Webhosting, verlengd maar mail prijsverhoging niet ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hallo allen,

De meeste van jullie zullen wel op de hoogte zijn van de prijsverhogingen van Versio.

Nu wil ik in het midden laten of deze prijsverhoging wel/niet netjes is (er wordt op vrijdag 17u een mail gestuurd "we hebben iets te vieren" waarin in de onderste regel even heel summier wordt vermeld dat de prijzen wel omhoog gaan (soms met 450%)).

Echter is vandaag mijn hosting automatisch verlengd en de prijs is met ongeveer 86% verhoogd.

Ik heb echter de hierboven genoemde mail niet gehad. Ik heb Versio gevraagd dit te controleren en zij geven inderdaad toe dat ik deze mail niet gehad heb.
Goedemiddag Imnoa,

Het ziet er naar uit dat de mail niet is bij je aangekomen. Hierin wil ik je met uitzondering tegemoet komen met het crediteren van 3 volledige maanden wat uitkomt op 15,- euro exclusief btw en het activeren van je hostingpakket.

Met vriendelijke groet,
(verwijderd) - Helpdeskmedewerker
Deze "excuses" is iets wat ze iedereen bieden die het niet eens is met de prijsverhoging. (De supportmedewerker had het over het activeren van mijn pakket omdat ik deze vanmorgen meteen geannuleerd heb)

Maar in mijn geval ben ik hier dus nooit van op de hoogte gebracht (en ook niet van de wijziging van de AV vanaf 1-11 dit jaar)

Mijn vraag is, kan ik het contract op basis hiervan met terugwerkende kracht ontbinden?

tl;dr:

Webhoster geeft per email aan dat de prijzen omhoog gaan, ik heb deze mail niet gehad (bevestigd door de hoster zelf) en bij automatische verlenging worden mij de nieuwe prijzen berekend. Mag dit?

[ Voor 11% gewijzigd door ImNotnoa op 07-12-2018 15:51 ]

Try SCE to Aux

Beste antwoord (via ImNotnoa op 07-12-2018 15:02)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Imnoa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:39:
[...]

Ik kan helaas niet hard maken dat de prijzen 2 maanden geleden nog niet aangepast waren op hun website, dus die vlieger gaat niet op.

Maar als wet van Dam geldt voor webhosters (het gaat om hosting, niet om een domeinnaam) zeg ik op onder wet van Dam
Zowel hosting als domeinnamen gelden onder wet van Dam bij consumenten. Alleen zakelijk kan je verlengen per jaar afdwingen.

Verder zie ik op de website nergens iets staan over nieuwe prijzen of iets dat daarop moet wijzen. Sterker nog, ze adverteren nog met de oude prijzen voor nieuwe klanten: zodra je het bestelt krijg je de nieuwe prijs en een cashback met het verschil tussen nieuwe en oude prijs. Erg transparant is het niet.

Nee, die 2 maand van tevoren melden halen ze gewoon niet. Je mag gewoon de verlening vernietigen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Waarschijnlijk staat in de AV dat zij prijs verhogingen mogen doorvoeren, dus nee, dan niet op grond daarvan.

Je moet denk ik wel gewoon kunnen opzeggen met opzegtermijn van 1 maand, ivm de stilzwijgende verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
frickY schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:42:
Waarschijnlijk staat in de AV dat zij prijs verhogingen mogen doorvoeren, dus dan niet op grond daarvan.

Je moet denk ik wel gewoon kunnen opzeggen met opzegtermijn van 1 maand, ivm de stilzwijgende verlenging.
In de AV staat dat ze deze met maximaal 10% verhogen

https://www.versio.nl/algemenevoorwaarden.pdf

Artikel 5 punt 3 en 4 zijn voor mij van toepassing denk ik ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:36
frickY schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:42:
Waarschijnlijk staat in de AV dat zij prijs verhogingen mogen doorvoeren, dus nee, dan niet op grond daarvan.

Weet vrij zeker dat er in de wet staat dat bij elke prijsverhoging je mag opzeggen zonder termijn. Geld alleen voor eerste 3 maanden.

Wel is aanbieder verplicht om van tevoren te communiceren over de verhoging. Doet de aanbieder dat niet dan mag je gewoon de oude prijs blijven betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2018 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:07
Imnoa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:44:
[...]

In de AV staat dat ze deze met maximaal 10% verhogen

https://www.versio.nl/algemenevoorwaarden.pdf

Artikel 5 punt 3 en 4 zijn voor mij van toepassing denk ik ?
Die voorwaarden gelden niet voor jou, ze zijn niet gecommuniceerd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Wel toen hij vorig jaar de overeenkomst afsloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
frickY schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:53:
Wel toen hij vorig jaar de overeenkomst afsloot.
2 of 3 jaar geleden, maar goed.

Zelfs al zijn die AV volledig rechtsgeldig en zouden ze mij wel gecommuniceerd zijn.

Mag ik de verlenging (die per vandaag ingegaan is) terugdraaien omdat zij in gebreke zijn gebleven met de communicatie van een prijsstijging richting mij ? (van meer dan 10%)

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Imnoa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:55:
[...]

2 of 3 jaar geleden, maar goed.

Zelfs al zijn die AV volledig rechtsgeldig en zouden ze mij wel gecommuniceerd zijn.

Mag ik de verlenging (die per vandaag ingegaan is) terugdraaien omdat zij in gebreke zijn gebleven met de communicatie van een prijsstijging richting mij ? (van meer dan 10%)
Staat er in de AV dat ze zonder aankondiging met 86% mogen verhogen? (nee dat staat er niet)

Zo nee dan hebben zij geen recht om daarmee te verhogen.

Als ze alsnog die verhoging willen doorvoeren dan moeten ze je daar nu van op de hoogte stellen en over 2 maanden pas verhogen en heb jij ook nog een maand om op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:58:
[...]

Als ze alsnog die verhoging willen doorvoeren dan moeten ze je daar nu van op de hoogte stellen en over 2 maanden pas verhogen en heb jij ook nog een maand om op te zeggen.
Ze hebben de mail met de aankondiging ongeveer een week geleden verstuurd. Dus alle klanten die zoals ik nu verlenging krijgen én de mail wél gehad hebben krijgen ook ten onrechte een hogere factuur?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Imnoa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:00:
[...]

Ze hebben de mail met de aankondiging ongeveer een week geleden verstuurd. Dus alle klanten die zoals ik nu verlenging krijgen én de mail wél gehad hebben krijgen ook ten onrechte een hogere factuur?
Ja. Volgens hun eigen voorwaarden moeten ze altijd 2 maanden van tevoren aankondigen.

EDIT: let wel op dat ze moegen kiezen hoe dat ze het aankondigen. Ze mogen dat ook alleen op hun website zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:01:
[...]

EDIT: let wel op dat ze moegen kiezen hoe dat ze het aankondigen. Ze mogen dat ook alleen op hun website zetten.
Dat las ik dus ook, ik vrees er dus ook voor dat het al een tijdje op hun website stond. Wellicht kan de google cache of internet time machine uitkomst bieden hier in.

Helaas, de wayback machine heeft alleen een snapshot van 17 september (meer dan twee maanden geleden dus)

Maar dan beroep ik me gewoon op de wet van dam, dit is neem ik aan ook geldig voor webhosters?

[ Voor 20% gewijzigd door ImNotnoa op 07-12-2018 14:17 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door ImNotnoa op 07-12-2018 14:17 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Imnoa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:05:
[...]

Dat las ik dus ook, ik vrees er dus ook voor dat het al een tijdje op hun website stond. Wellicht kan de google cache of internet time machine uitkomst bieden hier in.

Helaas, de wayback machine heeft alleen een snapshot van 17 september (meer dan twee maanden geleden dus)

Maar dan beroep ik me gewoon op de wet van dam, dit is neem ik aan ook geldig voor webhosters?
Je hebt bewijs dat ze toegeven je niet op de hoogte te hebben gesteld door hun email. Ik zou dus gewoon claimen dat op basis van hun AV je met terugwerkende kracht mag annuleren of anders dat ze de kosten met terugwerkende kracht verlagen naar de oude tarieven en je over 1 maand opzecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:36:
[...]

Je hebt bewijs dat ze toegeven je niet op de hoogte te hebben gesteld door hun email. Ik zou dus gewoon claimen dat op basis van hun AV je met terugwerkende kracht mag annuleren of anders dat ze de kosten met terugwerkende kracht verlagen naar de oude tarieven en je over 1 maand opzecht.
Ik kan helaas niet hard maken dat de prijzen 2 maanden geleden nog niet aangepast waren op hun website, dus die vlieger gaat niet op.

Maar als wet van Dam geldt voor webhosters (het gaat om hosting, niet om een domeinnaam) zeg ik op onder wet van Dam

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Je draait het nu om. Zij geven aan dat jij geen email gehad hebt. Laat ze dan maar eens bewijzen dat het wel op hun site stond. De bewijslast ligt bij hun. Refereer ook aan het nieuws recent waarin stond dat mensen onverwacht een email over verhoging kregen, dat is een goede aanwijzing dat het dus niet al eerder bekend was.

Ik weet niet of wet van Dam hier mogelijk is, anders is dat ook een optie.

Maar je kan natuurlijk altijd gewoon een mail terug sturen met iets simpels als "Volgens punt 5.3 en 5.4 van jullie algemene voorwaarden moeten prijsverhogingen van meer dan 10% minimaal 2 maanden van tevoren aagekondigd worden. Aangezien jullie gezien bijgevoegde email (voeg hun eerste email toe als bijlage) aangeven dat dit niet op tijd naar mij is gecommuniceerd maakt ik bij deze gebruik van mijn maand opzegtermijn en verwacht ik dan ook dat alle te veel betaalde kosten vergoed worden."

Gaan ze daar niet in mee kan je altijd nog verder zoeken naar andere opties.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2018 14:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
[...]

Zowel hosting als domeinnamen gelden onder wet van Dam bij consumenten. Alleen zakelijk kan je verlengen per jaar afdwingen.

Verder zie ik op de website nergens iets staan over nieuwe prijzen of iets dat daarop moet wijzen. Sterker nog, ze adverteren nog met de oude prijzen voor nieuwe klanten: zodra je het bestelt krijg je de nieuwe prijs en een cashback met het verschil tussen nieuwe en oude prijs. Erg transparant is het niet.

Nee, die 2 maand van tevoren melden halen ze gewoon niet. Je mag gewoon de verlening vernietigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:51:
[...]

Ik heb ze hier inderdaad opgewezen en aangegeven dat ik toch écht wil opzeggen ivm bovenstaande. Mochten ze daar niet op ingaan beroep ik me op Wet van Dam.

Zoals in het topic te lezen is, is het gewoon een smerige manier van prijs verhogen. Zeker als ze censuur op hun eigen forum plegen bij alle topics die erover geopend worden en hun score van Trustpilot nog aanprijzen met 4.5 sterren terwijl dit ondertussen al gezakt is naar 3 sterren. Het is nu gewoon een principe kwestie

Edit:

Er is zojuist een credit factuur aangemaakt, deze vindt u in uw klantenpaneel. Het gaat om het volgende:
Titel: Creditatie hostingpakket.
Bedrag dat toegevoegd is aan uw online portemonnee: €XXX,XX

Het is opgelost

Bedankt voor jullie advies allemaal!

[ Voor 11% gewijzigd door ImNotnoa op 07-12-2018 15:26 ]

Try SCE to Aux

Pagina: 1