Macbook opnieuw installeren vanaf USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Hoi,

Ik heb absoluut geen ervaring met OSX maar ik probeer de macbook van mijn ouders te recoveren. Het is een A1278, en ik heb via een handleiding op internet met de hulpprogramma's de OSX disk leeggemaakt, en daarna geprobeerd osx te herinstalleren vanaf de recoverydisk, maar na dat ik inlog met mijn itunes account geeft ie aan dat het artikel niet beschikbaar is.

Het gaat om OSX High Sierra, en ik lees dat dat komt komt omdat die waarschijnlijk net meer beschikbaar is. Dus nu wil ik het via een USB stick doen, maar die moet ik prepareren met mijn eigen windows PC, maar ik krijg geen goede manual gevonden die dat uitlegt..

hebbe jullie een suggestie? Kan ik ook upgraden naar de laatste versie Mojave?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 10:51
-DUS- schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:38:
Hoi,

Ik heb absoluut geen ervaring met OSX maar ik probeer de macbook van mijn ouders te recoveren. Het is een A1278, en ik heb via een handleiding op internet met de hulpprogramma's de OSX disk leeggemaakt, en daarna geprobeerd osx te herinstalleren vanaf de recoverydisk, maar na dat ik inlog met mijn itunes account geeft ie aan dat het artikel niet beschikbaar is.

Het gaat om OSX High Sierra, en ik lees dat dat komt komt omdat die waarschijnlijk net meer beschikbaar is. Dus nu wil ik het via een USB stick doen, maar die moet ik prepareren met mijn eigen windows PC, maar ik krijg geen goede manual gevonden die dat uitlegt..

hebbe jullie een suggestie? Kan ik ook upgraden naar de laatste versie Mojave?

Alvast bedankt.
Je kunt alleen een installatie-usb met macOS maken. Probeer het eens via Internet Recovery door op te starten met Option-Command-R. Als dat niet werkt en je kunt niet op een andere Mac een Installatie-USB maken, dan kun je bij de Apple Store gratis macOS laten herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
MelvinW schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:48:
Je kunt alleen een installatie-usb met macOS maken. Probeer het eens via Internet Recovery door op te starten met Option-Command-R. Als dat niet werkt en je kunt niet op een andere Mac een Installatie-USB maken, dan kun je bij de Apple Store gratis macOS laten herinstalleren.
Bedankt voor je reply.

Even om misverstanden te voorkomen, je bedoelt de "CMD" en "R" knopen tegelijk inhouden tijdens het herstarten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
-DUS- schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:53:
[...]

Bedankt voor je reply.

Even om misverstanden te voorkomen, je bedoelt de "CMD" en "R" knopen tegelijk inhouden tijdens het herstarten toch?
Option/Alt (⌥) + CMD (⌘) en R ingedrukt houden. Zie ook de instructies hier: https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-DUS- schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:53:
[...]

Bedankt voor je reply.

Machine UIT zetten.... En dan aanzetten terwijl je Option (=ALT) -CMD - R ingedrukt houd. Als íe kan recoveren via Internet dan vraagt 'ie daarna vanzelf om de gegevens van je WiFi netwerk.

Rest wijst zichzelf daarna wel.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
MelvinW schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:54:
Option/Alt (⌥) + CMD (⌘) en R ingedrukt houden. Zie ook de instructies hier: https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/
Geprobeerd, maar hij gaat dan toch weer terug naar het zelfde menu.
wimmel_1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:55:
[...]Machine UIT zetten.... En dan aanzetten terwijl je Option (=ALT) -CMD - R ingedrukt houd. Als íe kan recoveren via Internet dan vraagt 'ie daarna vanzelf om de gegevens van je WiFi netwerk.

Rest wijst zichzelf daarna wel.
Helaas dus geen succces.. Ik dacht trouwens dat er High Sierra op stond, maar het blijk El Capitan te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
-DUS- schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:02:
[...]

Geprobeerd, maar hij gaat dan toch weer terug naar het zelfde menu.

[...]

Helaas dus geen succces.. Ik dacht trouwens dat er High Sierra op stond, maar het blijk El Capitan te zijn..
Als je zeker weet dat je Internet Recovery het OS ook niet opnieuw kan installeren, dan zul je toch een installatie-USB moeten maken. Dat kan helaas niet met Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
MelvinW schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:06:
[...]
Als je zeker weet dat je Internet Recovery het OS ook niet opnieuw kan installeren, dan zul je toch een installatie-USB moeten maken. Dat kan helaas niet met Windows.
Nou de optie ALT+CMD+R laat bij mij geen wereldbolletje zien zoals in de link die je toevoegde, hij start dan met een leeg scherm, en het duurt dan wat langer, maar dan krijg ik het apple logo weer, en start hij uiteindelijk weer met de hulptools van CMD+R

Of ik doe iets fout.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke regio woon je ergens? Ik heb nog wel een stickie liggen die je kunt gebruiken. Als je niet te ver weg woont is die prima te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
sypie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:20:
Welke regio woon je ergens? Ik heb nog wel een stickie liggen die je kunt gebruiken. Als je niet te ver weg woont is die prima te lenen.
No worries, Heb al ff iemand gebeld met een mac, die brand ff een usb stick voor me.

Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Klinkt als een domme vraag, maar staat je tijd wel goed in de recovery? Anders moet je dat via de ingebouwde terminal in recovery even goed zetten met: date 1206204618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 22:06
El Capitan en eerder zijn nog 'aankopen' op een Apple ID, en kunnen dus alleen worden geherinstalleerd vanuit de Recovery met een Apple ID die die versie van OS X in de 'Aankopen' heeft staan. Dat is gelukkig niet meet vanaf Sierra.

Voor nu lijkt een USB-bootable de beste optie... voor de zekerheid zou ik dan wel een bootabel van El Capitan maken, want model "A1278" kan vanalles zijn: van een 2008 Macbook tot een 2012 MacBook Pro.

Alleen op die laatste ku je Mojave installeren

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1