We zijn van plan om komend voorjaar een aanbouw achter onze woonkamer te zetten en momenteel ben ik bezig met het finetunen van de offerte mbt de isolatie. Het wordt houtskeletbouw met aan twee zijden de muren van de woning en aan de andere twee zijden een geïsoleerde wand en een glazen pui van ruim 5 meter met Ug 1.1 veiligheidsglas.
Enige waar ik nu nog naar zit te kijken is de isolatie van het platte dak van +/- 20m2. Daar is in eerste instantie een Rc waarde van gemiddeld 3 voor aangeboden, waarbij de dikte van het dak af zou lopen van 9 naar 6 cm. Ik vond dat zelf wat weinig, aangezien het bouwbesluit uitgaat van Rc 6 voor nieuwbouw, dus ik heb gevraagd of dat niet wat meer kon. Dat kon, maar de herziene offerte geeft een gemiddelde Rc waarde aan van 5 en een dikte van 14cm bij de huidige muur van de woning. Meerprijs daarvoor is dan 570 ex. btw.
Nou ben ik geen isolatie-expert (al leer ik momenteel heel snel
) en ik ben dan ook benieuwd wat mensen met meer kijk op de zaak van een gemiddelde Rc-waarde van 5 voor zo'n dak vinden. Het leek mij nog niet zo verkeerd, maar voldoet formeel natuurlijk nog niet aan het bouwbesluit. Aan de andere kant wordt het qua dakdikte en kosten natuurlijk weer een heel ander verhaal als ik er nog meer bij ga willen.
Voor het glas was het een afwegen tussen isolatiewaarde, veiligheid en kosten. Wat is nu hier wijsheid? Nog verder gaan naar Rc 6, kiezen voor Rc 5 of is Rc 3 eigenlijk ook wel voldoende en weegt de meerprijs voor Rc 5 niet op tegen de isolatiewinst?
Enige waar ik nu nog naar zit te kijken is de isolatie van het platte dak van +/- 20m2. Daar is in eerste instantie een Rc waarde van gemiddeld 3 voor aangeboden, waarbij de dikte van het dak af zou lopen van 9 naar 6 cm. Ik vond dat zelf wat weinig, aangezien het bouwbesluit uitgaat van Rc 6 voor nieuwbouw, dus ik heb gevraagd of dat niet wat meer kon. Dat kon, maar de herziene offerte geeft een gemiddelde Rc waarde aan van 5 en een dikte van 14cm bij de huidige muur van de woning. Meerprijs daarvoor is dan 570 ex. btw.
Nou ben ik geen isolatie-expert (al leer ik momenteel heel snel
Voor het glas was het een afwegen tussen isolatiewaarde, veiligheid en kosten. Wat is nu hier wijsheid? Nog verder gaan naar Rc 6, kiezen voor Rc 5 of is Rc 3 eigenlijk ook wel voldoende en weegt de meerprijs voor Rc 5 niet op tegen de isolatiewinst?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.