Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik zoek een?
Fotocamera voor een beginner, maar met genoeg instellingsmogelijkheden.

Wat is je budget?
maximaal 400-500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil de camera gebruiken om foto's te maken van reizen, natuur, dieren,...

Wat heb je zelf al gevonden?
De modellen die ik al gevonden heb binnen dit budget en mij aanspreken

- Nikon D3500
- Canon EOS 2000D
- Canon Powershot G7 Mark II

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is de slimste keuze in mijn budget? een spiegelreflex of een compactcamera?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

In dat segment is de lens misschien belangrijker dan de camera.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Wat voor lens raad je dan aan? Bij de meeste camera's is er een 18-55 lens bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 17:06
Je 'waar wil ik hem voor gebruiken' is best breed :) In, bijvoorbeeld, de dierentuin is het bereik van een 18-55 vaak toch wat aan de korte kant. Bij de set waarmee ik begonnen ben is de 18-55 kitlens indertijd bij de dealer blijven liggen en (met bijbetaling) omgeruild voor een Sigma 18-200. Niet dat dat nou zo'n waanzinnig kwalitatieve lens is, maar zo'n travelzoom geeft je wel een stuk meer flexibiliteit. En dat is als beginner geweldig.

Compact of SLR (of mirrorless) is vooral ook een toekomstgerichte vraag. Als fotografie je grote nieuwe hobby wordt, kun je met een SLR in de toekomst makkelijker upgraden en uitbouwen. Die 18-200 wordt nog steeds gebruikt, wanneer flexibiliteit boven absolute kwaliteit gaat. De G7 gaat dan weer een stuk makkelijker in een jaszak mee. Maar als je hem ontrgroeit, telt die investering niet meer mee in de rest van je pad.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Doorgaans zijn er twee makkelijke stelregels in de fotografie:

kleinere sensor = mindere kwaliteit
Meer zoom in een lens = minder kwaliteit

Een kleinere sensor heeft doorgaans ook kleinere pixels en dat betekent dat op elke pixel ook minder licht valt. De sensor meet juist de hoeveelheid licht en hoe meer licht erop valt, hoe nauwkeuriger je camera dit kan meten en hoe beter de kwaliteit van je foto wordt, zeker in de gevallen waarin er relatief weinig licht op je sensor valt (situaties zonder direct daglicht bijvoorbeeld).

Voor wat betreft de lens: een zoomlens is altijd een compromis. Hij moet zowel goed presteren op groothoek als op telebereik. Hoe verder die twee uit elkaar liggen, hoe lastiger het wordt om een goede kwaliteit te waarborgen en dus moeten er consessies gedaan worden aan de kwaliteit.

Zo presteert een kitlens plus een losse telelens vaak beter dan een lens die alles in één combineert. Aan de andere kant is de beste lens de lens die je bij je hebt, en als je het te veel gedoe vindt om twee lenzen mee te slepen, dan is zo'n 18-200 weer een goede optie. Die presteert immers altijd beter dan een 55-200 die thuis ligt. ;)

Dan mijn concrete advies: er is ook nog een categorie tussen spiegelreflexen en compactcamera's in: systeemcamaera's. Een van de systemen is Micro Four Thirds. Deze heeft een sensor die qua formaat iets kleiner is dan die van de meeste dslr's, maar nog steeds een stuk groter dan die van compactcamera's. Het voordeel is dat de camera's een stukje compacter zijn, net als de lenzen, maar de kwaliteit wel veel beter is dan van een compactcamera.

Als ik even bij een willekeurige winkel kijk, in dit geval Kamera Express, dan zie ik al twee interessante opties, beide voor 499 euro

-Olympus OM-D E10 II met 12-50mm
Deze camera lijkt veel op een dslr, maar is iets kleiner. Heeft wel een zoeker (al is die elektronisch, het is toch fijn). De lens heeft net wat meer telebereik dan de meeste kitlenzen bij spiegelreflexcamera's en een losse telelens is op termijn goedkoop te vinden, zowel nieuw als gebruikt.

-Panasonic GX800 met 12-32mm en 35-100mm
Bij deze set krijg je twee lenzen. Een standaardzoom en een losse telelens, die overigens erg compact is. Qua camera is deze set wat eenvoudiger dan bovenstaande OM-D E10 II, je mist bijvoorbeeld een zoeker, maar je krijgt voor het zelfde geld wel twee keer zoveel zoombereik.

Persoonlijk ligt mijn voorkeur bij de OM-D E10, omdat dat echt een fijne camera is, waar je echt lang plezier van kunt hebben als je van fotografie je hobby gaat maken. Daarnaast is de zoeker en betere stabilisatie ook heel fijn als je met telelenzen gaat fotograferen. Je kunt de camera dan wat stabieler houden. Zo'n losse telelens koop je nieuw al vanaf zo'n 149 euro en kan over een tijdje dus een mooie uitbreiding van je set zijn. Tweedehands tik je ze voor nog minder op de kop.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Dus deze lens is beter voor mij dan de meegeleverde 18-55?

Helaas is die Olympus OM-D E10 niet meer leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
bambinodekat schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:43:
Dus deze lens is beter voor mij dan de meegeleverde 18-55?

Helaas is die Olympus OM-D E10 niet meer leverbaar
Die lens is niet beter. Hij heeft andere opties. Optisch zal die misschien net wat minder goed zijn maar door de extra zoom heb je niet nog een tweede telelens nodig.

Dus de vraag is vooral wil je 1 compact systeem zonder veel van lenzen te wisselen of wil je vooral de beste beeldkwaliteit voor je budget en lever je liever wat in op gebruiksgemak?

Er zijn ook nog veel tussen opties zoals de 18-85 of 18-135 die optisch iets beter zijn maar ook iets duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Een compact systeem is voor mij wel beter aangezien ik het wel veel zal meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
bambinodekat schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:02:
Een compact systeem is voor mij wel beter aangezien ik het wel veel zal meenemen.
En neem je dan een speciale camera tas mee waar je meerdere lenzen in kan bewaren of moet het in je gewone tas er bij passen?

En hoe sta je tegenover regelmatig van lens wisselen als je wil switchen tussen groothoek landschap/architectuur en telelens detailfotos?

En denk je dat je in de toekomst nog meer gaat investeren in het systeem, bijvoorbeeld betere lenzen of meer lenzen?

Dat zijn de belangrijkste vragen om te weten.

pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14-42mm f/3.5-5.6 + 40-150mm f/4.0-5... is bijvoorbeeld een heel handzaam systeem met meteen ook een degelijke telelens er bij. Is van het micro four thirds systeem zoals Enzo Dizono ook al over vertelde. Mijn vriendin heeft een andere body maar wel die telelens en is zeer tevreden, ik heb zelf een canon dslr met een hele rij lenzen maar loop wel met heel wat kilos in een rugzak rond terwijl haar hele set in haar handtasje past.

[ Voor 35% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:03
Ik zou eerder voor de Nikon 3400 gaan met deze lens: https://tweakers.net/pric...ex-dc-os-hsm-(nikon).html. Deze lens is velen malen beter dan 18-55 Kit(kut) lens en toekomst gerichter. Met de kitlens zul je snel tegen de grenzen van de lens aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Ik heb zelf veel met MFT gewerkt. Het is compact, Oly bodies hebben stabilisatie en er zijn veel lenzen voor te krijgen. Als je een camera met kitlens koopt en een 40-150mm 4-5.6 heb je een groot bereik en ruim voldoende beeldkwaliteit. Je kan altijd later nog beter glas erbij nemen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
spijkerhoofd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:37:
Ik zou eerder voor de Nikon 3400 gaan met deze lens: https://tweakers.net/pric...ex-dc-os-hsm-(nikon).html. Deze lens is velen malen beter dan 18-55 Kit(kut) lens en toekomst gerichter. Met de kitlens zul je snel tegen de grenzen van de lens aanlopen.
Dat is een mooie lens maar voor een beginner is een kit lens prima. Je gaat namelijk ver over budget (€700 i.p.v. €500) en je hebt geen zoom bereik. Daarnaast is die lens ook behoorlijk zwaar en pak je dan een oudere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:03
Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:48:
[...]

Dat is een mooie lens maar voor een beginner is een kit lens prima. Je gaat namelijk ver over budget (€700 i.p.v. €500) en je hebt geen zoom bereik. Daarnaast is die lens ook behoorlijk zwaar en pak je dan een oudere camera.
Het zoombereik is prima van de lens en doet niet onder voor de 18-55. Het verschil tussen de 3400 en de 3500 is te verwaarlozen. Net wat ik eerder zei, en dat weet ik uit ervaring, is dat je snel tegen de grenzen van een kitlens aanloopt omdat de kwaliteit van de lens beroerd is. Dan het gewicht, ja de lens is zwaarder dan de kitlens, maar niet ondraaglijk. Als de topicstarter dit te zwaar vind, dan zou hij wellicht voor een systeemcamera gaan kiezen. Maar die zijn vaak duurder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koop voor dat geld liever een top kwaliteit compact dan een goedkope DSLR. Ik gebruik tegenwoordig heel vaak een Panasonic LX100 naast mijn Nikon D300 als daar mijn 80-200 2.8 AFS op zit. Lens kwaliteit is voor mij super belangrijk en qua instellingen gebruik ik alleen nog diafragma voorkeuze samen met auto ISO heb je continu controle over je dof. Verder zijn er geen slechte camera's kan alleen maar zeggen blijf weg van de grote zoombereiken want uiteindelijk is het bagger als je goed kijkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

Garyu

WW

-edit- verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Garyu op 07-12-2018 16:34 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
spijkerhoofd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:37:
[...]

Het zoombereik is prima van de lens en doet niet onder voor de 18-55. Het verschil tussen de 3400 en de 3500 is te verwaarlozen. Net wat ik eerder zei, en dat weet ik uit ervaring, is dat je snel tegen de grenzen van een kitlens aanloopt omdat de kwaliteit van de lens beroerd is. Dan het gewicht, ja de lens is zwaarder dan de kitlens, maar niet ondraaglijk. Als de topicstarter dit te zwaar vind, dan zou hij wellicht voor een systeemcamera gaan kiezen. Maar die zijn vaak duurder...
Zoals ik aangaf is het een heel mooie lens maar een kit lens voldoet voor veel mensen echt wel in het begin. Zeker als TS nog niet zeker is in hoeverre hij de hobby wil uitbreiden.

Persoonlijk denk ik dat een telelens toch wel gewenst is voor het doel waarvoor hij een camera wil en dat gaat alleen lukken als er een kitlens op zit.

Een ander alternatief is dan ook een systeemcamera (hoeft niet duurder te zijn) of een goede compact met grote sensor.
Frogmen schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:38:
Koop voor dat geld liever een top kwaliteit compact dan een goedkope DSLR. Ik gebruik tegenwoordig heel vaak een Panasonic LX100 naast mijn Nikon D300 als daar mijn 80-200 2.8 AFS op zit. Lens kwaliteit is voor mij super belangrijk en qua instellingen gebruik ik alleen nog diafragma voorkeuze samen met auto ISO heb je continu controle over je dof. Verder zijn er geen slechte camera's kan alleen maar zeggen blijf weg van de grote zoombereiken want uiteindelijk is het bagger als je goed kijkt.
Dit is zeer zeker een goede optie. Maar dan moet TS wel zeker weten geen groot zzombereik te willen hebben want dat gaatgewoon niet echt met die toestellen. Dan kom je al snel bij een systeemcamera of spiegelreflex waar je de lens kan vervangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Ik denk een Sony Alpha A6000 te kopen.

Compact, lijkt wel goed te zijn maar wel iets over mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
bambinodekat schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:48:
Ik denk een Sony Alpha A6000 te kopen.

Compact, lijkt wel goed te zijn maar wel iets over mijn budget.
Dat is wel een wat oudere camera (2014) en de lenzen zijn ook behoorlijk duur omdat dat systeem vooral rondom de A7 gebouwd is. Optisch is de kwaliteit prima maar een goedkope telelens of prime zit er niet echt in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
De A6000 viert over 2 maanden z'n 5e verjaardag en Sony is er sinds de introductie van deze uitstekende kamera niet in geslaagd om deze body van een aantrekkelijk lensaanbod te voorzien. En gezien hun focus op fullframe gaat dit ook nooit meer gebeuren. Jammer, want in combinatie met enkele passende lenzen had ik deze kamera allang aangeschaft.
Heb je veel geld en wil je een fullframe systeemkamera, dan is Sony zeker een kandidaat.
Voor minder geld (maar nog altijd prijzig) is het Fuji-systeem aantrekkelijk. Alleen het actionbereik met snelle telelenzen ligt hier nog braak.
Het goedkoopst is het mFT-systeem, dat door de iets kleinere sensor kompakter is, dan de concurrentie.
Van alle spiegelloze systemen is het lensaanbod bij mFT het meest divers in alle prijsklassen.

Voor een beginner is het lastig de passende kamera te vinden, omdat ie in het geheel niets weet van de materie en waar binnen de fotografie z'n interesse overwegend komt te liggen.

@bambinodekat Waarmee heb je tot nu toe gefotografeerd?
Hoe ben je van plan kennis op te doen? Welke kennis is al voorhanden?
Pagina: 1