Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plaatsing modem en trekken van kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 16:43
Beste allemaal,

Ik heb afgelopen maandag de sleutel gekregen van mijn huis. Het is een vrij oud huis (namelijk 1932) en dat vond mijn vriendin natuurlijk fantastisch ;)

Nu zit ik echter met een probleem, namelijk waar ga ik mijn router plaatsen?

Huidige situatie:
Op dit moment komt er coax binnen in de meterkast. Deze kabel gaat vanuit de meterkast direct onder de vloer via de voorraadkast. Wat er al zat was een super oude coax opbouwdoos in de voorraadkast. Hiervan gingen de kabels in een versterker en vervolgens ook weer onder de vloer. Een van deze kabels gaat vervolgens achter een plint en via de hoek van de muur en radiatorbuizen naar boven en een andere ging denk ik van coax naar utp, aangezien er een utp kabel midden in de kabel middels een gat in de vloer naar boven kwam. Hier hadden de oude bewoners hun modem.

Wat wil ik/mijn vriendin?
Het voornaamste wat ik wil is zo min mogelijk signaalverlies en verder wil ik alles zo netjes mogelijk afwerken. Ik kan naar mijn idee twee dingen doen:
1. Oude coax vervangen voor nieuwe en dan de modem in de voorraadkast.
2. Oude coax vervangen voor nieuwe, maar dan uitkomen in de woonkamer (onder de plek waar het tv-meubel komt te staan).

Uiteindelijk komt er bij mijn tv-meubel aardig wat high-tech spul te staan, wat allemaal internetkabels vereist. Om deze reden lijkt idee 1 niet echt makkelijker. Aangezien vanuit daar dan internetkabels getrokken moeten worden. Maar ik wil (als ICT'er ;) ) natuurlijk ook een internetkabel trekken naar mijn computer die boven komt te staan. Hiervoor lijkt idee 1 weer makkelijker.

Tot slot
Zoals jullie kunnen lezen heb ik echt geen flauw idee wat ik hiermee aan moet. Ik de ideale situatie zie ik CAT6/7 contactdozen in de muur zitten, waar ik helemaal makkelijk een switch of iets dergelijks kan proppen om zo al mijn apparatuur van internet te voorzien. Echter is het praktijk plaatje voor mij totaal onduidelijk.

Benoemingswaardig is het feit dat er nog gestuct gaat worden... en er daarom eventueel dingen in de muur gezet kunnen worden.

Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Kevin

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Een belangrijke vraag lijkt me wat voor provider je hebt / krijgt. Gaat er nog coax nodig zijn in huis, of wordt het een provider met IPTV, waardoor je alleen maar UTP wilt hebben liggen?

In elk geval is het altijd verstandig om je modem direct op het abonnee overnamepunt (AOP) aan te sluiten, dus bij jou, zou te horen, in de voorraadkast. Houd er rekening mee dat je AOP waarschijnlijk vervangen moet worden om een modern kabelmodem aan te kunnen sluiten.

Van daaruit kun je dan UTP trekken naar waar je maar wilt, en coax naar woonkamer of andere plekken indien nodig voor TV. In ieder geval zou ik een UTP kabel naar elke verdieping proberen te (laten) leggen, en naar de plek waar je desktop PC en andere apparatuur die bekabeld aangesloten moet worden, komt te staan. Gleuven in de muur frezen, buizen er door, dichtsmeren en je ziet er na het stucen niets meer van.

[ Voor 22% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-12-2018 23:24 ]

• kevintjuh93
Cpt.Morgan schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:46:
Een belangrijke vraag lijkt me wat voor provider je hebt / krijgt. Gaat er nog coax nodig zijn in huis, of wordt het een provider met IPTV, waardoor je alleen maar UTP wilt hebben liggen?

In elk geval is het altijd verstandig om je modem direct op het abonnee overnamepunt (AOP) aan te sluiten, dus bij jou, zou te horen, in de voorraadkast. Houd er rekening mee dat je AOP waarschijnlijk vervangen moet worden voor om modern kabelmodem aan te kunnen sluiten.

Van daaruit kun je dan UTP trekken naar waar je maar wilt, en coax naar woonkamer of andere plekken indien nodig voor TV. In ieder geval zou ik een UTP kabel naar elke verdieping proberen te (laten) leggen, en naar de plek waar je desktop PC en andere apparatuur die bekabeld aangesloten moet worden, komt te staan. Gleuven in de muur frezen, buizen er door, dichtsmeren en je ziet er na het stucen niets meer van.
De provider die ik krijg is Ziggo.

Ik denk inderdaad dat het beste is om de modem in de voorraad te zetten. Het idee wat ik heb is om de coaxkabel uit mijn meterkast direct de modem in te doen en dus de huidige opbouwdoos die er zit weg te halen.

Misschien dat ik direct vanuit de voorraadkast onder de vloer kan komen van de eerste verdieping. Dan kan ik vanuit daar de kabel trekken richting de gewenste kamer daar.

Verder begrijp ik denk ik niet goed wat je bedoelt met:
Houd er rekening mee dat je AOP waarschijnlijk vervangen moet worden voor om modern kabelmodem aan te kunnen sluiten.
Morgen ga ik gelijk kijken of het een ander zal lukken. Alvast bedankt voor je reactie!

• Cpt.Morgan
kevintjuh93 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:46:
Het idee wat ik heb is om de coaxkabel uit mijn meterkast direct de modem in te doen en dus de huidige opbouwdoos die er zit weg te halen.
Misschien begreep ik je verkeerd, maar als dit om een groene kabel gaat, zou ik die laten zitten, dan is dat namelijk waarschijnlijk de kabel die het huis binnenkomt van buiten. Als het om een andere kabel gaat begrijp ik niet hoe het is aangesloten. Je schreef "Op dit moment komt er coax binnen in de meterkast. Deze kabel gaat vanuit de meterkast direct onder de vloer via de voorraadkast". Ik ging er dus vanuit dat dit de kabel van buiten was. Zo ja, niets aan doen en monteur van Ziggo de boel laten komen installeren.
kevintjuh93 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:46:
Verder begrijp ik denk ik niet goed wat je bedoelt met:
De AOP is het eerste punt waar de kabel die je huis binnenkomt (vaak een groene kabel) op een inbouwdoos of opbouwdoos aangesloten. Op die doos wordt weer een verbinding naar je modem aangsloten. Als die doos oud is, moet hij waarschijnlijk vervangen worden (het is een oud huis zeg je). Ik raad je aan voor de zekerheid de boel door een Ziggo monteur te laten installeren, die zal dit ook voor je kunnen doen.

• kevintjuh93
Cpt.Morgan schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:08:
[...]

Misschien begreep ik je verkeerd, maar als dit om een groene kabel gaat, zou ik die laten zitten, dan is dat namelijk waarschijnlijk de kabel die het huis binnenkomt van buiten. Als het om een andere kabel gaat begrijp ik niet hoe het is aangesloten. Je schreef "Op dit moment komt er coax binnen in de meterkast. Deze kabel gaat vanuit de meterkast direct onder de vloer via de voorraadkast.". Ik ging er dus vanuit dat dit de kabel van buiten was. Zo ja, niets aan doen en monteur van Ziggo de boel laten komen installeren.

[...]

De AOP is het eerste punt waar de kabel die je huis binnenkomt (vaak een groene kabel) op een inbouwdoos of opbouwzit aangesloten. Als die doos oud is, moet hij waarschijnlijk vervangen worden (het is een oud huis zeg je). Ik raad je aan voor de zekerheid de boel door een Ziggo monteur te laten installeren, die zal dit ook voor je kunnen doen.
Er gaat inderdaad een groene kabel mijn meterkast (of uit??). Als deze uit de meterkast gaat, dan had ik het idee om deze gewoon direct op de modem te zetten.. geen goed plan?

Ik ga even contact opnemen met Ziggo morgen.

• Cpt.Morgan
kevintjuh93 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:10:
[...]

Er gaat inderdaad een groene kabel mijn meterkast (of uit??). Als deze uit de meterkast gaat, dan had ik het idee om deze gewoon direct op de modem te zetten.. geen goed plan?
Op de groene kabel moet eerst een AOP/hoofdaansluiting komen inderdaad. Die gaat niet direct je modem in. Zie hier de site van Ziggo zelf: https://www.ziggo.nl/klan...daansluiting-controleren/

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-12-2018 23:18 ]

• kevintjuh93
Cpt.Morgan schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:16:
[...]

Op de groene kabel moet eerst een AOP/hoofdaansluiting komen inderdaad. Die gaat niet direct je modem in. Zie hier de site van Ziggo zelf: https://www.ziggo.nl/klan...daansluiting-controleren/
Ah, fantastisch. Zo leer ik nog eens wat haha

• Cpt.Morgan
kevintjuh93 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:17:
[...]

Ah, fantastisch. Zo leer ik nog eens wat haha
Installatie door een monteur is gratis voor een nieuwe aansluiting bij Ziggo overigens: https://www.ziggo.nl/klan...ervice-van-ziggo/monteur/

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
kevintjuh93 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:10:
[...]

Ik ga even contact opnemen met Ziggo morgen.
Kom je eruit met alle informatie en tips van @Cpt.Morgan?

Stuur anders gerust even een PB met een link naar je posts en je postcode en huisnummer, dan helpen we je graag verder!

Groet,
Leroy

VodafoneZiggo-webcare

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Vorig jaar een huis gekocht uit 1933, beetje zelfde situatie.
AOP zit in de meterkast, op de 1e verdieping recht boven de meterkast is mijn kantoor.
Dus, Ziggo modem in de meterkast in bridgemode.
Op kantoor mijn Fortigate firewall, switch, synology NAS en Amplifi HD router
1x Cat5e naar meterkast voor de uplink vanaf de modem -> firewall
2x Cat5e vanuit kantoor via meterkast naar de woonkamer achter tv-meubel + 1x switch en 2e Amplifi HD router (backhaul over ethernet)
Vanuit de meterkast naar woonkamer Hirschman koka799 tbv HorizonBox

Waarom Cat5e ? het moest achter de plint komen samen met de coax kabel, er lag al een prachtige vloer in, via de kruipruimte is onmogelijk aangezien er origineel een houten vloer in lag welke is vervangen door een betonnen vloer.
Cat5e is een stuk dunner dan 6 of 7. En 10G tbv audio/video ? overkill
Als er ergens 10G gaat komen is het op mijn kantoor tussen mijn werkplekken/Nas/Firewall.
(of als we ooit eens een nieuwe vloer gaan leggen)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor je netwerk kabels kan het vaak zeker met houten vloeren makelijker zijn om 1 kabel naar zolder te trekken en daarvandaan naar de kamers eronder en het kan een prima plek zijn voor een AP.
Bedenk verder dat je beter nu een kabeltje extra kan leggen bijvoorbeeld twee hoeken van de kamer, dan dat je straks het anders in wil richten en je een kabel ziet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• kevintjuh93
VodafoneZiggo schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:44:
[...]

Kom je eruit met alle informatie en tips van @Cpt.Morgan?

Stuur anders gerust even een PB met een link naar je posts en je postcode en huisnummer, dan helpen we je graag verder!

Groet,
Leroy
Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels al een stuk opgeschoten. Kabels zijn getrokken. Twee komen er uit in de woonkamer (onder het tv meubel) en eentje naar de werkkamer op de 1e verdieping.

Nu ik verder gekeken hebt, lijkt het er op dat de groene coax uitkomt in de meterkast. Daar gaat het in een groen plastic doosje, waaruit een andere grijze coax kabel komt. Deze komt vervolgens weer uit in de voorraadkast. Dit is ook de plek waar ik de router/modem wil hebben straks.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Pagina: 1