Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 10:51
Zoals elke Nederlander woon ik onder de zee-spiegel. Vandaag hoorde ik op het nieuws dat het ijs op Groenland harder smelt dan voorheen. Dit heb ik vandaag ook in het onderstaande artikel gelezen: Greenland-ice-melt-climate-change

Wat mij stoorde aan het artikel was dat in de sub-kop van het artikel het volgende staat: "Greenland’s ice could raise seas by 20 feet.". Ook vond ik "Greenland loses on average of 270 billion tons of ice each year." vervelend om te lezen. Wat betekent het verlies van zoveel ijs per jaar.

Het enige dat je dan kan doen, is narekenen op basis van 'goede bronnen'.

Wat ik wil weten is:
1) hoeveel m/cm/mm stijgt het zeewater als "270.000.000.000 tons of ice is melting"
2) hoeveel m/cm/mm stijgt het zeewater als al het ijs op Groenland is gesmolten

1) "270 billion tons of ice is melting" wordt "270.000.000.000 tons of ice is melting" elk jaar.
- De aanname is dat "tons" een US ton is. (1 US ton = 907,185 kg)
- De andere aanname die ik doe is dat 1 kg ijs zich vertaald in 1 liter water.

270.000.000.000 * 907,185 = 244.939.879.800.000 kg of ice is melting each year.

Er zit 1000 liters of water in 1 m3.

Dus 244.939.879.800.000 / 1000 = 244.939.879.800 m3

244.939.879.800 m3 aan water kan ik ook schrijven als 244.939.879.800 m2 met water van 1m hoog.

244.939.879.800 m2 naar km2 is 244.939.879.800 / 10^6 = 244,9398798 km2

De ocean bestrijkt een oppervlakte van 361.900.000 km2.

Dus 244.939,8798 km2 / 361.900.000 km2 = 0,000676816468 m = 0,676816468mm stijging per jaar.

2) Groenland heeft 2.850.000 km3 aan ijs

2.850.000 km3 aan ijs kan ik ook schrijven als 2.850.000 km2 met 1km aan ijs.

2.850.000 km2 / 361.900.000 km2 is 0.00787510361 km = 7,87510361 meter stijging als al het ijs is gesmolten.

1m = 3,281 feet

Dus 7,87510361 meter in feet = 25,821 feet wat overeenkomt met de 20 feet die men vermelde in de subkop.

Nu is mijn vraag: Klopt mijn berekening.

Bronnen:
- https://hypertextbook.com/facts/2001/SyedQadri.shtml
- Wikipedia: Greenland ice sheet
- https://www.meters-to-feet.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:52

Rannasha

Does not compute.

Ik heb de bronnen niet gecontroleerd, dus ik kan niets zeggen over de getallen die je daar hebt uitgehaald, maar de berekening zelf lijkt in orde.

Daarnaast staat er in het artikel:
And since 1998, it’s been melting, adding about 0.027 inches a year to global sea levels.
0,027 inch per jaar is gelijk aan 0,69 mm per jaar, wat goed overeenkomt met jouw schatting op basis van de hoeveelheid ijs die jaarlijks smelt.

Het artikel lijkt dus consistent (merk op: dit is iets anders dan "correct", want dat vereist ook dat de bronnen en aannames kloppen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit niet zo is, maar kan dat niet met zekerheid stellen): Het noemt een stijging per jaar en een totale stijging als de hele ijskap zou smelten en beide getallen zijn controleerbaar.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op wikipedia staan wat discussies over de snelheid van het smelten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe dan ook: dit is alleen Groenland. Er is meer ijs, aan beide polen. En in het noorden nog het minste. Als alleen Groenland de gehele zeespiegel al met ca 7 meter kan laten stijgen, dan zou je eens moeten kwantificeren wat de rest doet. Begin maar bij Antarctica. Dat wordt schrikken :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En daar komt bij dat de zeespiegel niet over de hele wereld gelijk stijgt. Coriolis effect, zwaartekracht, dichtheid van het water wegens temperatuur en zoutgehalte (?), wind, etc. Plus bodemdaling.

-

Wel goed om dat soort berekeningen na te doen trouwens!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 10:51
Dank voor de feedback en vriendelijke reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:58
Leuk onderwerp! En @Neutrino, goed inderdaad om zo'n berekening te controleren!

Ik had afgelopen zomer precies zo'n moment: collega's hadden een documentaire gezien waarin gesteld werd dat de zeespiegel 60 meter zou stijgen indien al het zuidpoolijs zou smelten. Liet mij ook niet los, dus narekenen:

Van Wikipedia: Antarctica:
At 14,000,000 square kilometres, it is the fifth-largest continent.
[...]
About 98% of Antarctica is covered by ice that averages 1.9 km in thickness.
13.72e6 km2 ijsoppervlak, gemiddeld 1900m dik ijs.

En Wikipedia: Ocean:
Saline water covers approximately 360,000,000 km2
Stijging van de zeespiegel indien al het ijs op de zuidpool smelt:
1900m * 13.72e6 / (360e6 + 13.72e6) = 69.75 meter

Ofwel: die 60 meter of zo die er genoemd werd lijkt dus wel te kloppen. Zuidpool is gewoon absurd groot en bijzonder veel ijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ -> AWM

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:11
The Eagle schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:09:
Hoe dan ook: dit is alleen Groenland. Er is meer ijs, aan beide polen. En in het noorden nog het minste. Als alleen Groenland de gehele zeespiegel al met ca 7 meter kan laten stijgen, dan zou je eens moeten kwantificeren wat de rest doet. Begin maar bij Antarctica. Dat wordt schrikken :X
Het IJs aan de noordpool is grotendeels drijvend ijs. Als dat smelt dan zorgt dat (eureka!) voor een daling van de zeespiegel. Niet dat we daar veel aan hebben, want zoals je al aangeeft is er meer dan genoeg landijs voor tientallen meters stijging.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Gezien het een wetenschappelijk onderwerp is een titelfix.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:16:
En daar komt bij dat de zeespiegel niet over de hele wereld gelijk stijgt. Coriolis effect, zwaartekracht, dichtheid van het water wegens temperatuur en zoutgehalte (?), wind, etc. Plus bodemdaling.
Dit nog even benadrukken, allemaal significante punten om mee te nemen. Het is een absurd complexe berekening als je alles meeneemt. Bijv. ga je in je berekening uit van kusten die gelijk blijven, maar veel gebieden overstromen op een gegeven moment wat de stijging weer zal vertragen. Dan heb je nog eb en vloed wat op zich geen invloed heeft maar wel de uitersten waarden natuurlijk. En oceaanstromingen die veranderen en ook plaatselijk invloed hebben op de gemiddelde zeespiegel.

En voor wat betreft Nederland komt er nog bij dat Nederland nog steeds daalt vanwege het teruggetrokken ijs v/d ijstijd. Dat heeft Duitsland/Oost-Europa zo ver ingedrukt dat die nog steeds terugveert en (als een schommel) Nederland omlaag duwt. Ook klinkt Nederland in door het droogpompen, wat zich weer versnelt door het... droogpompen. Dus niet alleen moet Nederland zich tegen die bijv. 7.5 meter wapenen uit je berekening maar ook tegen de tweevoudige daling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 15:02

WhySoSerious

Be the change.

Goed dat je nagaat of het klopt TS. Hulde daarvoor :)

Al met al is de stijgende zeespiegel op langere termijn (~50 jaar met deze snelheid?) een serieus probleem voor Nederland. Van wat ik lees is het drukverschil tussen warm water rond de evenaar en kouder water op onze breedtegraad een aanjager van de Golfstroom. De wordt hierdoor (deels) voortgebracht en zorgt ervoor dat wij in Europa zo'n aangenaam klimaat hebben. De hoeveelheid smeltwater van oa Groenland heeft een impact op de kracht van de Golfstroom. Meer zoet water maakt het afgekoelde water lichter, wat ervoor zorgt dat de Golfstroom minder krachtig wordt (en in de extreemste gevallen zelfs kan verdwijnen). Nu heeft dit zwakker worden/wegvallen van de Golfstroom een impact op ons relatief milde klimaat in Europa. Opmerkelijk is echter dat door het wegvallen van de Golfstroom het drukverschil tussen ons koude Noorden en de warme wegvalt, en dat ook nog eens zorgt voor een halve meter stijging hier(!). (https://downtoearthmagazi...olfstroom-kan-stilvallen/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:22

Moofnor

King of my castle

T-MOB schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:02:
[...]

Het IJs aan de noordpool is grotendeels drijvend ijs. Als dat smelt dan zorgt dat (eureka!) voor een daling van de zeespiegel. Niet dat we daar veel aan hebben, want zoals je al aangeeft is er meer dan genoeg landijs voor tientallen meters stijging.
Dit is iets te kort door de bocht. Plaatselijk zorgt het inderdaad voor een daling, maar door de grote ijsmassa die verdwijnt, veranderd ook het zwaartekrachtsveld waardoor meer water richting het punt tegenovergesteld aan de (gesmolten) ijsmassa.
Erg versimpeld zorgt dat er dus voor dat de zeespiegel daalt op de noordpool, gelijk blijft aan de evenaar, en stijgt bij de zuidpool.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Pagina: 1