Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zit mijn boiler op een aparte groep zonder stop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Digital-DNA
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-04 17:43

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik ben aan het inventariseren welke groep is aangesloten op welke lampen en wandcontactdozen etc. Nu heb ik alles in kaart maar kan ik alleen niet plaatsen waarop mijn boiler is aangesloten.

Vlak bij de boiler zit een schakelaar met een rood lampje, waaraan ik kan zien of deze aan staat. De boiler gaat alleen 's nachts aangaat vanwege nachtstroom. Onlangs heb ik een slimme meter gekregen en is er een apart kastje geplaatst met een klokje dit regelt (dus niet meer via de puls). Dit werkt goed en 's nachts gaat het lampje inderdaad aan en heb ik altijd nieuw heet water de volgende dag.

Nu heb ik in mijn meterkast een zwart kastje met 3 van die schakelaars. Als ik deze uit zet heb ik nergens stroom, alleen blijft het lampje bij de boiler wel branden. In de meterkast heb ik ook een ander ouder uitziend zwarte kastje met een ouderwetse stop. Het nieuwe klokje is hiermee verbonden, je kan de draadjes net zien lopen als je in de spleet kijkt. Echter als ik die stop er uit draai blijft het lampje bij de boiler nog steeds branden... Ook als ik de draaischakelaar ernaast omdraai blijft 'ie aan.

Oftewel ik krijg het gewoon niet uit via de meterkast. Neemt het nieuwe klokje de rol van de stop over o.i.d.? Ik ben hier wel benieuwd naar. Iemand hier ervaring mee?

Ev. heb ik morgen wel een foto.

www.nintendocasemods.com

Alle reacties

• karel-jacobse
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 24-04 18:51
Kan het zijn dat het lampje nog even nabrandt vanwege een condensator of zo? Dat kan best lang duren als het lampje amper stroom trekt. Ofwel, ff de stop van de boiler een tijdje uitdraaien en kijken wat er dan gebeurt?

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 21:55

SA007

Moderator Tweaking
Dat is 99% zeker een neon lampje, die branden niet na.

Dit klinkt alsof de monteur bij het plaatsen van de slimme meter een fout gemaakt heeft met de montage van de timer ter vervanging van de oude TF ontvanger.
Ken natuurlijk niet alle type klokjes, maar normaliter zit hier geen stop in, sowieso zou in dat geval de oude stop verwijderd zijn.

Ik zou eens contact opnemen met de netbeheerder of een elektricien, dit hoort niet en is potentieel best gevaarlijk.

Ook een move naar WVB, dit past daar beter.

Klok is stuk :(

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 24-04 18:42
Een plaatje van de beschreven installatie zou veel verhelderen.

Veel gebruikte budget aansluiting was;
3-fasen hoofdaansluiting met 1 normale eindgroep per fase. Op 1 van de fasen een extra kastje met die nachstroomconstructie en een extra smeltzekering voor de boiler.

Bij sanering gaat er wel meer fout. De boiler wordt ook wel eens op een willekeurige andere groep aangesloten waardoor bijvoorbeeld oven + boiler of waterkoker + boiler of oven + boiler... allemaal resulteerd in een donkere keuken.

Heeft de boiler een eigen stopcontact of is hij vast aangesloten? Anders de stofzuiger op dat stopcontact zetten. Die zuigt niet na als de spanning er af gaat ;). Als je alle schakelaars uit hebt en die boilerstop er ook uit is en het ding doet het nog steeds dan hebben ze wellicht de voedende aders ook op de afnemende kant geklemd. Als dat zo is mag je de persoon die dat zo gedaan heeft op zijn kosten laten terugkomen.
SA007 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:40:
Dat is 99% zeker een neon lampje, die branden niet na.
Ook bij nieuwe boilers?

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Dat knulletje die het geïnstalleerd had kwam niet heel gemotiveerd of ervaren over, dat weet ik nog wel.

Ik heb de stop er nu weer uitgedraaid en dat laat ik voorlopig zo. Kijken of ik mijn heet water ook op raakt op den duur, ik denk het niet. Het lampje is net zo'n rood lampje als die van de wasmachineschakelaar (met zo'n touwtje), en is nog steeds aan (overdag niet). Dit lampje zit in een soort lichtknop net naast de boiler. Door dit lampje kan ik zien dat de tijdklok wel goed werkt.

Ik verzorg morgen wel wat foto's.

Ik ben trouwens wel erg in de verleiding om die zwarte kast gewoon even open te schroeven om te kijken :).

Digital-DNA wijzigde deze reactie 07-12-2018 00:39 (9%)

www.nintendocasemods.com

• kabeltjekabel
Zonder de kappen zou zeker helpen qua diagnose. Geen zegels doorknippen natuurlijk.

Nieuwere kasten zijn vaak helemaal aanraakveilig. Dat oude spul met smeltzekeringen zitten gewoon zowel fase als nul als volledige blanke geleiders er in.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 21:55

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou absoluut niet dat zwarte kastje openschroeven.
Onafgezekerde netspanning is behoorlijk gevaarlijk.

@kabeltjekabel ook vaak bij nieuwe boilers, zit normaal geen verdere electronica in en neon lampjes zijn erg goedkoop.

Klok is stuk :(

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Ik heb van die rubberen afwashandschoenen, trek ik die gewoon aan :P

Hieronder de foto, hangt bij jullie ook zo'n oude geur in de meterkast?

Digital-DNA wijzigde deze reactie 08-12-2018 01:29 (33%)

www.nintendocasemods.com

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 06:34
vraagje waarvoor is/was die zwarte 3 standen schakelaar ?
om de boiler op te laden op dag stroom ?

het is waarschijnlijk wel afgezekerd zijn door de hoofdzekering. welke zit in het verzegelde zwarte kastje onder de meter. echter tegen de tijd dat deze klapt ben wel geroosterd.

• beascob
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:52
kan je even de firma blurren? Dat is wel zo netjes

Ik zou de zwarte deksel er afhalen , eerst schakelknop eraf, en oude stop uitdraaien...
Dat alleen als je iets af weet van groepenkasten natuurlijk.

Dan weer een foto zodat we zien of er blauw en bruin naar de rechter kast lopen.

gewaarwordingshorizon

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Volgens mij zit de verwarming wel afgezekerd achter die aparte stop. Er gaat echter wel een aparte (fase)draad langs de stop die niet is afgezekerd en ook niet door de kWh-meter gaat. Deze draad is bedoeld om het toon-signaal te ontvangen om te weten of het dagtarief of nachttarief geldt. Het is niet de bedoeling om deze draad te gebruiken om jouw cv te voeden. :)

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
miciel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:07:
vraagje waarvoor is/was die zwarte 3 standen schakelaar ?
om de boiler op te laden op dag stroom ?
Bedoel je die rechts naast de ouderwetse stop? Met veel moeite kan ik die schakelen zo dat 'ie horizontaal staat, maar daar gaat de boiler ook niet van uit. Voelt alsof er een soort veer in zit.

Moet ik die knop er af halen voordat de kap er af schroef, zo ja, hoe? Gewoon trekken?

Het probleem is dat ik niet kan zien of de boiler zelf aan is maar ik puur af ga op de schakelaar die er voor zit. Ik denk dat e.e.a. wel duidelijker wordt als ik de kap er af krijg.

Digital-DNA wijzigde deze reactie 08-12-2018 01:38 (15%)

www.nintendocasemods.com

• kabeltjekabel
Is je boiler gestekkerd of 'vast' aangesloten? Indien gestekkerd; doe daar dan iets anders in het stopcontact wat wel duidelijk aangeeft of het spanning krijgt. Een lamp, stofzuiger, dat soort spul.

Zo'n standenschakelaar in zo'n boilergroep is om te kiezen tussen;
1)altijd uit
2)altijd aan
3)alleen aan op nachstroom

Als je bijvoorbeeld opeens een ander douchepatroon hebt kun je dan toch overdag je boiler laten bijwarmen.

Dat nieuwe kastje er onder heeft zo'n timer schakelaar. Kan zijn dat degene die het geinstalleerd heeft (onterecht) er vanuit is gegaan dat die tevens de zekering verzorgd en de smeltzekering overbrugd heeft.

Maar heb je dubbel tarief stroomcontract?

Een iets duidelijker foto van dat nieuwe witte kastje zou ook fijn zijn.

Afwashandschoenen zijn wat anders dan IEC 60903 handschoenen.

Ik wil wel even zeggen dat ik het persoonlijk een enorme cheapskate installatie vindt. Ik zou er veel liever zo'n hoofdschakelaar in een apart kastje tussen gezien hebben.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Okay hier wat grote foto's:

[img=3264,1836,,,"Boilerkast 4"]https://tweakers.net/ext/f/dQTk1IHa2MWKRjGHgltdeRfw/full.jpg[/img

Sowieso zie je dat er gewoon de 3 gebruikelijke draden naar boven gaan richting de boiler.

De bruine draad komt uit de meterkast en gaat direct het klokje in, waaruit weer een bruine draad komt die rechtstreeks naar boven eruit gaat, volledig buitenom wat er verder aanwezig is.

De dikke rode draad lijkt direct in verbinding te staan met de blauwe draad die richting de boiler gaat (via kroonsteentje). Waar de zwarte, gele en dunne rode draad uit de meterkast voor is weet ik niet.

Wat is dat bruine ding in het midden met die veertjes eigenlijk?

www.nintendocasemods.com

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Dat bruine ding is een schakelaar. Maar zo te zien werkt dat niet, omdat draadje 4 naar de stop gaat en via draadje 5 naar een kroonsteentje gaat die niet is aangesloten.....

Er mist iets, of er is al wat verbouwd in dat kastje. En volgens mij is dat zo, want dat witte kroonsteentje waar draadje 2 naar binnen gaat is veel nieuwer dan de rest.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-04 21:57

painkill

Pain(k)(ill)

Er werd zo te zien geschakeld met de schakelaar/TF. Maar dat is er tussen uit gehaald en vervangen door een tijdklok. Maar zo te zien zit er inderdaad GEEN stop/automaat meer tussen de meter en de afgaande groep. Ook de manier van aansluiten met die kroonsteen is absoluut niet zoals het hoort.

Mijn SNES verzameling!

• kabeltjekabel
Die oude schakelaar hoort uiteraard volledig buiten gebruik, die rol wordt nu waargenomen door die Hager EG103 in dat witte kastje er onder.

Maar ik zou niet direct zeggen dat het nu niet meer gezekerd is.

Bruin voor fase is daarnaast de huidige kleur, en het is hier nog een feestje van oude kleuren (rode nul, grijze aarde) en kleuren direct van de netbeheerder (o.a. geel). Sowieso is die bruine ader mooi schoon. Het is op basis van de getoonde foto's niet uit te sluiten dat die bruine draad achter een van de drie aardlekautomaten zit.

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:42
Zit even mee te lezen, heb ook nog een oude boiler (14 jaar) in mijn huis staan, met dezelfde 3-fase zekering. Die had ik ondertussen al een half jaar uitstaan, maar na nog eens extra naar mijn boiler te hebben gekeken kwam ik erachter dat hier een stroomdraad naartoe gaat, waardoor ik er vrij zeker van ben dat ik mijn boiler ondertussen al een half jaar niet electrisch bijverwarm. Kan dit eigenlijk kwaad? Ik was al aan het kijken voor een nieuwe HR ketel, en als de boiler ook nog eens stroom verbruikt, zou dit dus wel uitkunnen denk ik.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:39

Exigence

dnkroz

Schroef je groepenkast ook eens open.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Exigence schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:04:
Schroef je groepenkast ook eens open.
Bedoel je die kast bovenin met de drie schakelaars? Als je deze allemaal uitschakelt werkt de boiler nog steeds.

Als ik er eens tijd voor heb ga ik er eens achteraan bellen. Ik had bij het plaatsen van de slimme meter ook een foldertje gekregen, eens kijken wat daar precies in staat (telefoonnummer ofzo).

Digital-DNA wijzigde deze reactie 12-12-2018 18:21 (26%)

www.nintendocasemods.com

• kabeltjekabel
Ik zou daar niet te lang mee wachten. Het is gewoon niet norm-conform zo. Als je boiler nu sluiting geeft gaat je enige hoofdzekering er uit. Of dat Hager ding moet als automaat fungeren, maar voor zover ik weet doet die dat niet.
CrazyOne schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:27:
Zit even mee te lezen, heb ook nog een oude boiler (14 jaar) in mijn huis staan, met dezelfde 3-fase zekering. Die had ik ondertussen al een half jaar uitstaan, maar na nog eens extra naar mijn boiler te hebben gekeken kwam ik erachter dat hier een stroomdraad naartoe gaat, waardoor ik er vrij zeker van ben dat ik mijn boiler ondertussen al een half jaar niet electrisch bijverwarm. Kan dit eigenlijk kwaad? Ik was al aan het kijken voor een nieuwe HR ketel, en als de boiler ook nog eens stroom verbruikt, zou dit dus wel uitkunnen denk ik.
De door @Digital-DNA afgebeelde installatie is 1-fase, te zien aan de meter. Alhoewel 3x25 met totaal 3+1 groepen ook wel voorkomt.

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 09:39
Kan niet echt goed wijs uit de situatie.

Ik zou nooit geen klokje hebben geaccepteerd met een TF ontvanger zit je altijd goed. Dat de nieuwe slimme meter geen TF koppeling heeft lossen ze maar op met een losse TF ontvanger of andere type meter. Wintertijd / zomertijd / afschaffen tijden, is nu zelfs in het nieuws / slecht kristal in klokje redenen genoeg. De seconde dat het laag tarief wordt wil ik dat mijn boiler/domotica schakelt. Over paar jaar staat de boiler misschien wel gedeeltelijk op hoogtarief te verwarmen.

Maar waarom zou je de nul, via een kroonsteentje nota bene, naar beneden brengen. Nul van de eindgroep hou je toch in de bovenste kast en je brengt 1 nul voor de voeding van de klok apart naar beneden.
Nu gaan er 2 draden naar beneden, word deze dan ook geschakeld?¿? En dat achter een smeltpatroon, installatie dient overzichtelijk te zijn.

Fase heb ik nog geeneens gevolgd.

Dit had volgens mij toch wel netter gemoeten...

Offtopic
De monteur die bij mij de slimme meter kwam plaatsen had trouwens nog nooit een losse TF ontvanger aangesloten. Dus gezegd dat hij die moest laten hangen en ik dit zelf wel zou doen. Zegt weer genoeg over de deskundigheid van sommige van de monteurs. Aansluitschema stond in het dekseltje.
Gas was hij trouwens wel heel deskundig in!

• kabeltjekabel
Die klokjes kijken gewoon naar de 50 Hz netfrequentie om de tijd te volgen. Het aantal golven wordt over langere tijd altijd precies goed gehouden. Daarnaast zit er een knopcel in om voor die ene minuut per jaar dat de stroom uitvalt de tijd bij te houden.

Vaak hebben ze ook een astro-functie. Dan kun je bijvoorbeeld instellen dat een kwartier na zonsopgang de lampen uitgaan en een kwartier voor zonsondergang weer aan. Soms nog aangevuld met een optie om ze dan bijvoorbeeld tussen 01:00 en 5:00 weer uit te doen. Daarom stel je locatie, tijd en netfrequentie in. Meestal garanderen ze een krappe tien jaar aan correcte werking.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Delakhan schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:13:

Ik zou nooit geen klokje hebben geaccepteerd met een TF ontvanger zit je altijd goed. Dat de nieuwe slimme meter geen TF koppeling heeft lossen ze maar op met een losse TF ontvanger of andere type meter. Wintertijd / zomertijd / afschaffen tijden, is nu zelfs in het nieuws / slecht kristal in klokje redenen genoeg. De seconde dat het laag tarief wordt wil ik dat mijn boiler/domotica schakelt. Over paar jaar staat de boiler misschien wel gedeeltelijk op hoogtarief te verwarmen.
Het lijkt me juist beter als de boiler pas veel later aan gaat dan al direct om 23:00. Dan hoeft 'ie niet de hele nacht het water warm te houden. Volgens de handleiding van de boiler heeft 'ie toch maar een uurtje nodig om op temperatuur te komen. Dan kun je 't net zo goed pas om 6:00 laten aan gaan, is 'ie net voor 7:00 (hoogtarief) klaar >:). Of dat ook echt wat scheelt is maar de vraag natuurlijk.

In principe kun je zomer/wintertijd gewoon uitzetten op de EG103, mocht dat nodig zijn (volgens de handleiding). Misschien eens kijken of ik er mee kan spelen zodat 'ie wat later aan gaat. Zoiets kan met TF niet he 8).

www.nintendocasemods.com

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 09:39
Digital-DNA schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:05:
[...]

Het lijkt me juist beter als de boiler pas veel later aan gaat dan al direct om 23:00. Dan hoeft 'ie niet de hele nacht het water warm te houden. Volgens de handleiding van de boiler heeft 'ie toch maar een uurtje nodig om op temperatuur te komen. Dan kun je 't net zo goed pas om 6:00 laten aan gaan, is 'ie net voor 7:00 (hoogtarief) klaar >:). Of dat ook echt wat scheelt is maar de vraag natuurlijk.
Zal vast schelen en ook afhankelijk van de grote van de boiler en de hoeveelheid tapwater die je gebruikt. Ik woon in zuid Nederland dus laag tarief gaat hier al wat eerder om 21.00 in. En verbruik na 21.00 nog best wat warm tapwater met douchen en de vaat. Maar ook naar de toekomst toe met warmtepompen en evt. elektrische auto wel graag de échte dag en nacht tarief hebben en niet de tussenoplossing van een klokje.
In principe kun je zomer/wintertijd gewoon uitzetten op de EG103, mocht dat nodig zijn (volgens de handleiding). Misschien eens kijken of ik er mee kan spelen zodat 'ie wat later aan gaat. Zoiets kan met TF niet he . B-)
Maar de verantwoording ligt dan ook bij de gebruiker en ik zie de 'niet' tweakers echt niet alle feestdagen apart instellen. Ik zou het waarschijnlijk niet eens uitzoeken. Is bevrijdingsdag nu wel of geen feestdag of alleen elke zoveel jaar? En geld dit ook voor de energiebedrijven...

Je hebt idd met een klokje weer wel zee van andere mogelijkheden waar je gebruik van kan maken. Wat voor mij dan weer niet van toepassing vanwege logische functies in de domotica al dan niet in combinatie met de TF ingang.

Hager zijn trouwens best goede klokjes heb er ook echt veel van geplaatst en mss maar 2 defecte gehad en een TF ontvanger kan net zo goed kapot gaan dus daar doelde ik niet eens op.

Ben eerlijk gezegd benieuwd of de eindgroep nu wel of niet achter een selectieve zekering zit.

• kabeltjekabel
Brabant's daltarief gaat niet alleen eerder in, maar is ook hoger. ;)
Digital-DNA schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:05:
[...]

In principe kun je zomer/wintertijd gewoon uitzetten op de EG103, mocht dat nodig zijn (volgens de handleiding). Misschien eens kijken of ik er mee kan spelen zodat 'ie wat later aan gaat. Zoiets kan met TF niet he 8).
Hoe kan dat nou maar een uurtje zijn? Hoe klein is dat ding wel niet?

Stel; 80 Liter, 50 graden erbij (van 10 naar 60) x 4180 Joule per kg per graad = 16.72 MJ
16.72 MJ / 3700W = 4519 seconden = uur en kwartier.

En soms zijn die boilers nog veel minder dan 3700W.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 13-12-2018 23:20 (3%)

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Tja het is een 50 liter 650W en 2400W turbofunctie. Op de turbo is het 1:12 zie ik maar anders 4:28. Ik vond het al zo snel :P. De boiler staat nu net aan en ik heb verder alles uitgezet en zie ik keurig een verbruik van 657W op de meter staan.

Ik ben bang dat ik achter niet meer antwoord kan komen zonder een zegel te moeten verbreken of eens met Enexis te bellen. Ik heb wel het formuliertje gevonden met de datum wanneer de slimme meter geplaatst is (nov '16) en door wie.

www.nintendocasemods.com

• kabeltjekabel
50L is wel heel klein

Als je die smeltzekering er uit hebt en de drie aardlekautomaten uit hebt en je blijft dat verbruik van die boiler houden dan klopt het gewoon niet.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 14-12-2018 00:52 (7%)

• kabeltjekabel
@Digital-DNA Hoe is dit nu afgelopen? In dit document van Enexis staat ook nog een leuke paragraaf over die timer;

https://den.enexis.nl/Documenten%20DEN/Ezc-0022.I.pdf
5.7Boiler aansturingHet boilerrelais en de TF-ontvanger maken geen onderdeel meer uit van Enexis installatie, het TF signaal komt in de toekomst te vervallen. Als service van Enexis wordt een tijdschakelklok (huidige standaard = Hager EG 103) geplaatst. De tijdschakelklok maakt deel uit van de klantbinnen installatie, de klant is zelf verantwoordelijk voor de schakelklok. Enexis geeft één jaar garantie op de schakelklok.Deze werkzaamheden mogen alleen worden uitgevoerd door een medewerker met minimaal een VP aanwijzingEnexis personeel. (IV besluit: IVALS 05 2016-12-01). Daar waar via een 16 A potentiaal vrij contact op de KWH-meter (Sire/Eurotri KWH-meter) een boiler(in bedrijf) is aangesloten, dient er ook eenschakelklok geplaatstte worden.Werkwijze: •Boilerrelais inclusief bedrading volledig verwijderen. •TF-ontvanger met bedrading volledig verwijderen.•Plaatsing/montage schakelklok dient te gebeuren volgens de NEN 1010 Belangrijk : voeding (fase/nul) schakelklok komt uit klantinstallatie voorkom lassen/lasdoppen in de aansluitkast/meterkastschakelklok en boiler maken onderdeel uit van één eindgroep welke dubbelpolig afgeschakeld dient te worden (volgens onderstaande schema’s).Indien 2 kabels onder 1 klem,dan moet de klem hiervoor geschikt zijn, anders ader eindhuls voor 2 kabels toepassen (soepele kabel) of onderstaande klem welke bedoeld zijn om 2 aders onder 1 klem aan te sluiten (verkrijgbaar bij Technische Unie

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Toevallig was van de week een Enexis monteur bij mijn buurvrouw bezig dus die had ik even gevraagd er naar te kijken. Hij vond het ook wat vreemd allemaal. Hij zei dat de boiler geen aparte groep heeft en het dus maar gewoon rechtstreeks op de hoofdzekering is aangesloten.

Hij zei dat het beste zou zijn als ik eerst een extra groep laat bijplaatsen door een installateur en dan kan Enexis de boiler hierop aansluiten. Eventueel zou ik 'm ook op een van de bestaande groepen kunnen aansluiten, maar ik weet niet of dit handig is.

De Enexis man had bij mijn buurvrouw gewoon het klokje in de groepenkast geplaatst naast de aardlekschakelaars, wel zo netjes. Hij zei ook dat die oude meuk bij mij eigenlijk ook gewoon weggehaald had moeten worden.

www.nintendocasemods.com

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:38

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Los van de manier van aansluiten: Is dag/nachtstroom in jouw geval uberhaupt wel zinvol?

Is je verbruik zo dat dit ook rendabel is? Je betaalt overdag toch een hoger tarief. En in veel gevallen is dan het verbruik het hoogste.
Tenzij je veel wast/droogt/enz en dat allemaal echt in daltijd doet vraag ik me af of dat rendabel is.

En wat zijn je toekomstplannen? dingen als een warmtepomp of een auto opladen doe je meestal ook niet 's nachts. Auto laden zou kunnen, maar dat ligt ook aan de range van je auto of dat haalbaar is (of dat je bv ook tussendoor wat wilt kunnen bijladen)

• kabeltjekabel
DJSmiley schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:02:
Los van de manier van aansluiten: Is dag/nachtstroom in jouw geval uberhaupt wel zinvol?

Is je verbruik zo dat dit ook rendabel is? Je betaalt overdag toch een hoger tarief. En in veel gevallen is dan het verbruik het hoogste.
Tenzij je veel wast/droogt/enz en dat allemaal echt in daltijd doet vraag ik me af of dat rendabel is.

En wat zijn je toekomstplannen? dingen als een warmtepomp of een auto opladen doe je meestal ook niet 's nachts. Auto laden zou kunnen, maar dat ligt ook aan de range van je auto of dat haalbaar is (of dat je bv ook tussendoor wat wilt kunnen bijladen)
Hij verwarmt z'n tapwater 's nachts. Het warmhoudverlies van z'n boiler pakt hij ook dan. Dat tikt best aan.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-04 22:31
Digital-DNA schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:27:
[...]De Enexis man had bij mijn buurvrouw gewoon het klokje in de groepenkast geplaatst naast de aardlekschakelaars, wel zo netjes. Hij zei ook dat die oude meuk bij mij eigenlijk ook gewoon weggehaald had moeten worden.
Deze hele zooi moet weg. Ik zou een automaat kopen (gewoon een L+N B16A) en Enexis terug laten komen dat het e.e.a. niet juist is aangesloten, namelijk ongezekerd en met kroonsteentjes. Dan kan het klokje + de nieuwe automaat bij de andere automaten geplaatst worden. Zoals het nu zit is gewoon gevaarlijk, bij een sluiting in de boiler of bedrading zal dat kroonsteentje (waar om onduidelijke redenen 2 draden onder 1 schroef zitten) als eerste in de fik vliegen, en daarna waarschijnlijk het klokje.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jim423 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:13:
[...]

Deze hele zooi moet weg. Ik zou een automaat kopen (gewoon een L+N B16A) en Enexis terug laten komen dat het e.e.a. niet juist is aangesloten, namelijk ongezekerd en met kroonsteentjes. Dan kan het klokje + de nieuwe automaat bij de andere automaten geplaatst worden. Zoals het nu zit is gewoon gevaarlijk, bij een sluiting in de boiler of bedrading zal dat kroonsteentje (waar om onduidelijke redenen 2 draden onder 1 schroef zitten) als eerste in de fik vliegen, en daarna waarschijnlijk het klokje.
Dit, in de categorie 3 dubbel fout;
- niet gezekerd
- kroonsteentje
- 2 draden onder 1 schroef

Dan ben je als installateur geen knip voor de neus waard. Echt iedereen maakt fouten, het niet afzekeren van de boiler in de meterkast vind ik een grove maar kan ik nog in komen. Met het kroonsteentje en vervolgens 2 draden onder 1 schroef drukken, dan ben je gewoon bewust shit aan het afraffelen.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• kabeltjekabel
Digital-DNA schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Toevallig was van de week een Enexis monteur bij mijn buurvrouw bezig dus die had ik even gevraagd er naar te kijken. Hij vond het ook wat vreemd allemaal. Hij zei dat de boiler geen aparte groep heeft en het dus maar gewoon rechtstreeks op de hoofdzekering is aangesloten.

Hij zei dat het beste zou zijn als ik eerst een extra groep laat bijplaatsen door een installateur en dan kan Enexis de boiler hierop aansluiten. Eventueel zou ik 'm ook op een van de bestaande groepen kunnen aansluiten, maar ik weet niet of dit handig is.

De Enexis man had bij mijn buurvrouw gewoon het klokje in de groepenkast geplaatst naast de aardlekschakelaars, wel zo netjes. Hij zei ook dat die oude meuk bij mij eigenlijk ook gewoon weggehaald had moeten worden.
Zo'n boiler van 3 kW wil je niet op een gedeelde groep. Met wat lichtpunten erbij misschien, maar dan houdt het wel een beetje op.

Ik zou sowieso ook Enexis even laten weten dat wat ze nu achtergelaten hebben wellicht niet helemaal deugd. Netbeheerders zijn best happig om gratis langs te komen als er een vermoeden van een foute installatie is. Tenslotte zijn zij ook het bokje als het nu affikt.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-04 22:31
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:16:
[...]

Zo'n boiler van 3 kW wil je niet op een gedeelde groep. Met wat lichtpunten erbij misschien, maar dan houdt het wel een beetje op.
Hij is 650W. Tenzij je op die turboknop drukt. Zou opzich nog wel uit kunnen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:40:
[...]

Hij is 650W. Tenzij je op die turboknop drukt. Zou opzich nog wel uit kunnen.
En juist als je die turbo functie gebruikt wil je absoluut niet dat hij uitvalt. Zeker omdat er nog een riante voorraad vrije DIN-rail ruimte is zou ik gewoon een alamat er bij doen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True