Vraag

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:25

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Topicstarter
Veel hits op Google over offertes die niet kloppen gaan over prijzen die (veel) hoger uitvallen. Ik heb echter een vraag over de beschrijving van een product op een offerte (reeds getekend) die niet klopt.

Voor mijn woning heb ik een opdracht laten maken bij een groot keukenbedrijf. Op de offerte/orderbevestiging staat een losse vriezer, een Siemens GI11VAD30. De beschrijving van deze vriezer is als volgt:
A++ Integreerbare vrieskast met nofrost, inhoud 72 liter, freshsensor, 3 transparante laden, supervriezen, elektronische temperatuurregeling
Vooral het A++ label (energiezuinige woning, dus apparatuur daar op afgestemd en het NoFrost waren twee eisen). Nu verveelde ik me laatst en was wat handleidingen gaan downloaden van alle apparatuur om mezelf wat in te lezen. Daar zag ik dat de genoemde Siemens helemaal geen NoFrost heeft ;(

Dit direct aangekaart bij de leverancier die het na heeft gezocht. Er bleek een foute koppeling te zijn tussen hun systeem en dat van hun leverancier. Ze zouden gaan zoeken naar een zelfde grootte vriezer maar dan wel met NoFrost. Na een uurtje ben ik teruggebeld met de melding dat er in dit formaat (72 cm hoogte) geen vriezers zijn met NoFrost.

Nu ben ik wat gaan zoeken en het aanbod is inderdaad zeer klein. Low Frost vind je wat meer (wat de Siemens dan gelukkig wel heeft), maar NoFrost komt alleen de Liebherr IGN1064 naar boven.

Adviesprijs van de Liebherr is 999 euro en de Siemens 899 euro, dus dat verschil was niet al te groot. Adviesprijzen natuurlijk, maar voor mijn gevoel zijn het dan twee redelijk gelijke apparaten. De Liebherr aangekaart bij de leverancier en ze willen hem best wisselen, maar of ik dan even €400,- extra over wil maken aangezien dat het prijsverschil is.

Nu vroeg ik me af hoe ik hier sta. Heb ik de fout op de offerte gewoon te accepteren of zou er toch wel enige vorm van coulance mogen zijn vanaf de keukenleverancier? Dus iets meer korting als ik toch de Liebherr neem of wellicht een kleine korting op de gehele keuken omdat de informatie niet klopt? De keukenleverancier verschuilt zich nu vooral achter het feit dat het aan hun systeem lag dat de informatie (en dus de keuze) niet juist zijn.

Nu is de Liebherr ook maar 63 liter inhoud, dus dat is sowieso iets waar ik over na moet denken of ik dat wel wil. Ik ga al van 94 liter terug naar 72 liter. Maar dat even ter zijde :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar een offerte is toch nog te corrigeren en niet per definitie een bindende overeenkomst tussen beide partijen? Tenminste, dat versta ik onder een offerte namelijk "een aanbod waar beide partijen nog een handtekening onder zetten om de opdracht verder uit te werken & formaliseren". Of heb je een papier waar alle onderdelen van de keuken al op staan, een totaalbedrag, een aanbetaling gedaan etc?

Andersom, mogelijk had de fout naar boven gekomen als jij de offerte goedkeurt en dat dan iemand van het keukenbedrijf aan de gang gaat om alles in de computer te kloppen teneinde een definitieve opdrachtbevestiging door jou te laten ondertekenen (inclusief aanbetaling, leverdatum etc).

Gezien je post (en kosten), lijkt het geen keuken van 6K te zijn dus wat mij betreft het gesprek nogmaals aan gaan en kijken wat je met wat vriendelijke woorden kan bereiken; als leverancier zijnde zou ik me (helaas) ook verschuilen achter foutieve info in het systeem totdat de definitieve opdracht rond is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Naamgeving is mogelijk een beetje verwarrend, mogelijk is "orderbevestiging" beter. Ik heb nog niets aanbetaald aangezien het om een nieuwbouwwoning gaat en de keuken in het project zit. Pas bij plaatsen wordt de definitieve factuur gestuurd en zal ik dit overmaken. De enige clausule die mee is genomen in het document is dat levering niet door gaat indien de bouw van de woningen niet door gaat (het was nog niet zeker of 66% van alle woningen zouden worden verkocht en of het bouwproject door zou gaan). Ik heb inderdaad documentatie waar alles op staat van kastjes, werkblad, apparatuur en beschrijving van de apparatuur.

Keuken is inderdaad geen 6K modelletje, ik gok eerder iets van 15K (lastig te schatten aangezien een deel van de kosten via de aannemer gaan en een deel via de keukenleverancier zelf). Ik wil ook zeker nog wel in gesprek gaan (en daar staat men ook wel voor open), maar ik vraag me meer af hoe sterk ik sta. Zoals gezegd twijfel ik of ik de Liebherr überhaupt wil, 63 liter is niet veel. Maar een andere tegemoetkoming leek mij wel op zijn plaats. Het is voor mij snel een principekwestie...

Edit:
Document zelf heeft de kop "orderbevestiging", mailtje vanaf de leverancier heette "offerte". Dat document is ook het enige wat ik heb gehad. Ik zal een collega mod eens lief vragen om de titel te wijzigen :)

[Voor 8% gewijzigd door FeaR op 07-12-2018 20:34]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ah, dan is het duidelijker; ik zou het inderdaad nu niet meer accepteren (in tegenstelling tot mijn eerdere antwoord) aangezien zo'n grootgrutter dondersgoed moet weten dat x aantal komende huiseigenaren een berg met spullen komen uitzoeken. En vaak is dat ook nog redelijk georganiseerd qua data van bestellen en uiteindelijk leveren, samen met de aannemers etc. Een foutje in het systeem is dan wel heeeel erg slordig.

Dus ja, ik zou er nu wel iets meer werk van maken; de meerprijs die jij noemde zijn waarschijnlijk retail dus inkoop is het verschil misschien 300 Euro? Dat lijkt me een druppel op de gloeiende plaat voor de leverancier, zeker als er pak 'm beet 30 keukens van minstens 10K elk moeten worden geregeld voor de nieuwe bewoners.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 21:59
Tsja. Je hebt wettelijk alleen het recht om de koop te ontbinden.
Levering eisen zoals op de offerte staat kan in dit geval niet (want zo'n vriezer bestaat niet).

Wat je prijzen betreft. Die Liebherr staat bijna overal voor €999 te koop. De Siemens staat voor €462 in de pricewatch. Die €400 verschil valt dus ook wel mee. Verwachten dat je de 2x zo dure Liebherr krijgt uit coulance is wel heel onrealistisch.

TheS4ndm4n#1919

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij de door jou gekoppelde producten staat dat de Liebherr een laagste prijs heeft van € 919, en de Siemens € 462. Dan is de € 400 bijbetalen niet zo'n gek voorstel van de keukenboer.
Als ik echter wat verder doorklik, is de Liebherr ruim leverbaar voor € 999, en zijn er überhaupt maar twee prijzen voor de Siemens, namelijk de genoemde € 462 en de ander is €1052 (?!). Het lijkt er dus op dat de Siemens niet (meer) goed leverbaar is. Heeft Siemens inmiddels geen nieuwer model die meer in de buurt komt van de specs die je wil en vergelijkbaar geprijsd is?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:41:
Verwachten dat je de 2x zo dure Liebherr krijgt uit coulance is wel heel onrealistisch.
Voor de duidelijkheid: dat is ook absoluut niet waar ik op uit ben! Een beetje korting uit coulance indien ik de Liebherr zou nemen lijkt me realistisch (naar mijns inziens, vandaar dit topic), maar dat ze één op één zouden wisselen is zeker niet mijn idee. Mocht dat uit de TS blijken dan heb ik het verkeerd verwoord.
gwystyl schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:42:
Heeft Siemens inmiddels geen nieuwer model die meer in de buurt komt van de specs die je wil en vergelijkbaar geprijsd is?
Ik heb ze nog niet gevonden. Sowieso is de keuze in 72 cm vriezers klein (hoogte komt doordat mijn koelkast en vriezer door een greeploos design gescheiden worden) en No Frost dus helemaal. Ik heb op diverse sites gekeken, maar ook daar klopt lang niet alles. De Bosch tegenhanger van de Siemens zou meer opties hebben, download je de officiële spec-sheet, blijkt het ding exact gelijk op de merknaam na.

[Voor 38% gewijzigd door FeaR op 07-12-2018 21:02]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 21:59
FeaR schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:59:
[...]

Voor de duidelijkheid: dat is ook absoluut niet waar ik op uit ben! Een beetje korting uit coulance indien ik de Liebherr zou nemen lijkt me realistisch (naar mijns inziens, vandaar dit topic), maar dat ze één op één zouden wisselen is zeker niet mijn idee. Mocht dat uit de TS blijken dan heb ik het verkeerd verwoord.
In dat geval. Het is een keukenboer. Onderhandelen over de prijs kan altijd.

TheS4ndm4n#1919

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:15
Hoeveel coulance verwacht je? Ik zou zelf niet zo moeilijk doen over 50-100 euro op een keuken van 15K. Er is namelijk een redelijke kans dat je de verkoper nog hard nodig hebt als er bijv. straks problemen zijn bij plaatsing of als je after sales nodig hebt en ik heb zelf liever dat hij dan een stapje extra doet dan dat ik nu een paar tientjes 'verdien' en hij wel klaar met me is.

Overigens heb ik mijn laatste keuken uit Duitsland gehaald en de apparatuur zelf geregeld. Maar dat is goed voor een andere discussie!

[Voor 15% gewijzigd door Medione1210 op 07-12-2018 21:22]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Wat betreft LowFrost overigens, ik heb sindskort een A++ koelvrieskast van Zanussi, komt eigenlijk altijd wel een dun laagje ijs aan de wanden. Tijdje terug een nacht de deur op een kier gehad, hele vriezer vol met ijs.
Vriezer uit, inhoud in ongeisoleerde berging gezet, meegeleverde ijskrabber gepakt en in 5 minuten tijd 2 emmers met ijs eruit. Vriezer weer vol, ingeschakeld en klaar.

Vergeleken met de heatpipes en staafjes die vol ijs zaten en 2 uur nodig hadden om te ontdooien bij de vorige vriezer is dit een verademing. Leuk dat je het bij een NoFrost nooit hoeft te doen, maar hiervoor zou ik geen 400 euro extra betalen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:28
FeaR schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:14:
Adviesprijs van de Liebherr is 999 euro en de Siemens 899 euro, dus dat verschil was niet al te groot. Adviesprijzen natuurlijk, maar voor mijn gevoel zijn het dan twee redelijk gelijke apparaten. De Liebherr aangekaart bij de leverancier en ze willen hem best wisselen, maar of ik dan even €400,- extra over wil maken aangezien dat het prijsverschil is.
Van Siemens weet ik dat het heel, heel gebruikelijk is dat de verkoopprijs zo'n 60% is van de adviesprijs. Ik gok dat ze die adviesprijzen hebben zodat keukenboeren en verkopers mooie kortingen kunnen voorspiegelen.

Van Liebherr weet ik het niet, maar wellicht dat Liebherr niet zo extreem is - en dat dan die €400 niet zo heel gek is.

Als je op internet naar gebruikelijke verkoopprijzen van beide types gaat kijken - wordt die €400 verschil dan redelijker?
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee