NAS Systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik zoek een?
NAS-systeem. Ik wil deze installeren bij mij thuis en wil 2 harde schijven er in zetten. Ik wil als ik op kantoor ben deze harde schijven kunnen benaderen en de data er af kunnen halen of dingen willen wijzigen.

Wat is je budget?
Ik heb geen bepaald budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil 2x 4TB. Het is belangrijk dat ik overal in de wereld de harde schijven kan benaderen vanaf verschillende computers. Ook medewerkers van mijn bedrijf moeten er op kunnen vanaf thuis of vanuit kantoor.

Ik heb zelf dit systeem gevonden maar weet niet of dit aan mijn eisen voldoet:
https://www.coolblue.nl/p...2/synology-ds218-8tb.html

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wil je hem zakelijk of privé gebruiken, en moet hoeveel gebruikers tegelijk?

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10-2025
jeroen3 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:12:
Wil je hem zakelijk of privé gebruiken, en moet hoeveel gebruikers tegelijk?
Zakelijk, alhoewel ik niet helemaal begrijp waarom dat van belang is. Wat is het verschil met een privésysteem?
Er zal normaal gesproken 1 iemand tegelijk gebruik van maken. Misschien toevallig een keer meerdere mensen.

Bedankt voor je reactie :-)

[ Voor 3% gewijzigd door stekkercontact op 07-12-2018 23:25 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verschil tussen zakelijk en privé, is dat je zakelijk rekening wil houden met backups, supportcontracten, etc, etc. Nu zijn backups privé ook belangrijk, maar zakelijk kan het niet hebben van een backup van je data betekenen dat je failliet gaat...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• jeroen3
  • Nu online
Of je hem zakelijk of privè gaat gebruiken maakt inderdaad uit voor de backup methode, zoals unezra terecht opmerkt. Hoewel dat thuis natuurlijk ook belangrijk is.
Uiteraard valt er in jouw topicstart niets te lezen over backups, dat is bij dergelijke topic zelden het geval.
Dus ik ga er even vanuit dat dit geregeld is met een backup bij Synology C2 Backup plus een wekelijkse offline mirror o.i.d.

Ik vraag het omdat een 2-bay nas met schijven met een hoge capaciteit wel eens tegen kan vallen in de prestaties.
Tuurlijk, ze zijn heel snel als je slechts één bestand tegelijk schrijft of leest, maar dit kan wel eens rap instorten als je met meerdere personen gaat werken vanaf dit ding, laat staan als je er nog wat packages met database op laat draaien. Zoals Synology Drive.

Hij voldoet immers aan je drie eisen:
- `Ik wil deze installeren bij mij thuis en wil 2 harde schijven er in zetten.`
- `Het is belangrijk dat ik overal in de wereld de harde schijven kan benaderen vanaf verschillende computers.`
- `Ook medewerkers van mijn bedrijf moeten er op kunnen vanaf thuis of vanuit kantoor.`
Dat heeft synology allemaal voor elkaar. Via quick connect, een VPN of open poorten.

Maar als dit zakelijk is dan wil je er wellicht ook een UPS bij zetten, om datacorruptie door plotselinge uitval te voorkomen. Plus dat je er rekening mee moet houden dat met twee 4TB schijven, waarvan je ze waarschijnlijk wil spiegelen (RAID 1), een restore na een defecte schijf best wel een een dag of twee kan duren. Gedurende de NAS nog minder prestaties levert.

En, hoe zit het met je internet thuis? Wat als dit niet werkt? Is dat wel snel genoeg? Ook upload?
Ik heb zelf dit systeem gevonden maar weet niet of dit aan mijn eisen voldoet:
Kortom, je eisen zijn niet compleet.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 08-12-2018 22:27 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:23
Hij is duidelijk belangrijk voor je. Dan zou ik gelijk een 4-bays NAS kopen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zetje01 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:37:
Hij is duidelijk belangrijk voor je. Dan zou ik gelijk een 4-bays NAS kopen.
Zo kun je wel door blijven gaan. Zometeen heeft de TS een machine nodig waar 'ie minimaal een RAID-60 set op kan gaan hosten + een UPS én een NSA voor 't geval de UPS uit z'n accu('s) loopt. Vervolgens kan 'ie alsnog niet bij z'n data omdat z'n internetlijn thuis niet redundant uitgevoerd is.......

Maar stel: Dat eenmaal allemaal op orde, brand z'n huis af..... Dus had er eigenlijk een tweede variant van die opstelling elders moeten draaien als "mirror"....

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 08-12-2018 22:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jeroen3
  • Nu online
@wimmel_1 Dat heet tegenwoordig gewoon "de cloud".

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jeroen3 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:47:
@wimmel_1 Dat heet tegenwoordig gewoon "de cloud".
Ssst....... ;)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
hoezo wil je 2x 4TB ipv 1x 8TB? Maakt het alleen maar duurder en lastiger als je ooit meer ruimte nodig hebt.

Of wil je ze mirroren?

[ Voor 1% gewijzigd door mcDavid op 08-12-2018 23:13 . Reden: disk sizes 8)7 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat zijn wel hele kleine diskjes O+

Maar je hebt gelijk hoor; waarom gaan we iets mirroren als het toch "zonder toezicht" maar benaderbaar moet zijn vanaf de hele wereld voor minstens alle medewerkers van het bedrijf. 1 foutje (door medewerker of door een scriptkiddie) en alles is toch weg.

@stekkercontact heb je thuis wel een redelijke firewall etc? Of laat je het iemand doen? Je NAS "zomaar" aan het internet hangen en dan ook nog eens het moeten inrichten van alle users, permissies, shadowcopies en andere zaken, klinkt toch wel enigszins handig om je data veilig te houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 18:46
Persoonlijk zou ik kiezen voor een HPE Microserver ipv een ready NAS.
Reden is dat deze net iets flexibler is. Ook in het kiezen van een OS.
En de prijzen liggen niet ver van elkaar.

PSN: plexforce (ps4)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

WeHoDo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:31:
Ik zou die spullen, gezien ze door meerdere mensen zakelijk benaderbaar moeten zijn én blijven, gewoon lekker op "Andermans Server" (in een VPS?) neer zetten en er vervolgens géén omkijken meer naar gaan hebben door afspraken te maken aangaande Uptime / Back-Up / Retentie / .....

Andermans Server mag je ook gewoon lezen als Buzz Term: "The Cloud" :+

• unezra

unezra

WeHoDo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:31:
Voor een zakelijke omgeving, waar dit om gaat, is dit geen goede tip.
Voor thuis, hell yeah, ik heb niet voor niets 3 van die dingen in huis waarvan 1 FreeNAS draait.

Maar dat is thuis.

Dat is dit niet, TS lijkt vooralsnog veel beter af met een cloud oplossing. Waarschijnlijk goedkoper, beter en betrouwbaarder dan welke zelf gehoste oplossing dan ook, tenzij TS er serieus geld tegenaan gooit en ik heb het idee dat TS dát nu net niet wil doen.

• WeHoDo
unezra schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:33:
[...]

Voor een zakelijke omgeving, waar dit om gaat, is dit geen goede tip.
Voor thuis, hell yeah, ik heb niet voor niets 3 van die dingen in huis waarvan 1 FreeNAS draait.

Maar dat is thuis.

Dat is dit niet, TS lijkt vooralsnog veel beter af met een cloud oplossing. Waarschijnlijk goedkoper, beter en betrouwbaarder dan welke zelf gehoste oplossing dan ook, tenzij TS er serieus geld tegenaan gooit en ik heb het idee dat TS dát nu net niet wil doen.
Dit ligt aan hoeveelheid data en wat voor bestanden.
Als je een cloud wil met 500GB en je werkt met Adobe bestanden loopt dit behoorlijk op in prijs.

Een simpel systeem op locatie is dan goedkoper.
En backup, ja, die wil ik altijd zelf beheren.
Dit is geen rocket science.

Maar ik snap je doel. Persoonlijk ben ik geen cloudfan. Dus ieders zijn ding.

• unezra

unezra

WeHoDo schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:41:
[...]
Dit ligt aan hoeveelheid data en wat voor bestanden.
Als je een cloud wil met 500GB en je werkt met Adobe bestanden loopt dit behoorlijk op in prijs.
Ja, enorm.
€10,- per maand voor 2T...

https://www.transip.nl/stack/
Een simpel systeem op locatie is dan goedkoper.
En backup, ja, die wil ik altijd zelf beheren.
Dit is geen rocket science.

Maar ik snap je doel. Persoonlijk ben ik geen cloudfan. Dus ieders zijn ding.
Eh, nee, op locatie is helemaal niet goedkoper. Een beetje NAS kost je héél rap €500 en dan heb je er tenminste 2 nodig, dus €1000. Die moet je verdelen over 2 locaties, laten repliceren, etc.

Dat kost naast aanschaf, ook nog eens kosten voor inrichting (als je het laat doen ook heel snel een paar honderd €) en stroom.

Ofwel, wil je 2T op slaan, is dat pak 'm beet 150 maanden = 12,5 jaar voor dat je goedkoper uit bent dan Stack van TransIP. Tegen die tijd heb je je dubbele NAS al lang en breed vervangen.

You do the math. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

unezra schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:51:
[...]

Ja, enorm.
€10,- per maand voor 2T...
Zeker een punt maar de Adobe Creative Cloud is, net als O365, een geintegreerde dienst zodat je ook een volledige / automatische sync van je Adobe bestanden hebt; dat is wel iets duurder dan dat tientje. Denk dat dat is wat @WeHoDo probeerde te duiden.

De enige reden om zaken on-prem te hebben / houden is voor een aantal gevallen: latency, concurrency en RTO/RPO. Maar dan ga je al snel naar de grotere / kritischer omgevingen en dat is waarschijnlijk @stekkercontact niet want een dergelijke (basale) vraagstelling gooi je dan inderdaad niet op GoT maar leg je bij je resellers of ICT-personeel neer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:55:
[...]
Zeker een punt maar de Adobe Creative Cloud is, net als O365, een geintegreerde dienst zodat je ook een volledige / automatische sync van je Adobe bestanden hebt; dat is wel iets duurder dan dat tientje. Denk dat dat is wat @WeHoDo probeerde te duiden.
Fair enough maar je moet best wild doen wil je in dit soort gevallen goedkoper uit zijn met een on-prem oplossing die dezelfde mate van betrouwbaarheid en beschikbaarheid bied.

Even snel gekeken....

€60,49 per maand voor 10T aan opslag, maar dat is inclusief álle applicaties. :)

https://www.adobe.com/nl/...promoid=CJ132JRD&mv=other

Ik gok dat de storagecomponent daarvan niet veel duurder is dan €10 - €15 per maand en dan ga je alsnog ver over levensduur van een on-prem oplossing heen en is het alsnog goedkoper.

De enige reden om zaken on-prem te hebben / houden is voor een aantal gevallen: latency, concurrency en RTO/RPO. Maar dan ga je al snel naar de grotere / kritischer omgevingen en dat is waarschijnlijk @stekkercontact niet want een dergelijke (basale) vraagstelling gooi je dan inderdaad niet op GoT maar leg je bij je resellers of ICT-personeel neer.
Mja, ik denk dat een complete remote werkplek voor TS ook nog wel eens een goede oplossing kan zijn. Dan haal je een belangrijk nadeel, latency, weg. Je hele werkplek draait daar immers. :) Dus de écht grote overdrachten vinden lokaal plaats en met zo'n oplossing kun je stiekem je meer latency veroorloven dan je zou denken. (Ik had het prima bruikbaar werkend over een WiFi bridge thuis en merk niet eens een groot verschil tussen toen en mijn inmiddels bedrade aansluiting.)

• WeHoDo
Overigens snap ik niet dat de NAS thuis staat en dat je vanuit kantoor de NAS wil benaderen.
Logischer is de NAS op kantoor en als je thuis werkt, VPN naar de NAS.

Ook mis je hoe groot de bestanden zijn en welke programma's er gebruikt dienen te worden.
Als je Adobe of Movie films via cloud bewerkt, succes, dan heb je snelle internet nodig op beide locaties.

Ook het aantal gebruikers is van belang.
Zijn het 4 gebruikers of 14, is wel een verschil.

Pagina: 1