Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49
Ik kreeg opeens BSODs zoals hieronder, en die bleven maar komen elke keer binnen enkele minuten na aanmelden bij Windows. Toen ik probeerde Windows van USB stick te installeren kreeg ik ook steeds BSODs tijdens ''applying image''
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oXzV7WEvL28Fjsoqi8JF1ICw/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Gxjr9yCRYClEVdcdUigo2Pt/full.jpg

Ik krijg dit uit memtest86:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JTGQI80lavWxK7jFOEi0sPYb/full.jpg

Vraag is dus, is het inderdaad het RAM stuk is? Ik heb maar een stick RAM, dus kan ze helaas ook niet uitwisselen.

[ Voor 4% gewijzigd door HallonRubus op 28-09-2020 22:59 . Reden: knip ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:06
Het lijkt er inderdaad sterk op een brak geheugen latje ;) heb je niet een PC bij werk/vrienden/familie waar je even een RAM latje uit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:10
Je zou nog kunnen proberen het ram wat trager te laten lopen, het voltage te verhogen, of de timings wat 'losser' te zetten.
(of een combinatie van die drie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het kan natuurlijk het geheugen zijn maar dat is misschien niet zeker. Bij het uitlezen gaat de informatie ook o.a. nog door de "Northbridge" of het deel van de CPU dat dit tegenwoordig vervangen heeft. Ik heb vroeger datacorruptie gehad op meerdere harde schijven door een defecte fan van de Northbridgekoeler. De harde schijf communicatie ging wel via de Southbridge maar die data komt natuurlijk uit het geheugen en die werd door die oververhitte Northbridge gecorrumpeerd voordat het via de Southbridge naar de schijf ging.

Misschien dat een oververhitte CPU dat tegenwoordig ook op deze manier kan manifesteren. Check de temperaturen. Dat wordt minder waarschijnlijk als bij meerdere testruns steeds dezelfde geheugenadressen fout zijn. Dat wijst dan meer naar het geheugen. Als de adressen steeds verschillen suggereert dat een externe factor. Iets in de CPU of het moederbord.

Zijn de geheugenfrequentie en voltage-instellingen in het BIOS niet per ongeluk verkeerd gezet? Altijd ook even checken. Overklok je de CPU? Zo ja even terugzetten naar normaal en opnieuw proberen.

Het zou nuttig zijn als je het geheugen in een andere computer zou kunnen testen. Of het daar wel of niet ook fout gaat zal dan mogelijk veel kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Ik heb net nieuw RAM gekregen, net iets ander type pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

Nu start de PC helemaal niet meer op, RAM fout lampje op het moederbord brandt.

Waarschijnlijk is het nieuwe RAM dan DOA? Lijkt me sterk dat de PC het niet meer doet na een week stilstaan met alle kabels eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Van wie heb je een nieuwe gekregen?
Crucial-RAM heeft levenslang garantie. Dus laat je niet afzetten met een gelijkwaardige ram.

Nieuw ram is merk en model niet echt gelijkwaardig. 2400 vs 2133 mhz.
Je kan in de BIOS proberen om de nieuwe RAM omlaag te krijgen van 2400 naar 2133 mhz.

Hoeveel latten kunnen er in je PC? 1, 2 of 4?

[ Voor 38% gewijzigd door MedionAkoya op 15-12-2018 12:28 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HallonRubus Gelijke modules gebruiken, niet klooien met andere snelheid etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24

Onbekend

...

Controleer ook eens de contacten. Geen stof o.i.d. die de verstoring kan veroorzaken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
MedionAkoya schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:26:
Van wie heb je een nieuwe gekregen?
Crucial-RAM heeft levenslang garantie. Dus laat je niet afzetten met een gelijkwaardige ram.

Nieuw ram is merk en model niet echt gelijkwaardig. 2400 vs 2133 mhz.
Je kan in de BIOS proberen om de nieuwe RAM omlaag te krijgen van 2400 naar 2133 mhz.

Hoeveel latten kunnen er in je PC? 1, 2 of 4?
Ik kom niet eens in de BIOS, geen beeld en niks.

2 slots, zelfde verhaal in allebei, en als ik helemaal geen RAM erin doe dan is het patroon van de LEDs net iets anders, dus er wordt wel iets gedecteerd.

Ik heb geld terug gekregen en bij een andere winkel nieuw RAM besteld.
Hackus schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:36:
@HallonRubus Gelijke modules gebruiken, niet klooien met andere snelheid etc.
Er zit maar een stick RAM in de PC, dus dit is geen issue

[ Voor 14% gewijzigd door HallonRubus op 15-12-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HallonRubus Geef eens wat meer info over je build. is het net gebouwd ?
Welk moederbord heb je bij je G5400, is het zo ineens ontstaan of heb je in BIOS gezeten of.. ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Hackus schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:22:
@HallonRubus Geef eens wat meer info over je build. is het net gebouwd ?
Welk moederbord heb je bij je G5400, is het zo ineens ontstaan of heb je in BIOS gezeten of.. ?
Ik kreeg dus opeens BSODs, RAM bleek defect, RMA goedgekeurd en geld terug gekregen. Hetzelfde type RAM is niet meer leverbaar, dus een vergelijkbaar nieuw RAM gekocht, en daarmee start de PC helemaal niet op. Aangezien ik in de periode daartussen de PC niet heb aangeraakt zou ik dus zeggen dat het nieuwe RAM DOA is. (heb me netjes statisch ontladen, RAM alleen aan de zijkant van het PCB vastgehouden etc)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 62,04€ 62,04
1MSI H110M ECO€ 50,51€ 50,51
1Samsung Spinpoint M7 HM321HI, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB€ 0,-€ 0,-
1WD Caviar WD1600JD, 160GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 88R€ 43,90€ 43,90
1Scythe Bay Rafter 3.5€ 2,94€ 2,94
1AVC Z9U740P009----
2Nexus Real Silent Fan, 80mm€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 89,19€ 89,19
1be quiet! System Power 7 400W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al gekeken naar stof tussen bankje of dergelijks. heb je nog een goede voeding liggen om te testen ?

[ Voor 34% gewijzigd door Hackus op 15-12-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Hackus schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:48:
Al gekeken naar stof tussen bankje of dergelijks. heb je nog een goede voeding liggen om te testen ?
Helaas geen andere voeding. Eerder ook nooit problemen gehad met deze voeding, en behalve het RAM lijkt alles normaal te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:57
je moederbord support geen 2400?

bij specs staat : Supports DDR4 2133 MHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:34
Als RAM te snel is voor je moederbord zou het in de meeste gevallen moeten downclocken in plaats van weigeren te starten.
Heb je de pieper/toeter van je moederbord aangesloten, en zo ja, wanneer je computer weigert te starten gaat hij dan piepen? Aan de piepjes zou je kunnen afleiden wat er fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Flamesz schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:31:
Als RAM te snel is voor je moederbord zou het in de meeste gevallen moeten downclocken in plaats van weigeren te starten.
Heb je de pieper/toeter van je moederbord aangesloten, en zo ja, wanneer je computer weigert te starten gaat hij dan piepen? Aan de piepjes zou je kunnen afleiden wat er fout is.
Ik heb geen speakertje helaas, maar krijg deze lampjes:
https://gfycat.com/WanBriefFinwhale

het CPU lampje brandt dus ook kort, helaas geeft MSI geen informatie over wat de knippersequenties betekenen. Als ik helemaal geen RAM in de PC stop dan brandt het CPU lampje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:34
Als je met je oude ram probeert te starten, komt ie dan wel verder?
Je filmpje houd op voor de lampjes stoppen, maar als het eindigt met een brandend dram ledje dan geeft dat aan dat je ram het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Flamesz schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:01:
Als je met je oude ram probeert te starten, komt ie dan wel verder?
Je filmpje houd op voor de lampjes stoppen, maar als het eindigt met een brandend dram ledje dan geeft dat aan dat je ram het probleem is.
Nee, hij blijft in deze sequentie hangen. Mijn oude RAM heb ik al RMA gestuurd, maar in de tussentijd heb ik niet aan de PC gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

Staat je nieuwe ram wel op de QVL list van je moederbord?

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:31:
Staat je nieuwe ram wel op de QVL list van je moederbord?
Ja

https://www.msi.com/Mothe...t/H110M-ECO#support-mem-4
zoek op CT8G4DFS824A

Staat zelfs dat 2400 MHz geheugen wel op 2400 MHz werkt icm kaby lake processoren.
Pagina: 1