Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:43
We zijn van plan om komend voorjaar een aanbouw achter onze woonkamer te zetten en momenteel ben ik bezig met het finetunen van de offerte mbt de isolatie. Het wordt houtskeletbouw met aan twee zijden de muren van de woning en aan de andere twee zijden een geïsoleerde wand en een glazen pui van ruim 5 meter met Ug 1.1 veiligheidsglas.

Enige waar ik nu nog naar zit te kijken is de isolatie van het platte dak van +/- 20m2. Daar is in eerste instantie een Rc waarde van gemiddeld 3 voor aangeboden, waarbij de dikte van het dak af zou lopen van 9 naar 6 cm. Ik vond dat zelf wat weinig, aangezien het bouwbesluit uitgaat van Rc 6 voor nieuwbouw, dus ik heb gevraagd of dat niet wat meer kon. Dat kon, maar de herziene offerte geeft een gemiddelde Rc waarde aan van 5 en een dikte van 14cm bij de huidige muur van de woning. Meerprijs daarvoor is dan 570 ex. btw.

Nou ben ik geen isolatie-expert (al leer ik momenteel heel snel ;) ) en ik ben dan ook benieuwd wat mensen met meer kijk op de zaak van een gemiddelde Rc-waarde van 5 voor zo'n dak vinden. Het leek mij nog niet zo verkeerd, maar voldoet formeel natuurlijk nog niet aan het bouwbesluit. Aan de andere kant wordt het qua dakdikte en kosten natuurlijk weer een heel ander verhaal als ik er nog meer bij ga willen.

Voor het glas was het een afwegen tussen isolatiewaarde, veiligheid en kosten. Wat is nu hier wijsheid? Nog verder gaan naar Rc 6, kiezen voor Rc 5 of is Rc 3 eigenlijk ook wel voldoende en weegt de meerprijs voor Rc 5 niet op tegen de isolatiewinst?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat is de Rc van de rest van je huis dan? Je kan (het dak van) je aanbouw nog zo mooi isoleren maar als de rest van je huis niet zo geïsoleerd is heeft het weinig zin.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb geen idee over de exacte waarde, maar de rest heeft spouwisolatie, 6-8cm pur tegen de kap en overal Hr++ met een Ug van 1,1 en 1,3. Dat is allemaal geplaatst in 2011 of daarna, dus redelijk recent.

Het gaat me overigens ook wel om het tegenhouden van de warmte in de zomer, want het hele verhaal staat vol in de zon.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je moet in NL bouwen volgens het bouwbesluit (ook als het vergunningsvrij is) Dus voor het dak Rc 6, gevel Rc 4,5 en vloer Rc 3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Maar valt dit dan niet onder renovatie oid? Verbaast me namelijk dat de aannemer dan niet direct Rc 6 aangeboden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aziraphale schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:25:
Maar valt dit dan niet onder renovatie oid? Verbaast me namelijk dat de aannemer dan niet direct Rc 6 aangeboden heeft.
Verbouw en aanbouw van een woning moet tegenwoordig aan de nieuwbouweisen voldoen.
https://www.grave-lonneke...voldoen-aan-eis-nieuwbouw

Aannemers zijn over het algemeen niet echt goed geïnformeerd over de eisen die af en toe aangepast worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 07-12-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ernemmer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:30:
[...]

Verbouw en aanbouw van een woning moet tegenwoordig aan de nieuwbouweisen voldoen.
https://www.grave-lonneke...voldoen-aan-eis-nieuwbouw

Aannemers zijn over het algemeen niet echt goed geïnformeerd over de eisen die af en toe aangepast worden.
Hmmmm... Vanmiddag dan eens even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Gewoon uit interesse: Wat heeft je doen kiezen voor houtskeletbouw ten opzichte van bouw uit steen?
* JdM Is ook aan het oriënteren op een uitbouw achter de woning

[ Voor 26% gewijzigd door JdM op 07-12-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Bouw met SIP panelen. Supersnel, goedkoop en makkelijk geïsoleerd tot goeie waardes.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
JdM schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:34:
Gewoon uit interesse: Wat heeft je doen kiezen voor houtskeletbouw ten opzichte van bouw uit steen?
* JdM Is ook aan het oriënteren op een uitbouw achter de woning
Snelheid, inderdaad, en het was wat de aannemer voorstelde. Vervolgens ben ik kritisch naar de isolatie gaan kijken en kwam dus Rc 3 en Ug waardes die me niet helemaal bevielen tegen. Nu dus de laatste finetuning aan het doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Wat betreft het "als de rest toch al niet best geïsoleerd is" opmerking: Dat heeft geen invloed op de isolatiewaarde die je elders kiest. Warmteverlies wordt bepaald door warmtegeleiding, oppervlak en temperatuurverschil. De mate van warmtegeleiding in het nieuwe deel is onafhankelijk van de bestaande bouw, het is niet zo dat je ineens door het oude deel meer warmte gaat verliezen (immers zijn de Rc, oppervlak en delta-t van het oude deel niet veranderd). Bovendien moet je inderdaad voldoen aan het huidige bouwbesluit, een nieuwe aanbouw is ook nieuwbouw. Als je bijvoorbeeld het hele dak van een oud huis vervangt (ingrijpende renovatie) moet dat ook minimaal Rc6 worden, voor een nieuwe aanbouw geldt dat zeker.

Verder ben ik persoonlijk totaal geen fan van HSB (of holle stenen, ytong etc), ouderwets kalkzandsteen binnenmuren zijn en blijven favoriet (sterk, zwaar (=geluiddempend en houdt meer warmte vast) en vochtregulerend), al heb ik geen flauw benul wat dat extra zou kosten. Dus ik kan me best voorstellen dat dat er überhaupt niet in zit (maar het is best de moeite waard om te vragen, eventueel verkoopt dat ooit ook makkelijker). Wij hebben tijdens renovatie hier zelfs de niet-dragende binnenmuren van kalkzandsteen opgemetseld, puur vanwege geluid en gebruiksgemak (makkelijk iets (zwaars) ophangen).

Wat had de aannemer voor glas aangeboden eigenlijk? U1,1 is toch wel standaard ondertussen? Dat hebben wij zelfs al in de serre uit 2001.

Hier trouwens een quote voor de eisen van een aanbouw aan een bestaande woning:

Nieuwe uitbouw of nieuw bijgebouw bij bestaande woning: Van toepassing: artikel 5.6, lid 3. De nieuwbouwvoorschriften uit artikel 5.3, lid 1 tot en met 7 gelden. Dit betekent dat het dak van de uitbouw een Rc-waarde van 6,0 m²K/W moet hebben, de gevels een Rc van 4,5 m²K/W en de vloer een Rc van 3,5 m²K/W. Voor de ra-men, deuren en kozijnen van de uitbouw geldt een maximale U-waarde van 2,2 W/m²K met een gemiddelde van 1,65 W/m²K/W voor de uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Net eens even gebeld en onze contactpersoon ging het navragen, want hij wist niet beter dan dat dat alleen voor nieuwbouw geldt. Van 5 naar 6 betekent wel weer een extra kostenpost, dus op zich mag het van mij ook wel 5 blijven...

@Steyn_E Ik snap wat je bedoelt over HSB, maar aangezien dit een tuinkamer wordt vinden we dat geen punt. Het wordt wel op een gemetselde fundering gezet en je praat in de praktijk over 1 HSB buitenmuur, want de twee andere zijden zitten tegen de woonkamer en bijkeuken aan.

Qua glas heb ik geen u-waarde van de allereerste offerte, maar dat was een pui van 56 mm en volgens mij kon daar alleen glas in met een u-waarde die net aan het bouwbesluit voldoet. Daar waren we het dus direct al over eens dat dat hem niet werd, dat had de begroter er niet handig in gezet. U1,1 hebben we ook in onze ramen uit 2011 zitten, dus dat is inderdaad redelijk standaard. Reden dat we hier niet hoger zijn gegaan is dat we er gelaagd glas in krijgen. Met een lagere u-waarde (0,8) ging dat bijna 2,5 duizend meer kosten en dat ging te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Ah, bij een tuinkamer kan ik het me prima voorstellen inderdaad. Volgens mij past er in een 56mm pui nog wel U1,1, maar pin me er niet op vast. Drielaags glas past in ieder geval niet.

Verder ben ik er 100% zeker van dat dat de juiste bouweis is (sinds 2016 of zo), kijk hier even voor meer informatie: https://www.nieman.nl/wp-...tie-eisen-bij-verbouw.pdf
Daar heeft de aannemer ook nog wat aan. Verder moet je natuurlijk zelf weten wat je daar mee doet, Rc 5 is helemaal niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik ben inderdaad ook wel te spreken over 5, maar als het 6 moet zijn... Het wordt me namelijk ook nog niet helemaal duidelijk met wat voor toename aan isolerend vermogen ik dan te maken heb. Is 6 lineair 20% meer dan 5, of zit hier een bepaalde curve achter? Als het me namelijk de hoofdprijs gaat kosten voor weinig winst, dan vraag ik me wel af of die investering wijs is. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat de overheid hier ineens op de stoep staat om bij een vergunningsvrij bouwwerk te gaan checken of de Rc van het dak 5 of 6 is...

En U1,1 had wel in een 56mm gepast, daar hadden we zelfs nog wel een variant met 0,8 in gekregen. Enige nadeel is dat dan dan ongelaagd glas zou zijn en dat kon dan weer niet volgens de NEN. Is natuurlijk niet bindend en we hadden er voor kunnen kiezen om het gewoon te doen, maar ergens voelde dat met een rondrennende peuter in huis niet goed. We kwamen daardoor uit op deze oplossing en die lijkt me prima. Op zich een goede u-waarde in houten kozijnen en geen doorvalgevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Prima opgelost inderdaad, veiligheid is vele malen belangrijker dan die paar euro gasverbruik. Die Rc 6 moet inderdaad niet veel duurder worden, zeker geen 20%. Is namelijk inderdaad geen constante maar een curve. Ik heb daar ook een mooi plaatje van gezien, kan het alleen niet terugvinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Net even gegoogled en een paar curves gezien en dan maakt van 5 naar 6 weinig meer uit en eigenlijk van 3 naar 5 ook al niet vreselijk veel. Als het over terugverdientijd gaat dan ben je wel even bezig Maar goed, het kan nu makkelijk mee en dan toch maar direct goed aanpakken.

Pagina: 1