Bovenverdieping warm krijgen met vloerverwarming beneden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-10 20:43
Ik heb in huis vloerverwarming op de begane grond. De knop van de vloerverwarming staat op 38 graden.
De thermostaat (Honeywell on/off) in de woonkamer staat op 21 graden.
De Intergas Kombi Kompakt HR eco ketel heeft tapwater op 60 graden staat en de aanvoertemp ook op 60 graden.
De radiatoren die ik boven in de slaapkamer heb (drie stuks) staan allemaal op 1. (warm zat voor de slaapkamer)
In de badkamer heb ik een radiator én vloerverwarming d.m.v. een retourleiding. De radiator in de badkamer staat volledig opengedraaid.

Nu is mijn probleem dat ik het in de badkamer graag warm zou willen hebben. Het is er niet heel koud, maar de vloer is niet warm, terwijl er wel soort van vloerverwarming is en de radiator geeft alleen ’s nachts een beetje warmte af.
Wie weet of en hoe ik mijn vloerverwarming/thermostaat of HR ketel anders kan instellen om de badkamer warm te krijgen.

Ik heb de knop van de vloerverwarming een tijdje wat lager (op 30 graden) gezet, maar had niet het idee dat dat resultaat had.
Zou een slimme radiatorknop in de badkamer (zoals Smartware of Danfoss) hierbij helpen? De thermostaat blijft dan natuurlijk wel in de woonkamer zitten, dus ik vraag me nog af hoe de thermostaat van de slimme knop met de HR ketel op zolder communiceert. Moet ik dan een hele nieuwe thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:15
Wordt de radiator even warm als die op de slaapkamers? Zo ja: Grotere radiator ophangen in je badkamer. Je hebt daar te weinig afgifte tov je woonkamer waar de thermostaat hangt. Zo nee: er stroomt te weinig water door omdat de weerstand van de vloerverwarming te groot is. Extra pomp op zetten of aansluiten op je vv-verdeler en daar inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vind deze interessant, want heb zo'n beetje exact het zelfde. Tot aan de zelfde ketel en genoemde temperaturen aan toe :o

Wat ik wel heb gedaan is op de badkamer de aanvoer bij het onderblok wat verder opengedraaid en daar de thermostaatknop wa hoger gezet. Zo staat dat ding wat harder te loeien dan de rest van de radiators en is het op de badkamer warmer.

Probleem zit hem in de plaats van de thermostaat volgens mij - VV beneden blijft redelijk constant, dus overige verwarmingen krijgen niet zo snel warm water. Dat helpt niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@Paide22 in de slaapkamer staat de verwarming nauwelijks aan, vind een warme slaapkamer niet zo prettig. Maar in de badkamer wil ik wel graag warmte.
De vloerverwarming in de badkamer is dmv een retourlus. de buizen van de radiator lopen door de vloer van de badkamer en geven zo hun warmte af. Dit staat dus niet direct in verbinding met de vloerverwarmingverdeler op de begane grond. Maar als de radiator in de badkamer warm zou worden, zou de vloer ook warm worden.
Ik zoek dus eigenlijk een manier waardoor ik de radiator in de badkamer warm kan krijgen, ondanks de constante temperatuur beneden en ondanks dat de radiatoren op de slaapkamers vrijwel uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:15
Je begrijpt me niet helemaal. Als je de radiator in de slaapkamer open zet en je stookt een tijdje, worden deze radiatoren dan even warm?
Als dat zo is, is je probleem dat de radiator van de badkamer te klein is voor de temperatuur die je wilt.
De oplossing is dan een grotere radiator of een bijverwarming plaatsen.
Als dat niet zo is dan werkt de radiator niet goed, waarschijnlijk omdat die retourlus te veel weerstand geeft (de retour van die radiator gaat via je vloerverwarming van de badkamer retour?)
De oplossing is dan om het water er harder doorheen te pompen. Dit kun je doen door er een extra pomp op te zetten of deze verwarming toe te voegen aan de verdeler van de vloerverwarming om gebruik te maken van de vv-pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:38
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Bij ons was het issue dat de vloerverwarming een nachtverlaging kreeg van 1 graad. Een constante temperatuur op de thermostaat verhielp bij ons de koude badkamer omdat de CV vaker aan ging op lager vermogen i.p.v. 1 keer in de ochtend op hoog vermogen.

's Ochtends begon de CV bij ons met verwarmen om de daling in vloertemperatuur om te buigen in een stijging tot de gewenste kamertemperatuur. Hierdoor kregen we zowat dagelijks een overshoot aan warmte omdat in de middag de temperaturen sowieso al wat hoger zijn buiten en soms de zon ook nog op het huis schijnt.

I.v.m. de aanwezige warmte in het huis ging de CV de hele dag tot 's avonds laat niet meer aan. Dit zorgde voor een koude badkamer in de avonduren omdat er simpelweg lang niet meer verwarmt werd en de warmte van vanochtend inmiddels is vervlogen in de badkamer.

Als het echt koud gaat worden buiten dan is de kans groot dat de CV wel weer aan gaat tegen de avond waardoor het misschien niet meer voor komt. Wij laten de thermostaat in ieder geval voortaan op een constante temperatuur staan, dit biedt in ons huis veel meer comfort.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat bij ons overigens lijkt te helpen is ook met deze kou de mechanische ventilatie boven de ramen gewoon open te laten staan. Koelt het net wat sneller af in de woonkamer, moet de verwarming aanen pakt ie ok de rest mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@Paide22 Als de verwarmingen opengedraaid worden, én ik beneden de thermostaat hoger zet zodat de ketel gaat stoken worden de radiatoren in de slaapkamers en die in de badkamer, en de vloer in de badkamer, warm. Ik heb het vermoeden dat mijn probleem zit in de temperatuur die in mijn super geïsoleerde woning in de woonkamer door de thermostaat gesignaleerd wordt.

Misschien dat mijn vraag zou moeten zijn, is het mogelijk een tweede thermostaat (bv dmv een smart knop) aan mijn ketel te hangen die de ketel kan activeren in de badkamer meer warmte te leveren?

@Luc S De temperatuur blijft bij ons dag en nacht constant.

@The Eagle De luchtroosters staan bij ons ook open, beetje frisse lucht in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:01

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dat kn wel, maar is qua gasverbruik erg inefficiënt. Als je een design badkamer radiator hebt: daar kan meestal een elektrisch element in. De goedkoopste oplossing en de extra electra kosten zijn beperkt omdat de badkamer een kleine ruimte is. (Extra ramen open zetten beneden is meer zonde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het probleem lijkt mij dat de radiator boven te kort aan is om de ruimte op te warmen.
Dit kan je oplossen door de radiator langer warm te laten zijn, wat erg moeilijk is.
Of je zorgt dat de warmte die hij afgeeft in die korte tijd meer wordt dmv. een grotere radiator.

Ik zou voor de tweede optie kiezen, dat is volgens mij de goedkoopste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-12-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:38
Of misschien de aanvoertemperatuur toch wat hoger zetten. Ligt aan de radiator maar vaak zijn ze wat efficiënter op hogere temperaturen.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:50
miles schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:54:
@Paide22 Als de verwarmingen opengedraaid worden, én ik beneden de thermostaat hoger zet zodat de ketel gaat stoken worden de radiatoren in de slaapkamers en die in de badkamer, en de vloer in de badkamer, warm. Ik heb het vermoeden dat mijn probleem zit in de temperatuur die in mijn super geïsoleerde woning in de woonkamer door de thermostaat gesignaleerd wordt.

Misschien dat mijn vraag zou moeten zijn, is het mogelijk een tweede thermostaat (bv dmv een smart knop) aan mijn ketel te hangen die de ketel kan activeren in de badkamer meer warmte te leveren?

@Luc S De temperatuur blijft bij ons dag en nacht constant.

@The Eagle De luchtroosters staan bij ons ook open, beetje frisse lucht in het huis.
goed geïsoleerd huis, oke duidelijk. dat probleem kennen wij hier ook. ;)
(het is erg prettig om te hebben, maar levert wel zo zijn eigen vooral luxe problemen op.)

maar die isolatie is natuurlijk wel tussen de binnen ruimtes en de buitenlucht.
de badkamermuur naar de slaapkamer (of welke ruimte dan ook) die is niet geïsoleerd.
en ik begrijp dat die niet verwarmt worden.
dus daar verliest de badkamer zijn warmte. ;)

ik heb eigenlijk een vergelijkbaar probleem.
het word kouder buiten (maar nog niet echt koud)
gasketel gaat aan en knalt 5 tot 6kW warmte mijn vloerverwarming in.
de keuken vloer word lekker warm, maar voor dat de huiskamer vloer warm word is de huiskamer al verwarmt door de keuken vloer.
dus ik had vooral als het niet echt koud is buiten nog geen lekkere vloer. :-(

dit heb ik opgelost door een warmtepomp ventilatie systeem aan te schaffen.
(type c ventilatie heb je dan wel nodig)
die levert in plaats van 5 tot 6kW maar een 1,4kW.
dus zodra het nu een beetje kouder word buiten, heb ik overal een 24x7 gewoon een warme vloer.

door de lage temperatuur van het water wat er uit de warmtepomp komt.
zul je merken dat je vloerverwarming overal in huis het beter en gelijkmatiger zal doen.
dus ook die van de badkamer.
(vooral radiatoren zullen minder warmte af staan)

dit is wel een duur geintje, maar ik bespaar me met gemak een 600m3 gas ten kosten van 1600kWh elektra.
(dus stookt goedkoper als gas.
maar ik heb al met gemak meer als 1600kWh gratis van mijn dak, dus het kost mij niks. ;) )

andere optie (goedkoper en ook wel beter voor jouw situatie gok ik):
geen elektrische element in de radiator plaatsen. :F
dat is best duur te noemen. ;)
(1m3 gas = ongeveer 8kWh
ongeveer 2,5x zo duur als gas. ;) )

maar je kunt wel kijken of je een IR plafon verwarming niet iets is.
gewoon de licht schakelaar vervangen voor een dubbelen schakelaar.
(thermostaat op die dingen is niet nodig, kan ook met een gewone schakelaar.)
en alleen aanzetten als je de badkamer op loopt.
die dingen reageren best snel.
en aangezien je hem toch maar een uurtje gebruikt per dag, dan is het niet eens duur stoken. ;)
random voorbeeld:
https://verwarmwinkel.nl/...kFL2xLHq3AtxoCOzQQAvD_BwE

(2de thermostaat aan de ketel, ik zou er niet eens over nadenken.
gasketels hebben een minimum vermogen wat ze doen, de badkamer heeft waarschijnlijk niet genoeg omdat te kunnen verwerken, dus pendelen en veel gas gebruik. ;) )

succes. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 15:11
Wat is dan het voordeel van een IR paneel ten opzichte van een elektrisch element in de radiator? In beide gevallen COP 1, dus 2,5x zo duur als gas. Ik zou even gaan snuffelen of je de flow door de radiator kunt verhogen ten opzichte van de benedenverdieping. Als je daar de flow iets knijpt, duurt het beneden langer om de gewenste temperatuur te bereiken en heeft de badkamer meer tijd om op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:02
We hadden het zelfde probleem, opgelost met een Zone systeem, check honeywell evohome. Boven een aparte thermostaat en onder een aparte thermostaat. Onafhankelijk kunnen zij de CV aansturen :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Steyn_E schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:53:
Wat is dan het voordeel van een IR paneel ten opzichte van een elektrisch element in de radiator? In beide gevallen COP 1, dus 2,5x zo duur als gas. Ik zou even gaan snuffelen of je de flow door de radiator kunt verhogen ten opzichte van de benedenverdieping. Als je daar de flow iets knijpt, duurt het beneden langer om de gewenste temperatuur te bereiken en heeft de badkamer meer tijd om op te warmen.
simpel.
elektrische element met thermostaat, die staat 24 uur per dag te draaien.
(zal echt niet 24 uur per dag draaien. hoeveel is altijd lastig schatten)
24 uur een element van 300W = 7,2kWh = 1,5€ per dag.

een 300W IR paneel met gewoon een schakelaar.
max 1 uur.
(ik bevind mij per dag nog geen 15 minuten op de badkamer, maar weet dat het bij sommige anders is.)
300W x 1 uur = 0,3kWh = 0,07€ per dag.
het grote gedeelte zal dan nog met gas gedaan worden, maar dat is goedkoper als elektra.
(hele grove berekening, 0,5m3 gas levert +/-6000W per uur, dus voor 0,65m3 doe je 24 uur 300W invoeren.
dit kost ongeveer 0,45€.
side note: maar gas ketels kunnen vaak maar minimaal 5000 tot 6000W leveren, dus die gaat pendelen als een gek.
veel start en stops is veel extra gas gebruik helaas, dat bereken ik even niet mee.
)

ongeveer dan, maar verschil is duidelijk. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 07-12-2018 23:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Dan doe je iets niet goed, want als je de badkamerradiator elektrisch maakt koppel je deze ook af van de CV natuurlijk. Dan is het verbruik toch exact hetzelfde als je 'm op dezelfde manier gebruikt? Dat je die warmte niet door je hele systeem moet willen pompen is natuurlijk logisch, dat kan met gas veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Steyn_E schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:15:
Dan doe je iets niet goed, want als je de badkamerradiator elektrisch maakt koppel je deze ook af van de CV natuurlijk. Dan is het verbruik toch exact hetzelfde als je 'm op dezelfde manier gebruikt? Dat je die warmte niet door je hele systeem moet willen pompen is natuurlijk logisch, dat kan met gas veel goedkoper.
maakt niet uit, dan laat je dat systeem weg, en dan nog is het verschil erg groot. ;)

edit:
zo omdat je graag stuivers op laag water zoekt, heb ik het voor je aangepast.
no prob. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 07-12-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@Steyn_E bedoel je met de flow aanpassen de temp van de vloerverwarming of hoever de kraan van iedere vv toevoerbuis open staat? Aan deze kranen heb ik nog nooit gedraaid, beetje bang het hele systeem te ontregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Ik bedoel inderdaad de slangen van de vloerverwarming knijpen, water kiest de weg van de minste weerstand dus de vloerverwarming iets knijpen zorgt voor 1) meer flow door de rest van je systeem (boven) en 2) dat de benedenverdieping langzamer opwarmt, dus de radiator boven langer de tijd krijgt om warmte af te geven voordat de ketel afspringt. Ik kan je daar verder niet mee helpen, wij hebben thuis nog geen vloerverwarming (midden in de verbouwing op dit moment) maar mogelijk kun je in het "waterzijdig inregelen van je CV" topic meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere oplossing voor betere comfoor.

Installeer op iedere radiator een thermostaat kraan.
Installeer een bypass tussen de aanvoer en retour leiding. (of 1 radiator die altijd voluit open staat, badkamer bijvoorbeeld).

Pomp blijft continue in bedrijf.(energie zuinig aanschaffen)

(Koop een weersafhankelijke regeling voor je cv)
Cv water temperatuur wordt variabel gehouden door deze te koppelen aan de buiten temperatuur.(tabel).

Er circuleert constant warm cvwater, waarvan de temperatuur afhankelijk is van de buiten temperatuur.
Hiervoor wordt een buiten temperatuur voeler gemonteerd op een schaduw zijde van het huis en 1 voeler op de retour leiding vlak voor de ketel.

Radiatoren instellen met behulp van temperatuur voelers. (30 graden verschil tussen inkomend en retour water)

Laat je altijd adviseren door een vakman (bedrijfs adviseur).
Pagina: 1