FTP probleem: DIR of LS commando werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdarkie123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-08-2022
Hoi,

via msdos kan ik prima inloggen op een ftp server. Commando's als PWD, CD, MKDIR werken allemaal prima, echter commando DIR of LS niet. Er wordt geen response teruggegeven en na een tijdje verschijnt de melding:

425 Unable to build data connection: Connection timed out

Andere ftp tools (WinSCP, WS FTP LE) hetzelfde resultaat. Switchen tussen active en passive mode helpt niet. Firewall uitzetten heeft ook niet geholpen.

Ligt het aan de ftp- server?

Bedankt voor jullie hulp

Tdarkie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESTANNY
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 22:07
Welke FTP server gebruik je? Het kan zijn dat directory browsing is uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Je hebt de firewall aan de client-side wel uitgezet, maar niet die aan de server-side.
In PASV mode opent de ftp-server een tcp-poort ten behoeve van de dataconnectie en geeft deze door aan de client. De client probeert vervolgens naar deze poort op de server te connecten.
Ik denk dat deze datapoort aan de serverkant geblokkeerd wordt door de firewall van de server.
Meer uitleg hier: https://winscp.net/eng/docs/ftp_modes

Oplossing: gebruik geen ftp, maar scp of sftp, die gewoon 1 poort (ssh, 22) gebruiken voor control en data. Bovendien is het ssh-protocol versleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdarkie123
Bedankt voor je reactie. SFTP wordt (nog) niet ondersteund. Maar als de datapoort door de firewall van de server is geblokkeerd - waarom kan ik dan wel inloggen en commando's uitvoeren als pwd, en mkdir? Alleem commando ls (of dir) werkt niet.

Ben er helaas nog steeds niet uit. :?

Melding van WnSCP:

Time-out opgetreden. (Dataverbinding)
Kan mappenlijst niet opvragen
Fout tijdens weergeven van het overzicht van map '/'.

[ Voor 21% gewijzigd door tdarkie123 op 17-12-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tdarkie123 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:31:
[...]

Melding van WnSCP:

Dit is volgens mij maar een deel van de meldig ;)

Host je de FTP-server zelf? Anders moet je even een melding bij de serverbeheerder maken dat hij, naast poort 21, ook de inkomende range voor de passive ports even forward naar de FTP-server. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:58

Reptile209

- gers -

tdarkie123 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:31:
Bedankt voor je reactie. SFTP wordt (nog) niet ondersteund. Maar als de datapoort door de firewall van de server is geblokkeerd - waarom kan ik dan wel inloggen en commando's uitvoeren als pwd, en mkdir? Alleem commando ls (of dir) werkt niet.

Ben er helaas nog steeds niet uit. :?

Melding van WnSCP:

FTP gebruikt twee poorten: eentje (poort 21) voor het opzetten van de verbinding en voor het ontvangen van commando's. De tweede poort wordt gebruikt voor de data die bij een commando hoort (de dir-list, files, etc). Als je een active-verbinding gebruikt, kiest de client een poort voor de dataverbinding (en moet de server dus een bepaalde range open hebben staan op bijv. een firewall) en opent de client die verbinding; bij een pasv-verbinding kiest de server een poort die ook in de range van een firewall/nat router moet staan, en opent de server de verbinding.
Room42 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 02:12:
[...]
Host je de FTP-server zelf? Anders moet je even een melding bij de serverbeheerder maken dat hij, naast poort 21, ook de inkomende range voor de passive ports even forward naar de FTP-server. :)
En dit idd. Heb je de server (en firewall/router) onder eigen beheer of extern?

[ Voor 15% gewijzigd door Reptile209 op 18-12-2018 11:57 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdarkie123
Bedankt voor jullie reacties.

De FTP-server is in extern beheer. De beheerder komt gewoon via FTP op de server. HTML-pagina's mail ik naar hem zodat hij ze kan ftp-en. Hij begrijpt ook niet waarom ik er niet op kom.

Zou dus aan mijn instellingen kunnen liggen. Ik dacht wellicht dat mijn Windows firewall binnenkomend verkeer zou blokkeren, maar ook als ik de firewall uitzet, krijg ik de melding (laatste gedeelte van de melding)

Iemand nog ideeën? Ik kom er in ieder geval niet uit.....

O ja, op de ftp-server van ziggo kom ik gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door tdarkie123 op 18-12-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tdarkie123 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:31:
Bedankt voor jullie reacties.

De FTP-server is in extern beheer. De beheerder komt gewoon via FTP op de server. [...]
Ja, natuurlijk! Hij zit waarschijnlijk op hetzelfde netwerk als de FTP-server. :P
Maar dan moet de beheerder dit probleem dus oplossen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sowieso is onversleutelde ftp achterhaald. Hoog tijd dat de beheerder overstapt.

Dit lijkt het klassieke probleem met ftp. Inderdaad dus liefst de server beter laten in richten, of anders de passieve mode gebruiken en aan jouw kant poorten openzetten in de router. Firewall openen is niet genoeg, behalve als je rechtstreeks zonder router met IPv4 aan het internet hangt.

Edit: als er persoonsgegevens over de lijn gaan dan zou ik zelfs stellen dat het wettelijk verboden is onversleutelde ftp te gebruiken :P

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 18-12-2018 14:37 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1