Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:42
Hallo!

Ik heb een vraag betreffende onze vereniging waar ik niet helemaal uit kom. En hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :)

Ik ben bestuurslid van een motorclubje met ondertussen bijna 100 leden. Sinds een paar jaar organiseren wij elk jaar een feest welke voor iedereen toegankelijk is en welke sinds 2 jaar eindelijk geld oplevert.
Nu is het zo dat wij in totaal nu 12000 euro in kas hebben zitten, verdeeld over 3 rekeningen welke op naam van de club staan. Tevens zijn wij geregistreerd bij het kvk.
Met het geld wat in kas zit worden de jaarlijkse besloten feestjes van georganiseerd en apparatuur aangeschaft, zoals navigatie e.d.

Nu vroeg ik mij af of wij dit alles ook op moeten geven aan de belastingdienst? Ik weet niet of het relevant is, maar wij hebben geen winstoogmerk en vragen zelf ook geen btw terug.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom bel je de belastingdienst niet even ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Dat gaan wij ook wel doen natuurlijk, maar het kan zijn er er hier al personen zijn die er verstand van hebben. Dan ga ik toch iets beter geïnformeerd dat gesprek in ;)
KillerAce_NL schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:34:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://www.belastingdien...rganisatie_aangifte_doen/

Ik zou zeggen: je concurreert met ondernemers (horeca), dus beperkt belastingplichtig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
KillerAce_NL schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:34:
1: helaas van de belerende toon :|

2: vaak als je de belastingdienst 3x belt, krijg je 3 verschillende antwoorden (als je door de wachtrij heen komt)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 22:44
Ha @dropkikker ,

Feestje? Leuk! Ik ga er van uit dat alle bezoekers van dit forum behalve uitgenodigd zijn ook gratis bier krijgen?

Serieus; er gaat zo langzamerhand binnen jullie vereniging behoorlijk wat geld om. Misschien moet je een klein deel van dit geld gebruiken om iemand in te huren om, samen met de penningmeester, de (financiële) administratie te doen. Dit kost misschien wel iets, maar je voorkomt de kans op fouten én (mogelijk) geeft dit de leden, maar vooral het bestuur, een wat geruster gevoel. Jullie kunnen je dan richten op wat écht belangrijk is: Gratis bier voor Tweakers. ;)

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
Haha! Je bent van harte welkom hoor! En er kan zeker wel een gratis pilsje vanaf ;)

Ik heb het er gister even in de bestuurs app groep over gehad en we gaan inderdaad iemand inhuren die er meer verstand van heeft. Dan maar iets geld uitgeven, maar dan weten wij wel zeker dat het goed is :)
Bernard0343 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:09:
Ha @dropkikker ,

Feestje? Leuk! Ik ga er van uit dat alle bezoekers van dit forum behalve uitgenodigd zijn ook gratis bier krijgen?

Serieus; er gaat zo langzamerhand binnen jullie vereniging behoorlijk wat geld om. Misschien moet je een klein deel van dit geld gebruiken om iemand in te huren om, samen met de penningmeester, de (financiële) administratie te doen. Dit kost misschien wel iets, maar je voorkomt de kans op fouten én (mogelijk) geeft dit de leden, maar vooral het bestuur, een wat geruster gevoel. Jullie kunnen je dan richten op wat écht belangrijk is: Gratis bier voor Tweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Nee, dat hoef je niet op te geven. Het geld is van de vereniging, niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:05 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat de crux erin zit: "en welke sinds 2 jaar eindelijk geld oplevert". Dan is het een winstoogmerk en dan zal je, op bepaalde vlakken, inderdaad met de fiscus te maken krijgen.

Aangezien dit geld niet wordt geinvesteerd ter groter gemeen goed van de leden (want je feestje is ook voor buitenstaanders), ben ik bang dat een gemiddelde accountant en fiscalist jouw 12K dus als winst ziet van iets.

Sterker nog, en dit is best een precair punt; het vergaren van kapitaal in een boekjaar is niet verboden of belast maar het investeren van het kapitaal in goederen / diensten ter verbetering van het leven van leden op momenten buiten de vereniging, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Iets als een navigatie-systeem of besloten feestjes kan je niet zomaar bekostigen met inkomsten uit neven-activiteiten (de openbare feesten).

Zoals anderen aangeven; de fiscus zou het moeten weten maar in dit geval zou ik eerst een goede fiscaal adviseur raadplegen om de stromen van inkomsten, uitgaven en roerende goederen eens inzichtelijk te maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Het lijkt erop dat de vereniging geen winstoogmerk heeft en geen ondernemingsactiviteiten uitvoert. Het feest is voor iedereen toegankelijk en die betalen er ook voor? Daar maken jullie winst op? Maar het is maar 1 keer per jaar? Besteden jullie de winst aan het doel van de vereniging? Navigatie kan daarmee te maken hebben maar die mag je niet uitdelen aan de leden, winst uitkeren mag niet namelijk...

Ik snap je punt wel wat betreft die feestjes, maar de Belastingdienst ziet je dan niet als een ondernemer direct, tenzij feesten geven je hoofdactiviteit is en je leden om die reden werft en reclame maakt om niet leden te laten komen. Weliswaar geen winstoogmerk hebt maar wel de BTW aftrekt voor de drank, kijk dan loopt het mis denk ik.

Studentenverenigingen, betalen over het algemeen ook geen vennootschapsbelasting. Terwijl die wel degelijk winst maken en naar streven, niet leden ook uitnodigen, hele jaar door feesten, concurreren en nauwelijks een culturele instelling kunnen worden genoemd ahum (ik was zelf ooit lid). Ze zijn wel een culturele instelling volgens de statuten en wel belangrijk voor de student hoor. geen kritiek.

Bovendien ben jij niet belastingplichtig maar de vereniging, voorzover daarvan als sprake is.

Eens over de Belastingtelefoon, daar krijg je steeds ander antwoord.

[ Voor 39% gewijzigd door LucyLG op 08-12-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@LucyLG Over dat géén winstoogmerk hebben ben ik nog niet zo zeker. Ze geven volgens de OP publiek toegankelijke feesten waarbij klaarblijkelijk winst gemaakt wordt. Uit die winst worden vervolgens de besloten feesten voor de leden (100+ !) gefinancierd + de aanschaf van o.a. navigatie devices bekostigd welke daarna op de (privé) motorfietsen van de leden terecht komen......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Oh sorry je mag wel een winstoogmerk hebben als vereniging die geen vennootschapsbelasting betaalt. Die feesten zijn wellicht niet in lijn met doel vereniging. Het is niet het grootste probleem denk ik. Zie opmerking studentenvereniging.

Maar die navigatie wordt die eigendom van het lid? Dat mag niet...dat is een uitkering. Een vereniging mag geen winst uitkeren. Daarom geven veel verenigingen feestjes om evt teveel geld op te maken, die worden vaak toegelaten door de Belastingdienst. De vereniging mag wel spullen kopen die de leden huren of gebruiken Dit klinkt wel raar...
Pagina: 1