vloerverwarming sowieso doen, en dan ook echt als hoofdverwarming (HOH 10cm ipv 15cm).

Als je VVW hebt, kan je immers ook met een CV lage temperaturen gebruiken. 40 graden ipv 60graden scheelt heel veel in gas. Daarnaast blijft je huis ook langer op temperatuur vanwege het bufferend vermogen van de vloer. (komt ook langzamer op temperatuur).
twain4me schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:18:
[...]

Of als de LW-warmtepomp aan de voorzijde geplaatst moet worden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1