Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround pc samenstellen á € 1.000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:10

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
Hallo allen! Ik wil een beroep doen op alle mede Tweakers in mijn zoektocht naar een nieuwe pc. Mijn huidige pc (een Medion uit 2012, gekocht bij de Aldi) wordt merkbaar trager en ik krijg steeds meer de neiging dat ding het raam uit te donderen, mijn geduld ermee raakt aardig op... |:( Dus ik heb al geruime tijd dit gedeelte van het forum in de gaten gehouden maar wil toch nog een soort van controle doen om te kijken of ik wellicht nog bruikbare tips en/of tricks kan krijgen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van de pc is voornamelijk surfen, mailen en administratie in behoorlijke Excel bestanden. Tevens zal de pc dienen als opslagpunt voor foto's, video's en overige documenten. Daarbij wil ik in mijn vrije tijd graag een spelletje spelen (football manager, ETS2 of F1 2018) en zal gedurende zo'n gamesessie op mijn tweede scherm de ziggo app open staan om bijvoorbeeld voetbal te kijken.

Alle randapparatuur heb ik al, geen beeldschermen die vsync of gsync ondersteunen maar wel 1x een beeldscherm met 1920x1080 en 1x een beeldscherm met 2560x1440. Enige wat ik nog wel zal moeten kopen is een Windows 10 licentie, al zal dat niet zo'n probleem zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag wat ik hiervoor in gedachte heb heb ik vast gesteld op € 1000. Dit is geen absolute max, mocht het zo zijn dat een eventuele grotere investering ervoor zorgt dat ik langer "future proof" ben dan sta ik open voor suggesties en tips.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, twee beeldschermen, niet de meest nieuwe maar wel full HD en WQHD. Daarnaast de gebruikelijke meuk, toetsenbord, muis en printer

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,25€ 163,25
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 133,-€ 133,-
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 234,95€ 234,95
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Focus G Zwart€ 47,-€ 47,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 131,50€ 131,50
1Corsair RM550x Zwart€ 90,75€ 90,75
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 938,73

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig met mijn gebruikspatroon richting AMD, mede vanwege de informatie die ik heb kunnen vinden op internet dat AMD net wat beter uit de voeten komt als het om multitasking gaat. Daarbij wil ik 16GB ram installeren, een goede/snelle SSD en TB voor data opslag. Verder niet echte harde eisen, hoeft geen state of the art videokaart of RGB elementen in (tenzij dit laatste in een bepaald component zit). Mocht het zo zijn dat Intel bijvoorbeeld een betere keuze is, ik sta open voor suggesties :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek.

Ga je overklokken?
Op korte termijn niet, is ook niet echt iets waar ik me bezig mee zal houden. Dus als het standaard al rap is, hoeft het niet nog rapper :)

Wat verwacht je van ons?
Mijn vragen die ik nu eigenlijk heb zijn:
• In hoeverre zal ik uit de voeten komen met de Ryzen 5 2600? Is de overweging naar een Ryzen 5 2600X of Ryzen 7 1700/2700 het geld waard?
• In hoeverre is dit een goed/betrouwbaar MoBo? Wordt echt tureluurs van het grote aanbod...
• In hoeverre zal ik uit de voeten komen met deze videokaart? Beetje gamen op reguliere/hoge settings op 1080p moet hiermee toch lukken lijkt me?
• In hoeverre is deze Crucial MX500 SSD geschikt voor dit systeem? Lees het en der op internet dat een Samsung Evo 970 (https://tweakers.net/pric...amsung-970-evo-500gb.html) bijvoorbeeld een stuk rapper is op basis van cijfers maar dat de snelheid in de praktijk verwaarloosbaar is?

Verneem graag jullie inspiratie, tips en aanmerkingen!

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

Alle reacties

• jeffreygek1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 20:45
Prima openingspost. Ik zou een 2600x of 2700x alleen aanraden als je zelf niet van plan bent om te overklokken, aangezien het enige verschil tussen de x en non-x versies de kloksnelheid is. Het moederbord zou geschikt moeten zijn voor jou doeleinden. Houd er wel rekening mee dat er WiFi opzit, als je dit niet gebruikt zou je misschien beter voor een moederbord kunnen gaan zonder WiFi. Op videokaart gebied lijkt mij deze RX 580 geschikt voor jou doeleinden en je kan nu beter wat geld uitsparen en dat over een paar jaar in een videokaart upgrade steken.
SSD zou ik me niet druk over maken, deze is meer dan vlot het genoeg en het verschil in prestaties zal je in praktijk toch nooit gaan merken( Behalve in portemonnee ).

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
jeffreygek1 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:02:
Prima openingspost. Ik zou een 2600x of 2700x alleen aanraden als je zelf niet van plan bent om te overklokken, aangezien het enige verschil tussen de x en non-x versies de kloksnelheid is. Het moederbord zou geschikt moeten zijn voor jou doeleinden. Houd er wel rekening mee dat er WiFi opzit, als je dit niet gebruikt zou je misschien beter voor een moederbord kunnen gaan zonder WiFi. Op videokaart gebied lijkt mij deze RX 580 geschikt voor jou doeleinden en je kan nu beter wat geld uitsparen en dat over een paar jaar in een videokaart upgrade steken.
SSD zou ik me niet druk over maken, deze is meer dan vlot het genoeg en het verschil in prestaties zal je in praktijk toch nooit gaan merken( Behalve in portemonnee ).
Dank voor je terugkoppeling :) Dus eigenlijk wat je zegt zou ik beter af zijn om nu iets meer geld te investeren in een 2600X of 2700X, zeker met het oog op niet overklokken en toekomstige uitbreidingen? Is een Ryzen 7 1700 eventueel een betere investering of beter in de Ryzen 5 groep blijven hangen?

Wat betreft het MoBo, ik heb ervaring van eerdere pc's dat een goed MoBo wel belangrijk is, maar vanwege het grote aanbod ben ik echt een beetje verward welke nou een juiste keuze is :P Computer kan draadloos via WiFi maar heb ook een internetkabel liggen, daar zal hij op verbonden gaan worden.

Wat betreft de videokaart, ik heb nog wel 2 goede beeldschermen die voorlopig mee gaan, maar gezien mijn spellen denk ik hier het beste mee uit te voeten te kunnen in plaats van een GTX 1060. Prijsmatig is die RX 580 sowieso de betere keuze lijkt me :*)

Wat betreft SSD, er zal niet veel meer op komen Windows, Office en de spellen die ik eerder noemde. Zal die 500GB voldoende zijn om zal ik gemakshalve maar 1TB nemen? Misschien wel beter met het oog op de toekomst?

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-11 11:40

KipCurreh

Nightcrawler

Kevinr1989 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:18:

Wat verwacht je van ons?
Mijn vragen die ik nu eigenlijk heb zijn:
• In hoeverre zal ik uit de voeten komen met de Ryzen 5 2600? Is de overweging naar een Ryzen 5 2600X of Ryzen 7 1700/2700 het geld waard?
• In hoeverre is dit een goed/betrouwbaar MoBo? Wordt echt tureluurs van het grote aanbod...
• In hoeverre zal ik uit de voeten komen met deze videokaart? Beetje gamen op reguliere/hoge settings op 1080p moet hiermee toch lukken lijkt me?
• In hoeverre is deze Crucial MX500 SSD geschikt voor dit systeem? Lees het en der op internet dat een Samsung Evo 970 (https://tweakers.net/pric...amsung-970-evo-500gb.html) bijvoorbeeld een stuk rapper is op basis van cijfers maar dat de snelheid in de praktijk verwaarloosbaar is?
De RX580 is een perfecte GPU voor 1080p gaming, dus op dat gebied zit je zeker goed.. Hij kan ook 1440p aan zelfs, maar dan ga je af en toe moeten sleutelen aan instellingen om een deftige FPS (60 of meer) te halen bij de laatste AAA games..
Maar voor 1080 zit je zeker goed

Qua SSD's gaan er altijd snellere zijn in tests, maar je moet je idd afvragen of het allemaal wel merkbaar zal zijn in het dagelijkse gebruik.. In 9 van de 10 gevallen zal dit idd dus niet het geval zijn, en is een NVME dus niet echt nodig.. Dan kan je beter dus die MX500 of een EVO860 nemen, dan heb je meer GB's voor dezelfde prijs, zonder een verlies van prestaties..

Die Ryzen 5 2600 is goed genoeg voor hetgeen jij voor ogen hebt imo

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Klein puntje: je moederbord heeft ATX formaat, je kast "slechts" mAtx.

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
tollo71 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:12:
Dank voor je opmerking, zal hem aanpassen in mijn lijstje!

• jeffreygek1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 20:45
tollo71 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:12:
Bij de specs van de kast staat dat deze geschikt zou moeten zijn voor ATX-moederborden ;)

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
jeffreygek1 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:53:
[...]

Bij de specs van de kast staat dat deze geschikt zou moeten zijn voor ATX-moederborden ;)
Misschien is dat omdat ik mijn lijstje al heb aangepast. Had eerst de Mini versie https://tweakers.net/pric...-design-focus-g-mini.html ;)

Pagina: 1