Doordreunen woofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tassie127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05-2021
hoi,

Ik ben onlangs verhuisd en het huis is op zich vrijstaand maar er is een stuk aanbouw waar mijn huisbaas woont. Zij vinden het niet zo erg als ze wat muziek horen gelukkig maar ik wil het toch wel enigzins beperken.
Ik heb een simpele Logitec 5.1 speakerset voor de pc welke in mijn leefkeuken staat die dus net grenst aan de aanbouw. In de keuken waar de pc en dus de speakerset staan ligt laminaat.
De woofer staat ivm korte kabels nu op de grond dus dreunt waarschijnlijk door.
Gelukkig kan ik heel goed met hen overweg en testen we dus ook tot op welk niveau het geluid hinderlijk word en kan ik me er ook op aanpassen. Maar misschien is er nog iemand die een tip heeft om het te beperken.
Het is een front woofer die de andere kant op gericht staat maar waarschijnlijk dus via de vloer nog veel doorgeeft. Een deken eronder helpt een klein beetje maar niet veel. Zou foam eronder helpen of werkt dit juist versterkend?? Alle tips zijn welkom zodat ik ze toch kan ontlasten al vinden ze het niet heel erg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ontkoppelen dmv foam of rubber onder de poten helpt een boel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37

Onbekend

...

Gebruik een stukje luchtisolatie onder jouw subwoofer zoals bubbeltjesplastic.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tassie127
toch? Las dat het dan vaak ook erger kon worden.
Rubbermatten kan ik zo aankomen dus die proberen we sowieso , maar in mijn verbeelding maakt rubber het juist misschien erger haha.
Scheelt dat de buren mijn huisbazen zijn en we goed overweg kunnen en ze het niet storend vinden maar ik vind dat dan zelf wel als ik weet dat ze het kunnen horen. Er is nog een lege muurkast/meterkast die ook aan hen grenst dus denk dat daar ook veel geluid door heen gaat omdat dat leeg en hol is. misschien daar ook wat isolatie in doen. Rest is eigenlijk voldoende geisoleerd, ook spouwmuur isolatie. Enkel juist 1 muur met de muurkast die aangrenzend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tassie127
ah bubbelplasttic heb ik nog! maar niet hier haha. Ga ik dit weekend zeker proberen!

@tassie127 Het is niet de bedoeling om binnen 24 uur meerdere keren achter elkaar te posten. Als je je post wil aanpassen of aanvullen; graag de "wijzig"-knop gebruiken.

[ Voor 52% gewijzigd door S1NN3D op 07-12-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
tassie127 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:53:
toch? Las dat het dan vaak ook erger kon worden.
Rubbermatten kan ik zo aankomen dus die proberen we sowieso , maar in mijn verbeelding maakt rubber het juist misschien erger haha.
Scheelt dat de buren mijn huisbazen zijn en we goed overweg kunnen en ze het niet storend vinden maar ik vind dat dan zelf wel als ik weet dat ze het kunnen horen. Er is nog een lege muurkast/meterkast die ook aan hen grenst dus denk dat daar ook veel geluid door heen gaat omdat dat leeg en hol is. misschien daar ook wat isolatie in doen. Rest is eigenlijk voldoende geisoleerd, ook spouwmuur isolatie. Enkel juist 1 muur met de muurkast die aangrenzend zijn
Twee zaken:

Als je overlast hebt doordat de vloer resoneert/trilt door de mechanische beweging van de woofer kan je dat verhelpen door de woofer te ontkoppelen van de vloer. Zoals aangegeven door trillingsdempers in wat voor vorm dan ook.

Als je last hebt van overdracht van het geluid zelf (daarbij maakt het niet uit welke kant je de woofer op richt, lage tonen gedragen zich als golven als je bijvoorbeeld een steen in het water laat vallen) dan kan isoleren helpen, ook kleine veranderingen in de positie van de woofer kunnen al helpen, maar als je woning voornamelijk opgebouwd is uit "lichte" materialen verwacht ik dat alleen "zware" isolatie echt helpt. Als er alleen anderhalf wandje gips of hout tussen zit zal het zich gedragen als een soort klankkast, met een paar platen minerale wol moet dit wel enigzins verholpen kunnen worden. :*)

Heb je een plattegrond van de situatie? O-)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Hiervoor heb ik zelf subdudes gemaakt. Voordeel is dat je die op maat kan maken. Ze zijn ook kant en klaar verkrijgbaar voor niet al te veel (bij bax shop bijv).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXbvsvgqd9CVUEy1V62rYrbe/medium.jpg

Of het echt helpt, zou ik niet durven zeggen. De meningen erover zijn verdeeld. Misschien dat @B_FORCE er iets zinnigs over weet te zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Doe eens de 'subwoofer crawl'. Mogelijk staat je sub nu ook op een verkeerde plek waardoor hij erg doordreunt.

Je zet de subwoofer dan op de bank (of waar je anders zit te luisteren) en gaat dan door de kamer kruipen om zo te luisteren waar de subwoofer het beste klinkt :D Op die plek zet je hem vervolgens neer. Let erop dat hij niet te dicht in een hoek komt te staan.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Zeker een goede tip. Andere positie van de sub kan betekenen dat je veel meer laag @ de luisterpositie hebt waardoor hij veel minder hard hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 09:06
Ik heb dit probleem ook gehad met een flinke subwoofer en heb dit eenvoudig behoorlijk kunnen verminderen door 2 squash balletjes door te snijden en deze als pootjes te gebruiken.
Of stress ballen werkt ook goed als de sub niet te zwaar is.

[ Voor 14% gewijzigd door gekke op 09-12-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Jag schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Hiervoor heb ik zelf subdudes gemaakt. Voordeel is dat je die op maat kan maken. Ze zijn ook kant en klaar verkrijgbaar voor niet al te veel (bij bax shop bijv).

[Afbeelding]

Of het echt helpt, zou ik niet durven zeggen. De meningen erover zijn verdeeld. Misschien dat @B_FORCE er iets zinnigs over weet te zeggen?
Rubber poten, tegel en hard schuim?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:20
ThinkPadd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:47:
Doe eens de 'subwoofer crawl'. Mogelijk staat je sub nu ook op een verkeerde plek waardoor hij erg doordreunt.

Je zet de subwoofer dan op de bank (of waar je anders zit te luisteren) en gaat dan door de kamer kruipen om zo te luisteren waar de subwoofer het beste klinkt :D Op die plek zet je hem vervolgens neer. Let erop dat hij niet te dicht in een hoek komt te staan.
Dit werkt inderdaad echt! In mijn nieuwe woning heb ik dit ook gedaan. Op mijn vaste zitplek de sub neergezet. Vervolgens gaan luisteren in de woonkamer op welke plek de sub het beste door komt. Daar staat ie nu.

Heb weleens een muziekje op staan, loop ik door de woonkamer en ga dan zitten. Dan schrik ik soms gewoon hoe flink die bass opeens klinkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
ThinkPadd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:47:

Moet ik ook nog altijd een keer doen.. maar blijf het maar uitstellen omdat ik dan eerst de kruipruimte in moet om de subwooferkabel onder vloer terug te halen. 8)7 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
De echte oplossing hier is (helaas) gewoon géén "simpele logitech 5.1 set" gebruiken. Die dingen staan erom bekend idioot veel bass te produceren, zelfs met de bass op de laagste stand is het niet om aan te horen. Met een goed gebalanceerde speakerset zal het probleem sowieso een stuk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:44
Eens met mcDavid hierboven, zo'n setje kan vaak slecht lage(re) tonen weergeven waardoor de subwoofer heel erg moet compenseren.

Plus mijn ervaring is dat een actieve subwoofer een giga stap voorwaarts is.

Vergelijking bij ons thuis, simpel Logitech 2.1 setje dreunde harder door dan mijn 2 actieve subwoofer op zolder, en dan kan ik die nog harder zetten ook :+

Lichtpuntje...

Pagina: 1