Zelf gerepareerde tweeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan v Delft
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-02-2019
Beste mensen ik had een vraag.

Ik heb 2 JBL vloer speakers model LX750. Vandaag merkte ik dat de linker tweeter niks deed. Dus ik heb gezocht op het internet of ik vervanging kon vinden maar dit model word als sinds 2002 niet meer verkocht. Dus alle advertentie linkjes die Google gaf waren gedateerd.

Ik heb toen zelf de tweeter eruit gehaald. Voorzichtig uit elkaar gehaald en toen zag ik dat 1 van de 2 koperdraadjes gebroken was ( hoe dat spontaan kan weet ik ook niet. ) Dus ik denk ik ga kijken of ik dat weer kan verbinden maar ik zag geen uiteinde.

Dus ik brak het andere draadje ook door en heb met een mes de dome uit zijn magneet gehaald. Dit heeft wat deukjes en een scheurtje tot gevolg gehad helaas. Maar deze heb ik zo goed mogelijk weer dichtgebogen.

Toen heb ik het spoeltje iets afgewonden zodat ik het 2e uiteinde weer vond. Toen heb ik allebei de uiteindes afgewonden tot ik er weer contact mee kon maken met de contactjes van de tweeter. Waar de stukjes koperdraad ooit in een dichtgesealt gootje zaten heb ik deze nieuwe draadjes bedekt met lijm.

Lang verhaal kort. Draadjes weer contact laten maken. Tweeter in elkaar gezet en aangesloten. Geluid klinkt een stuk minder zuiver als de andere ongeschonden tweeter maar doet het wonder boven wonder wel.

Wat ik me dus afvroeg. Is het slecht voor mijn speaker als die tweeter dus een paar windingen koperdraad mist. De draadjes in een bedje van lijm liggen. En door de lichte vervorming van de Dome iets stroever zou gaan?

En als ik nu toch de vraag kan stellen. Heeft iemand toevallig voor het geval dat deze reparatie niet heel duurzaam blijkt te zijn een set ( of in elk geval minstens 1 ) JBL tweeters model A026TS?

Bedankt voor de moeite van het lezen van mijn verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Stefan v Delft schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:19:

En als ik nu toch de vraag kan stellen. Heeft iemand toevallig voor het geval dat deze reparatie niet heel duurzaam blijkt te zijn een set ( of in elk geval minstens 1 ) JBL tweeters model A026TS?
Heb je JBL al gecontacteerd? Ik had hetzelfde met mijn Yamaha tweeter. Speakers werden al jaren niet meer verkocht, maar ik heb via Yamaha toch een nieuwe tweeter gekregen. Tweeter kreeg ik niet van Yamaha zelf maar via een tussen leverancier.

Wel apart: De speakers waren 1200 euro maar voor de tweeter was ik nog geen 30 euro kwijt. :?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52

Illusion

(the art of)

Ik denk dat je daar nog wel een nieuwe driver voor kan vinden. Als dat niet lukt, dan kan je de huidige laten “reconen”.
Ik heb zelf vanuit werk meermalen gebruik gemaakt van deze man: https://www.total-speaker-repair.nl , maar weet niet of hij ook consumentenspul doet, en of dat rendabel is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 10:44
Op de site van Speakerrepairshop staan een hoop losse diafragmas voor JBL grote kans dat ze je verder kunnen helpen.

Collectie