Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn moeder is toe aan een nieuwe computer. Ze heeft jarenlang de oude computer van mijn vader gebruikt, een iMac van zo'n 10 jaar oud nu. Ze wil wat nieuws omdat deze toch wel wat vervelende geluiden gaat maken, het scherm niet meer zo helder is en wat trager wordt.
Ze gebruikt haar iMac voor e-mail en internet en simpel fotobewerkingsactiviteiten. Daarnaast gebruikt ze een PC voor het scannen en bewerken van foto's met PhotoDeluxe, een programma van zo'n 20 jaar oud waar ze echt niet zonder kan.
Ik heb voorgesteld dat i.p.v. een nieuwe iMac ze beter een nieuwe PC kan nemen. Een iMac draait niet haar geliefde PhotoDeluxe (hoewel er vast betere alternatieven zijn inmiddels...) dus blijft ze dan met twee computers zitten wat ik absurd vind. Ook vind ik een iMac overkill voor haar situatie en wil ik de boel regelen voor een hoop minder geld dan 1300 euro. Dus een nieuwe PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Alles bij elkaar hoop ik voor rond de 600 maximaal klaar te moeten kunnen zijn inclusief een 24 inch monitor, tobo, muis en Win10 OEM licensie.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU met IGP, GPU performance is onbelangrijk, maar die voorkeur is gebaseerd op mijn veronderstelling dat dit stiller en goedkoper is dan een CPU met losse GPU. Ik sta open voor andere oplossingen.
- Een zo groot mogelijke SSD als het budget toelaat.
- Voorkeur om een paar tientjes meer uit te geven als dit de stilte ten goede komt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wegens recente slechte ervaring met een dure videokaart gun ik MSI mijn klandizie niet meer. Verder geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is wel een pre.
Wat verwacht je van ons?[i]
Hoe kan ik dit systeem het beste vormgeven met de volgende prioritering?
- Snelheid, systeem moet toch minimaal 6 jaar mee kunnen
- Budget, ik wil eigenlijk onder de 600 euro blijven
- Zoveel mogelijk (SSD) opslag
- Stil
Mijn eigen voorzet:
Mijn moeder is toe aan een nieuwe computer. Ze heeft jarenlang de oude computer van mijn vader gebruikt, een iMac van zo'n 10 jaar oud nu. Ze wil wat nieuws omdat deze toch wel wat vervelende geluiden gaat maken, het scherm niet meer zo helder is en wat trager wordt.
Ze gebruikt haar iMac voor e-mail en internet en simpel fotobewerkingsactiviteiten. Daarnaast gebruikt ze een PC voor het scannen en bewerken van foto's met PhotoDeluxe, een programma van zo'n 20 jaar oud waar ze echt niet zonder kan.
Ik heb voorgesteld dat i.p.v. een nieuwe iMac ze beter een nieuwe PC kan nemen. Een iMac draait niet haar geliefde PhotoDeluxe (hoewel er vast betere alternatieven zijn inmiddels...) dus blijft ze dan met twee computers zitten wat ik absurd vind. Ook vind ik een iMac overkill voor haar situatie en wil ik de boel regelen voor een hoop minder geld dan 1300 euro. Dus een nieuwe PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Alles bij elkaar hoop ik voor rond de 600 maximaal klaar te moeten kunnen zijn inclusief een 24 inch monitor, tobo, muis en Win10 OEM licensie.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU met IGP, GPU performance is onbelangrijk, maar die voorkeur is gebaseerd op mijn veronderstelling dat dit stiller en goedkoper is dan een CPU met losse GPU. Ik sta open voor andere oplossingen.
- Een zo groot mogelijke SSD als het budget toelaat.
- Voorkeur om een paar tientjes meer uit te geven als dit de stilte ten goede komt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wegens recente slechte ervaring met een dure videokaart gun ik MSI mijn klandizie niet meer. Verder geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is wel een pre.
Wat verwacht je van ons?[i]
Hoe kan ik dit systeem het beste vormgeven met de volgende prioritering?
- Snelheid, systeem moet toch minimaal 6 jaar mee kunnen
- Budget, ik wil eigenlijk onder de 600 euro blijven
- Zoveel mogelijk (SSD) opslag
- Stil
Mijn eigen voorzet:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 76,30 | € 76,30 |
| 1 | ASRock H110M-DGS R3.0 | € 46,50 | € 46,50 |
| 1 | BitFenix NOVA Zwart | € 33,50 | € 33,50 |
| 1 | Samsung 24F350FHU Zwart | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM DSP OEI | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 49,50 | € 49,50 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 139,82 | € 139,82 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 578,52 | |
[ Voor 41% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-12-2018 14:55 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.