SmurfLink schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:27:
Maar de mooiste cosplays blijven toch degene die je zelf maakt. Ik doe het al jaren (nu even lager pitje ivm drukte), en als je het zelf maakt heb je de touwtjes volledig in handen. Voor een superheldencostume heb je niet veel talent nodig, alleen je maten kunnen opmeten, stof kunnen uitknippen en het aan elkaar naaien (liefst wel met een naaimachine

Anders is het een takkewerk). Dus dat zou je zelf kunnen proberen.
Hoewel dat een mooi streven is, ben ik na alle jaren van mening: nee, geld koopt betere kwaliteit dan ik kan maken. Ja, je moet wel de juiste mensen kennen (zo zijn er vaak in USA nog wel eens sales op 'afwijkende maten' costuums die ze voor een habbekrats wegdoen).
Natuurlijk, toegankelijke thema's (oorlog/leger, persiflages) kan je prima zelf, maar namaken is klasse apart.
écht goed spul is gewoon duur, of je moet legio tijd/materiaal hebben om dit zelf te proberen (zeker als je met 3dprint en vaccum-form aan de gang wil, airpaint maar niet te noemen), weegt bijna niet op om een pak van 500-600 te kopen.
Je hebt nog zo'n site waar je building-instructions kan kopen, vaak inclusief 3D modellen, dat zou best nog een optie zijn.