Doorgaans zijn er twee makkelijke stelregels in de fotografie:
kleinere sensor = mindere kwaliteit
Meer zoom in een lens = minder kwaliteit
Een kleinere sensor heeft doorgaans ook kleinere pixels en dat betekent dat op elke pixel ook minder licht valt. De sensor meet juist de hoeveelheid licht en hoe meer licht erop valt, hoe nauwkeuriger je camera dit kan meten en hoe beter de kwaliteit van je foto wordt, zeker in de gevallen waarin er relatief weinig licht op je sensor valt (situaties zonder direct daglicht bijvoorbeeld).
Voor wat betreft de lens: een zoomlens is altijd een compromis. Hij moet zowel goed presteren op groothoek als op telebereik. Hoe verder die twee uit elkaar liggen, hoe lastiger het wordt om een goede kwaliteit te waarborgen en dus moeten er consessies gedaan worden aan de kwaliteit.
Zo presteert een kitlens plus een losse telelens vaak beter dan een lens die alles in één combineert. Aan de andere kant is de beste lens de lens die je bij je hebt, en als je het te veel gedoe vindt om twee lenzen mee te slepen, dan is zo'n 18-200 weer een goede optie. Die presteert immers altijd beter dan een 55-200 die thuis ligt.
Dan mijn concrete advies: er is ook nog een categorie tussen spiegelreflexen en compactcamera's in: systeemcamaera's. Een van de systemen is Micro Four Thirds. Deze heeft een sensor die qua formaat iets kleiner is dan die van de meeste dslr's, maar nog steeds een stuk groter dan die van compactcamera's. Het voordeel is dat de camera's een stukje compacter zijn, net als de lenzen, maar de kwaliteit wel veel beter is dan van een compactcamera.
Als ik even bij een willekeurige winkel kijk, in dit geval Kamera Express, dan zie ik al twee interessante opties, beide voor 499 euro
-Olympus OM-D E10 II met 12-50mm
Deze camera lijkt veel op een dslr, maar is iets kleiner. Heeft wel een zoeker (al is die elektronisch, het is toch fijn). De lens heeft net wat meer telebereik dan de meeste kitlenzen bij spiegelreflexcamera's en een losse telelens is op termijn goedkoop te vinden, zowel nieuw als gebruikt.
-Panasonic GX800 met 12-32mm en 35-100mm
Bij deze set krijg je twee lenzen. Een standaardzoom en een losse telelens, die overigens erg compact is. Qua camera is deze set wat eenvoudiger dan bovenstaande OM-D E10 II, je mist bijvoorbeeld een zoeker, maar je krijgt voor het zelfde geld wel twee keer zoveel zoombereik.
Persoonlijk ligt mijn voorkeur bij de OM-D E10, omdat dat echt een fijne camera is, waar je echt lang plezier van kunt hebben als je van fotografie je hobby gaat maken. Daarnaast is de zoeker en betere stabilisatie ook heel fijn als je met telelenzen gaat fotograferen. Je kunt de camera dan wat stabieler houden. Zo'n losse telelens koop je nieuw al vanaf zo'n 149 euro en kan over een tijdje dus een mooie uitbreiding van je set zijn. Tweedehands tik je ze voor nog minder op de kop.