p6x58d-e ruzie met de xeon x5650 over de temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-07-2020
Hallo,

Ik zit met het volgende.
Ik heb nu sinds ongeveer een half jaar een be quiet cpu cooler op mijn processor draaien

https://www.bequiet.com/en/cpucooler/1074

Totaal geen problemen mee. In het begin vrij geruisloos maar ik merkte op een gegeven moment dat de draaiwaarde vanzelf naar de max steeg.
Sinds gisteren probeer ik de waarde via de bios van mijn asus p6x58d-e moederbord in te stellen maar dat levert tot zover enkel en alleen cpu fouten op.

Als ik de waarde b.v. op silent zet met een draaiwaarde van 350 rpm mag ik nog geen eens windows op starten.
Zet ik de waarde op manual … >40 graden 40% max rpm =<60 100% max rpm
deze stand levert nog steeds een cpu fan error op tijdens het opstarten ( 570 rpm wordt als een roodwaarde aangegeven ) dus ik heb deze waarde geignord

idle waarden zijn tot zover rond de 25 graden en ste4vig in gebruik heb ik op deze manier nog niet getest.

Is dit iets waar ik mee moet leren leven of zijn er nog andere mogelijkheden voor zover jullie weten?

Ik weet wel dat sinds de software functionaliteit voor ( oude ) asus moederborden is uitgeschakeld onder windows 10
er meerdere gebruikers zijn geweest die klagen over te hard draaiende ventilatoren

Alvast bedankt

Gr

Chris

Beste antwoord (via ChristiaanBlauw op 07-12-2018 13:40)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 19:59

Nemesizz

Untouchable

Sommige (vaak wat oudere) borden kunnen niet goed overweg met lage RPM fans.
Vaak hebben ze 800 rpm als minimum, en kom je daar onder kunnen ze het of niet goed uitlezen of geven een fan-fail alarm.

Soms heb je de optie om die op ignore te zetten, dus dat die zelfs geen kick geeft als er helemaal geen fan is aangesloten. Echter, heb zelf een Asus server/workstation bordje en daar werkt het ignoren van lage fan rpm niet, blijft altijd klagen (daar moet een fan boven de 2000 rpm zitten...daaronder krijg je al fan fail alarm, is overigens een oud socket 604 ding maar dat terzijde).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios versie? Is er een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Het is de laatste bios versie die wordt aangeboden op de Asus productpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk energiebeheerschema gebruikt windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Balanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-08 15:55
Zet die eens naar High Performance.
Dat wil nog wel eens uitmaken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Dat heeft weinig zin in deze. Op gebalanceerd staat het koelingsschema al op actief en aangezien de enige standen actief en passief zijn… Hopeloze situatie dit!
Ofwel 1300 rpm and a lot of noise of elke keer f1 drukken tijdens het opstarten...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 19:59

Nemesizz

Untouchable

Vaak hebben ze 800 rpm als minimum, en kom je daar onder kunnen ze het of niet goed uitlezen of geven een fan-fail alarm.

Soms heb je de optie om die op ignore te zetten, dus dat die zelfs geen kick geeft als er helemaal geen fan is aangesloten. Echter, heb zelf een Asus server/workstation bordje en daar werkt het ignoren van lage fan rpm niet, blijft altijd klagen (daar moet een fan boven de 2000 rpm zitten...daaronder krijg je al fan fail alarm, is overigens een oud socket 604 ding maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Wylana schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:08:
[...]

Zet die eens naar High Performance.
Dat wil nog wel eens uitmaken.
Ik heb zelfs even naar passive gekeken maar dat maakt niks uit! CPU fan error tijdens het opstarten.. helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Nemesizz schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:17:
Aha wat jammer. Ik zal dit zo nog eens uittesten met 80 of 60% waarde eens zien of dat overeenkomt.
Voorlopig hou ik het maar even op F1 .. van ignore krijg ik ook de kriebels

Edit :

Waarden lijken te kloppen. Vanaf 700 rpm is er geen vuiltje aan de lucht dus dan hou ik het maar daar op.

Ook nog even getest met de autowaarde van het windows powerprofiel in combinatie met de autowaarde van het moederbord maar dat mocht niet baten. Steevast volle bak vooruit…

Uiteindelijk voel ik me toch nog even stom dat ik het niet eerder heb getest met hogere waarden maar … al met al zijn het blijkbaar ergens een stelletje leugenaars! Als de silent stand van het moederbord een te lage waarde cree"ert dan zijn we toch niet goed bezig. Volgend jaar zal ik proberen een x79 bord te krijgen, als de prijzen nog verder dalen want he.. 500 euries voor een 4th gen bord vind ik nog een beetje veel, anyway eens zien of ze daar verbetert zijn!

Allen dank voor het reageren!

ik ben weer een stuk wijzer dan gister ;)

[ Voor 46% gewijzigd door ChristiaanBlauw op 07-12-2018 17:59 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILikeBigTree
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
op deze asus bordjes zit vaak ook een "ignore fanspeed" optie (kan ook dat die anders heet), ik heb hier ook problemen mee gehad op mijn oude P6T se moederbord. dan geeft hij nog steeds aan dat je lage fanspeed hebt, maar hij geeft geen error tijdens het opstarten of in windows zelf, wel nog in de bios maar die kun je verwaarlozen als je temperatuur goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
ILikeBigTree schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:42:
op deze asus bordjes zit vaak ook een "ignore fanspeed" optie (kan ook dat die anders heet), ik heb hier ook problemen mee gehad op mijn oude P6T se moederbord. dan geeft hij nog steeds aan dat je lage fanspeed hebt, maar hij geeft geen error tijdens het opstarten of in windows zelf, wel nog in de bios maar die kun je verwaarlozen als je temperatuur goed is.
Ik krijg daar eerlijk gezegd de kriebels bij en al met al het is ofwel 40% ofwel 50% die 150 rpm verschil neem ik er rustig bij.. ik sta toch iets oc'd en tijdens een landurige scan van windows defender kwam ik er ook achter dat ondanks dat het maar 10% cpu gebruik is dat kreng toch naar de 40 graden oploopt ik wil nog wel eens gamen dus dan is het al met al toch beter om daar te beginnen. Kwam er ook achter dat boven de 40 graden er een graduale verhoging plaatsvindt dus da's prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILikeBigTree
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
owh, okay, dan is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:38
Wat denk je van zo iets?
https://www.onlinekabelsh...dapter-12v-7v-0-075-meter
Dan geeft hij waarschijnlijk geen melding meer, omdat hij denkt dat je ventilator gewoon volledig draait, maar hij is wel ongeveer de helft stiller. Met wat spelen met de profielen moet je er dan denk ik wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Ik denk dat, dat wel interessant is :) alhoewel het nu ook prima te doen is. Het enige wat nu een beetje stoort is blijkbaar een andere bron van geluid... volgens mij moederbord gerelateerd of.. misschien heeft het te maken met twee drives die eigenlijk boven op elkaar liggen.. morgen tijdens het knutseluurtje maar eens zien... ieg bedankt weer! Helemaal top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
De drives uit elkaar halen scheelt inderdaad in geluid maar minimaal, tevens nog wat kabels herlegd.. ik kan niet wachten om aan een 4th gen i5je te beginnen als rommel pc ernaast ( en dan denk vooral aan de kabels etc, hier durf ik niet meer aan te komen, van deze pc dus ) btw het verschil tussen prestatie en balanced ( powerschema's ) is ook goed te horen. Op prestatie hoor je schelle mechanische bijna piepende geluiden van het moederbord af komen, vooral tijdens idle of gegevensgedoe terwijl met balance het een rustig apparaatje is. Verder lijkt de cpu in wat hogere toeren te zitten dus misschien alleen echt handig tijdens de momenten dat ik echt een game speel vanaf de ssd. Spellen die op de Sata staan roepen dezelfde geluiden op als tijdens idle. Dit lijkt dan een ssd verband op te roepen maar dat zou ik niet durven te staven. Ik dacht in eerste instantie dat de 'piep' geluiden te maken hadden met de 3.0 sata kabel maar na het wisselen was het nog steeds hoorbaar…dus dat bleek een foutieve instelling te zijn. De kabel is hoe dan ook niet nodig omdat de ssd schijf niet gedectecteerd wordt op de sata 3 poort. Verder niet naar de hd gekeken die erin zit,laat maar die lekker rustig onhoorbaar tuffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
de case

https://linustechtips.com...3f48e6c1c5289674e8f5f.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ChristiaanBlauw op 10-12-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:38
Kan het coilwhine zijn? Wat voor voeding zit er in?

Vind het verhaal ook een beetje lastig leesbaar moet ik zeggen.

[ Voor 64% gewijzigd door WEBGAMING op 10-12-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
WEBGAMING schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:37:
Kan het coilwhine zijn? Wat voor voeding zit er in?

Vind het verhaal ook een beetje lastig leesbaar moet ik zeggen.
Nee het is niet de voeding. WEES zelfs trouwens ook eens een beetje duidelijk over wat er bij jou niet duidelijk is anders wordt het weer een verhaal wat nergens na toe loopt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristiaanBlauw
Goed…. even de laatste update …

Na het ontkoppelen van beide case ventilatoren kwam ik erachter dat die beide wel erg veel lawaai maken. Van de backfan is zowiezo 'e'en van de rubberen piemels verdwenen wat een soort tik geluidje oplevert, zelfs na het stevig bevestigen met wat ijzerdraad! en de voorste geeft erg veel ruis af. Ik zal eens een be quiet setje bestellen en zien of dat de gehoopte verbetering mag brengen.

Topic gesloten!!! ;)
Pagina: 1